OT- suurin sähkösyöppö?
Valvoja: Moderaattorit
OT- suurin sähkösyöppö?
Tuli tuosta akvaarion sähkönkulutuksesta mieleen, että mikäs laite kodissa yleensä vie eniten sähköä? Löytyykö nuo keskimääräiset wattimäärät jostain?
Veikkaisin vanhoja, huonokuntoisia kylmälaitteita.
http://www.vlk.fi/energia/Skulutus.htm
http://www.motiva.fi/kuluttajat/Energia ... F6nkulutus
http://www.vlk.fi/energia/Skulutus.htm
http://www.motiva.fi/kuluttajat/Energia ... F6nkulutus
Mother nature is a bitch !
Mother nature is a bitch !
vedenkeitin
Pikkukoneista vedenkeittimet ovat käsittääkseni aika energiasyöppöjä. Minimilatinki vettä on yleensä parisen kupillista, joten yhden kupillisen lämmittämiseen on mikro säästeliäämpi - käsittäkseni myös tuo pari kupillista kannattaa kettlen sijasta lämmittää mikrossa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: vedenkeitin
Voi se toki halvempaa olla, mutta tarjoapa mikroteetä vieraillesi niin huomaat että ensi kerralla heillä on omat teet mukana termoskannussa. Jos enää tulevat ollenkaan.Cory kirjoitti:Pikkukoneista vedenkeittimet ovat käsittääkseni aika energiasyöppöjä. Minimilatinki vettä on yleensä parisen kupillista, joten yhden kupillisen lämmittämiseen on mikro säästeliäämpi - käsittäkseni myös tuo pari kupillista kannattaa kettlen sijasta lämmittää mikrossa.
Tuon ReimaR:n ylemmän linkin mukaan kahvinkeitin ja vedenkeitin vievät saman verran sähköä ja hellalla keittäminen kaksinkertaisesti.
Maku tuskin kärsii, oli vesi lämmitetty keittimessä tai mikrossa ja teestä tulee hyvää, kunhan vesi on oikeasti kuumaa (=kiehuvaa). Kuumentaessani vettä mikrossa käytän itse lasista teepannua. Puhtaasta lasipannusta ei jää mitään makuja - muovit saattavat olla eri juttu, ei ole kokemusta.maisu kirjoitti:Voi se toki halvempaa olla, mutta tarjoapa mikroteetä vieraillesi niin huomaat että ensi kerralla heillä on omat teet mukana termoskannussa. Jos enää tulevat ollenkaan.
Lämmitetty tee onkin sitten aivan eri juttu - tarkoitan tapausta, jossa tee sotketaan kylmään/haaleaa veteen ja valmis tee sitten lämmitetään. Sellaistahan ei juo kukaan.

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Jos keittää teevettä useimmiten vain itselleen, kannattaa ehkä ostaa sellainen vedenkeitin jossa vastus on pohjan alla. Silloin ei tarvitse miettiä tällaisia.Cory kirjoitti:Maku tuskin kärsii, oli vesi lämmitetty keittimessä tai mikrossa ja teestä tulee hyvää, kunhan vesi on oikeasti kuumaa (=kiehuvaa).
Oma kokemukseni sähkön kulutuksesta:
Joskus kun asustelin yksin ei juuri tullut sähkölaskua seurattua mutta. kun saman katon alle muutti emäntäni niin seuraava tasaus lasku aiheutti mulle melkein sydänkohtauksen kun sähkönkulutus oli kolminkertaistunut.
Mistä tämä sähkön kulutuksen lisäys johtui, no emäntä leipoo ja laittaa ruokaa melkein joka päivä, pyykin pesu on tuplaantunut, sitten hankittiin akva meille ja emäntä on aika paljon kotona silloinkin kun minä olen reissussa tai töissä niin tietokone,valot,tv jne ovat enemmän päällä.
Nyt sitten sähkön kulutus on pysynyt samana kun on tullut seurattua enemmän kulutusta.
Joskus kun asustelin yksin ei juuri tullut sähkölaskua seurattua mutta. kun saman katon alle muutti emäntäni niin seuraava tasaus lasku aiheutti mulle melkein sydänkohtauksen kun sähkönkulutus oli kolminkertaistunut.
Mistä tämä sähkön kulutuksen lisäys johtui, no emäntä leipoo ja laittaa ruokaa melkein joka päivä, pyykin pesu on tuplaantunut, sitten hankittiin akva meille ja emäntä on aika paljon kotona silloinkin kun minä olen reissussa tai töissä niin tietokone,valot,tv jne ovat enemmän päällä.
Nyt sitten sähkön kulutus on pysynyt samana kun on tullut seurattua enemmän kulutusta.
Kaikilla asioilla on taipumus järjestyä,ellei otetaan apuun tarkkuus,voima ja nopeus.