Leväpilkut lasissa

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

-Fisu-
Junior Member
Junior Member

Leväpilkut lasissa

Viesti Kirjoittaja -Fisu- »

Akvaarioni lasit ovat täynnä vihreitä leväpilkkuja niin että se haittaa jo näkymää sisälle. Leväpilkut ovat jännästi ryhmittyneet alhaalta lasin keskikohtaan vaakatasossa. Ostin Tampereen Koskikeskuksen Noksopista sellaisen karhunkielen tapaisen valkoisen sienen joka poistaa levän naarmuttamatta lasia. Sienellä lähtee kyllä osa levistä mutta viherleväpilkut on niin juuttuneet kiinni että niitä ei saa pois. Voiko näitä pilkkuja enää saada pois? Lähteeköhän ne edes terävällä veitsellä tms.? En viitsis ihan lasia ruveta vaihtamaan :roll:

Neuvoja, anyone?

Linkkejäkin voi laittaa jos aikaisempaa keskustelua on tästä käyty.
Onni on pieni koiranpentu pissaamassa jonkun toisen matolle.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Koitappa vedenvaihdon yhteydessä vaikka luottokortin reunalla hankaamalla.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Thomas29Hki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Thomas29Hki »

Yksi hyvä vaihtoehto on myös se että hankit vain akvaarioiden siivousta varten oman tiskiharjan. Sillä mä itse olen saanut vaikeat levät pois harjattua vedenvaihdon yhteydessä. :mrgreen:
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Terävällä mattoveitsellä tai vastaavalla (katkoteräveitsellä) lasista lähtee mikä tahansa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Joko vanha-automaattikortti tai sitten vaikka autojen tuulilaseihin tarkoitettu muovinen skraba. Ei oo vaaraa, että lasi naarmuuntuu (ellei kisko hiekkaa skraban ja lasin väliin).
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Käytettyjen altaiden ostajana annan minäkin vinkin levien poistoon, kun naarmuiset etulasit tiputtavat kauppahintaa suuresti [;)]
Käyttäkää magneetilla toimivia skraboja äärimmäisellä varovaisuudella, jos ollenkaan! Kun altaan puoleinen magneetti kuitenkin jossain vaiheessa irtoaa ja tippuu pohjalle, puhdistakaa se huolella mahdollisista magneettisista hiekanjyvistä, älkää ainakaan yrittäkö 'pyydystää' sitä lasin toiselta puolelta magneetilla jatkaen hommia! Seurauksena on vain pahoja-pahoja naarmuja.
Parhaita putsareita on nuo edellisissä viesteisä mainitut: tiskiharja, muovinen skraba ja pahoihin paikkoihin vaikka partakoneen terä.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Luottokortin kanssa on aivan hillitön jynssääminen samoin kuin sienen tai harjan. Ainakin jos on vähänkään isompi lasi.

Mä ostin sitten lopulta sellasen ylihienon Tetratec leväskraban johon pannaan varren päähän hyvin ohkasia partaterän tyylisiä teriä. Kaikki levät lähtee ilman mitään tuskaa. Suosittelen.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

artturi kirjoitti:Mä ostin sitten lopulta sellasen ylihienon Tetratec leväskraban johon pannaan varren päähän hyvin ohkasia partaterän tyylisiä teriä. Kaikki levät lähtee ilman mitään tuskaa. Suosittelen.
Voi olla ihan hyvä, mutta siinä on liian pitkä varsi. Tuolla puolimetrisellä varrella kun yrittää raaputtaa likaa pois, niin saa pelätä että varsi katkeaa. Parempi tapa on ottaa siitä juuresta kiinni ja raaputtaa siten. Eli varsi pois, ei se onnistu ilman käsien kastelua kuitenkaan, oli varrella tai ilman.

Palanen sieneä on ollut paras minun mielestä. No makuasioistahan ei voi kiistellä. [;)]
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Jos altaitteni laseissa joskus olisi levää, niin käyttäisin kyllä muovikorttia tai jotain muuta pehmeää tapaa sen poistoon. Kyllä ne naarmut ovat niin rumia että mieluummin vähän kauemmin hinkkaa ja näkee vaivaa kuin hankkisi pari skraidua hyvin nopealla tavalla.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Jokohan joku tästä sanoi, en ainakaan huomannut...Itse olen todennut vanhan maalin tms. raaputteluun tarkoitetun skraban parhaaksi vaihtoehdoksi. Siinä on sopivan pituinen varsi ja kestävä terä. Samaa vehjettä voi sitten käyttää jos silikooneja pitää joskus pytystä uusia :)
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

maspe kirjoitti:No makuasioistahan ei voi kiistellä. [;)]
No niistähän nimenomaan voi. Faktoista se olisi hölmöläisten hommaa. Ainakaan minusta ei tuntuisi kovin järjelliseltä pohtia tai kiistellä (ainakaan ääneen), onko 99 cm pituus pidempi vai lyhyempi kuin 100 cm pituus. Punatukkaisten kauneudesta vaaleatukkaisiin verrattuna on paljon mukavampi kiistellä, vaikka joku voisi tässäkin pitää jompaa kumpaa mielipidettä faktana. Niin jooh, ja tasapelikin on mahdollinen.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Kawai
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kawai »

Minä käytän tavallisesta tietokoneen korpusta irroitettua, metallista suojaosaa. Pieni ja tarpeisiini kyllin tehokas. Naarmuja en tiettävästi ole lisää saanut aikaan ja jos olenkin, ne eivät silmää pahasti häiritse.

-K-
"Paikallisia sadekuuroja... ja v***t!!" - Nooa, 4341 eKr
Tipsu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tipsu »

Meillä on myös sellainen Tetratec lasinraaputin ja on kyllä aivan mahtava verrattuna aikaisempiin lasinraaputtimiin. Varren katkeamista en ole pelännyt, tuntuu sen verran vahvalta (vanhoista halpis-raaputtimista olen kyllä saanut varren poikki melkein samantien) ja voimaa ei tarvitse käyttää niin runsaasti kun terä on niin terävä. Kannattava sijoitus!
pisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pisces »

dsl kirjoitti:
maspe kirjoitti:No makuasioistahan ei voi kiistellä. [;)]
No niistähän nimenomaan voi. .
Jesss. Kerrankin joku on samaa mieltä kanssani!

Mutta tuohon leväasiaan; ainakin Imatralta löytyy akvaarion lasien
putsaamiseen tarkoitettu hanska. Sanoisinpa sen olevan tuon pitkävartisen raapan lisäksi yksi parhaimmista keksinnöistä. En tosin muista valmistajaa, mutta se on sellanen Jacksonin Miihkalin hanskan näköinen "hopeahilehässäkkä".
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

maspe kirjoitti:
artturi kirjoitti:Mä ostin sitten lopulta sellasen ylihienon Tetratec leväskraban johon pannaan varren päähän hyvin ohkasia partaterän tyylisiä teriä. Kaikki levät lähtee ilman mitään tuskaa. Suosittelen.
Voi olla ihan hyvä, mutta siinä on liian pitkä varsi. Tuolla puolimetrisellä varrella kun yrittää raaputtaa likaa pois, niin saa pelätä että varsi katkeaa. Parempi tapa on ottaa siitä juuresta kiinni ja raaputtaa siten. Eli varsi pois, ei se onnistu ilman käsien kastelua kuitenkaan, oli varrella tai ilman.

[;)]
Artturin käyttämä systeemi toimii minullakin, varsikaan ei ole liian pitkä, n. 30 cm.
Ei ole naarmuja näkynyt.
~Tinski~
Luppa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Luppa »

Joo niiden mangneettiputsareiden kanssa kannattaa olla erityisen varovainen. Onnistuin saamaan akvaan kivat jäljet, kun en tajunnu heti poistaa kiviä siitä vedessäolevasta puolesta. Akvaario ei kaikenlisäksi oo mun, mutta ei se oikee omistaja suuttunutkaan. :D
korudonna
Member
Member

Viesti Kirjoittaja korudonna »

Halpa, tehokas ja turvallinen väline leväpilkkujen poistoon löytyy kaupan siivousosastolta: metallilangasta valmistettu patasieni [;)].
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

korudonna kirjoitti:Halpa, tehokas ja turvallinen väline leväpilkkujen poistoon löytyy kaupan siivousosastolta: metallilangasta valmistettu patasieni [;)].
Vanhan luottokortin tms. reuna on huomattavasti turvallisempi tapa kuin metallilla hankaaminen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Angeline
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Angeline »

Joskus koulun akvaan koitin sellaista virallista leväskrabaa ja jäi kamalat naarmut! Tuo luottokortti on ainakin minulle tarpeeksi hyvä (vaikka lasi jää hieman karhean tuntuiseksi, mutta näkyvät lähtee) ja sitä käytän itse silloin tällöin etulasiin, ei ole edes kova homma sillä raaputtaa.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

Auton ikkunan putsaukseen tarkoitettu jääkrapa on hyvä myös.
Chuna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Chuna »

Ainakin vähemmän tiukassa olevat levät lähtee lasien ja kasvienkin pinnalta erittäin kätevästi suihkukäyttöön tarkoitetulla pesukinttaalla/-hanskalla. Kinttaassa ei tietenkään saa olla mitään pesuainejäämiä. Kintas kädessä levät lähtevät helposti ahtaistakin paikoista ja pinta ei ole liian karhea kasvienkaan puhdistukseen.
Tosi ystävyys ei jäädy pakkasessa.
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

Mun akvaariossa on aivan törkeet skraidut etulasissa, kun kerran jäi hiekanjyviä magneetin väliin enkä huomannut. En enää ikinä käytä mitään magneettijuttuja :cry: [:I] :frown:
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

PikkuPrinsessa kirjoitti:Mun akvaariossa on aivan törkeet skraidut etulasissa, kun kerran jäi hiekanjyviä magneetin väliin enkä huomannut. En enää ikinä käytä mitään magneettijuttuja :cry: [:I] :frown:
Voi hitsi. Niitä on aika vaikea välttää pitemmän päälle. Naarmut kuuluvat elämään. :roll:

Mutta epäilen vain sitä lasia joka säännöllisesti puhdistetaan patasienellä. Se on taatusti himmeä - mutta voihan olla ettei sitä vain huomaa, jolloin asia on 'ihan OK'.

Päiväkodissa sattunutta: Yksi itkee ja niiskuttaa kun häntä on sanottu rumaksi. Toinen lohduttaa ja silittää: "Älä välitä, et sinä ruma ole. Sinä vain näytät siltä!"
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

artturi kirjoitti:
Mä ostin sitten lopulta sellasen ylihienon Tetratec leväskraban johon pannaan varren päähän hyvin ohkasia partaterän tyylisiä teriä. Kaikki levät lähtee ilman mitään tuskaa. Suosittelen.
Mulla on kanssa toi, aika kätevä...joskin mä tartten sitä kyllä tosi harvoin...onneksi :D
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Halpahallin malli on ikkunanpuhdistaja. Se on kokomuovinen pidike ikkunanpuhdistusterälle, joka on perinteisen partahöylän terän kokoinen mutta vähän paksumpi ja yksipuolinen. Ikkunanpuhdistaja löytyy maalausvälinepuolelta, eikä maksa kuin noin euron ja varateriä saa erikseen myös. Tässä laitteessa ei ole vartta, mutta siihen voisi kiinnittää jotenkin vaikka puisen tikun.

Tiedä vaikka Tetran puhdistaja käyttäisi samaa terää? Terän vastasyrjällä on semmoinen paksunnos. Niitä on ollut iät ja ajat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”