Onneksi lisäsit tuon viimeisen maininnan, sillä edellä esittämäsi väite on seurausvaikutuksiltaan aika massiivinen. Jos kalat eivät tunne kipua (tai ainakaan niin kovasti), miksi olla niin tarkkana niiden hoidossa tai lopettamisessa? Mutta jos tuntevatkin, pitäisi kai olla tarkkana? Entäs jos niiden kyky tuntea kipua onkin paljon voimakkaampi kuin ihmisillä tai jos en jotenkin erilainen kuin ihmisillä (kuitenkin niin, että kokemus on ihmisten kokemusta vielä epämiellyttävämpi)?Tiitu kirjoitti:Uskon kuitenkin, etteivät kalat onneksi tunne niin paljon kipua kuin ihminen - mutta eihän sitä voine aivan varmasti tietää.
Otin tämän asian esiin, sillä minua on jo pitkään häirinnyt ihmisten keskuudessa hyvin yleinen käsitys siitä, että eläimillä ei olisi minkäänlaista tunne-elämää tai että niiden aistihavainnot olisivat kovin "alivertaisia" ihmisen vastaaviin. Itse uskon, että tällainen ajattelu liittyy ensisijaisesti ylimieliseen ja/tai välinpitämättömään suhtautumiseen mihinkään muuhun elolliseen. Lisäksi se tekee monet asiat paljon "helpommiksi", kun ei tarvitse välittää monista omista tekemisistään niin kovasti. Korostan, että tämä vuodatus ei ole suunnattu sinua Tiitu vastaan, enkä myöskään väitä että sinä kuuluisit näihin ylimielisiin tai välinpitämättömiin. Enemmänkin olen huolissani siitä, että mainitsemasi uskomus voi tehdä erinäisiä asioita helpommiksi niille, jotka eivät oikeasti jaksa tai halua välittää. (ts. on helpompi olla vakuuttunut siitä ettei kalat tunne kovasti kipua, kun kerran muutkin uskovat niin).
Itselläni ei asiasta ole varsinaista tietoa, mutta ennen kuin olisin valmis uskomaan, että kalat eivät tuntisi merkittävässä määrin kipua, haluaisin todella vakuuttavat perustelut sille. Mielestäni "todistustaakka" on niiden puolella, jotka moista väittävät. Lyhyt haku netistä ei asiaa paljon auttanut. Alle minuutissa löytyi kaksi sivua tältä vuodelta, joista toinen väittää ettei kipua merkittävästi ole ja toinen, että sitä on. Molemmat tiedemiehiltä. Näyttää ainakin siltä, että asia ei ole vielä pihvi...
http://www.smh.com.au/articles/2003/02/ ... 83181.html
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2983045.stm