Kalastokysymys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
emys
Junior Member
Junior Member

Kalastokysymys

Viesti Kirjoittaja emys »

Hei!

Jos joku taas viitsisi auttaa aloittelijaa, niin olisin vähän varmempi asioista, kuin ihan itse yrittämällä ja erehtymällä. [:I]

Olen aiemmin (tälläkin palstalla) väittänyt, että akvaarioni lämpötila on 24C.. No, eipäs olekaan, vaan 26C! Tarkistin asian vielä kolmannella lämpömittarilla ja heitin ensimmäisen roskiin. Lämmitintä akvaariossa ei ole. Millä saisin lämpötilan alemmas? Yöllä lämpö laskee asteen verran, eli on 25C. Litroja on 85.

Ja sitten kalastoon. Tällä hetkellä minulla on:

2kpl kiilakylkiä
4kpl neontetroja
1kpl mustatetra
1kpl täplänuolimonni

Etelä-Amerikkalaiset lajit kiinnostavat eniten. Partamonni(naaraan) olen ajatellut hankkia. Tahtoisin myös esim. mustaneontetroja ja/tai musta-aavetetroja.

Vesi arvot on mitattu (vain) Tetran 5in1 testillä. Vesi on hapanta n. pH 6.5, hyvin pehmeää KH 3, GH 3 ja ntiriitit 0, nitraatit n. 10. Vettä vaihdan 50% viikottain.

Altaassa on (vielä) sorapohja, yksi mangrovekanto, muutama kivi, pari miekkakasvia, karttulehteä, tammenlehväruohoa, ja jaavansaniaista.

Eiköhän siinä ollut tärkeimmät tiedot. Olisiko jollakulla ehdotuksia?

etukäteen kiitollinen
Emys
Viisaat oppivat muiden erehdyksistä,
hölmöt vain omistaan.
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Itse sain kesällä akvaariossa lämmön pysymään tarpeeksi alhaisena, kun laitoin valaisimen alle päätyihin pätkät lattialistaa, jolloin valaisin oli vähän korkeammalla.(n. 1cm) se riitti laskemaan lämpötilaa ihmeestikin. Kasvit eivät siitä huonoa tykänneet.

Kalastostasi en osaa muuta sanoa, kun parvikaloilla pitäisi olla parvet. Kaikki nykyiset kalasi viihtyvät parvissa. Jospa valitsisit niistä lajit joista pidät ja hanki niille kunnon parvet. (tilan puitteissa)

Ei tuo lämpötila nyt kamalan korkea ole ja kalat siihen sopeutuvat kyllä yleensä. Nuolimonnit ovat kuulemma herkkiä jos lämpö nousee yli 25 asteen, mutta omani ovat kestäneet tuon lämmön.

Muihin kysymyksiin saavat minua viisaammat vastata :P
Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kannattaisi ehkä luopua jostain kalalajista - ehkäpä mustatetrasta..?
Tulee muuten hiukan ahdasta hankkiessasi kunnon parvet kaikille. Neontetra esimerkiksi näyttää paremmalta kun hankit vähintään 10 kalan parven. Kiilakylkiä voisi olla vähintään kuusi.
Lämpötilaa kannattaa laskea vaikka asteella, tuo 26 on nuolimonnille hitusen liikaa muuten kuin väliaikaislämpötilaksi.
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Olen Anzan kanssa samaa mieltä. Nuolimonni tarvitsisi hitusen viileämpää vettä ja lajitovereitakin muutaman.
Meillä on 5 täplänuolimonnia ja veden lämpö ilman lämmitintä on +23..+24 ja vettä vaihdan tuohon akvaarioon kahdesti viikossa, yhteensä 50-70 %.
~Tinski~
emys
Junior Member
Junior Member

Täytyy kokeilla tuota lampun nostamista. Kiitos vinkistä! Tosin tuskin lämpö silti alle 25C laskee, kun ei laske öisinkään..

Ajattelin luopua ainakin kiilakyljistä ja lämpötilan vuoksi myös nuolimonnista. Mustatetraan olen kiintynyt, mutta eipä taida tila riittää parvelle. Eli sillekin täytynee etsiä uusi koti.

Jäljelle jää siis vain neonit, mitenkäs ne pärjäävät 26 asteessa, eivätkös nekin viihdy viileämmässä? Entäs se havittelemani partamonni? Ja mitähän sitten hankkisi niitten seuraksi?

Emys
hölmöt vain omistaan.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Re: Kalastokysymys

Viesti Kirjoittaja Lisa »

emys kirjoitti:Millä saisin lämpötilan alemmas? Yöllä lämpö laskee asteen verran, eli on 25C. Litroja on 85.

2kpl kiilakylkiä
4kpl neontetroja
1kpl mustatetra
1kpl täplänuolimonni

Etelä-Amerikkalaiset lajit kiinnostavat eniten. Partamonni(naaraan) olen ajatellut hankkia. Tahtoisin myös esim. mustaneontetroja ja/tai musta-aavetetroja.
Onhan valaisimen tuuletus kunnossa?

Hankkiudu mustatetrasta sekä täplänuolimonnista eroon - mustis tarvitsisi kavereita, jotka eivät tähän pyttyyn kyllä millään mahdu. Täplänuolelle lämpötila on turhan korkea ja sekin tarvitsisi kavereita.
Jos et aio hankkia kiiloja etkä neoneita lisää, voisi olla aiheellista luopua näistäkin (neontetroille tuo 26 astetta on muutenkin vähän hilkulla sopivuudeltaan). Partiksen voit toki hankkia, sille 26 astetta ei ole mikään ongelma.
Oma ehdotukseni olisi seuraavanlainen: parvellinen mustaneontetroja, partis sekä pohjalle piikkisilmiä tai pieni monnisparvi. Musta-aavetetroille (kun kerran altaaseen on tulossa toinenkin pikkukalaparvi) laittaisin hiukan isomman pytyn.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
iisa
Member
Member

Re: Kalastokysymys

Viesti Kirjoittaja iisa »

Lisa kirjoitti:Onhan valaisimen tuuletus kunnossa?
Valaisimen tuuletus? :? Onko kaikissa valaisimissa joku tuuletusjuttu, vai pitääkö se olla erikseen tilattu jo valmistusvaiheessa? Minä en ole ainakaan huomannut valaisimessani minkäänlaista tuuletussysteemiä (Giant-valaisin, malli 111, yhdelle 20W loisteputkelle). Ellen sitten ymmärtänyt ihan väärin; pitääkö valaisinta tuulettaa? :|
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tuuletuksella tarkoitan lähinnä riittävää määrää "ilmastointiaukkoja" tai valaisimen kiinnittämistä kattoon tai valaisimen nostamista "jaloille" :)

Omissa altaissa lämpötila pysyy "hyvänä" kansilasittomuuden takia.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
sammu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sammu »

emys kirjoitti:Täytyy kokeilla tuota lampun nostamista. Kiitos vinkistä! Tosin tuskin lämpö silti alle 25C laskee, kun ei laske öisinkään..
Laskemalla huoneen lämpötilaa myös akvaarion lämpötila laskee jonkin verran, jos vain lämmitin ei tuota vettä lämmitä.
emys
Junior Member
Junior Member

Hei taas!

Nostin valaisimen ylemmäs ja poistin kansilasit ja sain kun sainkin lämpötilan laskemaan 24 asteeseen. Alemmas se ei kyllä enää laske, kun huonekin on yhtä lämmin. Valoa tarvitsisin kyllä lisää, joten lämpö saattaa taas hiukan nousta.

Mitähän sinne nyt kannattaisi kalastoksi suunnitella? Pelkään että kesällä lämpö voi taas nousta lisää, joten nuolimonneja ei kai kannata harkita.. Neontetroja ottaisin lisää, jos tuo lämpötila ei aiheuttaisi päänvaivaa. :?

Haluaisin kivan Etelä-Amerikkalaisen kalaston altaaseen maatiaispartiksen seuraksi. (Lämpötilan nosto ei tuota ongelmia.)

Emys
hölmöt vain omistaan.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

emys kirjoitti: Neontetroja ottaisin lisää, jos tuo lämpötila ei aiheuttaisi päänvaivaa. :?

Haluaisin kivan Etelä-Amerikkalaisen kalaston altaaseen maatiaispartiksen seuraksi. (Lämpötilan nosto ei tuota ongelmia.)
Mitäpä jos "jatkaisit" neontetrojen parvea kardinaalitetroilla? Silloin se lämpötilakaan ei olisi missään nimessä ongelma ja mielestäni "menevät" hyvin neontetrasta :)
emys
Junior Member
Junior Member

Lisa kirjoitti:Mitäpä jos "jatkaisit" neontetrojen parvea kardinaalitetroilla? Silloin se lämpötilakaan ei olisi missään nimessä ongelma ja mielestäni "menevät" hyvin neontetrasta :)
Ajattelin lisää neontetroja lähinnä vain siksi, kun niitä altaassa jo on. Oikeastaan pidän enemmän mustista ja harmaista kaloista. Kardinaalitetra on mielestäni turhan "karamellikala". Eikäpä se poistaisi lämpöongelmaani (jo altaassa olevien) neontetrojen kohdalta. :(

Jos nostaisin altaan lämpötilaa hiukan ja ottaisin partiksen lisäksi esim. musta-aavetetroja (ja muuta, mitä?), ei ainakaan niin kovasti tarvitsisi pelätä kesäistä lämmönnousua.

Kaipaan ehdotuksia! Huomioon kannatta ottaa seuraavat seikat:

1. Olen aloittelija, siis kalojen olisi hyvä olla "helppoja"
2. allas on 85 litraa
3. Vesi on hyvin pehmeää ja melko/hiukan hapanta

Muut seikat (lämpö min. 24C, valo, kasvillisuus..) on melko helposti muutettavissa.

Emys
hölmöt vain omistaan.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

emys kirjoitti:Kardinaalitetra on mielestäni turhan "karamellikala". Eikäpä se poistaisi lämpöongelmaani (jo altaassa olevien) neontetrojen kohdalta. :(
No eipä se mielestäni eroa juurikaan neontetrasta. Ehkä olen väärässä, mutta se on ainakin mielipiteeni ;) Eihän se lämpötilaongelmaa poistaisikaan, mutta neontetroistakin voit aina luopua (kuten altaassa on pari muutakin fisua, joista sinun pitäisi luopua myös). Mutta hanki toki neoneja lisää jos niitä kovasti halajat :)
Jos nostaisin altaan lämpötilaa hiukan ja ottaisin partiksen lisäksi esim. musta-aavetetroja (ja muuta, mitä?), ei ainakaan niin kovasti tarvitsisi pelätä kesäistä lämmönnousua.
Jos nostaisit lämpötilaa ja altaassa olisi partis + musta-aavetetroja, niin mitä muita kaloja siellä tulisi myös olemaan? Ja mustiksille lämpötilaa ei tarvitsisi edes nostaa (tuosta 24 asteesta). Mutta edelleenkin mielummin suosittaisin tälle lajille sellaista 100 litraista asumusta.
emys
Junior Member
Junior Member

Alkuun hiukan selittelyjä: kaikki altaassani nyt olevat kalat olen saanut kavereiltani, heidän lopetettuaan akvaarioharrastuksen. Kyseessä on se tavallinen tarina; liian pieni allas, liikaa kaloja, ei tietoa yms. Myös altaat ovat heiltä. Kaikkia kaloja on ostettu parvet (alunperin).. :roll: Tunnen jotenkin olevani vastuussa kaloista kavereilleni, kun olen ne heiltä ilmaiseksi saanut ja siksi olen ollut hiukan nihkeä luopumaan niistä. Tilannetta ei myöskään helpota, että käydessään meillä kaverini lepertelevät kaloille: "siellä ne MINUN kalani nyt uivat".
Lisa kirjoitti:
emys kirjoitti:Kardinaalitetra on mielestäni turhan "karamellikala". Eikäpä se poistaisi lämpöongelmaani (jo altaassa olevien) neontetrojen kohdalta. :(
No eipä se mielestäni eroa juurikaan neontetrasta. Ehkä olen väärässä, mutta se on ainakin mielipiteeni ;) Eihän se lämpötilaongelmaa poistaisikaan, mutta neontetroistakin voit aina luopua (kuten altaassa on pari muutakin fisua, joista sinun pitäisi luopua myös). Mutta hanki toki neoneja lisää jos niitä kovasti halajat :)
En, en halaja! Olen valmis kyllä luopumaan neoneistakin. Mutta mielestäni neontetra on sentään kyllä hiukan kardinaalitetraa "säädyllisempi" [;)]
Lisa kirjoitti:
Jos nostaisit lämpötilaa ja altaassa olisi partis + musta-aavetetroja, niin mitä muita kaloja siellä tulisi myös olemaan? Ja mustiksille lämpötilaa ei tarvitsisi edes nostaa (tuosta 24 asteesta). Mutta edelleenkin mielummin suosittaisin tälle lajille sellaista 100 litraista asumusta.
Selvä, ei musta-haaveita. :( No jos mustaneontetroja sitten? Ja mitä muuta? No juuri sitähän minä tässä teiltä yritän kysellä. Jos en (ainakaan vielä) luovu neontetroista, enkä (ainakaan vielä) nosta lämpötilaa, niin mitä sinne voisi ottaa? Entä jos nostan lämpötilaa (ja luovun neoneista) mitä sinne sitten menisi? Jostain monnisista tässä nyt ilmeisesti olisi kyse, mutta tarkemmin?

Ja parveutuvatko neontetrat ja mustaneontetrat kiltisti keskenään, vai pitäisikö niitä (mustia) heti ottaa vähintään 6kpl?

Emys
- kysymyksiä täynnä-
hölmöt vain omistaan.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Tässä vaiheessa pohdintoja on ihan pakko ehdottaa, että päätä mistä olet valmis luopumaan ja luovu niistä myös. Sen jälkeen kalastoa on _paljon helpompi_ pohtia. Minä suosittaisin, että täplänuolimonni, mustatetra ja kiilakyljet pois. Sen jälkeen hankkisin parvellisen mustaneoneja ja lisäisin myös neonien määrää, jolloin (laskujeni mukaan) altaassa olisi seuraavat kalat: 8-10 kpl neontetroja, 8-10 kpl mustaneontetroja ja se partis. Menikö oikein? [;)]

Lämpötilaa sinun ei tarvitse nostaa näiden kalojen tähden.

Mustaneonit ja tavalliset neonit parveilevat/eivät parveile, miten sen haluaakaan nähdä. Molemmat lajit ovat nimittäin sangen epäparvisidonnaisia elukoita.
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Lämpötila oli kesällä akvaariossani jopa 28-29 astetta pahimmillaan, eikä mikään tuntunut auttavan (ottoja myös akvaariossa)

Lämpötila laski kun laitoin valaisimen alle ne lattialistan pätkät, jopa 24 asteeseen 8O ja otot jäivät henkiin :mrgreen:

Näin vähän ohi aiheesta...
emys
Junior Member
Junior Member

Joo, sitä kesäähän minä tässä pelkään ja odotan. :? Minulla alkavat kotikonstit lämmön laskemiseen loppua. Ei kai kaupasta saa akvaarioon jäähdyttimiä (vrt. lämmitin), sellaisia kukkaroystävällisiä?

No, teen nyt näin:
Luovun kiilakyljistä, otosta ja mustatetrasta.
Hankin partiksen ja mustaneontetroja (niin kuin Lisa ihan alunperin ehdottikin!).
Katselen kesään ja JOS lämmöt eivät pysy kurissa, luovun myös neontetroista.
Yritän tarkemmin kuunnella viisaampiani ja palailen asiaan, kunhan olen saanut muutokset tehtyä ja saavuttanut jälleen jonkisortin tasapainon..

Kiitos kaikille neuvoista, erityisesti Lisalle!

Emys
hölmöt vain omistaan.
Minka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Minka »

Viime kesänä oli meilläkin 28 astetta. Tietokoneessakin olevia tuulettimia olen kuullut kokeiltavan, mutta ne ovat melkoisen äänekkäitä. Toisaalta jos kansilasin ottaa pois, akvaan saattaa vahingossa joutua ylimääräisiä aineita tai tavaroita... Voisikohan siihen kehitellä jonkinlaisen verkon tai vastaavan kanneksi? Kokemuksia?
emys
Junior Member
Junior Member

Minka kirjoitti:Toisaalta jos kansilasin ottaa pois, akvaan saattaa vahingossa joutua ylimääräisiä aineita tai tavaroita... Voisikohan siihen kehitellä jonkinlaisen verkon tai vastaavan kanneksi? Kokemuksia?
Minä jätin etupuolelle kansilasin, joka peittää n.1/3 pinnasta. Takaosan peitin nurkissa lojuneella metalliverkolla, jonka "reiät" ovat noin sentin levyisiä. Estää se ainakin legojen ja pikkuautojen päätymisen altaaseen ja lämpö laski alemmas. :)

emys
hölmöt vain omistaan.
emys
Junior Member
Junior Member

No niin.. Kesä tuli ja meni ja lämmöt kohosivat 30 asteeseen. :( Luovuin sitten lopulta myös niistä neontetroista ja nyt altaassa uiskentelee 16 mustaneontetraa ja yksi partisnaaras.

Pohjamateriaalinkin olen (vihdoin) saanut vaihdettua hiekaksi (Bilteman 0,2-1,0mm) ja nyt kun tuota allasta katselee se näyttää oikein mukavalta.

Pohja on hiukan tyhjän oloinen, minulla partis on "kantokala", ei pohjakala. Tai suhaa se ympäri etulaseja ja makoilee kasvienlehdilläkin..
Haaveissa olisi saada pohjalle vielä pieni monnisparvi. Helmimonninen ainakin sopisi tuohon lämpöön ja olosuhteisiin. Tai olisiko korumonninen hyvä vaihtoehto, eikös se jää hiukan pienemmäksi? Mitäs olette kokeneemmat mieltä?

kyselee jälleen
Emys

PS. Jos "hitaasti hyvä tulee", niin mun vauhdillani tästä altaasta tulee täydellinen! :mrgreen:
hölmöt vain omistaan.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

emys kirjoitti:nyt altaassa uiskentelee 16 mustaneontetraa ja yksi partisnaaras.

Pohja on hiukan tyhjän oloinen, minulla partis on "kantokala", ei pohjakala.
Haaveissa olisi saada pohjalle vielä pieni monnisparvi. Helmimonninen ainakin sopisi tuohon lämpöön ja olosuhteisiin. Tai olisiko korumonninen hyvä vaihtoehto, eikös se jää hiukan pienemmäksi? Mitäs olette kokeneemmat mieltä?
Nykyinen kalasto on oikein sopiva 85 litraiseen tankkiin :) Helmimonnisia en kuitenkaan lisäisi, sillä katson niiden kasvavan sen verran isoiksi, ettei tämä purkki riitä niille. Sen sijaan ehdottamasi korumonninen voisi mennäkin ja niitä se 6 kpl. Kalasto on monnisten jälkeen kyllä aikasen täynnä ja täytyy pitää hyvää huolta, että allas pysyy kuosissa.
Mikäs se lämpötila nyt onkaan siellä pytyssä?
emys
Junior Member
Junior Member

emys kirjoitti:nyt altaassa uiskentelee 16 mustaneontetraa ja yksi partisnaaras.
Pohja on hiukan tyhjän oloinen...
Lisa kirjoitti:...korumonninen voisi mennäkin ja niitä se 6 kpl. Kalasto on monnisten jälkeen kyllä aikasen täynnä ja täytyy pitää hyvää huolta, että allas pysyy kuosissa.
Mikäs se lämpötila nyt onkaan siellä pytyssä?
Lämpötila on 27°C ja 29°C välillä. Jos ollaan kaikki kotona ja esim. uuni päällä, saattaa lämpö kivuta jopa kolmenkympin tienoille. :(

Netissä haahuiltuani annoin itseni ymmärtää, että akvaariooni saattaisivat sopia myös nämä lajit:

ruusumonninen,
somamonninen (tämän ulkonäöstä pidän, mutta menisikö noin lämpimässä?),
pikkumonninen (tämä jotenkin vaikuttaisi sopivimmalta, vaatiiko jotain erityistä?),
sysievämonninen,
kirjomonninen (kasvaako liian isoksi? Netistä löytyy kovin vaihtelevia max. mittoja.)
sekä se korumonninen.

Mitenkähän hyvin näitä olisi saatavilla? Onko jotain erityistä, mitä pitäisi tietää? Ja mikähän niistä parhaiten altaaseeni sopisi?

Emys
hölmöt vain omistaan.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

emys kirjoitti: Lämpötila on 27°C ja 29°C välillä. Jos ollaan kaikki kotona ja esim. uuni päällä, saattaa lämpö kivuta jopa kolmenkympin tienoille. :(
Miten helkutin lämmin sun asuntosi oikein on? Miten te itse siellä elätte? :o

Mulla on kerrostalon lämmitys täysillä (talkkari kävi jo kerran viimetalvena säätämässä patteihin lisää säätövaraakin), akvaariossa on lasit ja heti niiden päällä loisteputki, ei lämmitintä, ja akvan lämpö 25-26 astetta.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

emys kirjoitti:Lämpötila on 27°C ja 29°C välillä. Jos ollaan kaikki kotona ja esim. uuni päällä, saattaa lämpö kivuta jopa kolmenkympin tienoille.
No sitten on valittava monninen, joka tosiaan kestää lämpöistä vettä ja mielellään vielä sellainen, joka ei lämpötilan liikuskelusta niin hirveästi ota nokkiinsa (herkät lajit unohdettava ainakin).
emys kirjoitti:ruusumonninen,
somamonninen (tämän ulkonäöstä pidän, mutta menisikö noin lämpimässä?),
pikkumonninen (tämä jotenkin vaikuttaisi sopivimmalta, vaatiiko jotain erityistä?),
sysievämonninen,
kirjomonninen (kasvaako liian isoksi? Netistä löytyy kovin vaihtelevia max. mittoja.)
sekä se korumonninen.
Somamonninen voisi olla listasta paras valinta. Pikkumonnisille voisi olla parempi ihan oma allas, sillä ne eivät ole ihan tyypillisiä monnisia - liikkuvat paljon keskivedessä ja ovat jokseenkin herkkiä(kin). Ruususta ja sysievästä en tiedä, sopivatko lämpimän veden tankkiin, kuten en myöskään kirjosta tai pahemmin korumonnisestakaan. Helo-, kultapää- ja rusomonniset sen sijaan menevät lämpimissä pytyissä.

Somamonnisia pitäisi ainakin olla kohtuuhyvin saatavilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”