Allergisuus pakastesurvareille (kuvia)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

anni
Starting Member
Starting Member

Re: porkkana...

Viesti Kirjoittaja anni »

Valmont kirjoitti:Minun avopuolisoni jos syö yhtään (pieni raaste suikale riittää) raakaa porkkanaa, niin voi sanoa että nähdään taivaan porteilla..tai ainakin sairaalas.

Kunnolla kypsennetty menettelee pieninä määrinä, mutta niitäkin siirretään pois.

*pelko p**sees kokkaa ruokia aina ku on porkkanaa* :roll:
Joo, tää porkkana allergia on sitten kivaa ruokaloissa syödessä. Kun ihmiset surutta ottavat sillä samalla kihvelillä niin kaali kuin porkkana raastettakin. Onneksi en ole vielä *koputtaa puuta* joutunut sairaalaan asti lähtemään reaktioiden takia.
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Elkää kysykö miksi minä tätä palstaa luen, mutta minä olen niin pahasti allerginen kalalle, etten voi esim. siivota kala-akvaariota ilman voimakkaita reaktioita... Siksi minulla ei kaloja olekaan... Kerran vuosia sitten hoidin muutaman viikon kaverin akvaariota ja altaan vesien vaihto aiheutti semmosen hengenahistuksen etten siitä ilman lääkkeitä olisi ehkä selvinny... Samassa huoneessa kyllä akvaarion kanssa pystyn olemaan ja ruuan nakkaamisessakaan ei ole ongelmaa, mutta jo veteen koskeminen aiheuttaa käsien turpoamista... Ruuaksi laitetun kalan kanssa en pysty olemaan samassa tilassa ainakaan valmistuksen aikana...
Heidi_80
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heidi_80 »

Tutullani on sellainen allergia ettei hän voi samana päivänä esim. selleriä ja pähkinää, jotka yhdessä laukaisevat allegisen reaktion ja tällaisia ruoka/mauste yhdistelmiä on lukuisia.
8O
Eräs toinen tuttava on taas todella pahasti allerginen erilaisille voimakkaille hajuille, mauille....hän ei voi olla samassa huoneessa ihmisten kanssa, jotka ovat laittaneet hajuvettä, hiuslakkaa, käyttäneet voimakasta shampoota, omistavat koiran, käyttävät tavallista pyykinpesuainetta eikä voi syödä voimakkaasti maustettuja ruokia...tässä tapauksessa ei sukujuhliin menosta tule mitään eikä tuntemattomia vieraita voi kutsua kotiin tai itse käydä kylässä missään. Hänellä henkisalpautuu jos joutuu alttiiksi em. jutuille.
:?
Sanoisinko, että hankalaksi tekkee elämän!

Minullekin on noita allergioita siunaantunut vaikkakin helpon laisia: suklaa, sitrushedelmät, kymmenen erilaista puu/heinäallergiaa+ huonepölyallergia, astma... mutta jotenkin niiden kanssa vain elää verrattuna näihin pirullisiin ihottumiin, atooppisiin sellaisiin. Nämä kun villiintyvät juuri tähän aikaan vuodesta, jokaista taivetta alkaa kutittamaan ranteesta korvanlehtiin ja käsitaipeisiin...pahimmat ovat kuitenkin silmän ympärykset, jotka alkavat hilseilemään, kutiamaan ja aukeamaan...minkäänlaiset meikithän ei tule kysymykseen ilman silmien turpoamista. Viime viikolla hankasin silmiä niin paljon, että sain myös jonkun kalvon irtoamaan silmän pinnasta ja siellä se silmäkulmassa köllötteli.

Minä olen saanut kaikkien perheen jäsenten allergiat itselleni, kun muilla ei ole minkäänlaisia allergioita. [}:)]
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Näitä allergioita on monenlaisia, onneksi on näitäkin jlihin siedätyshoito puree. Minä, elämäni allergisena elänyt, järkytin lähipiirini ilmoittamalla että miehen kanssa kotiini muuttaa myös kaksi kissaa. Ensin oli hengittäminen eittämättä unohdettu taito, koriseminen, räkiminen, pihiseminen ja yskiminen olivat etusijalla, mutta hiljalleen se siitä helpotti. Nykyään kissoja on neljä eikä loppua näy :mrgreen: Kaikki muutkin allergiat ovat helpottaneet samalla, keväisin selviän paljon helpommalla, hyvä kun tarvitsee ottaa lääkkeitä (ennen olisin ilman lääkkeitä ollut sairaalakunnossa). Tosin olin vuosia aikaisemmin käynyt koivun siedätyshoidon läpi, joten tiesin että minä olen siedätettävissä ja kissoille oli myös toinen koti tiedossa jos siedätys ei onnistuisi.

Edelleen vältän omenaa, porkkanaa, pähkinöitä jne. mutta harvemmin jaksan tehdä siitä numeroa. Jos sillisalaatissa on omenaa niin kaivan ne sieltä pois ja ilmoitan syyn emännälle jos se ihmettelee. Onneksi siis en ole superhyperallerginen, elämäni olisi niin paljon tylsempää...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

siimis kirjoitti:
maspe kirjoitti:Liekö joku ilmavirran mukana kulkeutuva hienojakoinen aine, jossa on reaktion aiheuttavaa ainetta.
Kaasu? Kananmunasta höyrystyy huoneilmaan jotain, joka allergisoi.

Yksi ystäväni on niin allerginen omenalle, ettei voi olla samassa huonetilassa, jossa joku syö omenaa. Sen ehkä jotenkin tajuaa paremmin, kun omenasta erittyy ihan ihmisnokallakin aistittava tuoksu. Mutta ehkäpä kananmunasta erittyy jotain hajutonta?
Allergisen reaktion aiheuttavat antigeenit (kananmunatapauksessa proteiinit), jotka reagoivat ihmisen omien vasta-aineiden kanssa, jolloin immunoglobuliini E aiheuttaa histamiinin vapautumisen syöttösoluista. Histamiini aiheuttaa mm. verisuonten laajenemista, jolloin leukosyytit pääsevät hyökkäämään allergisoituneellealueelle. Tästä seuraa punoitusta, kutinaa ja muuta mukavaa.

Proteiinit taitavat olla lievästi polaarisia, jolloin niitä kai voi joutua huoneilmaan polaaristen vesimolekyylien haihtuessa kananmunasta. Herkillä ihmisillä tämä vissiinkin voi jo aiheuttaa allergisen reaktion.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
pisces
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pisces »

Paula Luotola kirjoitti:Laktoosi-intoleranssi on mukamas maitoallergia jne. Tod. näk. kuitenkin allergioiden yleistymiseen on syynä normaalien infektioiden vähentyminen, ts. lasten "pumpuliin kääriminen" ja steriilin ympäristön tavoittelu.
Tuo on ihan tavallista:" ai onks siulla maito-allergia?", kun puhutaan laktoosi-intoleranssista. Mut paras oli, kun serkkuni tyrkytti minulle jäätelöä. Sanoin etten ota, koska siinä on maitoa. Tämä intti vaan, että tää on kyllä kasvisrasvajäätelöä...jep jep :mrgreen:

Allergioiden yleistymisestä taas olen lukenut (jostain), että elintarvikkeisiin tungettavat lisä- ja säilöntäaineet osaltaan vaikuttaisivat allergioiden lisääntymiseen. Sen vuoksi esim. koirille on kehitelty "ns. säilöntäaineettomia" kuivamuonia ( lukee pakkausselosteesta: eli säilöntäaineina käytetään esim. sitruunahappoa, rosmariinia, e-vitamiinia ja luonnon omia antioksidantteja) Ostinpa kokeeksi, eläinlääkäriltä, kun tuo collie tuntuu olevan allerginen kaikelle mahdolliselle...
annukka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja annukka »

Allergiat ovat aaika syvältä! Pari vuotta sit minulla ei ollut mitään ongelmia, sitten menin parturiin hommiin ja kädet meni rikki. Siitä seurauksena ammatin vaihto ja paljon allergioita, pölyä, kissaa yms. Ja inhottavinta kun on kuumalle ja kylmälle allerginen. Esim. 5min imurointi ja koko kroppa täynnä näppylöitä ja sama jos on vaikka 5min ulkona kovassa viimassa ja kylmässä. Eli liikuntaharrastukset jäi samoin laskettelu/lautailu. Akvaariossakin ku lilluttaa käsiä niin käsi ihan punainen ja näppylöissä. :cry: Inhottavaa, mutta pakko tottua.
Markku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Markku »

annukka kirjoitti:Allergiat ovat aaika syvältä! Pari vuotta sit minulla ei ollut mitään ongelmia, sitten menin parturiin hommiin ja kädet meni rikki. Siitä seurauksena ammatin vaihto ja paljon allergioita, pölyä, kissaa yms. Ja inhottavinta kun on kuumalle ja kylmälle allerginen. Esim. 5min imurointi ja koko kroppa täynnä näppylöitä ja sama jos on vaikka 5min ulkona kovassa viimassa ja kylmässä. Eli liikuntaharrastukset jäi samoin laskettelu/lautailu. Akvaariossakin ku lilluttaa käsiä niin käsi ihan punainen ja näppylöissä. :cry: Inhottavaa, mutta pakko tottua.

Minulla tulee näppylöitä joskus pelkästä imuroinnista puhuttaessa
Saunassa käydessä sekä pakkasessa ihoni punehtuu lähes aina.

T Markku
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”