Soran vaihtaminen hiekkaan
Valvoja: Moderaattorit
Soran vaihtaminen hiekkaan
Olen harkinnut soran vaihtamista hiekkaan. Miten tämä olisi viisainta tehdä, jotta kalat selviäisivät mahdollisimman pienellä stressillä?
Hain haun kautta viestejä, osa näyttää ottaneen kalat saaviin ja vaihtaneen koko pohjan kerralla. Osa taas on tehnyt vaihdon kahdessa osassa parin viikon välein kalojen ollessa altaassa.
Ensimmäinen vaihtoehto lienee helpompi, mutta kuinka vesiarvojen silloin käy? Olen ymmärtänyt, että valtaosa hyvistä bakteereista olisi pohjassa, joten eikö koko pohjan vaihtaminen kerralla silloin aiheuta myös vesiarvojen heilahteluja?
Hain haun kautta viestejä, osa näyttää ottaneen kalat saaviin ja vaihtaneen koko pohjan kerralla. Osa taas on tehnyt vaihdon kahdessa osassa parin viikon välein kalojen ollessa altaassa.
Ensimmäinen vaihtoehto lienee helpompi, mutta kuinka vesiarvojen silloin käy? Olen ymmärtänyt, että valtaosa hyvistä bakteereista olisi pohjassa, joten eikö koko pohjan vaihtaminen kerralla silloin aiheuta myös vesiarvojen heilahteluja?
Itse vaihdoin hiekat kerralla akvaarioon. Veden tasoittumisen jälkeen istutin kasvit, laitoin kivet, kannot ja suodattimen pesemättöminä sekä pari isohkoa sukkahousupussillista vanhaa soraa (eli niissä vanhaa bakteerikantaa) sekä lämmittimen takaisin altaasen ja kalat heti seuraavana päivän. Annoin pussukoiden olla pari viikkoa ja nyt kun koko vaihdosta on reilu kuukausi, niin kalat ja kasvit voivat hyvin eikä tullut mitään kalatappioita... ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Ei ole ongelma, ihan rohkeasti hiekkaa vaihtamaan. Pese hiekka ensin hyvin kun ennen kuin alat akvaariota tyhjentämään.Mimmi kirjoitti:Meillä ei ole toistaiseksi kuin yksi akvaario, joten kalat pitäisi palauttaa akvaarioon samana päivänä. Luuletko Kajsa (tai joku muu asiaan perehtynyt), että tämä on ongelma?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Mutta jos käytössä on yksi suodatin ja se porskuttelee juuri akvaariossa, niin kai kalat sentään vuorokauden pärjää ilman suodatusta, jos saavin vesi on akvaariosta otettua ja nitriititöntä...Anna-Marjatta kirjoitti:Mihin suodatin unohtui? Se vasta tärkeä onkin.Kajsa kirjoitti:Voi olla, että saan vihaisia kommentteja suoraan niskaani, mutta uskoisin, että kalat pärjäävät vuorokauden vaikka saavissa, kunhan veden lämmityksestä huolehditaan.
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
En ymmärrä tuota kalojen saavissa yön yli pitämistä
Itse vaihdoin 150-litraisen sorat hiekaksi ja laitoin kalat perässä heti kasvien istutuksen jälkeen. Eli olivat suodattimen ja lämmittimen kanssa saavissa pari tuntia. Hiekka oli luonnollisesti huolellisesti etukäteen pestyä, ja ulkosuodattimen bakteerikanta pysyi elossa kierrättäessään kalasaavin vettä.
PS. Jos suodattimet ovat kovin pieniä, kannattanee laittaa vanhaa soraa sukkahousupussissa mukaan akvaarioon.

PS. Jos suodattimet ovat kovin pieniä, kannattanee laittaa vanhaa soraa sukkahousupussissa mukaan akvaarioon.
No, sittenhän vaihdon pitäisi sujua ihan ongelmitta. Itse en vain arvannut laittaa omia kalojani heti perään, kun vesi oli jonkin aikaa melko sameana hienosta hiekkapölystä, vaikka olin yrittänyt pestä hiekan tunnollisesti moneen kertaan...iekku kirjoitti:En ymmärrä tuota kalojen saavissa yön yli pitämistäItse vaihdoin 150-litraisen sorat hiekaksi ja laitoin kalat perässä heti kasvien istutuksen jälkeen. Eli olivat suodattimen ja lämmittimen kanssa saavissa pari tuntia. Hiekka oli luonnollisesti huolellisesti etukäteen pestyä, ja ulkosuodattimen bakteerikanta pysyi elossa kierrättäessään kalasaavin vettä.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ketäs se suodatin siellä akvaariossa hyödyttää (vaikka onkin sanottu että tavalliset suodattimet ovat vain mekaanisia suodattimia = roskanpoistajia)?Kajsa kirjoitti:Mutta jos käytössä on yksi suodatin ja se porskuttelee juuri akvaariossa, niin kai kalat sentään vuorokauden pärjää ilman suodatusta, jos saavin vesi on akvaariosta otettua ja nitriititöntä...Anna-Marjatta kirjoitti:Mihin suodatin unohtui? Se vasta tärkeä onkin.Kajsa kirjoitti:Voi olla, että saan vihaisia kommentteja suoraan niskaani, mutta uskoisin, että kalat pärjäävät vuorokauden vaikka saavissa, kunhan veden lämmityksestä huolehditaan.

Riippuu tietysti paljon kaloista ja niiden määrästä, mutta itse en uskaltaisi ottaa riskiä ja pitää kaloja saavissa vuorokautta ilman jotain vedenpinnan liikuttajaa.
Ja jos tuo akvaariossa oleva suodatin on mattosuodatin, niin sitten vaikka sen pumppu irti ja se sinne saaviin vettä kierrättämään. Koko mattosuodatintahan ei oikein saaviin saa asennettua (paitsi ne umpinaiset viritykset; pisara sun muut mallit).
Nämä nyt eivät ole enää alkuperäiselle kysyjälle, mutta noin niinkuin yleisenä ohjeena.

There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche