Ahven talven yli

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marko
Starting Member
Starting Member

Ahven talven yli

Viesti Kirjoittaja marko »

Itseä kiinnostaisi aidot suomalaiset ahvenet. Onko kellään kokemusta pitää niitä talven yli. Onko kidutusta vai kärsivätkö, jos eivät pääse jääkuutioiden sekaan. Kertokaa jos kokemusta löytyy.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Re: Ahven talven yli

Viesti Kirjoittaja KtMan »

marko kirjoitti:Itseä kiinnostaisi aidot suomalaiset ahvenet. Onko kellään kokemusta pitää niitä talven yli. Onko kidutusta vai kärsivätkö, jos eivät pääse jääkuutioiden sekaan. Kertokaa jos kokemusta löytyy.
Kokemuksia on vain kesäajan hoidosta matikan ja kivisimppujen (vai mikälie) kanssa juur tämän talven takia.
Olen nähnyt ympärivuotisen suomi-biotoopin rintama-mallisen omakotitalon sisäkuistilla, jossa talvella melkein pakkasta ja kesällä luonnollisesti lämmintä.
Kyllä suomalaiset ahvenet vaativat sen kylmän kauden ja lauhduttimet maksavat mansikoita, DIY ratkaisut vievät monasti paljon sähköä, autotallissa poissa silmistä jne.. Yhtä vaikeita kuin kultakalat [;)]
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
sttl
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kokemustaa löytyy

Viesti Kirjoittaja sttl »

marko kirjoitti:Itseä kiinnostaisi aidot suomalaiset ahvenet. Onko kellään kokemusta pitää niitä talven yli. Onko kidutusta vai kärsivätkö, jos eivät pääse jääkuutioiden sekaan. Kertokaa jos kokemusta löytyy.
Minulla on ollut suomalaisia ahvenia monen vuoden ajan. Olen pyydystänyt ne viereisestä joesta poikasina, joten ne ovat tulleet akvaarioihin sentin pituisina, mutta toki on kymmenen sentin pituisiakin tullut pyydystetyksi. Eivät ne suomalaiset ahvenet ainakaan mulla ole kärsineet, kun eivät ole päässeet kylmään, jääkuutioiseen veteen. Ovat voineet erittäin hyvin ilman kylmäkautta.

Tosin kun niillä ei minkäänlaista "talvikautta", jolloin ei syödä, niin niistä kasvaakin aikamoisia "läskikasoja". Pieninä poikasina ne menevät hyvin 100-litrasessa, mutta kun kasvavat, tarvitsevat ainakin 800-litrasen niille sisustetun akvaarion. Pohjalle mieluiten soraa, jotta kasvit viihtyisivät. Kasveina olen pitänyt vesiruttoa, jaavansammalta ja kaikkia niitä kasveja, joita joesta vaan löytyy. Ja pohjalle olen rakentanut luolia, ja juurakoitakin kannattaisi olla muutama. Vesi tietysti kylmää, lämmitintä et siis tarvitse.

Suomalaisia ahveniani olen ruokkinut katkaravulla, mikä onkin niille herkkua, surviaisilla, kastemadoilla, pakastekalalla tai silakoilla. Silloin tällöin olen myös pyydystänyt niille eläviä kalan poikasia joesta syötäväksi. Voit myös itse onkia kalaa ja pakastaa sitä (esim. särkiä, salakoita jne.) - niiden liha kelpaa paremmin kuin silakan ja muiden kaupan kalojen.

Suomalaiset ahvenet ovat aikamoisia petoja, joten niiden seurassa ei voi pitää mitään niitä pienempää kalaa esim. särkikalaa, sillä se tulee syödyksi nopeasti, joten suosittelisin niille omaa lajiakvaariota. Pohjakaloiksi voit kyllä hankkia esim. kivisimppuja tai töröjä. Suomalaiset ahvenet kasvavat vankeudessa korkeintaan 25-senttisiksi. Minun ahveneni ovat jääneet 22-senttisiksi. Varmaan sekin vaikuttaa, kun eivät talvehdi, mutta kalat voivat kyllä vielä tuosta kasvaakin.

Ahvenet viihtyvät toistensa seurassa, joten niitä kannattaisi ainakin olla kaksi. Isojen ahventen seuraksi ei kannata laittaa poikaisia, sillä ne joutuvat syödyiksi. Jos ahvenet ottaa nuorina, niistä tulee "käsikesyjä" ja tulevat syömään kädestä katkarapuja ja kastematoja.

Jos jäi vielä jotain kysyttävää niin kysy vaan.

Kappalejako, välimerkkejä ja isoja alkukirjaimia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”