Pyydykset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Pyydykset

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olisi tarkoitus ottaa kiinni rubiiniseeprakalalauma 63-litraisesta akvaariosta, josta kasveja ei saa poistettua. Ensimmäinen yritys meni niin metsään että päättelin tarvitsevani jonkinmoisen kala-ansan. Millaisia virityksiä te muut olette käyttäneet?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Olen iskenyt kansilasin akvaarioon pystyyn siten että siitä tulee sellainen karja-aitauksen tapainen sumppu. Haavi vaan sinne sumpun toiseen päähän ja käsin kalaparvelle vauhtia. Eivät näe kirkasta kansilasia ennempää kuin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin uida toisessa päässä odottavaan haaviin tai uhmata pahaa kättä.

edit: jos näet emys tämän viestin, niin voit todistaa skeptikoille kuinka 63-litraisesta saalistetaan karja-aitaustekniikalla kymmenkunta mustaneontetraa alle kymmenessä minuutissa.
Pizku
Maskotti
Maskotti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pizku »

Lasipurkkiin noita kaloja on aika kätevä huijata. Purkki vaan pohjalle, sitten ajetaan kala haavilla purkkiin ja peitetään purkin suu. Näin minä olen saanut pirullisiakin kaloja kiinni (verkkonuoliaiset). :roll:
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Helvettiähän tuo on. Allekirjoittanut pyydysti joskus kongontetralaumaa 250 litraisesta. Muut kalat sain kiinni (myös väärän lajiset) 4 tunnissa kansilasisumpulla, itkulla, kiroilulla, märällä huoneella ja irronneilla kasveilla, mutta viimeisen sissin pyydystämiseen meni 3 vuorokautta. Laskin lopulta vedenkorkeuden niin alas kuin mahdollista, veden vallisneriapuskat irti jo valmiiksi ja rakentelin sumppuja. Ja hoin itselleni lausetta: Kalat väsyvät nopeasti, kalat väsyvät minua nopeammin. Ja saatiinhan se kiinni, tarvittiin myös 2 haavia ja neljä kättä. Päätin etten koskaan enää pyydystä yhtään kalaa, ja säälin vieläkin muita akvaarion asukkeja, jotka olivat hillumisen jäljiltä sydänkohtauksen partaalla monta päivää. Vesitila mahdollisimman pieneksi, kaikki esteet ja piilopaikat suosiolla pois jo ennen aloitusta. En käsitä, kuinka kauppiaat napsivat niitä tuosta vain?!!
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

Itse yritin pyydystää kahta isohkoa leväbarbia pienellä haavilla tehden sumpun kansilasilla sillä seurauksella että vesi pölisi sameana, kasvit lähti irti ja itse olin hermoromahduksen partaalla... Lopulta annoin periksi ja annoin 8-vuotiaalle pojalleni haavin, kun hän oli yrittänyt neuvoa ja mankunut tilaisuutta saada kokeilla... Eipä mennyt kuin hetki, kun kalat olivat pussissa ja matkasivat kohti uutta kotia [;)]
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
kalanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalanna »

Pitäisikö siis hankkia lapsia...

Ehkä toiset vaan osaavat homman ja toiset eivät. Vaihdon kuukausi sitten pohjamateriaalin ja tyhjensin siinä yhteydessä koko pytyn. Kalojen jahtaaminen oli kamala urakka, vaikka allas oli tyhjä ja vedenpinta lopuksi vain 15 senttiä korkealla. Onneksi kukaan ei traumatisoitunut pysyvästi - ainakaan kalat.

Täytyy panna korvan taakse nuo sumppu- ja lasipurkki-ideat.

Luin myös (operaation jälkeen) jostain akvaariokirjasta, että kalat kannattaisi haavia alhaalta ylöspäin eikä sivusuunnassa. Ehkä ne eivät tajua silloin niin helposti, että "joku kamala hyökkää".
It's not an optical illusion. It only looks like one.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kyllä kaloilla täytyy olla jokin oma aistinsa sille, että tietävät milloin niitä ollaan pyydystämässä. Ajattelee nyt varsinkin sitä, kun haavii akvaariosta ylimääräisiä limaskoita. Aina olisi haavi täynnä kaloja, mokomien on pakko tunkea haavin tielle silloin kun ei pitäisi. Tai sitten kun on aikeissa haavia jotain tiettyä lajia. Kuinkas ollakaan, kyseisistä kaloista/kotiloista ei näy vilaustakaan, mutta muuten supervaikeasti kiinniotettavat kalat pukkaavat väkisin haaviin. On se kumma!
subavdi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja subavdi »

Se on se "smurffi" elikkäs toisten sanoilla mr Murphy'n laki. :mrgreen: Minulla nousee altaasta kiusallisen helposti piikkisilmät, ne kun pysyvät puskassaan, vaikka sitä kuinka nostelee. -Joskus kääntely auttaa ja enemmistö jää altaaseen. :)

Joskus muuton yhteydessä on viimeiset tullut pyydystettyä vasta kun vettä on ollut muutama hassu sentti... Se ei tosin auta alkuperäisen kysyjän tapausessa. :roll:
-Noniin. Nyt sinä sitten juutuit kunnolla kiinni, sanoi Pikku Myy - Olet liian paksu.
-EI. Puut kasvavat liian lähekkäin, vastasi Muumi.
-Hengitä ulos! Jatkoi Pikku Myy.
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

kalanna kirjoitti:Luin myös (operaation jälkeen) jostain akvaariokirjasta, että kalat kannattaisi haavia alhaalta ylöspäin eikä sivusuunnassa. Ehkä ne eivät tajua silloin niin helposti, että "joku kamala hyökkää".
Joo, alhaaltapäin pyydystäminen onnistuu hyvin tetroilla ja muilla samantyyppisillä, mutta pohjakaloja onkin sitten vaikeampi pyydystää. Vaikeimmat pyydystettävät joita mun kohdalle on sattunut, on ollut partiksen 1-2 cm poikaset ja 24 cm haimonni. Kaikki siltä väliltä menee ihan rutiinilla tavallisella 10-15 cm haavilla ja oikealla saalistustekniikalla. :)
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
ansku1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Melkein kaksi tuntia meni kun yritin 375l:sta altaasta haavia punapäätetroja ja kardinaalitetroja toiseen altaaseen. Vikkeliä otuksia mokomat.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”