Mistä kastematoja Vantaa/Helsinki?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Mistä kastematoja Vantaa/Helsinki?

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Onpas tämä ongelmallista, kun asuu kerrostalossa. Toista se oli silloin, kun asui maalla ja oli omaa kasvimaata.

Kertokaahan, mistä voisin mennä etsimään matoja kalojen ruuaksi leimautumatta hulluksi? :mrgreen:

-Jaani-
Tuukkah
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Tuukkah »

Jostakin joutomaalta, löytyyhän noita pellonreunoja ympäri Vantaata. Tai sitten perusta matofarmi vaikka kukkalaatikkoon :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jaani dear, kyllä sinä saat tulla kääntämään mun vadelmatarhani käytävät nurin kastematojen toivossa. [;)] Ja kasvimaan, ja kukkapenkkien reunat, ja möyhiä kompostin, ja... Ei ongelma, täti etsii lisää paikkoja pihalta jollei nuo riitä :mrgreen:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mistä kastematoja, no Kouvolasta..=)

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Jaani kirjoitti:Onpas tämä ongelmallista, kun asuu kerrostalossa. Toista se oli silloin, kun asui maalla ja oli omaa kasvimaata.

Kertokaahan, mistä voisin mennä etsimään matoja kalojen ruuaksi leimautumatta hulluksi? :mrgreen:

-Jaani-
Kouvolasta..heh. Meilläkin pitäisi hieman kääntää kukkapenkkien reunaa.

Eilen käveltiin lenkillä ja huomattiin kun satoi että asfaltilla meni kymmenittäin kastematoja.
Hihkaisin avokille että taas hyppii akvaristit hulluna pitkin poikin ja kerää "ruokaa" ja hän katsoi minua kuin hullua 8O .
Eiköhän nuo asfaltilla olevat matoset käy ihan yhtä hyvin, kunhan vain putsaa kunnolla.

Joten ei muuta kuin sadetta odottelemaan...
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
siimis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kastematoja voi kasvattaa kotosalla ;) Kunhan saat muutaman yksilön farmin 'ympiksi' ja hoidat huolella, saat pian paljon pikkumatoja.

Matokompostia voi pitää pienessä akvaariossa tai muovilaatikossa tms astiassa joka kestää kosteutta. Pohjalle laitetaan kymmenisen senttiä kosteaa multaa. Matoja ruokitaan kasvijätteellä, salaatti, kurkku, perunankuoret yms - kaikki kelpaa. Kunhan seuraa, että ruoka ei ehdi homehtua, eli antaa vain sen verran kuin madot ehtivät syödä. Oikein hoidettu matofarmi ei haise.

Kastemadot ovat kaksineuvoisia ja lisääntymiseen tarvitaan kaksi yksilöä. Madot munivat pieniä munia maan pinnalle karikkeeseen ja lehtikasoihin. Matoterraarioon voi järjestää munintapaikan ohuella kerroksella syksyn lehtiä tai muuta kariketta.

Eli jos ystäväsi ja sukulaisesi eivät vielä pidä sinua riittävän hulluna, niin... Olisi oiva tilaisuus korjata tilanne :mrgreen:
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Jaani:

Ruokakauppaan mennessäni näin Pekan kalan mainoksen; 50 kastematoa 6e. Pekka vaan myy matojaan Niittykummussa...Voisiko Helsingissä TyrskyTaimenessa olla?
"A-haa" sanoi Nasu, eikä vieläkään ymmärtänyt yhtään mitään.
Jaani
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Mari kirjoitti:Jaani dear, kyllä sinä saat tulla kääntämään mun vadelmatarhani käytävät nurin kastematojen toivossa. [;)] Ja kasvimaan, ja kukkapenkkien reunat, ja möyhiä kompostin, ja... Ei ongelma, täti etsii lisää paikkoja pihalta jollei nuo riitä :mrgreen:
Olikos tuo vitsi vai olitko tosissaan? Milloinkas aloitetaan urakka :)

Ei muuten olisi ensimmäinen kerta, kun olen puutarhatöissä kastematojen toivossa.
-minttu- kirjoitti:Jaani:

Ruokakauppaan mennessäni näin Pekan kalan mainoksen; 50 kastematoa 6e. Pekka vaan myy matojaan Niittykummussa...Voisiko Helsingissä TyrskyTaimenessa olla?
Ai, että oikein matobisnestä. Aika kalliiksi on Pekka matonsa hinnoitellut, jos ajattelisi noita oikein enemmälti kaloille syöttää. Pakkohan minun on niitä jostain muualta saada hommattua. En sentään niitä ostamaan ala :)
Valmont kirjoitti:Kouvolasta..heh. Meilläkin pitäisi hieman kääntää kukkapenkkien reunaa.
Kun olen ensin saanut Marin pihan kuokittua niin, jos sen jälkeen sitten tulen teille? Marilla on kyllä sen verran sitä plantaasia, että taitaa talvi painaa päälle ennen kuin piha on joka paikasta tongittu :)

-Jaani-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Jaani kirjoitti:
Mari kirjoitti:Jaani dear, kyllä sinä saat tulla kääntämään mun vadelmatarhani käytävät nurin kastematojen toivossa. [;)] Ja kasvimaan, ja kukkapenkkien reunat, ja möyhiä kompostin, ja... Ei ongelma, täti etsii lisää paikkoja pihalta jollei nuo riitä :mrgreen:
Olikos tuo vitsi vai olitko tosissaan? Milloinkas aloitetaan urakka :)

Ei muuten olisi ensimmäinen kerta, kun olen puutarhatöissä kastematojen toivossa.

-Jaani-
Heitoksihan sen tarkoitin, mutta ei mulla tosissaankaan ole mitään sun pihantonkimistasi vastaan. Voidaan loistavasti aloittaa vaikka heti ensi viikonloppuna. :mrgreen:
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Minulla on "matofarmi" pystyssä joka kesä jossain ämpärissä :mrgreen:
Rivitalossa asuessakaan ei aina pääse kaivelemaan, joten ämpäriin kerään vesisateella asfaltilta matoja.
Hyödynnetään tietty kaikki mahdollisuudet, missä pääsee jotain pellonkulmaa kaivelemaan.
Lenkkipolullakin voi hilpaista metsään kiviä ja mättäitä kääntelemään ja hyviä paikkoja myös kaikki lehtikompostit.

Kuivaa heinää ja lehtiä kannattaa välillä sekoittaa multaan, niin pysyy kuohkeana, eikä ämpäri ala haista.

Itse en matoja syötä kaloille, mutta ongella istun ahkerasti ja kalailman iskiessä ei aina matoja ehtisikään lähteä etsiskelemään [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”