Suolapitoisuusmittarista?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mudskipper
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Suolapitoisuusmittarista?

Viesti Kirjoittaja Mudskipper »

Olen tässä kauhistellut murtovesiakvaarioon sopivien suolapitoisuusmittareiden (vai ominaispainomittareiksiko niitä kutsutaan?) hintoja akvaariokaupoissa, kun yli kolmeakymmentä eepiä niistä repivät! 8O

Niinpä kysynkin, että miten pääsee halvemmalla, onko esim. viininvalmistukseen käytettävä ominaispainomittari yhtä hyvä, vaiko liian epätarkka, kuten luulen? En uskalla ainakaan vielä luottaa siihen että aina vain lisäillen vuorotellen makeaa ja suolaista vettä suolapitoisuus pysyisi sallituissa rajoissa.

Liejuryömijöitä olen siis hankkimassa, siksi suolapitoisuuden pitää heilahdella.
Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
spakarin
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spakarin »

Kelluva mittari maksaa muutaman euron, omani oli 5 €.
AquaSafen viisarimallisen ostin 25€llä.

Kelluvaa voi pitää akvassa koko ajan ja samalla siinä olevasta lämpömittarista näkee veden lämmön. Viisarimalli on tarkempi ja helpompi lukea, mutta siinä ei ole lämpömittaria, ja se säilytetään kaapissa tai jossain. Pestävä käytön jälkeen.

Molempia olen käyttänyt ja hinta-laatusuhde on mielestäni kellusmallissa parempi. Jos raha ei ole niin tärkeä, ottaisin kuitenkin tuon viisarimallin.
Satu
Mudskipper
Junior Member
Junior Member

Hmmm... En ole kyllä tuon hintaisia täällä Turussa päin nähny, paitsi merivesiakvaan sopivia. Ei oikein muutenkaan tuppaa kalakauppiailla olevan mitään murtovesiakvaarioihin liittyvää tietoutta. Täytynee sitten uhrata viimeisetkin opintotuet hirmuhintaiseen mittariin... :frown:
Maapallo tuottaa kylliksi tyydyttääkseen jokaisen tarpeet, mutta ei kylliksi tyydyttääkseen jokaisen ahneuden. -Mahatma Gandhi-
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Mudskipper kirjoitti:Hmmm... En ole kyllä tuon hintaisia täällä Turussa päin nähny, paitsi merivesiakvaan sopivia. Ei oikein muutenkaan tuppaa kalakauppiailla olevan mitään murtovesiakvaarioihin liittyvää tietoutta. Täytynee sitten uhrata viimeisetkin opintotuet hirmuhintaiseen mittariin... :frown:
Ainakin Zoo-Jatarissa on kelluvia ominaispainomittareita myytävänä a' 5€, kipase sieltä hakemassa.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mitäs ne suolapitoisuudet olivat murtopuolella? Eikö melkeinpä tie onneen kulje vain huiputarkan mittarin kanssa? Mallia 30cm pitkä kelluva tarkkuusmittari?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Re: Suolapitoisuusmittarista?

Viesti Kirjoittaja ealex »

Mudskipper kirjoitti:Olen tässä kauhistellut murtovesiakvaarioon sopivien suolapitoisuusmittareiden (vai ominaispainomittareiksiko niitä kutsutaan?) hintoja akvaariokaupoissa, kun yli kolmeakymmentä eepiä niistä repivät! 8O
Riippuu tietenkin kuinka solasta vettä murtovesiakvaariossa pidetään, mutta yleisesti ottaen ominaispainomittari on huono mittamaan heikkoja suolapitoisuuksia, erityisesti viisarimallit, joiden tarkkuus on huonoa asteikon ala- ja yläpäässä ihan mittarin geometriasta johtuen.
Jos "normaalin" (edullisen) ominaispainomittarin tarkkuus on 0,005 niin miten sillä voi mitata murtoveden ominaispainoa 1,004? Maistamalla saa varmasti tarkemman tuloksen. :mrgreen: Oneksi kuitenkin murtovedelle on olemassa edullisia erittäin tarkkoja sähkönjohtavuusmittareita, mitkä mittavat suolapitoisuutta erittäin tarkasti, esim. Hanna Instruments DIST 4.
Mudskipper
Junior Member
Junior Member

Oneksi kuitenkin murtovedelle on olemassa edullisia erittäin tarkkoja sähkönjohtavuusmittareita, mitkä mittavat suolapitoisuutta erittäin tarkasti, esim. Hanna Instruments DIST 4.
Ja hinta 50 euroa. "hampaiden kirskuntaa" Mielenkiintoinen määritelmä edulliselle. Onko niitä vielä kalliimpiakin? :D
Ainakin Zoo-Jatarissa on kelluvia ominaispainomittareita myytävänä a' 5€, kipase sieltä hakemassa.
Näinhän minäkin niitä siellä, mutta kun ne on liian epätarkkoja. :(
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Re: Suolapitoisuusmittarista?

Viesti Kirjoittaja mjalava »

ealex kirjoitti: Jos "normaalin" (edullisen) ominaispainomittarin tarkkuus on 0,005 niin miten sillä voi mitata murtoveden ominaispainoa 1,004?
Tarkkuudesta en tiedä, mutta resoluutio tuossa halvassa mittarissa jonka Akvaariokeskuksesta hain on 0,002. Ihan riittävä ainakin meidän suolakalojen tarpeisiin, vielä kun kuulemma tykkäävät pienestä vaihtelusta. Tosin kun mihinkään absoluuttiseen tarkkuuteen ei tarvitse päästä, riittää ihan hyvin sekin että lisää aina saman määrän suolaa vaihtoveteen. Minulla 2,5 tietyn mallista kahvikupillista 80 litraan vettä. Tulos on tuo 1,004. Joskus sitten teen vaihdon kupillisen verran vahvemmalla, joskus saman verran heikommalla liemellä.

Mika
Naksu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Naksu »

Minulla on se viisarimallinen mittari ja hyvin olen pärjäillyt sillä murtoveden parissa kahdeksan vuotta. Itse teen suolapitoisuuden vaihtelut hitaasti lisäämällä useana päivänä suolapitoista vettä tai pelkkää vettä vedenvaihtojen välillä.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Olen arvellut (huomatkaa täydellinen tietämättömyys...) että murtovesikalan kannalta ei haittaa nopeakaan suolapitoisuuden vaihtelu. Murtovesiähän esiintyy nimenomaan makean ja suolaisen veden rajavyöhykkeillä - ja tietenkin muutamissa isommissa altaissa kuten Itämeressä. Tuollaisella rajavyöhykkeellä jokien tuoma makea vesi sekoittuu meren suolaiseen veteen, kala voi uida "rajapinnan" läpi nopeammin kuin pystymme esim. 50% vedenvaihdossa suolapitoisuutta muuttamaan.

Itse olen nähnyt mm. salakoiden, ahventen ja yhden hauen uivan Pikkalanjokeen suolavesisulun läpi. Toisella puolella makeaa, toisella murtovettä. Muualla maailmassa vuorovesi aiheuttaa nopeita ja äskeistä esimerkkiä isompia suolaisuuden vaihteluita vuorokausijaksoissa. Kotona olen nähnyt rengaspallokalojen silminnähden nauttivan muutoksista, erityisesti makeasta suolaiseen päin. Ovat siitä hauskoja kaloja että niin värityksellään kuin käytökselläänkialtaaseen. Kalat tulevat räpistelemään siihen paikkaan johon vettä n todella selkeästi osoittavat "mielialansa". No ainakin stressin tai sen puutteen. Olen välillä tehnyt sitäkin että vaihdon suolamäärän olen sekoittanut pienempään vesiannokseen (suunnilleen meriveden pitoisuus) ja kaatanut erikseen altaaseen. Kalat tulevat räpistelemään siihen paikkaan johon vettä lorottaa, ja jotain tekemistä sillä tuntuu todella suolan kanssa olevan. Makean veden kaataminen altaaseen saa aikaan vain pikaisen pyörähdyksen katsastamassa että
mitäs täällä tapahtuu, uteliaita kun ovat.

Mika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”