Allergisuus pakastesurvareille (kuvia)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Allergisuus pakastesurvareille (kuvia)

Viesti Kirjoittaja Jani »

Tästä allergisuudestahan onkin ollut aiemmin puhetta. Tämä juttu sopisi myös kootut akvaariomokat palstalle. Kiireissäni aloin ruokkia kalojani pakastesurviaisilla. Rivakoin ottein levystä pari palaa irti ja hups: kuutio lensikin suoraan ruokkijan silmään, tarkoitetun teelusikan sijaan!

Olen aina tiennyt olevani allerginen survarerille ja ryntäsin heti vessaan pesemään silmääni. Jäisestä kuutiosta ei edes irronnut mitään mutta pelkkä sekunnin murto-osan kosketuskin riitti. Kirvely oli melkoinen ja oli ihan pakko ottaa pari fotoa naamavärkistä. Aivan ku ois turpaan saanut. Tämä siis vain hetkellisestä altistumisesta 8O

kuva1
kuva2
kuva3
kuva4
tessa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 14:50, 06.07.2003

Viesti Kirjoittaja tessa »

Ja kaikki varmaan uskoo kun kerrot että survarit lensi silmään :mrgreen:

Nyt vain allergialääke kehiin, jos helpottaisi!
HelaKammo
Member
Member
Viestit: 273
Liittynyt: 11:26, 18.12.2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Itse asiassa tuossa eilenkin ihmeteltiin pakkaustekstejä ,joissa jo ihan tavallisena voi pitää mainintaa "saattaa sisältää pähkinää" yms. mutta miten voi olla niin allerginen, että seuraava teksti on tarpeen: "valmistetaan tehtaassa, jossa käsitellään myös kananmunaa", tai ainakin likimain noin.

Eli kananmuniahan on kaupoissa, joka keittiössä, ties missä... eli voiko olla todellakin niin yliherkä? Kyllä olen kuullut erilaisista yliherkkyyksistä, ja onneksi niitä ei iltsellä ole, mutta todella herkkiä tietyille raaka-aineille ilmeisesti löytyy. Tuossa sentään survari osui silmään.
greippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 12:20, 03.04.2003
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja greippi »

HelaKammo kirjoitti:mutta miten voi olla niin allerginen, että seuraava teksti on tarpeen: "valmistetaan tehtaassa, jossa käsitellään myös kananmunaa", tai ainakin likimain noin.
Osittain kyse lienee "amerikkalaistyyppisestä tuotevastuulaista" joka on pikkuhiljaa leviämässä myös Suomeen. Tehtaissa kaiketi on kyse siitä, että samoilla laitteilla ja tuotelinjoilla valmistetaan eri tuotteita eivätkä voi taata sitä, että tuotteen vaihdon yhteydessä pesussa saadaan jokainenkin hiukkanen jokaisesta kolosta pois, eikä sitä joudu seuraavaan tuote-erään. Pähkinähän on tyypillinen tuote, joka on erittäin voimakkaasti allergisoiva, ja kun samalla linjalla valmistetaan esimerkiksi pähkinäjäätelöä ja heti perään mansikkajäätelöä, niin eivät voi täysin taata, ettei siitä edellisestä erästä olisi johonkin vispilän koloon pähkinänmurunen jäädä.

Kyllä herkkyysreaktiot voivat olla todella voimakkaita. Itse olen muutaman kerran päivystykseen joutunut piikille, eikä se ole mikään kaunis näky kun silmäluomet ovat kuin prinssinakit ja huulet lähempänä HK:n sinistä.
Citrus paradisi
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Kananmunat voivat todellakin aiheuttaa allergisia reaktioita melko pienistäkin määristä. En sitten tiedä mikä ainesosa siinä on mikä allergisoi, mutta voimakkaasti se reagoi.

Yhden tutun lapsi saa reaktion, kun kananmunan vain rikkoo kulhoon, kun lapsi on parin metrin päässä. Kyse ei ole mistään roiskeista, vaan ainoastaan kananmunan rikkomisen yhteydessä "vapautuvista aineista" (huono ilmaisu). Siis vain oleminen samassa tilassa saa reaktion aikaan. Liekö joku ilmavirran mukana kulkeutuva hienojakoinen aine, jossa on reaktion aiheuttavaa ainetta.
siimis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 83
Liittynyt: 11:23, 08.08.2003
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja siimis »

maspe kirjoitti:Liekö joku ilmavirran mukana kulkeutuva hienojakoinen aine, jossa on reaktion aiheuttavaa ainetta.
Kaasu? Kananmunasta höyrystyy huoneilmaan jotain, joka allergisoi.

Yksi ystäväni on niin allerginen omenalle, ettei voi olla samassa huonetilassa, jossa joku syö omenaa. Sen ehkä jotenkin tajuaa paremmin, kun omenasta erittyy ihan ihmisnokallakin aistittava tuoksu. Mutta ehkäpä kananmunasta erittyy jotain hajutonta?
mjalava
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1724
Liittynyt: 16:07, 03.12.2002
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Ja yksi vaimon kaveri on kalalle niin allerginen että jos olen jääkaappiin laittanut hauen muovipussissa, hän ei oikein voi olla keittiössä kun kaappia availee. Onneksi kaupoissa on suht hyvä ilmanvaihto, ettei tule vaikeuksia kunhan kalatiskin kiertää vähän kauempaa. Jännä juttu etteivät akvaariot kuitenkaan vaikuta, kai kalan limakerroksesta haihtuu ilmaan jotain mikä ei liukene veteen tms.

Mika
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

HelaKammo kirjoitti:Itse asiassa tuossa eilenkin ihmeteltiin pakkaustekstejä ,joissa jo ihan tavallisena voi pitää mainintaa "saattaa sisältää pähkinää" yms. mutta miten voi olla niin allerginen, että seuraava teksti on tarpeen: "valmistetaan tehtaassa, jossa käsitellään myös kananmunaa", tai ainakin likimain noin...
Tiedän tapauksen joka on allerginen pähkinälle, eikä voi syödä tavallista suklaata lainkaan.
Ei ne aivan tuulesta temmattuja taida olla(?)
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Anii
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 20:33, 21.09.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Allergisoivat aineet silmässä ei tosiaan ole mikään leikin asia, itseltäni on allergisesta reaktiosta johtuen (silmän aina vain turvotessa) sarveiskalvo revennyt toisesta reunasta irti ja ryttääntynyt silmäkulmaan. Siihen päälle vielä kirkkaanpunainen ja turvonnut silmämuna, voitte uskoa että näky oli suorastaan henkeäsalpaava :D. Palautui onneksi nopeasti kun otti antihistamiinia.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

8O Allergisena ihmisenä tunnen itseni taas entistä terveemmäksi kun tajuaa että oma astma ja ihoärsytys on aika pientä kuitenkin. Jani voisi lisätä nuo kuvansa tuonne keskusteluun jossa ihmise esittelevät pelottavia naamavärkkejänsä... :twisted:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
artturi
Member
Member
Viestit: 281
Liittynyt: 13:18, 21.08.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja artturi »

Huhhuh, aika karua on. Joskus olen saanut hiukkasen ihottumaa aikaan kyynärtaipeeseen kun tarpeeksi kauan akvan reunalistaa vasten hangannut jotta iho on rikkoutunut ja veden kanssa hieroontunut.

Asunnon edellinen omistaja kyllä kertoili hankkiutuneensa eroon 400l akvaariostaan kun lääkäri suositteli ja sillä sitten ratkesikin pienen lapsen korvatulehduskierre. Liekö jotain vesihometta ollut ilmassa jatkuvasti.
lasasu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 116
Liittynyt: 16:46, 14.10.2003
Paikkakunta: Kaarina

allergisuus survareille

Viesti Kirjoittaja lasasu »

kyllä survareille voi olla todella allerginen. En mäkään sitä ensin uskonut mutta muinoin kävi näin: tyttökaveri kävi luonani opiskelijakämpässä jossa oli myös akvaario ja yllättävän usein sen kasvot siitä punehtui/turposi. Luultiin pitkään että jos se on jotain pölyallergiaa ja mä puunasin solukämppää katosta lattiaan. Mutta lopulta sitten kävi ilmi että mä ruokin joka ilta kaloja niillä survareilla ja jopa saippualla pestyistä käsistä jotain ainetta irtosi sen verran että se riitti toisen allergisoimiseen. Myöhemmin hän kävi oikein allergiatestissäkin ja viisi pinnaa irtosi mukana olleelle survarikuutiolle. :mrgreen:
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Mun altistuminen

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mie poika altistun onneksi vaan kosketuksellä survareihin. Ilman kautta esim surviaisklönttiä haistelemalla ei tule ongelmia. Kosketus aiheuttaa heti punoitusta, kutinaa ja pientä turvotusta. Oireet onneksi poistuvat muutamassa tunnissa ilman mitään kommervenkkejä. Silti ärsyttävä allergia kun satun olemaan akvaristi. Tästä survariallergiastahan on olemassa myös useita nettisaittejakin joten se on ihan maailmalla tunnustettu "oireyhtymä" :mrgreen:
greippi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 12:20, 03.04.2003
Paikkakunta: PKS
Viesti:

Re: Mun altistuminen

Viesti Kirjoittaja greippi »

Jani kirjoitti:esim surviaisklönttiä haistelemalla ei tule ongelmia.
Uuh. Jotain ongelmia on, jos survareita pystyy haistelemaan ongelmitta. 8O
Citrus paradisi
ansku1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 173
Liittynyt: 16:57, 21.10.2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja ansku1 »

Sainpa minäkin tässä muutama viikko sitten survareista reaktion oikeaan silmääni. Satuin hieromaan silmää samalla kädellä millä ruokin ja silmä oli todella kirkkaan punaisen verestävä lisäksi muurautui melkein kokonaan umpeen. Ei auttanut allerkia tipat eikä antihistamiini. Seuraavana päivänä silmä oli edelleen tulipunainen ja että nolotti olla töissä. Ajattelin ettei kukaan huomaa, mutta ensimmäinen työkavaeri joka tuli vastaan aamulla oli heti kauhistelemassa silmää.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja totoro »

Mun siskon aviomiehellä (Jarmo) on ns."omenaallergia"..Kerran kaverin häissä se joi boolia tervetuliaisiks ja siinä sattu olemaa omenaa...Piti Jarmon mennä heti mennä apteekkiin, ettei vaan tukehtuis..Sitten toinen sisko (Ellu) ei voi syödä ananasta..Jos Ellu syö ananasta, sekin voi tukehtua.En tiiä mistä johtuu...
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

siimis kirjoitti: Yksi ystäväni on niin allerginen omenalle, ettei voi olla samassa huonetilassa, jossa joku syö omenaa. Sen ehkä jotenkin tajuaa paremmin, kun omenasta erittyy ihan ihmisnokallakin aistittava tuoksu. Mutta ehkäpä kananmunasta erittyy jotain hajutonta?
Eräs ystäväni on vastaavasti niin allerginen appelsiinille, ettei voi olla isossakaan huonetilassa, jos siellä vain jossakin joku kuorii näitä etelän aurinkopalloja.
~Tinski~
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

porkkana...

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Minun avopuolisoni jos syö yhtään (pieni raaste suikale riittää) raakaa porkkanaa, niin voi sanoa että nähdään taivaan porteilla..tai ainakin sairaalas.

Kunnolla kypsennetty menettelee pieninä määrinä, mutta niitäkin siirretään pois.

*pelko p**sees kokkaa ruokia aina ku on porkkanaa* :roll:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Ariadne
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 20:24, 18.02.2003
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ariadne »

No minäpä täysin "allergia-vapaana" ihmisenä huomasin olevani allerginen katkaravuille. Pakkohan se oli uskoa kun kaksi kertaa katkarapujen syönnin jälkeen alkoi kurkkua kuristaa ja sitä seurasi kauhea vatsakipu. Mutta miten ihmeessä voi tulla yhtäkkiä allergiseksi jollekkin? Minähän olen syönyt katkarapuja koko ikäni.

Olen aina aiheuttanut allergisille tuttaville päänvaivaa omistamalla undulaatin, marsun (molemmat jo kuolleet), koiran ja hevosen, mutta kaikista yllättävintä oli se, kun eräs tuttavani lupasi ommella minulle uuden päiväpeiton ja minä valitsin tietysti hienon pantterikuvioisen karvakankaan ja tuttavani saikin sitä ommellessaan kauhean astmakohtauksen. Sanoi vaan, ettei enää suostu ompelemaan mitään karvaista [:I]
on se rankkaa olla pieni ja karvainen - onneksi minä olen vain pieni
kalakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 09:40, 19.04.2003
Paikkakunta: Kajaani

allergiat

Viesti Kirjoittaja kalakala »

No minä tässä allergia-kuningattarena kerron mitä allergioita minulla on: porkkana, kiivi, pähkinä, manteli, omena, mansikka, herne, ananas, tomaatti, paprika... jaa jaa, onhan niitä enemmänkin mutta en niitä edes muista + sitten tietysti ne joita en edes tiedä (niitäkin varmasti löytyy :?). Lisäksi koivu, leppä ja pujoallergia... [}:)].Se on vähän vaikeaa ja noloa olla esim. jossain juhlissa kun aina saa tarkistella että mitä missäkin on, ja se ei todellakaan ole kivaa. Myös lähes kaikissa suklaissa ja jäätelöissä on pähkinää, tai ne saattavat sisältää pähkinää... Muistampa tapauksen kun olin eräissä ristiäisissä niin en voinut syödä siellä muuta kuin eräitä keksejä ja juoda vettä... :|. Onneksi kalanruuista ei ole tullut (vielä) allergiaoireita :roll: .
"Ehkäpä myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu..."

-Muumipappa-
cyanique
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 00:17, 21.11.2002
Paikkakunta: Turku

Re: allergiat

Viesti Kirjoittaja cyanique »

kalakala kirjoitti:Se on vähän vaikeaa ja noloa olla esim. jossain juhlissa kun aina saa tarkistella että mitä missäkin on, ja se ei todellakaan ole kivaa. Myös lähes kaikissa suklaissa ja jäätelöissä on pähkinää, tai ne saattavat sisältää pähkinää... Muistampa tapauksen kun olin eräissä ristiäisissä niin en voinut syödä siellä muuta kuin eräitä keksejä ja juoda vettä...
Juu, ja kivaa on kun jotkut vielä pitävät moista nirppanokkaisuutena tai jonain suurena ihmettelyn aiheena. Ja olen joskus törmännyt omien lakto-ongelmien kanssa siihen, että laktoositon ruoka onkin osoittautunut vähälaktoosiseksi. Sekin ero kun nääs tuntuu. Tai sitten on parisen kertaa ihan tahallaan sanottu vain, että ei siinä ole sitä eikä tätä, kun ovat ajatelleet ettei sillä mikään oikeasti ole.

Mutta, onneksi harvassa on nuo tapaukset, mutta vaikka harvassa ovat, niin jaksavat toki harmittaa.
Thoriel
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 21:27, 11.06.2002
Paikkakunta: Tyrnävä/Oulu

Viesti Kirjoittaja Thoriel »

Allergiaa aiheuttavat aineet eli allergeenit voivat olla hyvin monimuotoisia. Yleisimpiä ovat valkuaisaineet, joita on siitepölyissä, ruoka-aineissa ja esimerkiksi luonnonkumissa. Nykyisin allergiat ovat entistä enemmän atooppisia, eli kyseessä on periytyvä taipumus herkistyä tavallisille allergeeneille, jolloin elimistö kehittää vasta-aineita (mm. immunoglobuliini E). Atooppinen reaktio voi olla hyvin nopea ja voimakas.

Ristireagointi eli samankaltaisiin kemiallisiin aineisiin syntyvä allerginen reaktio on myös yleistä, mutta jostain syystä siitä ei edelleenkään aina tiedetä saati tiedoteta tarpeeksi. Esimerkiksi koivun siitepölylle allerginen (olen malliesimerkki) allergisoituu helposti myös tuoreille hedelmille (omena, päärynä, banaani, nektariini, kirsikka, persikka, luumu, kiivi, passiohedelmä, ananas, avokado, mango jne.), raaoille juureksille (peruna, porkkana, palsternakka, selleri, nauris) sekä tuoreille vihanneksille (tomaatti, paprika). Lisäksi oireita voi tulla pähkinöistä, manteleista ja mausteista. Luettelin tuossa juuri liudan omia allergioitani, eli noille kaikille olen itse allerginen. Ananaksesta oireita ei ole vielä tullut, mutta vältän silti tuoreen ananaksen syömistä.

Allergioiden kanssa pärjää kyllä lääkityksellä, mutta koko ajan saa olla tarkkana siitä mitä suuhunsa pistää ja minkälaista ilmaa nuuhkii. Viime aikoina eniten on tympäissyt juuri tuo hedelmäallergia sekä mausteallergia - olen allerginen voimakkaille mausteille kuten paprika, curry, chili, kurkuma jne. Ynseää mennä johonkin etnoruokalaan ja pyytää mausteiksi suolaa ja pippuria... Saati sitten kaupassa, jossa joutuu tavaamaan joka ruokapaketin sisällysluettelon. Tavallisissa nakeissa on chiliä, maksamakkarassa muskottipähkinää, lähes kaikki suklaa saattaa sisältää pähkinää ja kaiken huippuna tuotteet, joissa mainitaan vain ylimalkaisesti "mausteita". Püüh.
Ariadne kirjoitti:Mutta miten ihmeessä voi tulla yhtäkkiä allergiseksi jollekkin? Minähän olen syönyt katkarapuja koko ikäni.
Noinhan se allergia juuri syntyy: olet ensin herkistynyt eli sinulle on kehittynyt immuunivaste jollekin katkarapujen sisältämälle aineelle. Tällöin muodostuu vasta-aineita ja solujen reaktiotapa muuttuu. Herkistyminen voi tulla perinnöllisenä taipumuksena, mutta voimakas ja/tai pitkäaikainen altistuminen voi herkistää kenet tahansa. Herkistymisvaihe on yleensä oireeton, ja se voi olla pitkäkin - "koko ikäni" ei ole lainkaan harvinaista. Sittenpä on vain ajan kysymys, milloin se viimeinen, oireita aiheuttavan allergian puhkaiseva altistuminen osuu kohdalle.
From a planet called Erp.
kalakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 09:40, 19.04.2003
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja kalakala »

Thoriel kirjoitti juuri osuvasti että saa tosiaan jokaisesta elintarvikkeesta tarkastaa sisällön. Se ärsyttää eniten, että lukee vain 'mausteita', silloin en sitä syö. Miksiköhän jokaiseen elintarvikkeeseen täytyy laittaa jotain pähkinää, chiliä tai paprikajauhetta ym :frown:. Itse olen noiden aikaisempien kirjoittamieni allergioitten lisäksi allerginen myös voimakkaille mausteille raa'alle perunalle, luumulle ja persikalle... Eläinallergioina koira ja kissa vähän (silti omistan kissan koska ei ole aiheuttanut mitään oireita ikinä).
"Ehkäpä myrskyjä onkin vain siksi, että niiden jälkeen saataisiin auringonnousu..."

-Muumipappa-
Paula Luotola
Member
Member
Viestit: 276
Liittynyt: 01:23, 31.10.2002
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Lisätä voisi vielä tuohon Thorielin erinomaiseen kirjoitukseen, että allergioiden ymmärtämisessä on esteenä myös epämääräiset määritelmät. Laktoosi-intoleranssi on mukamas maitoallergia jne. Tod. näk. kuitenkin allergioiden yleistymiseen on syynä normaalien infektioiden vähentyminen, ts. lasten "pumpuliin kääriminen" ja steriilin ympäristön tavoittelu. Sitten ollaankin tilanteessa, jossa lapsi ei voi syödä juuri mitään ja "parhaassa" tapauksessa kärsii tilanteesta loppuelämänsä. :frown:[/quote]

Ristireaktioissa takana on proteiinissa oleva samankaltainen aminohappojärjestys, jolloin sama immunoglobuliini E pystyy sitomaan myös osittain erilaisen proteiinin.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viestit: 937
Liittynyt: 00:01, 06.08.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Itselläni allergiat puhkesi kun toinen karvakoira tuli huusholliin. Silloin puhkesi kerralla siitepöly-, eläin- ja ruoka-aine-allergiat. No, koirat on ja pysyy, jotenkin tulen toimeen siitepölyjen kanssa, ja pitää katsoa mitä laittaa suuhunsa, muuten tulee niin hysteerinen kutina että se se vasta noloa onkin vaikka julkisella paikalla! :?

Ja kun jonnekin menee vierailemaan, ja yhtäkkiä alkaa kasvoja ja kaulan ihoa polttelemaan, niin pitää heti udella mitä hedelmiä heillä on esillä, ja jos löytyy päärynää tai banaania (ei tarvitse edes kuoria niitä, pelkkä esillä olo riittää), niin pitää pyytää että voisiko ne laittaa muovipussiin tai parvekkeelle tai ainakin tuulettaa kunnolla... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”