Musta silikoni

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ville+Makka
Junior Member
Junior Member

Musta silikoni

Viesti Kirjoittaja Ville+Makka »

Millainen aine käy akvaarioon? Sikaflex?
Kimbela
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Sikaflexistä

Viesti Kirjoittaja Kimbela »

Joskus kun kyselin mustaa silikonia niin eihän sitä loppujen lopuksi olisi saanut kuin tilaamalla Saksasta.

Sikaflex ei takaa kuin läpinäkyvän silikonin olevan akvaarioon kelpaavaa. Liekö joku kokeillut, minä en tohtinut.
Löysin mustan kiinnitysaineen nimeltä Fixall jonka myyjä takasi pitävän mitä tahansa ja olevan elintarvikelaatua. Aikana mietittyäni päätin kokeilla... No myrkytöntä se kyllä oli - mutta kun olin saunakaljoja ostamassa ja palasin takaisin oli hieno koeponnistettu kehyksetön 120 litrainen altaani yksi nurkka ratkennut ja vesi virtasi iloisesti lattialla... (Allas ehti olla käytössä n. 3 vuorokautta) Kalat pelastuivat (puolet vedestä oli jäljellä ja yhdessä 80 litran altaassa ei ollut "kuin" partiksien pesue). Että se siitä Fixall aineesta.

Itseänikin kiinnostaa mistä saa mustaa silikonia ja millä hinnalla joka käy akvaarioon.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
JJVi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JJVi »

Itse olen ostanut Wurthin mustaa silikonia ruotsista. Eli samaa tavaraa kuin wurth myy kirkkaana suomessa, saa ruotsista mustana.

Soitto würthille voisi auttaa selvittämään, saako sitä jostain myös suomesta,
/jari
mjr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mjr »

JJVi kirjoitti:Itse olen ostanut Wurthin mustaa silikonia ruotsista. Eli samaa tavaraa kuin wurth myy kirkkaana suomessa, saa ruotsista mustana.

Soitto würthille voisi auttaa selvittämään, saako sitä jostain myös suomesta,
Katsopa mitä tuon ruåttalaisen tuubin kyljessä on tuotenumerona tms. niin olisi helpompi kysyä Würthiltä.

Sitten pieni huomio ennenkuin ihmiset ryntäävät W:n "myymälöihin", he eivät myy yksityisasiakkaille ollenkaan, ainoastaan yrityksille....

Mika
Trichogaster
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Trichogaster »

Itse ostin paikallisesta akvaarioliikkeestä Henkelin valmistamaa Teosil Yleissilikoonia joka oli akvaariolaatua, ja mustaa.
Rosmariini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Merivesi puolen keskustelu aiheesta

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=14170
Rosmariini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Biltemasta saa mustaa silikonia. Mahtaakohan se olla akvaarioon sopivaa?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Trichogaster kirjoitti:Itse ostin paikallisesta akvaarioliikkeestä Henkelin valmistamaa Teosil Yleissilikoonia joka oli akvaariolaatua, ja mustaa.
Tässä takavuosina särkyi eteläsuomessa suuri merivesiakvaario silikoonisauman petettyä, siitä oli aikoinaan myös juttua muutamassa AM:n numerossa, akvaario oli kasattu tuolla Tesoil merkkisellä silikoonilla mutta VTT:n tutkimuksissa taisi särkymisen suurimmaksi syyksi selvitä että akvaarion silikoonit olivat keskeltä silikoonisaumaa vielä kuivumattomat = etikkahappo ei ollut päässyt haihtumaan ja silikooni oli vielä löysää kuivumatonta.

Eli akvaarion ei oltu annettu kuivaa riitävän kauan. Kirjoitin tämän ulkomuistista korjatkaa ne joilla asiasta on muuta kuin ulkomuistitietoa. Muistaakseni tuo akvaarion silikoonit olivat akvaarion valmistajan mukaan kuivaneet kaksi viikkoa ja allas oli tehty 12 mm lasista. Sitä en jaksa muistaa oliko akvaarion alakierrossa lasitukilistat jolloin silikoonisauman paksuudeksi tulisi 24 mm ja silikoonin kuivumisajan nyrkkisäännöllä kuivumisaika olisi ollut tuon samaisen ajan 24 vrk eli 1mm/vrk.

Tarkastakaa uusien suurten akvaarioiden hankkijat ennen veden laittamista akvaarioonne valmistuspaikasta milloinka akvaarionne on kasattu ennen kuin laitatte veden akvaarioon jos olette epävarmoja tai ette tiedä asiaa. Olen ollut eräässä akvaarioita valmistavassa tukussa hakemassa 1100 litran akvaariota joka oli valmistettu 3 päivää aikaisemmin. Tällöin akvaarion silikoonit eivät olisi olleet täysin kuivat jos tietämätön harrastaja olisi akvaarion vedellä täyttänyt. Jos tälläisen ns silikoonisaumoiltaan kesken kuivamisen olevan akvaarion laittaa jalustalle ja siihen vettä ei etikkahappo pääse haihtumaan silikoonisaumoista ja pommi voi olla valmis. Eli vika ei välttämättä ole silikoonissa vaan liian hätäisessä tai tietämättömässä akvaristissakin voi olla vika pahimmillaan akvaarion särkymisessä.

Timppa
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Mustaa silikonia voi ostaa netistä, ja samaa tavaraa saa myös Pienestä Akvaariokaupasta Helsingistä.
PZQ
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja PZQ »

Totta, ja kerrankin firma joka pitää minkä lupaa. Tilasin kyseisestä liikkeestä Soudalin SILRUB AQta tiistaina, ja torstaina oli paketti postissa. Eikä ole hinnalla pilattu jos vertaa akvaarioliikkeiden pikkutuubeihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”