Homeesta eroon kuinka?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
skoude
Starting Member
Starting Member

Homeesta eroon kuinka?

Viesti Kirjoittaja skoude »

Kypsytellessäni uutta tankkiani, tulin ilmeisesti jossakin vaiheessa
lisänneeksi liiaksi kalanruokaa. Seurauksena muutamat hiutaleet löytyivät pohjalta homehtuneena....putsailin homehtuneet hiutaleet sekä viereen
pohjaan muodostuneet homealueet pois ja kaikki näytti jälleen hyvältä.

Tänä aamuna huomasin että hometta on kasvanut lisää pohjalle ja muutaman kiven päälle. Ruokaa en ole lisäillyt, joten ilmeisesti vedessä
lilluu jonkin verran homeitiöitä tai jotain vastaavaa...

Kuinkas tästä vaivasta helpoiten pääsee eroon? Mekaanisesti putsaamalla ja vaihtamalla vettä? Jollakin myrkyillä? Muuten?

-Skoude
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Moi

Tuttu ilmiö kun kypsyttelee tankkia ruoalla. Uuden tankin oireita. Ei kannata lisäillä mitään myrkkyjä. Putsailet vain silloin tällöin niitä pois. Uskon että home häviää itsekseen pikkuhiljaa pois.

Aarni
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mitenhän paljon kalanruokaa saisi oikeasti lisätä akvaarioon, jotta päästään samaan tulokseen ammoniakin kanssa?

Suosittelen kipittämään apteekkiin ja ostamaan jotain laimeaa ammoniakkia esim 100ml:aa - tai tietysti riippuen akvan koosta enemmänkin. Kypsyttäessä akvaariota, tulisi ammoniakkia olla 5mg/l. No, en nyt ihan noin tarkasti sitä lähtisi mittamaan, mutta kunhan vain riittävästi ruokkii typpibakteereita. Ammoniakin sijasta voit ostaa vaikkapa salmiakkia (puhdasta, NH4Cl). Jos akvassa on kasveja, niin pH:ta on syytä seurata ettei nouse joko liian emäksiseksi tai alene kovin happamaksi.

Kalanruokaa on hyvä laittaa hajottajille ruoaksi. Home on hyvä poistaa kokonaan, ne mitkä näkyy.
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Aqua 2002 kirjoitti: Mitenhän paljon kalanruokaa saisi oikeasti lisätä akvaarioon, jotta päästään samaan tulokseen ammoniakin kanssa?

No enpä tiedä miten paljon tarvitsee laittaa. Olen laitellut hppysellisen silloin tällöin ja kypsytellyt n.4 akvaariota näin ja kaikki OK.Ruokaa ei tietenkään pidä kaataa akvaarioon vaan lisätä pieninn annoksin esim. hyppysellinen hienonnettua hiutaletta.
Mutta ehkä ammoniumin lisäys sitten suoraan on parempi.Kuitenkin olet laittamassa kalanruokaa lisäksi kun tiedetään että ruoka itsessään tuottaa ammoniakkia?
Kuitenkin olen edelleen sitä¨mieltä että uudessa akvaariossa saattaa homelaikkuja ilmestyä ja ne sitten katoavat omia aikojaan , ainakin minulla on joskus hometta näkynyt pohjassa.

Aarni
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

archie kirjoitti:Kuitenkin olen edelleen sitä¨mieltä että uudessa akvaariossa saattaa homelaikkuja ilmestyä ja ne sitten katoavat omia aikojaan , ainakin minulla on joskus hometta näkynyt pohjassa.
No, mulle on hometta tullut ainoastaan niin uudessa kuin vanhassa akvaariossa ruokaan, jos jostain syystä jäänyt pohjalle syömättömänä. Esim. hiutale vajonnut ja parin päivän sisällä kasvattanut hometupsun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”