Kuinka monta hevosta voin ostaa parvekkeelleni asumaan?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka monta hevosta voin ostaa parvekkeelleni asumaan?
Eli koskeeko eläinsuojelulaki akvaariokaloja? Onko kenelläkään tietoa, onko eläinsuojelulain perusteella ketään akvaarionpitäjää koskaan rankaistu eläinrääkkäyksestä? Tulipahan tuossa mieleeni, kun mietin "liian isoja kaloja liian pienessä altaassa liian paljon" -tilanteita, joissa edes hyvää tarkoittavat, asiallilset neuvot eivät auta.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Koskee myös akvaariokaloja! Se onko kalojen osalta ketään rangaistu eläisuojelypykälien rikkomisesta on kokonaan toinen juttu.
Jos varastaa niin etevästi ettei joudu kiinni, ei tee siitä luvallista.
Kalathan ovat vain kaloja ja niitä kuolee vuosittain miljoonittain pyydyksiin eri tavoin kitumalla, mutta kalastuslaki sallii sen, joten...
Tästä ei siis voi tehdä moraalista tai eettistä ongelmaa. Kukin pyrkitöön hoitamaan kalojaan parhaalla mahdollisella tavalla vaikka vain siksi että kalat kasvaisivat, lisääntyisivät ja pysyisivät terveinä.
Jos varastaa niin etevästi ettei joudu kiinni, ei tee siitä luvallista.
Kalathan ovat vain kaloja ja niitä kuolee vuosittain miljoonittain pyydyksiin eri tavoin kitumalla, mutta kalastuslaki sallii sen, joten...
Tästä ei siis voi tehdä moraalista tai eettistä ongelmaa. Kukin pyrkitöön hoitamaan kalojaan parhaalla mahdollisella tavalla vaikka vain siksi että kalat kasvaisivat, lisääntyisivät ja pysyisivät terveinä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
En tiedä, ovatko eläinsuojeluviranomaiset käyneet akvaristien kimppuun kalojen huonon kohtelun takia, mutta ainakin jotkut eläinkauppiaat ovat saaneet huomauksia ja toimenpidemääräyksiä kalojen vääränlaisen hoidon takia.
Ongelmana on sekä lain sisältö (kalojen kohdalla hyvin epämääräinen), että ennen kaikkea sen valvonta, johon asiantuntevia resursseja ei ole. Yksityisten ihmisten eläintenpitoa valvotaan ilmoituspohjalta- joten periaatteessa, jos tekisit yksilöidyn ilmoituksen x:stä joka rääkkää kalojaan, viranomaisen tulisi siihen reagoida.
Tietääkseni oikeuskäytännöstä ei löydy akvaariokalojen rääkkäystä koskevia tapauksia. Muutenkin eläinsuojelulakia sovelletaan aika vaihtelevasti, ja välillä todella törkeätkin eläinrääkkäystapaukset ovat selvinneet oikeudesta säikähdyksellä. Myösk eläintenpitokiellon (joka seuraa törkeimmistä eläinrääkkäystapauksista joko määräaikaisesti tai hyvin harvoin pysyvästi) noudattamisen valvonta on puutteellista.
Kysymykset lain valvonnasta ja valvonnan järjestämisestä ovat käytännöllisiä eivätkä moraalisia kysymyksiä. Mielipide, että lakeja tulee noudattaa vaikka kiinnijäämisriski olisi hyvin pieni, on kuitenkin moraalinen mielipide (joskin sellainen jolle löytyy erittäin hyvät perustelut). Myös kysymys kalojen oikeudesta hyvään kohteluun on moraalinen kysymys- itse olen sitä mieltä, että kaloilla kuten muillakin elollisilla olennoilla on tällainen oikeus.
Ongelmana on sekä lain sisältö (kalojen kohdalla hyvin epämääräinen), että ennen kaikkea sen valvonta, johon asiantuntevia resursseja ei ole. Yksityisten ihmisten eläintenpitoa valvotaan ilmoituspohjalta- joten periaatteessa, jos tekisit yksilöidyn ilmoituksen x:stä joka rääkkää kalojaan, viranomaisen tulisi siihen reagoida.
Tietääkseni oikeuskäytännöstä ei löydy akvaariokalojen rääkkäystä koskevia tapauksia. Muutenkin eläinsuojelulakia sovelletaan aika vaihtelevasti, ja välillä todella törkeätkin eläinrääkkäystapaukset ovat selvinneet oikeudesta säikähdyksellä. Myösk eläintenpitokiellon (joka seuraa törkeimmistä eläinrääkkäystapauksista joko määräaikaisesti tai hyvin harvoin pysyvästi) noudattamisen valvonta on puutteellista.
Kysymykset lain valvonnasta ja valvonnan järjestämisestä ovat käytännöllisiä eivätkä moraalisia kysymyksiä. Mielipide, että lakeja tulee noudattaa vaikka kiinnijäämisriski olisi hyvin pieni, on kuitenkin moraalinen mielipide (joskin sellainen jolle löytyy erittäin hyvät perustelut). Myös kysymys kalojen oikeudesta hyvään kohteluun on moraalinen kysymys- itse olen sitä mieltä, että kaloilla kuten muillakin elollisilla olennoilla on tällainen oikeus.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Alkuperäiseen kysymykseen otsikossa vastatakseni, kyllähän sinne partsille ainakin kaksi heppaa mahtuu. Varsana kun ostat, niin varmaan neljäkin. Voihan niille isona tulla vähän ahdasta, mutta sopu sijaa antaa. Ei ne varmaan pahasti toisiaan pääse vahingoittamaan, kun eivät mahdu potkimaan. Puremat on sitten helpompi lääkitä. Muista luoda lannat viimeistään siinä vaiheessa, kun läjät on nousseet niin korkeiksi, että eka heppa on suistunut yli kaiteen.
Ihan samalla lailla lehtikala mahtuu 60 litraiseen ja kultakala maljaan. Niin juu, ja hamsteria voi sitten pitää n. 40 litraisessa terraariossa, kunhan sillä on siellä juoksupyörä.
Ihan samalla lailla lehtikala mahtuu 60 litraiseen ja kultakala maljaan. Niin juu, ja hamsteria voi sitten pitää n. 40 litraisessa terraariossa, kunhan sillä on siellä juoksupyörä.

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vähän samaan suuntaan ajattelin, kuten Marikin
Mutta palataksemme keskustelun vakavampaan puoleen, niin niistä eläinrääkkääjistä. Ottaako kukaan virkamies vakavissaan, jos marssin ja teen ilmoituksen eläinrääkkäyksesta akvaariokaloja kohtaan? Virkansa puolesta ehtä pitävät pokkansa, mutta hyvävelisaunan lauteilla varmasti naurua riittää. Ja mikä onkaan se moraalinen puoli tästä asiasta. Jos juuri sinä tiedät ystäväsi pitävän 60 litraisessa akvaariossa neljää lehtikalaa ja 10 miljoonakalaa, niin mitäs teet? Ehkä yrität neuvoa, mutta todennäköisesti neuvot kaikuvat kuuroille korville. Vastauksena saanet: "Ovathan ne kalat voineet hyvin siinä säilöntäpurkissa jo 2 vuotta." Jätätkö asian sikseen vai teetkö rikosilmoituksen?
Ps. "Mä kyllä meinaan ostaa sinne partsille pari heppaa ja koska siellä on hyvin tilaa, niin vielä aattelin ottaa pari shetlannin ponia pahnoille. Eihän se haittaa, että ne ei mahdu siellä kääntymään, jos mä vaan ruokin niitä silloin tällöin?"

Ps. "Mä kyllä meinaan ostaa sinne partsille pari heppaa ja koska siellä on hyvin tilaa, niin vielä aattelin ottaa pari shetlannin ponia pahnoille. Eihän se haittaa, että ne ei mahdu siellä kääntymään, jos mä vaan ruokin niitä silloin tällöin?"

- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
- Member
Kyllä tavalliselle parvekkeelle ainakin 2 normaalikokoista hevosta mahtuu. Ihan hyvin ne viihtyy siellä. Mullakin ne oli melkein 2 vuotta siellä.
-Ai mitenniin hevonen voi elää kolmekymmentä vuotta?
Älkää ruvetko mulle, on mulla ennenkin hevosia pervekkeella ollut. Kyllä mä tiedän miten niitä hoidetaan. Sitäpaitsi ei kaikilla ole varaa hankkia hienoja talleja!
-Ai mitenniin hevonen voi elää kolmekymmentä vuotta?

Älkää ruvetko mulle, on mulla ennenkin hevosia pervekkeella ollut. Kyllä mä tiedän miten niitä hoidetaan. Sitäpaitsi ei kaikilla ole varaa hankkia hienoja talleja!
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Vaikka eläinsuojeluvalvojalle tekisi ilmoituksenkin, asiassa on silti muutama mutta. Oletan, että heidän on virkansa puolseta suhtauduttava vakavasti kaikkiin ilmoituksiin, mutta akvaariokalojen huonosta hoidosta ilmoittaminen lienee niin uusi ja outo asia heillekin, että kuinkahan kärkkäitä mahtavat olla lähtemään ainakaan jonkun yksityiskotiin tarkastuskäynnille. Julkiset tilat olleevat helpompia.
Toinen mieleeni tuleva ongelma koskee juuri tätä liian suuri kala liian pienessä altaassa- tilannetta. En usko, että kokevat edes aiheelliseksi puuttua muihin kuin aivan räikeimpiin tapauksiin (kultakala maljassa, 2 oskaria 100 litraisessa...ymv.). Lisähankaluutta tuo se, mikäli kalat ovat vielä keskenkasvuisia, tai ovat ajan mittaan kääpiöityneet. Erottaako eläinsuojeluvalvoja nämä kaksi tapausta toisistaan? Entä missä vaiheessa kalanpoikaset / keskenkasvuiset tulee siirtää isompaan akvaarioon? Kyllähän ihan pienet lehtikalat tai jopa kultakalatkin mahtuvat aluksi 100 litraiseen, vaikkeivat siellä voi kovin pitkään asuakaan (itse en kannata näitä "väliakvaarioita" karanteenia lukuunottamatta ollenkaan, vaan olen sitä mieltä että on paras sijoittaa kala suoraan siihen akvaarioon jossa se tulee elämään. Tällöin ei tarvitse miettiä milloin pitää siirtää eikä kala pääse unohtumaan liian pieneen pyttyyn).
Kolmas pointti on se, kuka päättää minkä kokoinen akvaario on millekin lajille riittävä. Tästä käydään jatkuvaa köydenvetoa harrastajien kesken, eikä asiantuntijoidenkaan kommenteista olla läheskään aina samaa mieltä. Mihin eläinsuojeluvalvoja, jolla mahdollisesti ei ole akvaarioista käytännöllisesti katsoen mitään tietoa, voi vedota?
Toinen mieleeni tuleva ongelma koskee juuri tätä liian suuri kala liian pienessä altaassa- tilannetta. En usko, että kokevat edes aiheelliseksi puuttua muihin kuin aivan räikeimpiin tapauksiin (kultakala maljassa, 2 oskaria 100 litraisessa...ymv.). Lisähankaluutta tuo se, mikäli kalat ovat vielä keskenkasvuisia, tai ovat ajan mittaan kääpiöityneet. Erottaako eläinsuojeluvalvoja nämä kaksi tapausta toisistaan? Entä missä vaiheessa kalanpoikaset / keskenkasvuiset tulee siirtää isompaan akvaarioon? Kyllähän ihan pienet lehtikalat tai jopa kultakalatkin mahtuvat aluksi 100 litraiseen, vaikkeivat siellä voi kovin pitkään asuakaan (itse en kannata näitä "väliakvaarioita" karanteenia lukuunottamatta ollenkaan, vaan olen sitä mieltä että on paras sijoittaa kala suoraan siihen akvaarioon jossa se tulee elämään. Tällöin ei tarvitse miettiä milloin pitää siirtää eikä kala pääse unohtumaan liian pieneen pyttyyn).
Kolmas pointti on se, kuka päättää minkä kokoinen akvaario on millekin lajille riittävä. Tästä käydään jatkuvaa köydenvetoa harrastajien kesken, eikä asiantuntijoidenkaan kommenteista olla läheskään aina samaa mieltä. Mihin eläinsuojeluvalvoja, jolla mahdollisesti ei ole akvaarioista käytännöllisesti katsoen mitään tietoa, voi vedota?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tästä pääsemme seuraavaan kysymykseen. Miten ihmeessä eläinten suojelusta vastaavat voivat koskaan saadakaan mitään kuvaa tilanteesta, ellei näitä ilmoituksia tehdä, ainakin kaikkein räikeimmistä tapauksista? Ja se lainopillinen puoli: Olenko velvollinen ilmoittamaan eläinrääkkäyksestä silloin, kun sitä havaitsen? Lienee ihan selkeä tilanne, jos Teppo Tampio pitää niitä hevosia parvekkeella kunnes ne kuolevat tai joku naapuri tekee ilmoituksen. Mutta olenko osasyyllinen eläinrääkkäykseen ellen tee ilmoitusta, jos tiedän Harri Haimonnin asuttavan 200 litraisessa altaassa haibarbeja (3), miljoonakaloja (20), kultakaloja (4) ja panssaripäämonnivauvaa. Vettä vaihdetaan kerran parissa kuukaudessa 10 % tai lisätään pari ämpärillistä ilman vedenvaihtoja ja kalat saavat ruokaa silloin, kun joku sattuu muistamaan. Mikä on se riittävän räikeä tapaus, joka ylittäisi ilmoituskynnyksen?
-
- Member
Lisäksihän tässä on vielä ongelmana se kaverisolidaarisuus. Naapurit kyllä huomaavat, jos lehmät eivät ole koskaan pihalla ja navetasta tuleva haju on infernaalinen ja voi siten tehdä ilmoituksen nimettömänä, mutta kaverisi takuulla tietää, kuka tekee ilmoituksen, jos talossa käy yksi "oikea" akvaristi, joka on vielä yrittänyt neuvoakin.
On tietysti kyseenalaista, tarvitseeko sellaisen kaverin kanssa olla väleissä, mutta voi kyllä suhteet rakoilla, jos lähettää eläinsuojeluviranomaiset toisen kotiin sakottamaan. Luonnollisesti tämä kaveri ei nimittäin pidä akvaariotaan rääkkäyspesäkkeenä ja kertoilee sitten avuliaasti kaikille, miten se "niuhottaja Tiina Tiikerinuoliainen lähetti viranomaiset mun kotiin syynäämään jotain fisua, joka on ihan hyvin ollu siinä purkissa jo puoli vuotta".
Ja jos lehmien tappaminen nälkään merkitsee jotain vuoden eläintenpitokieltoa, niin mikähän olisi rangaistus kultakalasta 100-l akvaariossa?
On tietysti kyseenalaista, tarvitseeko sellaisen kaverin kanssa olla väleissä, mutta voi kyllä suhteet rakoilla, jos lähettää eläinsuojeluviranomaiset toisen kotiin sakottamaan. Luonnollisesti tämä kaveri ei nimittäin pidä akvaariotaan rääkkäyspesäkkeenä ja kertoilee sitten avuliaasti kaikille, miten se "niuhottaja Tiina Tiikerinuoliainen lähetti viranomaiset mun kotiin syynäämään jotain fisua, joka on ihan hyvin ollu siinä purkissa jo puoli vuotta".
Ja jos lehmien tappaminen nälkään merkitsee jotain vuoden eläintenpitokieltoa, niin mikähän olisi rangaistus kultakalasta 100-l akvaariossa?

"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Yksityisten ihmisten kotona tapahtuvasta eläinten huonosta hoidosta eläinsuojeluvalvojat saavat ilmoituksia yleensä tutuilta tai naapureilta, ja niinhän sen pitää ollakin. (Tosin kissojen kohdalla lain vaatima tilantarve on ihan käsittämätön, minä saisin pitää tässä kerrostalokaksiossa yli 50 kissaa...
)
Julkisia tiloja kyllä voisi valvoa vähän tarkemmin, vaikka resurssipulahan se on mikä sitä valvontaa vaikeuttaa. Ei vaan riitä valvojia. Itseäni ärsyttää suunnattomasti Iso-Roban kiinalaisen ravintolan akvaario, jossa uiskentelee kymmeniä kultakaloja, osa jo tosi suureksi kasvaneita. Siellä ne ovat kuin sardiinit purkissa, eivätkä varmasti täytä eläinsuojelulain asettamia vaatimuksia.

Julkisia tiloja kyllä voisi valvoa vähän tarkemmin, vaikka resurssipulahan se on mikä sitä valvontaa vaikeuttaa. Ei vaan riitä valvojia. Itseäni ärsyttää suunnattomasti Iso-Roban kiinalaisen ravintolan akvaario, jossa uiskentelee kymmeniä kultakaloja, osa jo tosi suureksi kasvaneita. Siellä ne ovat kuin sardiinit purkissa, eivätkä varmasti täytä eläinsuojelulain asettamia vaatimuksia.
-
- Member
Jos akvaariokauppias olisi myynyt yhteensopimattomia tai suuriksi kasvavia kaloja pieneen akvaarioon aloittelijalle - olisiko 'syyllinen' akvaariokauppias vai aloitteleva akvaristi ?
Minusta on hiukan kummallista, että myyjät (joissakin tapauksissa - siltä ainakin näyttää...) eivät välitä tuon taivaallista laista ja suosituksista.![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Minusta on hiukan kummallista, että myyjät (joissakin tapauksissa - siltä ainakin näyttää...) eivät välitä tuon taivaallista laista ja suosituksista.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Niinpä, mutta mistä ne suositukset katsotaan? Eläinsuojelulaki asetuksineen ei määrittele mitään akvaariokalojen kohtelusta. Lakia voi käydä ihmettelemässä Finlexin sivuilla Tokihan lakia voidaan soveltaa, mutta soveltaminen onkin sitten virkamiehen käsissä. Ja jos lakia sovelletaan, niin mihin eläimeen akvaariokalat rinnastetaan?
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Viesti:
Aivan lakiin rinnastettava on ao viranomaisen määräys:Jokeri kirjoitti:Niinpä, mutta mistä ne suositukset katsotaan? Eläinsuojelulaki asetuksineen ei määrittele mitään akvaariokalojen kohtelusta. Lakia voi käydä ihmettelemässä Finlexin sivuilla Tokihan lakia voidaan soveltaa, mutta soveltaminen onkin sitten virkamiehen käsissä. Ja jos lakia sovelletaan, niin mihin eläimeen akvaariokalat rinnastetaan?
http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/maarays.php
Ja siellä on liite 10: kalat, joten noudatettavat ohjeet ja suositukset ovat kyllä olemassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
-
- Member
"Akvaarion yhdellä sivulla on oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna kaloille riittävää suojaa"
(lainaus siis J.Järven sivuilla näkyvillä olevasta eläinsuojelupäätöksestä)
Tämä kohta ei ainakaan toteudu lukemattomissa julkisilla paikoilla olevassa akvaariossa.
(lainaus siis J.Järven sivuilla näkyvillä olevasta eläinsuojelupäätöksestä)
Tämä kohta ei ainakaan toteudu lukemattomissa julkisilla paikoilla olevassa akvaariossa.
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Minusta kaikki eläinsuojelurikkomukset kannattaa ilmoittaa eläinsuojeluvalvojalle. He ehkä eivät ole akvaariokalojen asiantuntijoita, mutta kokemukseni mukaan he ovat eläinystäviä, jollei ihan voi sanoa heidän rakastavan eläimiä. He varmasti kuuntelevat mielipiteitä sellaisissa tapauksissa, joissa liikutaan lain kannalta harmaalla alueella. Jos laissa ei sanota, sopiiko kultakala pikku maljaan, tarvitaan asiantuntijoita. Oikeudessa kumpikin osapuoli voi marssittaa tuomarin eteen millaisia "asiantuntijoita" tahansa. Minä olen joskus valittanut hevosten ja koirien hoidosta ja eläinsuojeluvalvoja kävi kanssani muutaman kerran keskustelemassakin asioista.Mari kirjoitti:Vaikka eläinsuojeluvalvojalle tekisi ilmoituksenkin, asiassa on silti muutama mutta. Oletan, että heidän on virkansa puolseta suhtauduttava vakavasti kaikkiin ilmoituksiin, mutta akvaariokalojen huonosta hoidosta ilmoittaminen lienee niin uusi ja outo asia heillekin, että kuinkahan kärkkäitä mahtavat olla lähtemään ainakaan jonkun yksityiskotiin tarkastuskäynnille. Julkiset tilat olleevat helpompia.
Vaikka asia ei menisi oikeuteen, monasti ihmiset muuttavat eläinten käsittelyä ihan sen vuoksi, että eläinsuojeluvalvoja käy viranomaisen ominaisuudessa kehottamassa huolehtimaan paremmin eläimistä.
No. Minun omatuntoni on puhdas, kun (moraalisista syistä) kieltäydyin luovuttamasta tai myymästä kaloja epäasiallisiin olosuhteisiin. Kalat olisivat joutuneet a) Liian kylmään veteen verrattuna suosituksiin b) syödyiksi eli toisten kalojen ruuaksi. Ja asiasta varoittaessani oli vastapuolen toteamus "No, jos ne kuolee, niin ne kuolee." Täyttäisikö tämä jo eläinsuojelulain määritelmän eläinrääkkäyksestä tai laiminlyönnistä?
Ilmotuksen tekeminen
Muistelempa tässä asiaa 16 vuoden takaa. Joskus teininä tein ilmoituksen parhaan ystäväni naapurissa asuvasta koirasta, joka vietti elämänsä talon päädyssä 2 metriä pitkässä ketjussa, lautahökkeli koppina. Koira oli suomen pystykorva, joka ei enää viitsinyt edes haukkua, niin täysin virikkeetöntä sen elämä oli. Perheellä oli toinenkin koira, joku tiibetinspanieli tai vastaava "sylikoira", joka eli normaalia kotikoiran elämää sisällä talossa muun lauman kanssa.
Tulos oli, että asia ei kiinnostanut eläinsuojelijoita tippaakaan, vaikka onhan noista kopeista ja ketjuista ihan selkeät määräykset.
Huvittavaa tässä on, että tunnen henkilökohtaisesti tämän kyseisein eläinsuojeluviranomaisen. Hän esimerkiksi itse syöttää kanille lihamakaronilaatikkoa ja suklaata niin että kani on yksi lihava ja ripuloiva pallo, ratsastaa huoletta kaikkine 85 kiloineen säännöllisesti 140 cm korkealla sirolla esteponilla. Ristiriitaisuuksia siis hänen oman mukavuutensa ja eläinten hyvinvoinnin välillä.
Turha ehkä odottaa liian paljon kaikilta eläinsuojelijoiksi hakeutuvilta ihmisiltä. Onhan se pitkälti vapaaehtoistyötäkin, johon hakeutuvat eivät välttämättä halua ensisijaisesti saada ihmisten vihoja niskoilleen...
Tulos oli, että asia ei kiinnostanut eläinsuojelijoita tippaakaan, vaikka onhan noista kopeista ja ketjuista ihan selkeät määräykset.
Huvittavaa tässä on, että tunnen henkilökohtaisesti tämän kyseisein eläinsuojeluviranomaisen. Hän esimerkiksi itse syöttää kanille lihamakaronilaatikkoa ja suklaata niin että kani on yksi lihava ja ripuloiva pallo, ratsastaa huoletta kaikkine 85 kiloineen säännöllisesti 140 cm korkealla sirolla esteponilla. Ristiriitaisuuksia siis hänen oman mukavuutensa ja eläinten hyvinvoinnin välillä.
Turha ehkä odottaa liian paljon kaikilta eläinsuojelijoiksi hakeutuvilta ihmisiltä. Onhan se pitkälti vapaaehtoistyötäkin, johon hakeutuvat eivät välttämättä halua ensisijaisesti saada ihmisten vihoja niskoilleen...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Eläinsuojelusta
Tiedän monta asiaa, jotka ovat olleet pielessä. Tiedän, että kerran eräässä liikkeessä oli levättyneitä altaita ja liian isoja kaloja altaassa (eivät mahtuneet kääntymään kunnolla, vrt. täysikasvuinen kiekkokala 20 l:n altaassa). Soitin asiasta eläinsuojeluyhdistykseen, joka neuvoi soittamaan tervetystarkastajalle (=kaupungineläinlääkärille) ja tilanne muuttui täysin. Kalat päätyivät äkkiä uuteen kotiin... Tuossa jo "tappelin" yhden kanssa, mitä voi laittaa 242 litran akvaarioon
Sitten kritiikkiä (koskee eritoten näitä naisia, jotka "kirkuvat" nähdessään/kuullessaan miljoonakalan ja kardinaalitetran tms asuvan samassa altaassa): Kalan hyppääminen on estettävä altaasta kansilasein. Tämä on puute, joka näkyy miltei kaikissa liikkeissä ja moni harrastaja (jopa nämä "kirkujat") jättää kansilasien käytön sikseen. Kuivuminen on kivulias kuolema kalalle ja löytö on hyvin epämiellyttävä kaloistaan oikeasti pitäville.
Sitten minulla olisi yksi toive, että minuun otettaisiin yksityisviestein yhteyttä, sillä tiedän yhden räikeän eläinrääkkäystilanteen, joka lienee jatkuneen vuosikausia, mutten pysty vaikuttamaan yksin asiaan. Ihmisiä varsinkin Riihimäki - Helsinki - väliltä, kiitos.
Sitten kritiikkiä (koskee eritoten näitä naisia, jotka "kirkuvat" nähdessään/kuullessaan miljoonakalan ja kardinaalitetran tms asuvan samassa altaassa): Kalan hyppääminen on estettävä altaasta kansilasein. Tämä on puute, joka näkyy miltei kaikissa liikkeissä ja moni harrastaja (jopa nämä "kirkujat") jättää kansilasien käytön sikseen. Kuivuminen on kivulias kuolema kalalle ja löytö on hyvin epämiellyttävä kaloistaan oikeasti pitäville.
Sitten minulla olisi yksi toive, että minuun otettaisiin yksityisviestein yhteyttä, sillä tiedän yhden räikeän eläinrääkkäystilanteen, joka lienee jatkuneen vuosikausia, mutten pysty vaikuttamaan yksin asiaan. Ihmisiä varsinkin Riihimäki - Helsinki - väliltä, kiitos.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Re: Eläinsuojelusta
Täytyy kyllä kysyä kuinka naisten kirkuminen, miljoonakalojen ja kardinaalitetrojen asuminen samassa altaassa sekä kalojen hyppiminen liittyvät toisiinsa?JukkaV kirjoitti:Sitten kritiikkiä (koskee eritoten näitä naisia, jotka "kirkuvat" nähdessään/kuullessaan miljoonakalan ja kardinaalitetran tms asuvan samassa altaassa): Kalan hyppääminen on estettävä altaasta kansilasein. Tämä on puute, joka näkyy miltei kaikissa liikkeissä ja moni harrastaja (jopa nämä "kirkujat") jättää kansilasien käytön sikseen. Kuivuminen on kivulias kuolema kalalle ja löytö on hyvin epämiellyttävä kaloistaan oikeasti pitäville.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Viesti:
Re: Eläinsuojelusta
Hups...Tiinanen kirjoitti:Täytyy kyllä kysyä kuinka naisten kirkuminen, miljoonakalojen ja kardinaalitetrojen asuminen samassa altaassa sekä kalojen hyppiminen liittyvät toisiinsa?JukkaV kirjoitti:Sitten kritiikkiä (koskee eritoten näitä naisia, jotka "kirkuvat" nähdessään/kuullessaan miljoonakalan ja kardinaalitetran tms asuvan samassa altaassa): Kalan hyppääminen on estettävä altaasta kansilasein. Tämä on puute, joka näkyy miltei kaikissa liikkeissä ja moni harrastaja (jopa nämä "kirkujat") jättää kansilasien käytön sikseen. Kuivuminen on kivulias kuolema kalalle ja löytö on hyvin epämiellyttävä kaloistaan oikeasti pitäville.
Tärkein kysymys siis unohtui: miksi tähän erityisen tärkeään asiaan ei ole puututtu. Aina kun joku sanoo vaikkapa miljoonakalojen ja kardinaalitetrojen asustavan samassa altaassa , niin heti tulee valistusta kuin uskonnollisten käännyttäjien suusta. Mutta kun joku sanoo, ettei altaassa ole kansilaseja, siitä ei huomauteta. Kysyn vain, miksi ei? Kirkuminen oli myös kielikuva, toivottavasti kukaan ei oikeasti kirku!
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Eläinsuojelulain mukaan kansilaseja ei ole pakko käyttää, mutta silloin kalojen hyppääminen on pyrittävä estämään muulla tavalla. Itselläni on ollut kansilasiton akvaario, josta kalat eivät hyppineet ulos.
Sitten varsinaiseen asiaan. On ihan totta, että jos kalojen huonosta kohtelusta ei ilmoiteta eläinsuojeluvalvojille ja viranomaisille, he eivät myöskään puutu siihen. Joten siitä vain soittelemaan/mailailemaan jos huonoa kohtelua löytyy. Akvaariokalojen suojelu ei ole "jonkun" asia, vaan velvollisuus siihen on jokaisella, joka näkee avun tarpeessa olevia kaloja.
On totta, että tällä hetkellä eläinsuojeluvalvojia ei ole koulutettu havainnoimaan akvaarionpidon ongelmia. Tämä tarkoittaa, että ilmoitusta tehtäessä on erittäin tärkeää kertoa yksityiskohtaisesti, mikä on pielessä ja miksi, ja millä toimenpiteillä tilanne korjaantuu.
JukkaV, jos tiedät eläinrääkkäystapauksesta, oikea ilmoituskohde on ko. kunnan kunnaneläinlääkäri tai alueen eläinsuojeluvalvoja. Mutta vielä kerran: asia on väännettävä rautalangasta. Jos ilmoitus ei auta, voit ilmoittaa minulle asiasta YV:nä niin yritän eläinsuojelijaystävieni (eivät kuulu EVR:ään) avulla tehdä asialle jotakin.
Sitten varsinaiseen asiaan. On ihan totta, että jos kalojen huonosta kohtelusta ei ilmoiteta eläinsuojeluvalvojille ja viranomaisille, he eivät myöskään puutu siihen. Joten siitä vain soittelemaan/mailailemaan jos huonoa kohtelua löytyy. Akvaariokalojen suojelu ei ole "jonkun" asia, vaan velvollisuus siihen on jokaisella, joka näkee avun tarpeessa olevia kaloja.
On totta, että tällä hetkellä eläinsuojeluvalvojia ei ole koulutettu havainnoimaan akvaarionpidon ongelmia. Tämä tarkoittaa, että ilmoitusta tehtäessä on erittäin tärkeää kertoa yksityiskohtaisesti, mikä on pielessä ja miksi, ja millä toimenpiteillä tilanne korjaantuu.
JukkaV, jos tiedät eläinrääkkäystapauksesta, oikea ilmoituskohde on ko. kunnan kunnaneläinlääkäri tai alueen eläinsuojeluvalvoja. Mutta vielä kerran: asia on väännettävä rautalangasta. Jos ilmoitus ei auta, voit ilmoittaa minulle asiasta YV:nä niin yritän eläinsuojelijaystävieni (eivät kuulu EVR:ään) avulla tehdä asialle jotakin.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Otinpahan sitten yhteyttä suoraan sylttytehtaalle eli MMM:ään (Maa- ja metsätalous ministeriöön). Kysyin, miten akvaariokalat ja eläinten suojelu toimivat suhteessa toisiinsa. Sain luvan lainata tekstin tänne eli tässä suora lainaus sähköpostista:
Kyllähän tuo aika selkeästi kertoo, miten asia on ja kuinka toimia tarvittaessa.Eläinsuojelulakia ja sen perusteella annetujen alempitasoisten säädösten vaatimuksia sovelletaan kaikkiin eläimiin, myös kaloihin. Eläinsuojelulaissa ja -asetuksessa on annettu yleiset eläinten pitoa, hoitoa, kohtelua ja käsittelyä koskevat määräykset. Lisäksi maa- ja metsätalousministeriön päätöksessä 2/EEO/1998 seura- ja harrastuseläinten pidolle asetettavista eläinsuojeluvaatimuksista on yksityiskohtaisempia vähimmäisvaatimuksia myös akvaariokalojen pidolle.
Jos epäilet, että akvaariokaloja ei pidetä eläinsuojelusäädösten mukaisesti, voit ottaa yhteyttä eläinsuojeluviranomaisiin, kuten kunnan- ja läänineläinlääkäriin tai paikalliseen eläinsuojeluvalvojaan.
Eläinsuojelulainsäädäntö löytyy helpoiten kotisivuiltamme osoitteesta:
http://www.mmm.fi/elintarvikkeet_elaime ... efault.htm