Lehtikalan kudusta?
Valvoja: Moderaattorit
Lehtikalan kudusta?
Eli toi nuoripari on nyt kolmatta kutua tuossa virittelemässä, ja olisin kysynyt vain että tuossa kudun seassa on muutamat munat muuttunut täysin valkoiseksi, ja loput on sellaisia läpikuultavia.
Eli onko valkoiset "hedelmöittyneitä" vai mittee?
Kiitos.
Eli onko valkoiset "hedelmöittyneitä" vai mittee?
Kiitos.
-
millia
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Valkoiset ovat kuolleita mätimunia. Joko ne eivät hedelmöittyneet tai sitten jotain muuta on mennyt vikaan. Vanhempien pitäisi siivota nämä valkoiset pois muun mädin seasta homehtumasta.
Läpikuultavat mätimunat ovat niitä elossa olevia. Ovat aluksi kellertäviä, mutta muuttuvat hiljalleen tummemmiksi kunnes niitä voikin jo kutsua poikasiksi joilla on iso ruskuaispussi.
Meidän lehtiksillä on nyt ensimmäistä kertaa kutu onnistunut kunnolla. Harjoitus näyttää tehneen mestareita, koska nyt on menossa kudusta jo yhdeksäs päivä ja vanhemmat vartioivat poikasia edelleenkin vähän liiankin aggressiivisesti. Saas nähdä kuinka moni poikanen säästyy ahneilta kämppäkavereilta seura-akvaariossa.
Läpikuultavat mätimunat ovat niitä elossa olevia. Ovat aluksi kellertäviä, mutta muuttuvat hiljalleen tummemmiksi kunnes niitä voikin jo kutsua poikasiksi joilla on iso ruskuaispussi.
Meidän lehtiksillä on nyt ensimmäistä kertaa kutu onnistunut kunnolla. Harjoitus näyttää tehneen mestareita, koska nyt on menossa kudusta jo yhdeksäs päivä ja vanhemmat vartioivat poikasia edelleenkin vähän liiankin aggressiivisesti. Saas nähdä kuinka moni poikanen säästyy ahneilta kämppäkavereilta seura-akvaariossa.
Re: Lehtikalan kudusta?
Ei kun juuri päinvastoin, valkoiset mätimunat ovat hedelmöittymättömiä mätimunia = pilaantuneita ja kun aikaa kuluu tulee näitä "valkoisia" mätimunia toden näköisesti vaan tunti tunnilta enemmän ja enemmän. Paras lehtikalapoikue minulla itselläni on ollut yli 1000 kpl lehtikalanpoikasia yhdestä kudusta kasvatettuna myyntikokoisiksi saakka, eli mätimunien lukumäärän on täytynyt kudussa olla luokkaa 1200 - 1500 kpl koska kaloja kuoli & poistettiin viallisia kaloja joukosta. Tämänkokoista poikuetta on jo huono myydä suomessa muualle kun akvaariokalatukkuun. Joten pidä kiittimet ristissä että et tuonkokoista lehtikalapoikuetta joskus saa tai jos saat ole järkevä ja jätä ainoastaan murto-osa kasvatettavaksi yli 1000 kappaleen poikue vaatii loppupelissä kasvatuksessa akvaarioita ja litroja paljon.Tounimaan kirjoitti: Eli onko valkoiset "hedelmöittyneitä" vai mittee?
-
Valmont
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Meillä lehtikala pariskunta kuti ensimmäisen kerran eilen, olinkin jo odottanut sitä kesästä lähtien, jolloin ostin kutuparin tämän palstan välityksellä. (Myyjä varmaan tunnistaa itsensä
) *Tyytyväinen olen*
Munat laskettiin anubiaksen lehdelle ja niitä vartioitiin hyvin, tosin ennen kuin huomasin olin jo vahingossa poistanut puolet munista ( leväraappa osuí ja irroitti).
Lähdettiin lenkille ja tietysti se vähän venähti ja valot kerkesivät sammua sillä aikaa..no mäti oli hävinnyt parempiin suihin (luulen että vanhemmat itse söi; en tosin ole varma)
Yövalo on hommattu nyt seuraavaa kertaa varten..
Olettaen tästä, uskon että tapahtuma uusiutuu ja täten kiinnostaisi kuulla muiden tarinoita ko. kalojen lisääntymisestä.
Netistä muutaman löysinkin..
Munat laskettiin anubiaksen lehdelle ja niitä vartioitiin hyvin, tosin ennen kuin huomasin olin jo vahingossa poistanut puolet munista ( leväraappa osuí ja irroitti).
Lähdettiin lenkille ja tietysti se vähän venähti ja valot kerkesivät sammua sillä aikaa..no mäti oli hävinnyt parempiin suihin (luulen että vanhemmat itse söi; en tosin ole varma)
Yövalo on hommattu nyt seuraavaa kertaa varten..
Olettaen tästä, uskon että tapahtuma uusiutuu ja täten kiinnostaisi kuulla muiden tarinoita ko. kalojen lisääntymisestä.
Netistä muutaman löysinkin..
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Meillä nuo onnelliset uudet vanhemmat jaksoivat harjoitella kutua kymmensen kertaa ennen tätä viimeisintä (kutivat siis vähintään kerran viikossa). Aiemmin ei mäti ehtinyt lehdellä vanheta kolmea päivää kauempaa. Nyt on jo kymmenes päivä kudusta menossa ja hoitavat ipanoita edelleen innokkaasti. Huvittava piirre noissa on se, että laittavat lapset yöksi nukkumaan jättiläismiekkakasvin lehdelle kekoon. Kuinkahan kauan tuota on vielä odotettavissa? Entä milloin ipanoille kannattaisi alkaa tarjota artemiasta (nyt saavat mikromatoja)?
Tässä on kuva ensimmäisestä kudusta
Tässä on kuva ensimmäisestä kudusta
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Pöh! Poikaset joutuivat jonkun muun ruokalistalle. Kutupari häiriintyi, kun kolmas lehtikala sai ilmeisesti jonkin asteisen vauvakuumeen ja olisi halunnut perustaa oman leirin siihen miekkakasvin toiselle puolelle. Yritti hurmata pariskunnan koirasta itselleen...turpaan tuli kaikille ja poikaset popsittiin.
Kolmas pyörä vaihtoi omistajaa viime lauantaina eli toissa päivänä. Kuulin uudelta omistajalta, että siellä on jo kudettu
Kolmas pyörä vaihtoi omistajaa viime lauantaina eli toissa päivänä. Kuulin uudelta omistajalta, että siellä on jo kudettu
Minullakin nyt näyttäisi olevan kolmas pyörä, epäilen sitä naaraaksi. Pitänee siirtää se toiseen altaaseen jotta uusi pari saa olla rauhassa.
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

Vai ensimmäisiä kutuja.. Minkäkokoisia nuo kalat ovat olleet kun ovat ensimmäisen kerran kuteneet? Itse odottelen malttamattomana kalojeni pariutumista. Kun näitä kalakuolemia tuntuu nyt tulevan harvase päivä niin voisin keskittyä vaihteeksi johonkin mukavaankin asiaan. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Viimeksi muokannut tikkuhirviö, 21:16, 21.10.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

Jotain 7cm:n luokkaa tämä lehtisneito on, sulho onkin sitten paljon suurempi, n.12cm pituutta ilman pyrstöä.
Sulholla on ensimmäinen kutuhomma, olihan kiva kun löytyi sopiva doris
. Tämä Millialta meille muuttanut lehtisneito ei ole meillä ärhennellyt kenellekään (paitsi nyt kutuaikana tietty vähän toisille sähistään...).
Sulholla on ensimmäinen kutuhomma, olihan kiva kun löytyi sopiva doris
Tossa viikon loppuna huamasin toisenkin kutuparin tossa altaassa, eli kaksi pariskuntaa kuti yhtä aikaa tonne viereisille miekoille.
No enivei, pointti on siinä että toisen parin kudusta on jokunen muna säilynyt ja ne munat on siirretty toisen miekan lehdelle.
Munat ikäänkuin "hytkyvät" eli siellä näkyy jonkinlaista liikettä
Mitenköhän kauan yleensä menee että nuo poikaset kuoriutuu/kehittyy?
Ja kannattaisikohan minun siirtää ne jotenkin tonne 100 litrasee, jos ne nyt onnistuu, ja jos siirrän niin miten?
100 litrasessa ei ole muuta kuin partiksen poikasia ja jotain kasveja..
No enivei, pointti on siinä että toisen parin kudusta on jokunen muna säilynyt ja ne munat on siirretty toisen miekan lehdelle.
Munat ikäänkuin "hytkyvät" eli siellä näkyy jonkinlaista liikettä
Mitenköhän kauan yleensä menee että nuo poikaset kuoriutuu/kehittyy?
Ja kannattaisikohan minun siirtää ne jotenkin tonne 100 litrasee, jos ne nyt onnistuu, ja jos siirrän niin miten?
100 litrasessa ei ole muuta kuin partiksen poikasia ja jotain kasveja..
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

"Lehdellä hytkyvät munat" ovat jo kuoriutuneita poikasia, joilla on suuri ruskuaispussi. Emot ovat ilmeisesti siirtäneet ne puhtaammalle lehdelle kehittymään uinti-ikäisiksi. Tässä kestää muistaakseni n. 4 vrk.
Poikasten siirtäminen tässä vaiheessa onnistuu, jos sujautat lehden poikasineen esim. pakasterasiaan veden alla, niin etteivät poikaset joudu missään vaiheessa kuiville. Mikäli mahdollista, ota poikaset talteen vasta kun ne ovat lähteneet uimaan.
Satalitrainen jossa on partamonnin poikasia ei sovi poikasaltaaksi ainakaan omien kokemusteni myötä. Poikasilla on näet tapana tunkea itsensä hiekan sisään. Muutenkin ne viettävät poikasina mieluusti aikaa pohjalla, jonka tulisi olla paljas, eli hiekaton. Sinuna järjestäisin poikasille oman altaan, johon laittaisin suodattimeksi pienen pumpun, jonka imuaukot on "tukittu" esim. sukkahousu-vaahtomuovi-pussilla, jotta poikaset eivät imeydy suodattimeen. Toinen hyvä vaihtoehto on mattosuodatin, esim. toisessa päässä allasta.
Ruuaksi poikasille on paras kasvattaa artemiaa. Aivan vastakuoriutuneina poikaset syövät likoeläimiä ja hyvässä lykyssä myös aivan hienoksi murskattua hiutaleruokaa. Valmista likoeläin-liuosta on saatavilla joissakin akvaarioliikkeissä, itse suosittelen sitä, jos jostain sitä löydät.
Poikasten siirtäminen tässä vaiheessa onnistuu, jos sujautat lehden poikasineen esim. pakasterasiaan veden alla, niin etteivät poikaset joudu missään vaiheessa kuiville. Mikäli mahdollista, ota poikaset talteen vasta kun ne ovat lähteneet uimaan.
Satalitrainen jossa on partamonnin poikasia ei sovi poikasaltaaksi ainakaan omien kokemusteni myötä. Poikasilla on näet tapana tunkea itsensä hiekan sisään. Muutenkin ne viettävät poikasina mieluusti aikaa pohjalla, jonka tulisi olla paljas, eli hiekaton. Sinuna järjestäisin poikasille oman altaan, johon laittaisin suodattimeksi pienen pumpun, jonka imuaukot on "tukittu" esim. sukkahousu-vaahtomuovi-pussilla, jotta poikaset eivät imeydy suodattimeen. Toinen hyvä vaihtoehto on mattosuodatin, esim. toisessa päässä allasta.
Ruuaksi poikasille on paras kasvattaa artemiaa. Aivan vastakuoriutuneina poikaset syövät likoeläimiä ja hyvässä lykyssä myös aivan hienoksi murskattua hiutaleruokaa. Valmista likoeläin-liuosta on saatavilla joissakin akvaarioliikkeissä, itse suosittelen sitä, jos jostain sitä löydät.
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

Toinen vaihtoehto on vapauttaa 100 litran akvaario partamonneista ja siirtää kutupari sinne. Tällä tavoin voit seuraavan kudun tapahduttua antaa emojen kasvattaa poikaset. (Tietenkin poikasten ruokinnasta on tällöinkin huolehdittava). Emojen seurassa poikaset pysyttelevät todennäköisesti niiden kanssa altaan yläosissa, joten pohjalla voi olla hiekkaa.
Mielestäni poikaset kannattaa siirtää hiekattomaan akvaarioon, koska se tekee siivoamisesta helpompaa. Jos syötätte esim. Nobil fluidia, se jämähtää pohjaan ikävästi ja leväraapalla olen ruoan sitten varovasti itse pohjasta irroittanut ja laponnut saaviin. Lappoaminen onkin sitten hauskaa puuhaa, jos poikasia on paljon
.
-Satu
-Satu
Nyt on tyhjä allas viritelty , nyt tarvis vähän vinkkejä, ku siirsin noi kuoriutuneet poikaset tohon tyhjään altaaseen.
Eli ne kuoriutu varmaa tossa viime yönä / aamuna, ja nyt ne hytkyy tuol tyhjäs altaas.
- Eli, milloin tonne tarvis ruveta hommaamaan niitä poikas ruokia.
- Mistä saan esim. hesasta noita ruokia, ja mitä kannattaisi ostaa?
- Mikä olisi sopiva lämpötila?
- Valaistus?
- Veden vaihdot?
Tässä nyt muutamia kysymyksiä, ku ei ole kokemusta näistä hommista niiku pätkääkään
Notta ettei nyt ihan persiillee mene, ni ois hienoo jos joku osais jotai noihi jotakii vastata.
kiitos.
Eli ne kuoriutu varmaa tossa viime yönä / aamuna, ja nyt ne hytkyy tuol tyhjäs altaas.
- Eli, milloin tonne tarvis ruveta hommaamaan niitä poikas ruokia.
- Mistä saan esim. hesasta noita ruokia, ja mitä kannattaisi ostaa?
- Mikä olisi sopiva lämpötila?
- Valaistus?
- Veden vaihdot?
Tässä nyt muutamia kysymyksiä, ku ei ole kokemusta näistä hommista niiku pätkääkään
Notta ettei nyt ihan persiillee mene, ni ois hienoo jos joku osais jotai noihi jotakii vastata.
kiitos.
-
Inia
- Akvaariosisustaja 2005

Poikaset lähtevät uimaan 5 vrk kuluttua kuoriutumisesta (6vrk, jos lasketaan mukaan kuoriutumispäivä) ja tarvitsevat heti syötävää. Tähän vaiheeseen sopivaa ruokaa on nestemäinen poikasruoka, esim JBL, jota saa hyvinvarustelluista akvaarioliikkeistä.
Syötä poikasruokaa mahdollisimman usein, esim 4-5 kertaa päivässä muutama tippa, tai sen verran että poikaset tulevat kylläisiksi. Mikäli nestemäinen ruoka sotkee vettä tai epäilet yliannostusta, niin vaihda hieman vettä emoaltaasta. Nestemäistä ruokaa olen syöttänyt pari päivää ja sitten siirtynyt Brine Shrimpiin, eli elävään artemiaan.
Artemiaa voit kasvattaa esim litran astiassa, johon lisäät suolavettä. Suhde on noin 1rkl tavallista kaupan merisuolaa ja 1,5 litraa vettä. (Vesi huoneenlämpöistä). Artemian lepomunia saa myöskin hyvinvarustelluista akvaarioliikkeistä. Alkuun olen kasvattanut 1/3 tl munia ja lisännyt määrää poikasten kasvun myötä. (Tietenkin poikueen koolla on väliä, omat poikueeni ovat olleet alle 50 yksilön kokoisia.) Munat kestävät 24h kuoriutua, joten joka päivä on laitettava valmiiksi seuraavan päivän ruuat. Artemia-astiaa on ilmastettava tehokkaasti, jotta munat kuoriutuvat. Olen käyttänyt tähän ilmapumppua.
Kuoriutunut artemia säilyy hengissä päivän tai pari. Artemian kerääminen kasvatusastiasta onnistuu hyvin ohuella letkulla, josta valutetaan vettä ja artemiaa esim talouspaperilla vuorattuun teesihtiin. ( Voit huuhtaista ruoka-annoksen vielä varovasti hanan alla, ettei akvaarioosi siirry ajan myötä liikaa suolaa.)
Poikasten vatsat värjäytyvät oransseiksi kun ne ovat syöneet. Ruoki poikasia usein, esim 4 kertaa päivässä.
Poikasakvaarion lämpötila voi olla sama kuin emojen akvaariossa, eli suunnilleen 27C. Valaistusrytmikin voi jäljitellä emojen altaan valaistusaikaa ja lampuksi käy tavallinen hehkulamppu, jos loisteputkia ei ole.
Kun poikaset ovat pieniä, ne likaavat vettä todella vähän, mutta kasvaessaan siivousta tarvitaankin jo joka toinen tai kolmas päivä. Minkälainen suodatus poikasakvaariossasi on nyt? Vaihda vettä suodatuksen tehosta riippuen. Ainakin suuremmiksi kasvettuaan poikaset tarvitsevat ihan kunnon laitteet
Syötä poikasruokaa mahdollisimman usein, esim 4-5 kertaa päivässä muutama tippa, tai sen verran että poikaset tulevat kylläisiksi. Mikäli nestemäinen ruoka sotkee vettä tai epäilet yliannostusta, niin vaihda hieman vettä emoaltaasta. Nestemäistä ruokaa olen syöttänyt pari päivää ja sitten siirtynyt Brine Shrimpiin, eli elävään artemiaan.
Artemiaa voit kasvattaa esim litran astiassa, johon lisäät suolavettä. Suhde on noin 1rkl tavallista kaupan merisuolaa ja 1,5 litraa vettä. (Vesi huoneenlämpöistä). Artemian lepomunia saa myöskin hyvinvarustelluista akvaarioliikkeistä. Alkuun olen kasvattanut 1/3 tl munia ja lisännyt määrää poikasten kasvun myötä. (Tietenkin poikueen koolla on väliä, omat poikueeni ovat olleet alle 50 yksilön kokoisia.) Munat kestävät 24h kuoriutua, joten joka päivä on laitettava valmiiksi seuraavan päivän ruuat. Artemia-astiaa on ilmastettava tehokkaasti, jotta munat kuoriutuvat. Olen käyttänyt tähän ilmapumppua.
Kuoriutunut artemia säilyy hengissä päivän tai pari. Artemian kerääminen kasvatusastiasta onnistuu hyvin ohuella letkulla, josta valutetaan vettä ja artemiaa esim talouspaperilla vuorattuun teesihtiin. ( Voit huuhtaista ruoka-annoksen vielä varovasti hanan alla, ettei akvaarioosi siirry ajan myötä liikaa suolaa.)
Poikasten vatsat värjäytyvät oransseiksi kun ne ovat syöneet. Ruoki poikasia usein, esim 4 kertaa päivässä.
Poikasakvaarion lämpötila voi olla sama kuin emojen akvaariossa, eli suunnilleen 27C. Valaistusrytmikin voi jäljitellä emojen altaan valaistusaikaa ja lampuksi käy tavallinen hehkulamppu, jos loisteputkia ei ole.
Kun poikaset ovat pieniä, ne likaavat vettä todella vähän, mutta kasvaessaan siivousta tarvitaankin jo joka toinen tai kolmas päivä. Minkälainen suodatus poikasakvaariossasi on nyt? Vaihda vettä suodatuksen tehosta riippuen. Ainakin suuremmiksi kasvettuaan poikaset tarvitsevat ihan kunnon laitteet
No noi on ollu oikeestaan alusta asti, että ekojen päivien aikana ne heikoimmat karsiutui pois. niitä oli noin about ~30 ja noi kuus jäi jäljelle.
Mutta mun työ vaikeuttaa tota ruokintaa, kun pääsen joskus viiden / kuuden maissa vasta ruokkimaan, joten sekin varmaan aiheutti ton kadon, mut ihan hienoo et ees noi on selvinny, ja tuntu pärjäävän.
Mutta mun työ vaikeuttaa tota ruokintaa, kun pääsen joskus viiden / kuuden maissa vasta ruokkimaan, joten sekin varmaan aiheutti ton kadon, mut ihan hienoo et ees noi on selvinny, ja tuntu pärjäävän.