Minkälaisia kaloja laittaisin 40-litraiseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

MiniFisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Minkälaisia kaloja laittaisin 40-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja MiniFisu »

Mun systerillä (TosiTahvo) on sellanen 40l akvaario. Ja se on hankkimassa isompaa purkkia, joten ottaisin itse sen 40l lätäkön. Ehdottakaa mulle minkälaisia fisuja mä sinne voisin hankkia. Itse mietin paratiisikalaa, mutta en tiiä ottaisinko sen. Sitä paitsi mietin, että jos ottaa paratiisikalan, niin mahtuuko tonne 40 litran akvaarioon muita kaloja? Esim. monni tai tetroi. Kiitos jo etukäteen! :mrgreen:
Viimeksi muokannut MiniFisu, 18:10, 19.10.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Paratiisikala ei mahdu kyseiseen altaaseen. Vähän samaa tyyliä edustaa vanha kunnon taistelukala, joka sinne mahtuisi ihan ok. Noin pieneen altaaseen ei kannata ottaa muita fisuja sen taiston lisäksi. Jos kuitenkin olet ahkera ja tunnollinen hoitaja, niin parvi sinineontetroja voisi olla oikein kiva valinta (ei taistoa lisäksi niiden joukkoon).
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tai kääpiörasboroita / pikkukiilakylkiä sinineontetrojen sijaan. Taistolle vaihtoehdoksi antaisin haaremin korurihmakaloja.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
MiniFisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mä tässä vielä...

Siis kun mä haluaisin todennäköisesti taiston, niin sopiiko/saako vielä muita kaloja sen seuraan? Ja minkälaisii? :? En nimittäin saannut tost äsköset viestist sillee tolkkuu... [:I]
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ensin nalkutusta: Jos millään mahdollista, niin kirjoita kirjakielellä. Antaa huomattavasti asiallisemman kuvan, kuin puhekieli. :?
Sitten varsinaiseen kysymykseen: Mielestäni taistelukalan kanssa altaaseesi mahtuisi n. 10 päinen parvi joko jotain pieneksi jäävää, lämpimässä viihtyvää tetraa (esim. Lisan ehdottama sinineontetra) tai jotakin pientä rasboralajia (kuten kääpiörasboraa, tai pikkukiilakylkeä). Sitten allas onkin aika täyteen asutettu ja sinun tehtäväksesi jää huolehtia viikottaisista vedenvaihdoista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

40 litran purnukkaan ei mielestäni kannata taistiksen lisäksi laittaa mitään muita kaloja - allas on ihan miniluokkaa eikä sinne voi tehdä mitään erityistä kalastoa juuri sen "köyhän" kokonsa takia.

Siis taistelukala tai sitten jotain pieniä parvifisuja.

Jos kuitenkin päädyt ottamaan taiston sekä tetroja, huolehdi, että vaihdat vettä usein ja reippaan määrän. 40 litrainen kuormittuu näet hyvin nopeaa tahtia.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
MiniFisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kiitos!

Kiitosksia vastauksistanne. On hyvä että olette huomanneet ton minun puhekielen kirjoituksen. Nimittäin luin kyllä säännöt, ja unohdin että pitää kirjoittaa puhekieltä. Kun oon yleensä chatissä, niin kirjoitan puhekieltä. :D Vielä kerran: kiitos!

P.S. En ole vieläkään päättänyt minkä kalan/kalat ottaisin.
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

Sopisiko taiston kanssa pohjalle leväkatkarapuja? Olisi ainakin joku pitämässä pohjaa puhtaampana? Viisammat kommentoikaa!
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
kalanna
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalanna »

Yksi näkökulma:

Akvaario saattaisi tuntua suuremmalta, jos siellä olisi taistelukalan sijaan vain hyvin pieniä kaloja, kuten mainittuja kääpiörasboroita. Silloin siitä voisi tehdä ikään kuin miniatyyriversion isosta akvaariosta. Kasvit vastaavasti mahdollisimman siroja ja hentoisia ja mahdollisimman monta lajia. Vähän niin kuin hieno nukkekoti, jossa kaikki on minipientä mutta tarkasti tehtyä. Yksi iso kala tai kasvilaji voi saada pytyn näyttämään kovin pieneltä.

Tämä oli siis ihan vaan henkilökohtainen mielipide. Haaveksin itse valtavasta akvaariosta, jossa olisi lähinnä vain pienten kalojen (tetrojen) parvia ja paljon erilaisia kasveja.
It's not an optical illusion. It only looks like one.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Olen Lisan kanssa samaa mieltä siitä, että 40-litraiseen ei kannata laittaa taistoherran lisäksi mitään muita kaloja. Pari leväkatkarapua sen sijaan sopisi herralle seuraksi. Olen näet aika varma, että pikkupurkissa herra taisto ryhtyy mököttämään jos siellä on vilkkaita parvikaloja riehumassa sen reviirillä. Mököttävästä kalasta taas ei ole kenellekään mitään iloa.
Ai mutta, kaksi tummapiikkisilmää menis kyllä pohjalla jos laitat ammeeseen ihan hienoa hiekkaa. Tummapiikkarit jäävät vähän pienemmiksi kuin ihan vaan piikkisilmät tai siaminpiikkisilmät.
Kalasto olis sitten mun ehdotuksen mukaan:
1 taistelukala
2 leväkatkarapua
2 tummapiikkisilmää
MiniFisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

millia, voisitko tehdä linkin niiden kalojen kuvista? Kyllä muutkin saavat tehdä linkit millian kalaehdotuksista. Kyllähän minä tiedän miltä taistelukala näyttää, ja mitä se syö. Kun siskolla on taistelukala. Mutta en oikein tiedä miltä leväkatkarapu ja tummapiikkisilmä näyttävät. Yksi kysymys minulla olisi vielä. Kuinka paljon suunnilleen hieno hiekkaa maksaisi, jos sitä pitäisi ostaa minun 40l akvaarioon?
m-haapala
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m-haapala »

Pientä omatoimisuuttakin saa harrastaa. Kokeileppas http://www.google.fi ja siihen kalan nimi. Hiekkapuhallushiekka maksaa ainakin rautakaupassa vähän, mutta en tiedä myykö kaupat kovin pieniä eriä.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Leväkatkarapu: http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais ... ridina.php

Tumma piikkisilmä on samanlainen matomainen veijari kuin serkkunsa, väritys vain eroaa.

Olisikohan tämä mikä piikkisilmä: http://www.petresources.net/fish/cyprinid/pan_jav.html ?

En kyllä itse laittaisi piikkareita 40 litraiseen purkkiin.
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Didi »

MiniFisu kirjoitti:Kuinka paljon suunnilleen hieno hiekkaa maksaisi, jos sitä pitäisi ostaa minun 40l akvaarioon?
Viimeksi kun kävin hiekkaostoksilla rautakaupassa maksoin 3,60 euroa 25 kilon säkillisestä ruskeaa 0,1 - 0,6 millimetristä hiekkaa. Alkuperäinen hinta oli tosin 4,50 euroa, mutta jostain syystä rautakauppias vain laittoi alemman hinnan. Hiekkapuhallushiekkaa on saatavana yleensä myös isommissa, 40-kiloisissa säkeissä, mutta silloin hintakin on hitusen korkeampi. Arvioisin jotain viisi euroa. Uskoisin, että pärjäät yhdellä tuommoisella pienemmällä säkillisellä, jos tarvitset pohjamateriaalin vain tuohon 40-litraiseen altaaseesi. Toki tarvitsemasi hiekan määrä riippuu suuresti siitä, miten paksun pohjan altaaseesi haluat kasviesi juurtumista ajatellen ja miten paksuun pohjakerrokseen esteettinen silmäsi on tottunut.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Lisa kirjoitti: En kyllä itse laittaisi piikkareita 40 litraiseen purkkiin.
Miksi et laittaisi?
Tummapiikkisilmä vastaa massaltaan suurin piirtein kahta neontetraa ja aktiivisuudeltaan elämäänsä kyllästynyttä taistelukalaa. Kun tummapiikkisilmällä on erittäin hienoa hiekkaa se pysyy myös rauhallisesti pohjalla. Olen sen huomannut, että jos on vähänkin liian karkeaa hiekkaa ja huonosti virtausta, saavat tummapiikkarit muita piikkisilmiä helpommin hepulirallikohtauksia. Minulla on tällä hetkellä viisi tummapiikkisilmää kahdessa eri akvaariossa (98- ja 250-litraiset), lyövät muut piikkisilmälajit laudalta sillä, että pelottomasti tonkivat, mitä tonkivat ja mihin aikaan päivästä tahansa eivätkä suotta säiky vaikka akvaarion ulkopuolella elämöitäisiinkin.
Pohjalla hissukseen luikerteleva n. 7-8 cm pitkä ja alle sentin (naaraat voi olla jopa 1 cm paksuimmalta kohdalta) paksuinen matokala ei mielestäni mitään jättiakvaariota tarvitse.
MiniFisu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Kiitos taas kerran!

m-haapala kun etsin kalojen kuvia googlesta, en löytänyt mitään.

En oikein halua leväkatkista ja tummapiikkaria. En ole oikein varma haluanko edes taistelukalan. Joten ehdottakaa minulle kivoja kalalajeja!

P.S. Käyn tänään lainaamassa kirjastosta kirjan, jotta ei aina tarvitse käydä täällä kysymässä. Tuntuu kun olisin ihan avuton.
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Meillä ollaan perustamassa samankokoista akvaariota ja ajateltiin laittaa kiilakylkiä 6kpl ja kääpiörasboroja 6kpl sekä pohjalle joko leväkatkarapuja tai piikkisilmiä.. Yksi vaihtoehto on parvi neontetroja!
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kääpiörasboran suositteleminen aloittelijoille on mielestäni hieman vastuutonta eikä todennäköisesti johda muuhun kuin kalojen kuolemaan ja harrastuksen pikaiseen loppumiseen. Kalahan itsessään on upea muttei mikään helppo kotiutettava.

Millaiset laitteet tässä kyseisessä 40-litraisessa on ja onko jotain laitteita tarkoitus uusia?
Kajsa
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti:Kääpiörasboran suositteleminen aloittelijoille on mielestäni hieman vastuutonta ...
Pyydän anteeksi vastuuttomuuttani [:I]. Voisitko ystävällisesti kertoa enemmän perusteluja siitä, mikä niistä tekeen niin vaikeahoitoisia, koska oma tietoni niistä on vähänlaista ja olen tehnyt omat johtopäätökseni sen perusteella mitä olen googlettamalla kääpiörasboroista löytänyt (eli yhtä kuin muutama tiedon murunen suomenkielellä sieltä täältä)
Maisu
Elite Member
Elite Member

Kajsa kirjoitti:
maisu kirjoitti:Kääpiörasboran suositteleminen aloittelijoille on mielestäni hieman vastuutonta ...
Pyydän anteeksi vastuuttomuuttani [:I]. Voisitko ystävällisesti kertoa enemmän perusteluja siitä, mikä niistä tekeen niin vaikeahoitoisia, koska oma tietoni niistä on vähänlaista ja olen tehnyt omat johtopäätökseni sen perusteella mitä olen googlettamalla kääpiörasboroista löytänyt (eli yhtä kuin muutama tiedon murunen suomenkielellä sieltä täältä)
Olisit lainannut sen loppuosankin kirjoittamastani, siinähän se luki selvällä suomenkielellä eikä tarvinnut googlettaakaan. Niiden kotiutus on hankalaa.

Tosin ymmärsin sinun kirjoituksestasi, että lajista on otettu selvää etkä kenties ole enää aloittelijakaan enkä tarkoittanut kommentoida sitä sopiiko laji sinulle. Siitä olen satavarma että alkuperäiselle kysyjälle löytyy sopivampiakin kaloja.
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Ymmärsin kyllä tekstistäsi, että kotiutus on hankalaa, mutta millä tavalla... Johtuuko se siitä, että kala reagoi herkästi veden vaihdokseen (vrt. kaupan ja kotiakvan vedet), vaatiiko se tietynlaisen ympäristön (kasvit, kivet, kannot) vai mikä? Mitä todella tarkoittaa, kun sanotaan, että kotiutus on hankalaa?
Saara
Member
Member
Viesti:

Re: Kiitos taas kerran!

Viesti Kirjoittaja Saara »

MiniFisu kirjoitti:m-haapala kun etsin kalojen kuvia googlesta, en löytänyt mitään.
Käytä kuvahakua (valitse www.google.fi ja linkki Kuvat) ja tieteellisiä nimiä, jos suomalaiset nimet eivät johda kuvatuloksiin.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Itse olin yllättynyt tuosta kääpiörasboroiden mahdollisesta herkkyydestä. Hankin niitä 8 kalan parven ja ne ovat ajan kulessa muuttaneet itselläni useamman kerran akvaariosta ja seurasta toiseen, parhaimman seuran mukaan tai tilan mukaan, ja missään ei ole ollut ongelmia, ei kuolemia, ei sairauksia, kertaakaan. Oikeastaan harmittomampia ja helpoimpia kaloja mitä minulla on ollut. Todella ihastuttavia myös. :D
Maisu
Elite Member
Elite Member

Kajsa kirjoitti:Ymmärsin kyllä tekstistäsi, että kotiutus on hankalaa, mutta millä tavalla... Johtuuko se siitä, että kala reagoi herkästi veden vaihdokseen (vrt. kaupan ja kotiakvan vedet), vaatiiko se tietynlaisen ympäristön (kasvit, kivet, kannot) vai mikä? Mitä todella tarkoittaa, kun sanotaan, että kotiutus on hankalaa?
Joskus kuolee koko tukkuerä ennen kauppoihin pääsyä, joskus jää henkiin prosentti koko satsista, viimeksi näkyivät olevan lääkityksessä kaupassa heti saavuttuaan. Mainio kalahan se on jos kotiutuu.

Ja sanotaan nyt vielä kolmannenkin kerran että kommentoin tämän lajin suosittelemista aloittelijoille, joita Kajsa tai Majqua eivät ymmärtääkseni ole.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Jos vesi olisi kovahkoa ja pH päälle seitsemän, voisi rypäs ukko- tai akkamilliksiä olla kiva valinta.

40 litraiseen löytyy aika huonosti kaloja. Suurimmalle osalle piskuisia tetrojakin suosittaisin sitä 60 litraista vähintään. Rauhallinen rubiinitetra voisi tosin mennäkin, koska ei ole mikään erityinen vauhtihirmu ja omassa 63 litraisessakin rubiinit lähinnä vain köllöttelevät paikoillaan :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”