Ostin krääsää altaaseeni!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Ostin krääsää altaaseeni!
Olen aikaisemmin ollut sitä mieltä, että kaikki muovikrääsä saa pysyä kaukana altaastani. Viime viikolla totesin, etten ikinä tule saamaan tuota vedenalaista puutarhaa niin hienoksi, kuin haluaisin. Joku kiva juttuhan sinne täytyi hankkia, ja ostin semmosen monen mielestä mauttoman ison hylynpuolikkaan. Ja hitsit: minäpä tykkään tuosta altaasta nyt!
Kolme katinkultamonnia on ihan innoissaan uudesta sokkelosta, ja olenpa nähnyt neontetrojenkin uiskentelevan pienistä ikkunoista sisään ja ulos.
Onko täällä muita, jotka kehtaisivat tunnustaa tykkäävänsä noista vinkeistä koristeista?
Kolme katinkultamonnia on ihan innoissaan uudesta sokkelosta, ja olenpa nähnyt neontetrojenkin uiskentelevan pienistä ikkunoista sisään ja ulos.
Onko täällä muita, jotka kehtaisivat tunnustaa tykkäävänsä noista vinkeistä koristeista?
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Yleensä ottaen en tykkää mistään keinotekoisesta sälästä altaiden sisustuksessa, mutta yksi poikkeun on minullakin ollut. Aikoinaan oli keraaminen linna yhdessä altaassa - asukkaina puikkokaloja. Meni hyvästä vitsistä, kun hyvin kaunis rauhallinen maisema merenneitolinnan ympärillä -mielikuva hajosi täysin, kun altaaseen heitti palan survarilevyä ja kauniista merenneitolinnasta alkoi tunkea joka lävestä ulos "käärmeitä". Yksi varsin herkkähermoisena tunnettu kaverini meinasi saada slaagin... 

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
minulla on ollut joskus aikoinaan muovikrääsää akvaariossa. Nyt ei ole ollut enä moneen vuoteen.
On jotenkin luonnottoman näköistä jos on muovijuttuja akvaariossa. Ja eipä kalatkaan niistä välittäneet ainakaan minulla.
No joku muu voi tykätä muovikrääsästä akvaariosaan. Minä itse en tykkää. Luonnollisuus on kaunista.
On jotenkin luonnottoman näköistä jos on muovijuttuja akvaariossa. Ja eipä kalatkaan niistä välittäneet ainakaan minulla.
No joku muu voi tykätä muovikrääsästä akvaariosaan. Minä itse en tykkää. Luonnollisuus on kaunista.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Ei ole muoviroinaa, mutta pari esinettä jotka eivät näytä "luonnollisilta" sikäli että poltettua savea ei taida kovin monesta paikkaa luonnosta löytyä. Saviluolat tuntuvat olevan niin kalojen kuin katsojienkin mieleen, nyt uudessa pallomeressä eiku pallojärvessä on puunrungon pätkän mallinen jossa on oikein "oksakin".
Mika
Mika
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ei ole täälläkään muoviroinaa. Ainut mitä nyt tulee mieleen että olisin edes suunnitellut hankkivani oli sellainen muovinen puunrunkoluolastojäljitelmä. Syitä siihen miksi se ei ole akvaariossani on pari: kaupassa maksoi liikaa, ei kuitenkaan ollut niin kovin luonnollisen näköinen ja kolmanneksi, metsästä löysin paremman.
Tämä nyt ei oikeasti liity sisustamiseen, mutta eihän vieraat sitä tiedä kun ihmettelevät mikä funktio akvaariossani olevalla lusikkasommitelmalla oikein on.
Tämä nyt ei oikeasti liity sisustamiseen, mutta eihän vieraat sitä tiedä kun ihmettelevät mikä funktio akvaariossani olevalla lusikkasommitelmalla oikein on.

Ei ole muovikrääsää ollut akvaarioissa kymmeneen vuoteen. Ensimmäisissä akvaarioissa oli muovista linnaa, sukeltajaa ynnä muuta "hauskaa"?
Nykyään olen lähinnä sitä mieltä, että haluan mielummin mahdollisimman luonnonmukaisen ja näköisen altaan. Sinne ei muovilinnat sovi...
Tosin varmaan tulee jossain välissä toinen allas talouteen, kun avopuoliso haluaisi kamalasti kaikkea muovikrääsää altaaseen. Sanoin, että ei tule minun altaaseen vaan hommataan sinulle oma allas jonka saat sisustaa miten haluat.
Nykyään olen lähinnä sitä mieltä, että haluan mielummin mahdollisimman luonnonmukaisen ja näköisen altaan. Sinne ei muovilinnat sovi...
Tosin varmaan tulee jossain välissä toinen allas talouteen, kun avopuoliso haluaisi kamalasti kaikkea muovikrääsää altaaseen. Sanoin, että ei tule minun altaaseen vaan hommataan sinulle oma allas jonka saat sisustaa miten haluat.
Mulla oli kans muovinen laivanpuolista, jossa se tähystystornikin paikallaan. Kerran sitten keltabarbi päätti tehdä itsarin ja tunki itsensä tornin "pinnojen" väliin. Sen jälkeen lähti torni ja pian laivakin.
Sellaista keraamista siltaa olen joskus harkinnut, mutta ovat aika kalliita. Mitään sokkelojuttua en halua, koska niistä ei ole kiva kaivella kuolleita kaloja
Sellaista keraamista siltaa olen joskus harkinnut, mutta ovat aika kalliita. Mitään sokkelojuttua en halua, koska niistä ei ole kiva kaivella kuolleita kaloja

-
- Junior Member
Blue tosta mun sokkelosta on koko pohja auki, joten mahdolliset kalanraadot on helppo siivota pois.
Hassua, kun melkein kaikki ajattelevat että akvaario on joko luonnollisen näköinen tai mauton. Sille välille mielestäni mahtuu vaikka mitä
Jos on luonnottomuuksia altaassa, ei välttämättä tarvitse olla vaikka pinkkiä soraa. Näillä sivuilla oli joskus kuva todella tyylikkäästä altaasta, joka oli sisustettu kreikkalaisin raunioin ja patsain.
Hassua, kun melkein kaikki ajattelevat että akvaario on joko luonnollisen näköinen tai mauton. Sille välille mielestäni mahtuu vaikka mitä

Jos on luonnottomuuksia altaassa, ei välttämättä tarvitse olla vaikka pinkkiä soraa. Näillä sivuilla oli joskus kuva todella tyylikkäästä altaasta, joka oli sisustettu kreikkalaisin raunioin ja patsain.
Niin, en ehkä ryhtyisi tällaista akvaariota kotiin rakentelemaan, mutta kyllähän monessa paikassa kalat oikeasti majailevat autonrenkaissa, jugurttipurkeissa, varmaan niissä vanhoissa kengissäkin joita ainakin sarjakuvissa on perinteisesti onkisaaliiksi poimittu. Eli ei se kaupunkien rannoilla "luonnollinenkaan" pohja aina niin luonnollinen ole, mutta ei se silti kovin viehätä.
Mika
Mika
Aphroditen akvaarion olikin todella tyylikkään näköinen. Itseltäni ainakin leuka tipahti lattiaan, kun näin kuvan hänen altaastaan.susannamarsu kirjoitti:Jos on luonnottomuuksia altaassa, ei välttämättä tarvitse olla vaikka pinkkiä soraa. Näillä sivuilla oli joskus kuva todella tyylikkäästä altaasta, joka oli sisustettu kreikkalaisin raunioin ja patsain.
Ei kai kyse olekkaan siitä, että jokainen akvaario jossa on jotain "luonnotonta" näyttäisi aina mauttomalta. Meinaan kyllä ihan luonnollisillakin sisustusmateriaaleilla akvaariosta varmasti saa mauttoman ja tylsän näköisen?
Juu, mutta minä olen niin outo etten halua jättää kaloille mitään koloja, joihin voi tunkeasusannamarsu kirjoitti:Blue tosta mun sokkelosta on koko pohja auki, joten mahdolliset kalanraadot on helppo siivota pois.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Niin, no mielestäni kaikki muovinen on sellaista, jota en altaaseen laittaisi (paitsi laitteet

Itse olen myös luonnonsisusteiden kannalla, mutta muut saa kyllä puolestani laittaa purkkeihinsa vaikka joulukuusen ja tonttuja jos siltä tuntuu. Oman maun mukaanhan se allas kannattaa laittaa niin kauan kuin vaan on kaloille järkevä asua.
Joku keraaminen linna piikkisilmäparven pesänä voisi olla ihan hauskakin.
Ja jostain tuntemattomasta syystä olen pari kertaa yllättänyt itseni hypistelemässä kaupassa semmoista DoctorWu-sukellusvenettä. Outoa ja pelottavaa.
Joku keraaminen linna piikkisilmäparven pesänä voisi olla ihan hauskakin.
Ja jostain tuntemattomasta syystä olen pari kertaa yllättänyt itseni hypistelemässä kaupassa semmoista DoctorWu-sukellusvenettä. Outoa ja pelottavaa.

-
- Junior Member
mahven ei vitsi mä olen kanssa hypistellyt sitä oranssia sukellusvenettä
Tuo minun hylkyni on muovia, mutta se näyttää ihan keraamiselta. Nyt pitäisi vielä löytää aarrearkku siihen viereen
http://www.blueribbonpet.com/1EEPGMAIN.html Jos jotakuta tämmönen sälä kiinnostaa, niin tuosta osoittesta löytyy ihan kaikkea.

Tuo minun hylkyni on muovia, mutta se näyttää ihan keraamiselta. Nyt pitäisi vielä löytää aarrearkku siihen viereen
http://www.blueribbonpet.com/1EEPGMAIN.html Jos jotakuta tämmönen sälä kiinnostaa, niin tuosta osoittesta löytyy ihan kaikkea.
Lapsena oli kaunis valkoinen muovilinna jonka sisällä oli hapetin. Sitten akvassa oli myös Heman linnasta otettu käärme ja sillat
Sen lisäksi pieniä keraamisia taloja, joihin kerran jäi yksi partis jumiin ja vasaralla piti ottaa se sieltä pois.
200 litraisessa oli muovinen tynnyri kalojen suojapaikaksi, joka vaihtui kookospähkinen kuoreen. Tynnyri on tätä nykyään karanteenialtaassa suojana.
Tällä hetkellä ei taida olla mitään muovista krääsää altaissa.

200 litraisessa oli muovinen tynnyri kalojen suojapaikaksi, joka vaihtui kookospähkinen kuoreen. Tynnyri on tätä nykyään karanteenialtaassa suojana.
Tällä hetkellä ei taida olla mitään muovista krääsää altaissa.
Muovinen linna on tällä hetkellä lojumassa takaseinää vasten. Olen kyllä yrittänyt pyrkiä "luonnollisuuteen" sisustuksessa vaikka tuskinpa täydelliseen (tai edes lähelle) suoritukseen koskaan pääsen. Ehkä tuon koristeen laittamiseen vaikutti se että se on vaimon edelliseen akvaarioon ostama ...
Meidän uros partis (nimeltään "Lipponen") näyttää kyllä viihtyvän siellä, ja linna on sen verran avoin että ei pitäisi olla pelkoa mihinkään juuttumisesta. Pikkuisen huolestuttaa se että kääpiökynsisammakko (nimeltään "Benkku") näyttäisi tykkäävään lapioida hiekkaa sen juurelta, toivottavasti ei kaadu päälle. No, on kyllä melko paljon lapioimista että pääsisi siihen pisteeseen että saa sen kaatumaan

Meidän uros partis (nimeltään "Lipponen") näyttää kyllä viihtyvän siellä, ja linna on sen verran avoin että ei pitäisi olla pelkoa mihinkään juuttumisesta. Pikkuisen huolestuttaa se että kääpiökynsisammakko (nimeltään "Benkku") näyttäisi tykkäävään lapioida hiekkaa sen juurelta, toivottavasti ei kaadu päälle. No, on kyllä melko paljon lapioimista että pääsisi siihen pisteeseen että saa sen kaatumaan

Meillä on pikkualtaaseen uponnut kreikkalainen naispatsas pylväineen. Ja hyvältä näyttää. Muuten en krääsästä tykkää, mutta joskus näkee ihastuttavia esineitä jotka on pakko saada, sekä kotiin että akvaarioon.
Espanjassa oli akvaariokaupassa kivinen majakka, joka näyttäisi upealta tuossa isossa akvaariossa. Vieläkin kaduttaa että jätin sen sinne, majakoista pidän muutenkin.
Sellainen pienoismaailma-ajatus viehättää, jos saisi rakennettua jonkin oudon, jännän yksityiskohdan altaaseen kuin jostakin elokuvasta tms. Vaikea selittää....linnat yms. eivät kuitenkaan tähän kelpaa, pitää olla jokin juju.
Espanjassa oli akvaariokaupassa kivinen majakka, joka näyttäisi upealta tuossa isossa akvaariossa. Vieläkin kaduttaa että jätin sen sinne, majakoista pidän muutenkin.
Sellainen pienoismaailma-ajatus viehättää, jos saisi rakennettua jonkin oudon, jännän yksityiskohdan altaaseen kuin jostakin elokuvasta tms. Vaikea selittää....linnat yms. eivät kuitenkaan tähän kelpaa, pitää olla jokin juju.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
-Thomas La Manee-
Tervehdys!
Meillä oli melkein kokonainen kookospähkinän kuori makkarin altaassa n. 4 vuotta sitten, mutta sille tuli nopea lähtö.
Meitin Väiski (isopurjeplekoko lienee, silloin oli kokoa jo 25cm) päätti mennä tutustumaan siihen ja työntyi puoliväkisin (reiät ei vät olleet kovinkaan suuret) sinne sisälle. Mikä lienee syy moiseen? Uteliaisuus, tyhmyys?
Sisäänmeno onnistui oikein hyvin, mutta "peruutus" ei. Rintäevät otti reiän reunoihin sisäpuolelta kiinni ja pleko oli jumissa.
Oli oikein mukava herätä puolen yön jälkeen hirveeseen kolinaan ja loiskuntaan, kun pleko ryntäilee pähkinän kuori päässä pitkin allasta. Hyvä, ettei lasit hajonnu. Ei auttanut kuin laittaa vaattet päälle ja hakea autosta työkalut (pakkasta oli muistaaksi 15 astetta ja auto toisessa päässä taloa) .
Työkalujen haun jälkeen kansi pois altaasta ja kaksin käsin kiinni pahkinä/pleko -yhdistelmään. Papukaijapuhdeillä ja isoilla sivuleikkureilla pilkoin pähkinää, plekon pyristellessä koko ajan vastaan.
Jahka sain reikää suuremmaksi (koko pähkinää en saannu rikki vahingoittamatta kalaa), sormet kalan ympärille ja rintäevät sormilla suppuun (laittoi muuten kovasti vastaan)
.... veto ja kala oli vapaa.
Sen jälkeen ei ole pähkinän kuoria, ruukkuja yms. juttuja ole ollu meitin altaissa. Puunrungot ja oksat on kiinnitetty väljästi kalojen koon mukaan.
Meillä oli melkein kokonainen kookospähkinän kuori makkarin altaassa n. 4 vuotta sitten, mutta sille tuli nopea lähtö.

Meitin Väiski (isopurjeplekoko lienee, silloin oli kokoa jo 25cm) päätti mennä tutustumaan siihen ja työntyi puoliväkisin (reiät ei vät olleet kovinkaan suuret) sinne sisälle. Mikä lienee syy moiseen? Uteliaisuus, tyhmyys?

Sisäänmeno onnistui oikein hyvin, mutta "peruutus" ei. Rintäevät otti reiän reunoihin sisäpuolelta kiinni ja pleko oli jumissa.
Oli oikein mukava herätä puolen yön jälkeen hirveeseen kolinaan ja loiskuntaan, kun pleko ryntäilee pähkinän kuori päässä pitkin allasta. Hyvä, ettei lasit hajonnu. Ei auttanut kuin laittaa vaattet päälle ja hakea autosta työkalut (pakkasta oli muistaaksi 15 astetta ja auto toisessa päässä taloa) .

Työkalujen haun jälkeen kansi pois altaasta ja kaksin käsin kiinni pahkinä/pleko -yhdistelmään. Papukaijapuhdeillä ja isoilla sivuleikkureilla pilkoin pähkinää, plekon pyristellessä koko ajan vastaan.
Jahka sain reikää suuremmaksi (koko pähkinää en saannu rikki vahingoittamatta kalaa), sormet kalan ympärille ja rintäevät sormilla suppuun (laittoi muuten kovasti vastaan)
.... veto ja kala oli vapaa.

Sen jälkeen ei ole pähkinän kuoria, ruukkuja yms. juttuja ole ollu meitin altaissa. Puunrungot ja oksat on kiinnitetty väljästi kalojen koon mukaan.
Kuka tietää ne Tallinnasta joka käsityöläispuodista löytyvät yksityiskohtaiset ja symppikset keraamisen talot, joiden alkuperäinen tarkoitus on kai olla tuikkulyhtyinä? No, meillä oli niitä akvaariossa joskus ennenmuinoin. Oli kirkko ja iso korkea linna sekä pieni kallellaan oleva tönö, joka oli hullun keksijän asunto.
Jos jotakuta pienoismaailman rakentaminen kiinnostaa, niin noilla se onnistuu, jossain messuilla olen nähnyt muumitalonkin samaan sarjaan. Siihen vielä pieni silta, niin muumilaakso on valmis.
Omissa altaissa ainut keinotekoinen sisustustuote on siima, joka pitää jaavansaniaisen juurtumassa. Vaan miksei sitä jotain voisi laittaa, jos kivalta näyttäisi ja kalat tykkäisivät. Voisin kuvitella, että ainakin vihreä marmorikuula herättäisi herneisiin ihastuneessa partamonnissa jotain mielenkiintoa.
Jos jotakuta pienoismaailman rakentaminen kiinnostaa, niin noilla se onnistuu, jossain messuilla olen nähnyt muumitalonkin samaan sarjaan. Siihen vielä pieni silta, niin muumilaakso on valmis.

Omissa altaissa ainut keinotekoinen sisustustuote on siima, joka pitää jaavansaniaisen juurtumassa. Vaan miksei sitä jotain voisi laittaa, jos kivalta näyttäisi ja kalat tykkäisivät. Voisin kuvitella, että ainakin vihreä marmorikuula herättäisi herneisiin ihastuneessa partamonnissa jotain mielenkiintoa.
Imladris
Mmm-hmm, olen jo pitkään halunnut vedenalaisen Imladriksen tai jotain vastaavaa. Sellaista kokonaisuutta tuskin kuitenkaan saan aikaiseksi, mutta joku portti tai huvimaja, joka olisi edes vähän sinnepäin... *huokaisee haikeasti*kirjo kirjoitti:Sellainen pienoismaailma-ajatus viehättää, jos saisi rakennettua jonkin oudon, jännän yksityiskohdan altaaseen kuin jostakin elokuvasta tms. Vaikea selittää....
Mitä tulee keinotekoiseen yleensä, niin tietyissä tapauksissa viehättävät minua syvästi. Kreikkalaistemppelit, Atlantikset, merirosvokätköt tai muut sellaiset ovat hienoja, jos hommassa on jotain ajatusta ja ne on toteutettu edes jonkinlaisella maulla. Itse parhaillaa harkitse terrakottasisuteista allasta. Kyseisesta kiposta piti alunperin tulla uppopuuryteikkö, mutta en ole saanut sitä toimimaan haluamallani tavalla. Nyt harkitsen heivaavani uppopuut pihalle ja laittaa ruukkuja ja sen sellaista tilalle.....