Kirjoahven 63 litraiseen?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
moonie
Starting Member
Starting Member

Kirjoahven 63 litraiseen?

Viesti Kirjoittaja moonie »

Heips.
Löysin varaston perukoilta vanhan 63 litran vetoisen pöntön, jonka saumat silikoonasin. Ajattelin laittaa sinne jotain tuntematonta melalehtilajiketta, joka rehottaa aika vahvasti akvassani [128 litraa].
Kysymys kuuluu siis, että voiko näin minimaaliseen tankkiin laittaa mitään kirjoaffenta? Minulla on kyllä jo perhoskirjopariskunta 128 litraisessa, mutta haluaisin jotain muutakin kirjoahventa. Voisihan sitä tietenkin laittaa perhoset 63 litraseen, mikäli ne sinne mahtuvat kaksistaan asustamaan ja ottaa sitten jotain muuta affenta isompaan tankkiin [kalasto tällä hetkellä perhoset, lippukirjoahvenpariskunta, raitapuupleko, banjomonni ja partis, vesi ph 6.4, pehmeää, 25.5 astetta], vai?

Stiina
~¤nopeat elävät, kuolleet eivät¤~
Adrian
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Palettikalojen yhteiselo sujui tuon kokoisessa oikein hyvin, erään kaverini akvaariossa monta vuotta sitten, kummatkin kalat olivat naaraita joten eivät ne olleet kun jotain 6-7 sentin pituisia, asustelivat rauhallisesti sellaisessa luolassa :mrgreen: . Mutta toinen olisi varmaan joku muu pieni kuten se perhoskirjoahven. No sanokaa muutkin mielipiteenne, nämä ovat vain arvauksia 8-) .
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Enpä laittaisi 63 litraiseen palettikaloja. Ovat sen veran äksyä porukkaa.

Perhoskirjoahven sopii paremmin, mutta tällöin tulee pitä huoli hyvästä veden puhtaudesta, eli säännölliset vedenvaihdot ovat tärkeitä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ei hiidessä palettikaloja 60 litraiseen! Sen sijaan voisit kokeilla kääpiöahvenista vaikka Apistogramma viejitaa, A. cacatuoidesta, A. geisleriä tai A. agassiziita. Nämä ovat sieltä kilteimmästä päästä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Adrian
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Älkääs nyt suuttuko :frown:, se palettikala ei ollut varsinaisesti ehdotus, vain eräs takavuosien muistelma :) . Se perhoskirjoahven on minun suositukseni :mrgreen: !
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Minulla eivät perhoskirjoahvenpariskunta sopineet olemaan 63-litraisessa. Joten en suosittele niitä ainakaan. Muita en ole kokeillut niin pienessä, mutta jos on evakkoakvaario käytössä niin mikäpä siinä, kokeilemaan vaan jos sattuisi rauhallinen pariskunta kohdalle.
hermanni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hermanni »

Entä mitenkä sopisi keltakääpiöahven? Minun mielestäni olisi ok mutta mitä mieltä ovat muut? :|
fleedu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fleedu »

jarvij kirjoitti:
Sterbai kirjoitti:Mulla on tuolal nurkassa tyhjänä 80 litranen akvaario, ja mietin että voiskohan sinne ottaa jonkun kirjoahvenpariskunnan? Perhoskirjoja mulla on joskus ollut, eli jotain muita ku niitä taas.. Onko ideoita?
Miten olis pieni Tanganjika-akvaario ja kotilokutijoista Neolamprologus multifasciatus siihen:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... multif.php
Ja onhan noita kääpiöahvenia vaikka kuinka paljon. Ja aika moni varmaan sopii tuohon 63 litraseen. Koita kattoa vaikka tämä: http://www.vaasanelainkeskus.fi/kaapioahven.html kertoo kaksipistekääppäristä.
-anne-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -anne- »

hermanni kirjoitti:Entä mitenkä sopisi keltakääpiöahven? Minun mielestäni olisi ok mutta mitä mieltä ovat muut? :|
Keltakääpiöahventa minäkin suosittelen, taitaa olla apistogrammoista vielä pienimmäksi jäävä, naaras max 4,5cm. Kiltti ja kaunis ahven, vielä kun sattuu löytämään sitä sinistä värimuunnosta, joka on erityisen hieno - omakin koiras-ahveneni on miltei sähkönsininen :) . Osaako joku muuten sanoa, miten ko. ahvenen opal- ja blue -värimuodot eroavat toisistaan??
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Keltakäppänä jäi luettelelostani puuttumaan, mutta erittäin suositeltava vaihtoehto! Kaunis sekä ulkoisesti, että sisäisesti.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”