85-litrasen kalasto, mikä parvikala sopisi? Kappalemäärät

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
catie
Starting Member
Starting Member

85-litrasen kalasto, mikä parvikala sopisi? Kappalemäärät

Viesti Kirjoittaja catie »

Tilanne on siis se että on aika perustaa tuo 85 litranen tankki uudelleen. Aijemmin se toimi seura-akvana, oli kaiken näköistä ja kokoista öttiäistä. Nyt haluaisin siihen jotain uutta, tällä tarkoitan että haluaisin pitää jonkun tietyn yksinkertaisen linjan kala- ja kasvivalinnoissa. Akvan mitat on 35 x 74 x 33, eli se on suht pieni mikä tuo paljon rajoituksia. Allas on ollut tyhjillään nyt kolmisen kuukautta. Ehdotuksia!
Viimeksi muokannut catie, 20:18, 07.10.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rico
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja rico »

Hei!
Minulla on samankokoinen lasiloota ja siellä asuu nyt
1 taistelukala
6 kirsikkabarbia
5 täplämonnista
2 levänsyöjämonnia (en muista tarkalleen sorttia)

Tämä on ensimmäinen akvaarioni niin siinä ei ole niin vaativia sortteja, esim. taistelukalan voisi ehkä vaihtaa käpiörihmakalaan tai sitten siellä voisi taistelukalan ja barbien sijasta asua jotain tetroja tai rasboroja. Täplämonniset voi varmaan vaihtaa esim kuparimonnisiin tai samanlaisiin monnisiin. Hyvää akvaarionperustamista sulle!
catie
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksesta rico :) Minua ei niinkään kalojen vaativuus pelota, taustalla on kuitenkin päälle kymmenen vuoden kokemus akvaarioista. Itseasiassa voisi olla mukavakin kokeilla jotain vähän vaativampaa.

Tässä nyt joitan arvoja jotka saattavat helpottaa vastaamista myöskin:

*Suodattimena on Fluval 2 Plus, joka pyörittää 400l/h
*Vesi on pehmeää KH <3d
*pH ~7

Muita ehdottomuuksia ei olekkaan. Lämmitintä ei ole, mutta sellaisen voisin aivan hyvin hankkia, valaistus on asia jonka voin mukauttaa tulevien asukkien tarpeisiin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Miten kävisi kalastoksi vaikkapa parvellinen kääpiösuppusuita (Nannostomus marginatus), muutama katinkultamonni sekä pari piikkisilmää? Suput ovat ainakin todella ihastuttavia pieniä puikuloita :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
catie
Starting Member
Starting Member

Noniin. Olen tässä mietiskelly ja pohdiskellut mitä akvaltani haluan. Ja päätynyt joko Aasia tai Etelä-Amerikka teemaan. Vielä osaisi päättää että kumpi. Itse olen kovin ihastunut katinkultamonneihin, niitä minulla on tuossa isommassa akvassani muutama, jotka voisin siirtää tuohon pienempään. Jos tämän siirron aijon toteuttaa, niin Etelä-Amerikka teema olisi ajankohtainen. Haluaisin pitää kalaston mahdollisimman suppeana, eli noiden katinkultamonnien lisäksi minulle riittäisi vallan mainiosti parvi pikkukaloja.

Sitten vaan miettimään mitä nämä pikkukalat olisivat? Puna-aavetetraa ajattelin, olisikos muita vaihtoehtoja?
Kriteerit: Kotoisin Etelä-Amerikasta, parvikala, sopiva noihin aikaisemmin mainitsemiini vesiarvoihin.

Mites nuo kappalemäärät? Kuinka monta katinkultamonnia tuon kokoiseen altaaseen uskaltaisi laittaa? Entäpä sitten tuo pikkukalaparven koko?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

catie kirjoitti:Sitten vaan miettimään mitä nämä pikkukalat olisivat? Puna-aavetetraa ajattelin, olisikos muita vaihtoehtoja?
Kriteerit: Kotoisin Etelä-Amerikasta, parvikala, sopiva noihin aikaisemmin mainitsemiini vesiarvoihin.

Mites nuo kappalemäärät? Kuinka monta katinkultamonnia tuon kokoiseen altaaseen uskaltaisi laittaa? Entäpä sitten tuo pikkukalaparven koko?
Jos katinkultia sinne altaaseen pulautat, niin älä niitä puna-aaveita ota - pitävät näet viileästä vedestä ja katinkultaiset taasen lämpöisemmästä puolesta. Sopivia pikkufisuja voisivat olla kuparitetra, mustaneontetra, intiaaninsulka ja rubiinitetra ja näistä jokainen siis täyttää kriteerit.
Katinkultamonneja laittaisin itse 3-4 kpl ja esim. niitä rubiinitetroja sellaiset 15 kpl.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”