
Loisteputkikotelon rakentaminen
Valvoja: Moderaattorit
Loisteputkikotelon rakentaminen
Voiko loisteputkille rakentaa itse kotelon, vaikkapa puusta? Löytyykö kannat, heijastimet ja muu tarvittava tekniikka vähittäistavarakaupoista jos kotelon saisi itse rakennettua? Kuinka tarkat toleranssit tuollaisissa yleensä on? 

Kyllä minä olen tehnyt vanerista muutamankin valokannen. Halvimmillaan olen nähnyt Bauhausissa 120cm/36W loisteputkirunkoja alle 8e/kpl - tuo sisälsi jonkun putkenkin. Tuolla hinnalla ei taida saada edes Finnparttiasta osia. Valmiita runkoja on toki varmaan kaikissa sähkötarvikeliikkeissä ja saahan niitä osia yksittäinkin, esimerkiksi juuri http://www.finnparttia.fi-suunnalta.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Em. paikasta tilasin juuri kamppeita valaisinkoteloprojektia varten. eli 2x36W valaisinrunko 21e, heijastin edelliseen, 11,80e. Noita kaksi kumpaaki, 10m MSK johtoa 5,90 ja pari töpseliä 2,30/kpl.
Tarkoitus tehdä neliputkinen kotelo 120cm altaan päälle, johon mahdollisesti lisään pc-tuulettimet ensi kesää varten ja ehkäpä myös kuutamot
Materiaali joko mäntypuu (puunvärisenä) tai al-levy valkoisena, en ole vielä päättäny.
Jos ja kun tulee komia (köyhän näköstä rakentaa ruma
) pistän kuvia ihmeteltäväksi.
Tarkoitus tehdä neliputkinen kotelo 120cm altaan päälle, johon mahdollisesti lisään pc-tuulettimet ensi kesää varten ja ehkäpä myös kuutamot
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Materiaali joko mäntypuu (puunvärisenä) tai al-levy valkoisena, en ole vielä päättäny.
Jos ja kun tulee komia (köyhän näköstä rakentaa ruma

Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Itse tein tämmöisen:
http://www.kolmiokissa.com/akva/lamppu.html
Nyt on toimittanut virkaansa vuoden ja vieläkin puuttuu pintaviimeistely![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.kolmiokissa.com/akva/lamppu.html
Nyt on toimittanut virkaansa vuoden ja vieläkin puuttuu pintaviimeistely
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Senior Member
- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Arcadia ainakin on roiskevesitiivis valmis systeemi. Ehkä arvokkaasta päästä, mutta tosi helppoa pistää koteloon kuin koteloon olematta "kummoinen sähkömies"Tuukkah kirjoitti:Löytyykö lamppujen kaikki tekniikkapuoli siis kauppavalmiina? Itse en uskalla vielä koulutuksen tässä vaiheessa (2 vuotta AMK:ta) ryhtyä mitään FI-hyväksyntää vaativia rakentamaan.
Kotelon väsäisin itse, mutta kaikki muu saisi löytyä suoraan hyllyltä. Vaan löytyykö?

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Starting Member
- Viestit: 5
- Liittynyt: 10:05, 01.07.2003
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Järvenpää
Itse ostin Buuhuussista sauramankin mainostamia loisteputkivalaisimia, olivat muuten alle 7 euroa kipale, tarkemmiin 6,70. Siro kotelo on halpaa peltiä, putkikannat halpikset mallia muovi, mutta eiköhän ne hommansa hoida. Mukana tulee suunnilleen mihinkään käyttöön kelpaamaton loisteputkelo Philips TL-D/29. Värintoistoindeksi (Ra) 51 (huono), värilämpötila 3100K (yök).Tuukkah kirjoitti:Löytyykö lamppujen kaikki tekniikkapuoli siis kauppavalmiina? Itse en uskalla vielä koulutuksen tässä vaiheessa (2 vuotta AMK:ta) ryhtyä mitään FI-hyväksyntää vaativia rakentamaan.
Kotelon väsäisin itse, mutta kaikki muu saisi löytyä suoraan hyllyltä. Vaan löytyykö?
Heijastimia ei siis tule mukaan, eli foliokaupan kautta kotiin.
Hieno lamppu muuten, HelaKammo. Itse ajattelin vähän vastaavanlaista. Runko alumiinista, jos romikselta löytyy sopivaa matskua sopivaan hintaan. Ehkä kolme tuuletinta kumpaankin päähän, toiset puhaltamaan, toiset imemään. Järven Jukan innostamana kuristimet ja sytyttimet omaan koteloonsa jonkun matkan päähän, eivätpä kuumenna itse valaisinta. Paino akvaarion päälläkin vähenisi huomattavasti.
Samaan hikeen voisi tietty pistää kanteen auringonlaskun/nousun vaikka halogeenillä ja ledit.

Kaikkien tuulettimien kannattaa joko puhaltaa tai imeä. Jos on imeviä ja puhaltavia niin niiden teho vähän sama kuin köydestä 'vetäminen' siten, että yksi vetää ja toinen työntää.Storm kirjoitti:Ehkä kolme tuuletinta kumpaankin päähän, toiset puhaltamaan, toiset imemään.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Myös kuusi tuuletinta saattaa olla hiukan liiottelua.
-
- Starting Member
- Viestit: 5
- Liittynyt: 10:05, 01.07.2003
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Järvenpää
Olen eri mieltä. Tai ehkä ilmaisin asian huonosti, idea oli, että toinen pääty kokonaisuudessaan puhkuu sisään- ja toinen pääty ulospäin. Näin ilma saadaan virtaamaan akvaarion läpi. Vesi jäähtyy ja loisteputkienkin ikä kasvaa. Tosin kuumenemista estää enemmän jo tuo kuristimien ulkoistaminen. Jos kaikki tuulettimet esim. puhaltavat akvaarion sisään, syntyy ylipaine, kun ilma ei pääse purkautumaan mihinkään. Ts. ilma ei kierrä. (No okei, ei siitä kannesta varmaan ilmatiivistä tule, mutta kuitennii.)Mikael kirjoitti: Kaikkien tuulettimien kannattaa joko puhaltaa tai imeä. Jos on imeviä ja puhaltavia niin niiden teho vähän sama kuin köydestä 'vetäminen' siten, että yksi vetää ja toinen työntää.![]()
Myös kuusi tuuletinta saattaa olla hiukan liiottelua.
Kuusi tuuletintakaan ei välttämättä ole liikaa, koska niitä on tarkoitus ajaa alijännitteellä -> vähemmän möykkää. Asunnossani on sen verran lämmöntuottajia, ettei pieni reservi ole pahitteeksi.
Perustelen vastausta kokemuksella – luetulla ja omalla. Vanhassa akvaariossani (riutta) oli katon alla 800W valoa ja hoidin jäähdytyksen kahdella 110mm puhaltimella jotka puskivat ilmaa sisään. Kun kokeilin imevää/puhaltavaa tapaa, lämmöt nousivat selvästi. Samat kokemukset olen lukenut amerikkalaiselta keskustelupalstalta.Storm kirjoitti:Olen eri mieltä...
Riutta-akvaarion tapauksessa on käytettävä sisään puhaltavaa tapaa koska jos imettäisiin, puhaltimen siipiin kiteytyisi suolahiukkasia ja puhallin alkaisi täristämään. Makeanveden puolella tätä ongelmaahan ei esiinny.
Uudessa akvaariossani tulee olemaan vähän toista tuhatta wattia valoa ja aion lisätä yhden puhaltimen lisää. Lämmöt ovat muuten pysyneet siedettävissä rajoissa.
Montako wattia loisteputkitehoa vaatisi n. 600 litran, 60 senttiä syvä harvakasvinen akvaario, jonka kasvit tulevat toimeen kohtalaisella valaistuksella?
Olisiko 2x18 W auttamattomasti liian vähän?
Finparttian PDF-kataloogista katsottuna sivulta 139 löytyvä Laura 235- malli kiinnostaisi, vaan mitenköhän mahtaa asennus onnistua...
Olisiko 2x18 W auttamattomasti liian vähän?
Finparttian PDF-kataloogista katsottuna sivulta 139 löytyvä Laura 235- malli kiinnostaisi, vaan mitenköhän mahtaa asennus onnistua...

-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Tuo laura-mallihan sisältää heijastimet, mutta aika hintava (115e
) sivulta 137 löytyy nuo tilaamani LV236- rungot 21e/kpl ja niihin heijastimet IH236 11,80 kpl. eli näistä rakentaa 4x36W valaisimen hintaan 65,60 + putket päälle.
Ei sinne yleensä tule kuin kolme karvaa. Keltavihreä on suojamaa, sininen nolla ja musta vaihe. Savun hälvettyä tarkastamme kytkennän![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Ei sinne yleensä tule kuin kolme karvaa. Keltavihreä on suojamaa, sininen nolla ja musta vaihe. Savun hälvettyä tarkastamme kytkennän
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Eijeijei! En ole vielä rakentanut, vaan tilannut vasta vermeet
Eli tällä hetkellä olen päätymässä 45x45 soirorunkoon (kakkoskakkonen) jonka päälystän 6" hirsipaneelilla ja listat nurkkiin.
Eli tuosta tulee ikäänkuin kannellinen laatikko, jonka sisäkanteen ruuvvataan valaisinrungot kiinni. Valaisinrungoissa on valmiit kiinnitysreiät. Saranoitu kansi siksi, että allas täysin peitetty (ei tarvi erikseen kansilaseja) ja ruokinnan/vedenvaihdon ajaksi näppärästi vaan kansi auki.
Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty
Tuossa em. valaisinrungossa on se etu, että leveyttä vain 115 mm joten mahtuu helposti kaksi rinnakkain, ts. neliputkinen yhteensä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli tuosta tulee ikäänkuin kannellinen laatikko, jonka sisäkanteen ruuvvataan valaisinrungot kiinni. Valaisinrungoissa on valmiit kiinnitysreiät. Saranoitu kansi siksi, että allas täysin peitetty (ei tarvi erikseen kansilaseja) ja ruokinnan/vedenvaihdon ajaksi näppärästi vaan kansi auki.
Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
-
- Kivenpyörittäjä
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
- Viesti:
Tarkoitus oli vielä vetää kansiosaan valaisimien päälle irroitettava pleksi, siis joka irroitetaan vain putkia vaihdettaessa, jolloin sähköosat "kuivassa".
Tuo lämpeneminen on kyllä askarruttanut, eli voiko lämpö nousta niin korkeaksi että koko komeus roihahtaa
Eli pitäisikö kansiosassakin olla tuuletusreiät? Ideoita otetaan vastaan.
Tuo lämpeneminen on kyllä askarruttanut, eli voiko lämpö nousta niin korkeaksi että koko komeus roihahtaa

Eli pitäisikö kansiosassakin olla tuuletusreiät? Ideoita otetaan vastaan.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Itsellä kävi mielessä, että josko kotelon päällisen rei'ittäisi oikein kunnolla, eli ihan reilusti reikäjuustoksi. Lämpöhän tunnetusti nousee mielellään ylöspäin...
Toinen vaihtoehto olisi jättää päällinen avoimeksi, tosin tällöin valaisin tulisi ripustaa melko korkealle, jottei estetiikka kärsi kovasti.

Toinen vaihtoehto olisi jättää päällinen avoimeksi, tosin tällöin valaisin tulisi ripustaa melko korkealle, jottei estetiikka kärsi kovasti.

http://www.aquaristikshop.com/...
Esim tuolta löytyy. Suomessa oon nähnyt näitä ainakin leppävaariossa ja myyrmannin faunattaressa. Hintoja suomessa en tiedä.
Esim tuolta löytyy. Suomessa oon nähnyt näitä ainakin leppävaariossa ja myyrmannin faunattaressa. Hintoja suomessa en tiedä.
John D ja muut: Mitäpä luulette, riittääkö tuon valaisimen ilmanvaihto, jos kotelo on puuta ja kotelon päällinen on umpinainen, mutta kotelon alaosa täysin avonainen. Käytän akvassani päällilaseja, joten mielestäni tuon valaisimen vedeltä suojaaminen ei ole välttämätöntä. Eli jos tuohon asentaa loisteputkien lisäksi heijastimet ja jättää kotelon alhaalta avonaiseksi, niin mahtaako kuumeta liikaa? 
-------------
Sitten vielä pikkuinen pulmallisuus valaisimeen liittyen: Riittääkö 1530 mm pitkä loisteputki x2 valaisemaan 200 cm pitkän tankin jos valaisimen ripustaa vaikkapa 40 cm. tankin yläpuolelle? Tällöin kaiketi valo hajoaa koko akvaarion alueelle, myös molempiin päihin?
Kyseessä siis 2x58W putket.

-------------
Sitten vielä pikkuinen pulmallisuus valaisimeen liittyen: Riittääkö 1530 mm pitkä loisteputki x2 valaisemaan 200 cm pitkän tankin jos valaisimen ripustaa vaikkapa 40 cm. tankin yläpuolelle? Tällöin kaiketi valo hajoaa koko akvaarion alueelle, myös molempiin päihin?
Kyseessä siis 2x58W putket.
Ja jos savu nousee rakentajasta, voi olla ettei hänestä ole tarkastamaan kytkentää edes savun hälvettyä. Jos valaisimessa tms. sähkölaitteessa on kolme johtoliitintä, suojamaa ON KYTKETTÄVÄ OIKEIN. Vaiheen kytkeminen suojamaan liittimeen on välittömästi hengenvaarallinen temppu. Koko härvelin kuori on silloin jännitteellinen ja mihin tahansa valaisimen tms. osaan koskeminen aiheuttaa sähköiskun.John D kirjoitti: Ei sinne yleensä tule kuin kolme karvaa. Keltavihreä on suojamaa, sininen nolla ja musta vaihe. Savun hälvettyä tarkastamme kytkennän
Siis. Jos vehkeessä on suojamaalle liitäntä, olisi se ensinnäkin syytä kytkeä oikein oikeanlaisella kolmijohtimisella kaapelilla oikeanlaiseen maadoitettuun pistotulppaan joka puolestaan olisi syytä työntää maadoitettuun pistorasiaan. Ja jos jossain kohtaa lipsutaan, niin se viimeinen virhe joka on ehdottomasti jätettävä tekemättä on laittaa vaihejohdin suojamaan liittimeen. Pistorasiaan kytkettävien laitteiden vaihe/nolla-kytkentöjen oikein tai väärin päin menemisellä ei ole käytännössä mitään väliä (ja samalla se merkitsee sitä että kumman tahansa laittaminen suojamaan liittimeen on yhtä vaarallista), koska töpselin voi joka tapauksessa laittaa kummin päin vaan, mutta EI MOKIA SUOJAMAAN KANSSA!!!
Anteeksi huutaminen, mutta minusta tässä on ihan oikeasti sen paikka!
Mika
Kuka huuta ennen ja kuka jälkeen sähköasennustenmjalava kirjoitti:töpselin voi joka tapauksessa laittaa kummin päin vaan, mutta EI MOKIA SUOJAMAAN KANSSA!!!
Anteeksi huutaminen, mutta minusta tässä on ihan oikeasti sen paikka!
Mika
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Asiasta seinää, eli olet oikeassa tässä asiassa. Valitettavasti vanhoissa taloissa, kuten myös valaisimissa, ei ole ko. suojamaata ollenkaan. Tällöin voidaan asia hoitaa nollaamalla, mutta _vain_ pistorasiassa ja _vain_ vanhoissa taloissa(en muista sitä vuotta, mitä ennen). Ja myös _vain_ oikealla tavalla, eli on tiedettävä varmasti se nollajohdin, eikä arvattava.
Itse olen kokenut nollauksen aiheuttaman sähköiskun, kun pistelin autoa lämmitykseen. Noin 20v. oli samaa pistorasiaa käytetty aivan vaivatta, mutta erehdyi laittamaan suojamaalta auton runkoon maadoittavan lämmitinpiuhan stöpseliin. Pistoke oli auton konepellin sisäpuolella ja meinasin laittaa peltiä kiinni. Kappas, jäi yritykseksi, koska pelti antoi hiukka näpeille. Töpseli irti ja seuraavana päivänä tutkimaan, että mikä aiheutti tytinää hihoihin. Jah kappas, mikäpäs se siellä, vaihejohdin oli nollattu suojamaahan, avotsie, ja ollut siinä aika kauan.

ps. Mikä on töpsölin virallinen kirjoitusasu
