Tuossa toisessa threadissä jo sivusin tätä asiaa, mutta keskustelu tyrehtyi enkä viitsi jatkaa siellä aiheen vierestä....
Siis, miten erottaa B. splendensin villit yksilöt B. imbelliksistä?
Olen kiusannut Kuukkelia aiheeseen liittyvillä sanoilla, mutta en ole tuloksiin tyytyväinen. Löytämäni saitit olivat etupäässä enemmän tai vähemmän epämääräisiä. Ja aina kun olen löysin jotain tarkempaa, kumosi seuraava tarkempi saitti edellisen. Olen kyllä myös tietoinen, että kaikkien mielestä imbukat eivät edes ole oma lajinsa, mikä sekoittaa hommaa entisestään.
Altaassani ui kahden eri Betta imbelliksenä ostetun kalabatchin porukkaa ja olisi mukavaa tietää ovatko jompikumpi/molemmat/kumpikaan oikeasti imbukoita. (Jep, kuvat olisivat varmasti avuksi, mutta a) en ole ehtinyt ottamaan, b) ei ole saittia jonne laittaa. Katsotaan mitä voin asialle tehdä.)
Betta imbelliksen kiduskansia peittävät suomut ovat metallihohteisen sinivihreitä. Splendensin kiduskannessa voi yleensä erottaa kaksi punaista juovaa. Ero on selvä, kun löydät hyvät kuvat lajin tyypillisistä edustajista. Akvaariokannat taitavat vaan olla pahasti sekoittuneita, joskus jopa luonnonkannatkin...
Katselin kuvia noista imbukoista ja täytyy korjata hieman...
Imbelliksen kiduskansissa on pikemminkin kaksi sinistä juovaa vs. splendensis kaksi punaista juovaa. Ja smaragdinan kiduskannet on metallihohtoisten suomujen peitossa. Eli sinisillä juovilla bingo.
Aikaisempi ohje oli Aqualogin "All Labyrinths" kirjan määrityskaaviosta, mutta kun katselin kuvia enemmän kuin yhden niin vakuutuin tuosta yllä olevasta ohjeesta. Löysin netistäkin jostain (kun muistais mistä) saman kaltaisen ohjeen lajien erottamiseen.
Ottaa noistakin nyt selvän. Yhdellä on selvästi sinisenhohtavat kiduskannet. Viivoja vai jotain muuta, en tullut katsoneeksi niin tarkkaan; pitänee tiirailla uudelleen. Tämä on siis batch 1:n Yavannië. Batch 2:n fisut eivät mielestäni omaa mitään selvää väritystä kiduskansissaan. Ehkä hieman punertavaa, mutta mielestäni se näyttää pikemminkin kiduksen väriltä, joka kuultaa läpi, kuin että olisi varsinaista väritystä.
Tuosta rauhallisuudesta, ja käyttäytymisestä hieman muutenkin. Yava on selvästi rauhallisin, hädin tuskin hätyyttää ketään. Omalle peilikuvalleen on jaksanut uhitella muutaman kerran, mutta siinä kaikki. Uiskentelee myös aika mielellään vähän joka puolella akvaariota.
Batch 2:n poppoo on puolestaan varsin sekalaista. Pienin, Hlao, on selvästi tyyppiä "pieni, mutta pippurinen" ja sitä voisi kenties pitää porukan pomona; muut antavat tietä kun tulee lähelle. Ui myös paljon pitkin poikin purkkia.
Kahdesta muusta on hieman vaikea ottaa selvää, koska ne viettävät suurimman osan ajastaan lymyilemällä jossain pohjan tuntumassa olevassa kolossa. Yksi on vallannut itselleen altaan "hienoimman" kolon ja antaa kyytiä muille, myös Hlaolle, jos tulevat suuaukoille pulikoimaan. Kala on porukan kookkain. Ei juurikaan tule kolostaan ulos - syökin siellä, jos mahdollista. Toisen olen päätellyt olen pahnanpohjimmainen, sillä se antaa tietä kaikille muille ja piilottelee usein jossain kasvipuskassa pohjan tienoilla. Ruoka-aikaan sitä näkee enimmäkseen.
Kaloja on siis yhteensä 4 kpl, altaan koko 80 litraa (68 cm). Kasveja on reilusti ja uppopuuta jonkin verran. Koska ovat osoittaneet olevansa "kolostelijoita", on tarkoitus muuttaa sisustusta lisää tähän suuntaan. En osannut odottaa tuota koloviehtymystä.
Näyttävät tulevan suht hyvin toimeen keskenään, mutta piiloja voisi mielestäni olla enemmän. Olen harkinnut myös Yavan siirtämistä erilleen, sillä se selvästikin arastelee Hlaoa. Joku on myös kerran nipannut siltä toista vatsaevää lyhyemmäksi, mutta mitään muita fyysisiä eripuran merkkejä en ole huolellisesta tarkkailustani huolimatta havainnut. Silti, koska Hlao on lähes väritön ja Yava kauniin punaeväinen, niin mielelläni näkisin jäkimmäistä enemmän esillä. Kolojen lisäys saattaa toki auttaa tähänkin.