Musta silikoni
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Musta silikoni
Millainen aine käy akvaarioon? Sikaflex?
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Sikaflexistä
Joskus kun kyselin mustaa silikonia niin eihän sitä loppujen lopuksi olisi saanut kuin tilaamalla Saksasta.
Sikaflex ei takaa kuin läpinäkyvän silikonin olevan akvaarioon kelpaavaa. Liekö joku kokeillut, minä en tohtinut.
Löysin mustan kiinnitysaineen nimeltä Fixall jonka myyjä takasi pitävän mitä tahansa ja olevan elintarvikelaatua. Aikana mietittyäni päätin kokeilla... No myrkytöntä se kyllä oli - mutta kun olin saunakaljoja ostamassa ja palasin takaisin oli hieno koeponnistettu kehyksetön 120 litrainen altaani yksi nurkka ratkennut ja vesi virtasi iloisesti lattialla... (Allas ehti olla käytössä n. 3 vuorokautta) Kalat pelastuivat (puolet vedestä oli jäljellä ja yhdessä 80 litran altaassa ei ollut "kuin" partiksien pesue). Että se siitä Fixall aineesta.
Itseänikin kiinnostaa mistä saa mustaa silikonia ja millä hinnalla joka käy akvaarioon.
Sikaflex ei takaa kuin läpinäkyvän silikonin olevan akvaarioon kelpaavaa. Liekö joku kokeillut, minä en tohtinut.
Löysin mustan kiinnitysaineen nimeltä Fixall jonka myyjä takasi pitävän mitä tahansa ja olevan elintarvikelaatua. Aikana mietittyäni päätin kokeilla... No myrkytöntä se kyllä oli - mutta kun olin saunakaljoja ostamassa ja palasin takaisin oli hieno koeponnistettu kehyksetön 120 litrainen altaani yksi nurkka ratkennut ja vesi virtasi iloisesti lattialla... (Allas ehti olla käytössä n. 3 vuorokautta) Kalat pelastuivat (puolet vedestä oli jäljellä ja yhdessä 80 litran altaassa ei ollut "kuin" partiksien pesue). Että se siitä Fixall aineesta.
Itseänikin kiinnostaa mistä saa mustaa silikonia ja millä hinnalla joka käy akvaarioon.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
Katsopa mitä tuon ruåttalaisen tuubin kyljessä on tuotenumerona tms. niin olisi helpompi kysyä Würthiltä.JJVi kirjoitti:Itse olen ostanut Wurthin mustaa silikonia ruotsista. Eli samaa tavaraa kuin wurth myy kirkkaana suomessa, saa ruotsista mustana.
Soitto würthille voisi auttaa selvittämään, saako sitä jostain myös suomesta,
Sitten pieni huomio ennenkuin ihmiset ryntäävät W:n "myymälöihin", he eivät myy yksityisasiakkaille ollenkaan, ainoastaan yrityksille....
Mika
-
- Starting Member
-
- Junior Member
-
- Junior Member
Tässä takavuosina särkyi eteläsuomessa suuri merivesiakvaario silikoonisauman petettyä, siitä oli aikoinaan myös juttua muutamassa AM:n numerossa, akvaario oli kasattu tuolla Tesoil merkkisellä silikoonilla mutta VTT:n tutkimuksissa taisi särkymisen suurimmaksi syyksi selvitä että akvaarion silikoonit olivat keskeltä silikoonisaumaa vielä kuivumattomat = etikkahappo ei ollut päässyt haihtumaan ja silikooni oli vielä löysää kuivumatonta.Trichogaster kirjoitti:Itse ostin paikallisesta akvaarioliikkeestä Henkelin valmistamaa Teosil Yleissilikoonia joka oli akvaariolaatua, ja mustaa.
Eli akvaarion ei oltu annettu kuivaa riitävän kauan. Kirjoitin tämän ulkomuistista korjatkaa ne joilla asiasta on muuta kuin ulkomuistitietoa. Muistaakseni tuo akvaarion silikoonit olivat akvaarion valmistajan mukaan kuivaneet kaksi viikkoa ja allas oli tehty 12 mm lasista. Sitä en jaksa muistaa oliko akvaarion alakierrossa lasitukilistat jolloin silikoonisauman paksuudeksi tulisi 24 mm ja silikoonin kuivumisajan nyrkkisäännöllä kuivumisaika olisi ollut tuon samaisen ajan 24 vrk eli 1mm/vrk.
Tarkastakaa uusien suurten akvaarioiden hankkijat ennen veden laittamista akvaarioonne valmistuspaikasta milloinka akvaarionne on kasattu ennen kuin laitatte veden akvaarioon jos olette epävarmoja tai ette tiedä asiaa. Olen ollut eräässä akvaarioita valmistavassa tukussa hakemassa 1100 litran akvaariota joka oli valmistettu 3 päivää aikaisemmin. Tällöin akvaarion silikoonit eivät olisi olleet täysin kuivat jos tietämätön harrastaja olisi akvaarion vedellä täyttänyt. Jos tälläisen ns silikoonisaumoiltaan kesken kuivamisen olevan akvaarion laittaa jalustalle ja siihen vettä ei etikkahappo pääse haihtumaan silikoonisaumoista ja pommi voi olla valmis. Eli vika ei välttämättä ole silikoonissa vaan liian hätäisessä tai tietämättömässä akvaristissakin voi olla vika pahimmillaan akvaarion särkymisessä.
Timppa
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Mustaa silikonia voi ostaa netistä, ja samaa tavaraa saa myös Pienestä Akvaariokaupasta Helsingistä.