Mitä tänään on ruokana?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Mitä tänään on ruokana?
Mä oon jo pitkään ruokkinu kaloja samalla hiutaleella
(tetra min) ja nyt mä aattelin seuraavan kerran ostaa jotain uutta, eli mitä suosittelette? Ruoan pitäisi sopia erityisesti mustatetroille.
-
Tanja M.
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mustatetrat on sellaisia rohmuja, että syövät melkeen mitä vaan.
Itse syötän monipuoliselle kalastolleni perushiutaleiden lisäksi kasvishiutaleita, tubifex-kuutioita, verimatoja, katkarapupellettejä, kiekkopellettejä (tetran punaisia, hieman kelluvia pellettejä, kaikki kalat syövät innolla niitä, ehkä jopa paras kalojen kuivaruoka, ainakin syönti-innosta päätellen), pohjatabletteja ja pakastettua surviaista.
Pienemmälläkin valikoimalla varmaankin pärjää, mutta vaihtelu virkistää, ruokkijaakin
. Ehkä voisit hankkia pakastesurviaista, kasvishiutaleita (erityisesti kasvissyöjät kaipaavat) ja jotain pellettejä, varsinkin jos sinulla on pohjakaloja. Pelletit vajoavat pohjalle hiutaleita helpommin. Seralla on sellainen hauska pellettipurkki, jossa en omissa lokeroissaan neljää erilaista laatua.
Kannattaa ostaa aika pieniä purkkeja, vitamiinit tms. eivät säily ikuisesti. Ja tarkista viimeinen myynti/käyttöpäivä, eri kauppojen valikoimissa on suuresti eroja!
Itse syötän monipuoliselle kalastolleni perushiutaleiden lisäksi kasvishiutaleita, tubifex-kuutioita, verimatoja, katkarapupellettejä, kiekkopellettejä (tetran punaisia, hieman kelluvia pellettejä, kaikki kalat syövät innolla niitä, ehkä jopa paras kalojen kuivaruoka, ainakin syönti-innosta päätellen), pohjatabletteja ja pakastettua surviaista.
Pienemmälläkin valikoimalla varmaankin pärjää, mutta vaihtelu virkistää, ruokkijaakin
Kannattaa ostaa aika pieniä purkkeja, vitamiinit tms. eivät säily ikuisesti. Ja tarkista viimeinen myynti/käyttöpäivä, eri kauppojen valikoimissa on suuresti eroja!
-
riikkaaalto
- Junior Member

Pakastesurviainen
Suosittelen pakastesurviaista. Suhteellisen halpaa, ravitsevaa ja hyvin säilyvää ruokaa akvaariokaloille. Tuntuu maistuvan ihan kaikille kaloille, erityisesti meillä mustatetrat ovat innoissaan toukkien perässä (..ja kaikkien muidenkin ruokien, aina ensimmäisinä paikalla). ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Anzku
- Senior Member

- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Nainen
Olisiko muuten kenelläkään heittää mitään kivaa vinkkiä, mistä Tetran ruuista monniset ja partikset tykkää? Olen syöttänyt TetraTabiMiniä ja PlecoMiniä, hyvin maistuu mutta kai vaihtelu virkistäisi
. Huomasin eläinkaupassa jotain uutuusjuttua, olisiko ollut joku TetraWaferMix tms (en todellakaan ole varma kun vaan vilkaisin), mitähän se on? Onko Tetralla sellaisia "mixejä" tabletteina, mitä on hiutaleinakin (TetraMenü)?
Räkmixiä kannattaa kanssa kokeilla. Valmistusohjeita löytyy netistä vaikka kuinka monta. Itse olen tehnyt kiinteää, heti vajoavaa räkmixiä, joka on kyllä ollut kaikkien kalojen herkkua. Aika sottaavaa safkaa, jota ei kannata mielestäni välttämättä joka päivä antaa. Ja tietty tosi pieniä palasia.
-Satu
-Satu
Kalaa syövät monet pedot mielellään, kalan koosta riippuen lihamyllyllä jauhettuna tai sitten viipaleina. Meillä on kahta lajia kalajauhelihaa, särkikaloista tehtyä ja haukea. Särkikalat (lähinnä särki, säyne, pasuri) menevät erityisesti puikkokaloille mutta hauki tuntuu maistuvan vielä paremmin, se kelpaa lähes kaikille. Loisvaaran takia lienee syytä pakastaa kala ennen syöttämistä, eikä sekään varmaan ole täydellinen menetelmä kaikkien tautiriskien eliminoimiseksi, mutta riskinsä kaikessa, kala maistuu ja sitä meillä syödään niin vettä kuin ilmaa hengittävien aterioilla.
Muita herkkuja ovat mäti (erityisesti hauen, huom. tässäkin pakastus), kaiken maailman vihannekset, pallokaloille myös marmoriravut ja kotilot.
Mika
Muita herkkuja ovat mäti (erityisesti hauen, huom. tässäkin pakastus), kaiken maailman vihannekset, pallokaloille myös marmoriravut ja kotilot.
Mika
Eikun ostaa isoja ja pakastaa ne hiutaleet ja ottaa aina tarvittava määrä esiin.TanjaM kirjoitti:Kannattaa ostaa aika pieniä purkkeja, vitamiinit tms. eivät säily ikuisesti. Ja tarkista viimeinen myynti/käyttöpäivä, eri kauppojen valikoimissa on suuresti eroja!
Taino .. kukin tyylillään
Räkmixiä ja tubifexejä hiutaleiden lisäksi tarjoillaan täällä. Ja on täällä kanssa katkarapusticksejä kirjoahvenille. Tilasin muuten juuri Saksasta kaksi kiloa viherhiutaletta