Sitten näin seepranuoliaisia joita en myöskään ollut koskaan ennen nähnyt. Googlen kautta katselin siitä tietoja ja saksalaiselta sivulta ymmärsin toivottavasti oikein, että se kasvaa noin 22cm pitkäksi ja voi elää jopa 18 vuotta..? Nekin olivat oikein kivannäköisiä kaloja.
Norsukala
Valvoja: Moderaattorit
Norsukala
Eilen kävin Reporangassa ja sinne oli tullut kaikkea uutta. Mielenkiinnolla seurasin sellaisia norsukaloja, hinta oli siinä pikkaisen reilu 15€. Ihastuin niihin veijareihin totaalisesti, ja haaveena olisikin saada suurempaa allasta. Myyjän mukaan ne ovat oikeastaan yksineläjiä vaikka siinä altaassa näyttivät nauttivan toistensa seurasta. Voisitteko ystävällisesti kertoa, norsukalan omistajat että millainen kala se on? Ulkonäöllisesti ainakin erittäin viehättävä.
Sitten näin seepranuoliaisia joita en myöskään ollut koskaan ennen nähnyt. Googlen kautta katselin siitä tietoja ja saksalaiselta sivulta ymmärsin toivottavasti oikein, että se kasvaa noin 22cm pitkäksi ja voi elää jopa 18 vuotta..? Nekin olivat oikein kivannäköisiä kaloja.
Norsukala
Mulla on ollu tommonen mustanorsu kala jo useamman vuoden. Niiden kuulemma pitäisi olla joko yksin ainoana lajinsa edustajana tai sitten isompi parvi.
Minulla tuo veijari lyöttäytyi välittömästi haibarbien joukkoon, luullen kuuluvansa joukkoon
Tulee syömään ahneesti kädestä välittämättä onko joku muu jo kärkkymässä samaa kasaa. Saattaa hyvinki olla kala joka tykkää nyppiä/tökkiä muita kaloja. Minulla tuo "ronsu" on ensimmäisten joukossa nyppimässä
, jos vaan akvaariostani löytyy heikompi yksilö.
Nopeana uimarina vaatii paljon tilaa liikkua.
Minulla tuo veijari lyöttäytyi välittömästi haibarbien joukkoon, luullen kuuluvansa joukkoon
Tulee syömään ahneesti kädestä välittämättä onko joku muu jo kärkkymässä samaa kasaa. Saattaa hyvinki olla kala joka tykkää nyppiä/tökkiä muita kaloja. Minulla tuo "ronsu" on ensimmäisten joukossa nyppimässä
Nopeana uimarina vaatii paljon tilaa liikkua.
Mitä sinä piude syötät tuolle norsulle? Oma yksilöni ei suostu syömään käytännössä mitään muuta kuin surviaista...Tulee syömään ahneesti kädestä
Jos muut akvaarion asukkaat saisivät äänestää, lähtisi norsukala varmasti heti akvaariosta. Nyppii ja härnää jatkuvasti muita altaan asukkaita ja varsinkin panssarimonnit tuntuvat olevan sopiva "kiusauskohde".
Sulkaripsimonnin kanssa oli käynnissä "jatkuva sotatila" ja olikin pakko siirtää sulkaripsari eri altaaseen,
Eli kannattaa miettiä mihin seuraan norsukalan laittaa...
/jari
Re: Norsukala
Ei. En minäPiude kirjoitti:Minulla tuo "ronsu" on ensimmäisten joukossa nyppimässä
Norsukala
Yksi asia kerrallaan
Asia 1.
Mun norsukalani on tällä hetkellä n.12 cm (bonzai)
Asia 2.
Ruokana tarjoan vain surviaisia. Se tuntuu kelpaavan parhaiten akvaarioni kaikille asukeille.
Oman kokemukseni mukaan norsukalan periaattena tuntuu olevan se, että kaikki uusi on pakko tutkia viimosen päälle ( oli se sitten uusi asukki tai uusi sisustus
). Se on myös malli esimerkki siitä kalasta, joka todella herkästi reagoi kaikkiin veden muutoksiin ja jos tulee altaaseen joku "pöpö" niin se on varmasti norsulla. Itselläni tuo norsu pääsi apajille nauttimaan toisen kärsimyksistä lehtikalan ja veitsikalan lopullisessa härnäämisessä.
Asia 1.
Mun norsukalani on tällä hetkellä n.12 cm (bonzai)
Asia 2.
Ruokana tarjoan vain surviaisia. Se tuntuu kelpaavan parhaiten akvaarioni kaikille asukeille.
Oman kokemukseni mukaan norsukalan periaattena tuntuu olevan se, että kaikki uusi on pakko tutkia viimosen päälle ( oli se sitten uusi asukki tai uusi sisustus
Re: Norsukala
Mulla Ronsu-Petteri aiheuttaa joskus hermojen menetyksen, kun altaassa ei saa tehdä mitään rauhassa ilman, että joku hääräisi siinä vieressä. Kerran kun yritin metsästää kalaa haaviin, niin eikös Ronsu-Petteri pyöri siinä haavissa koko ajan! Yritä sieltä sitten saada kala kiinni... Saksienkin kanssa saa olla extra varoivainen, ettei yhtä norsua näe pian kahtena.Piude kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan norsukalan periaattena tuntuu olevan se, että kaikki uusi on pakko tutkia viimosen päälle
Armoton kiusaamaan muita, etenkin jos sattuu olemaan pitkät evät - esmes. lehtikala.
Syö hiutaleita, rakeita, tabletteja ja etenkin surviasia. Hiutaleitten syönti on vähän niin ja näin - jos sattuu osumaan suuhun. Rakeita syödään jonkun verran (pikkusia rakeita), mutta ehdottomasti survarit on se, millä saa vattan kummulle.
Norsu kasvaa ainakin päälle 20 senttiseksi (jopa 30 senttiseksi) eli ei alle 150 senttiseen altaaseen.
Jos nykyään miettisin ostoa, jättäisin ostamatta.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Mulla kun ovat isona laumana, niin häsläävät keskenään eivätkä kiusi toisiaan eivätkä muita kaloja.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Tieteellistä nimeä käyttäen Google antoi montakin osumaa. Tässä: http://images.google.fi/images?hl=fi&lr ... oogle-haku
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.