Ruokailusta

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Ruokailusta

Viesti Kirjoittaja marikki »

Altaassa onnyt ekat kalat, Seepramalawiahvenia ja sp estheraeita(tieteellisiä nimiä en vaivaudu laittamaan kun nimistöräjäytyksen jäljiltä on nyt vielä vähän auki mitä kavereita ne loppujen lopuksi ovat). Osasin kyllä odottaa veijareita melkoisiksi syömäreiksi mutta en ihan noin hirvittäviksi.

Akvaarion ohi kun kulkee niin heti on 10 kaveria kuola suunpielistä valuen odottelemassa joskos jotain heruisi :) Ruokin niitä nyt 3 kertaa päivässä, kerran räkmixiä sellainen palanen joka katoaa parissa minuutissa ja sitten hiutaleruokaa sen verran kun siinä muutamassa minuutissa syövät. Onko se riittävästi? Ovatko elukkaparat nälkäkuolemanpartaalla, miltä yrittävät epätoivoisesti näyttää vai kovetanko vaan sydämeni ja totean että enempää ei tipu? Ainoa oikeasti hieman nälkintyneen näköinen on esteri-naaras jolla on kutu suussa..
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Mun seepramalawit, estereaet ja mainganot (yht 10 kpl) on myös kovia kerjäämään. jatkuvasti kärkymässä. Ruokin neljä tai viisi kertaa päivässä, mutta aika vähän kerrallaan. Poikasia kun vielä ovat, niin kerralla ei paljoa masuun mahdu, mutta usein kyllä. Näin aloittelijana sanoisin, että ruokit ihan ok, mutta kokeneemmat vastatkoon tarkemmin ja luotettavammin.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Ruoka tuntuu aina kelpaavan ja jos yrittäisi antaa niin paljon etteivät enää halua niin todennäköisesti poksahtaisivat. Yliruokinta on aina suuri riski - itsellänikin juuri yksi lombardoi kuoli todennäköisesti juuri siksi että ahmi kitusensa tukkoon räkmixiä.

-Juissi
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Tuntuu ihan hyvältä ruokamäärältä. Ainahan niille enempi maistuisi. Kannattanee syöttää kuitenkin muutakin kuin räkmixiä. Jotain hyvälaatuista malaweille sopivia vegepuristepellettejä tms. Olen kuullut huonoja kommentteja pelkällä räkmixillä ruokkimisesta. Mitä mieltä kokeneemmat harrastajat ovat?

Entäpä kuinka usein pidätte paastopäiviä yleensä? Kerran viikossa?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Izze kirjoitti:Tuntuu ihan hyvältä ruokamäärältä. Ainahan niille enempi maistuisi. Kannattanee syöttää kuitenkin muutakin kuin räkmixiä. Jotain hyvälaatuista malaweille sopivia vegepuristepellettejä tms. Olen kuullut huonoja kommentteja pelkällä räkmixillä ruokkimisesta. Mitä mieltä kokeneemmat harrastajat ovat?

Entäpä kuinka usein pidätte paastopäiviä yleensä? Kerran viikossa?
Mistä olet kuullut huonoja esimerkkejä räkmiksillä ruokkimisesta. Itse annan räkmix-paloja jäisinä suoraan pakkasesta ja kalat raastavat pinnasta sitä myöten kuin palan pinta sulaa. Kyseessä on kasviisyäjäversio. Lisäksi kalani saavat JBL. Galaa ja kasvispuristeita.
Paastopäiviä ei ole, koska sellaisia pitäisin vain varsinaisille pedoille, mutta siis en lainkaan kasvissyöjille.
Luonnossa Aufwuschfrässerit rapsivat kivien pinnalta tavaraa auringon noususta auringon laskuun. Kyllä olen nähnyt sen luonnossa:
http://aquahoito.info/suomi/tanganjika/ ... ohkare.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Izze kirjoitti: Olen kuullut huonoja kommentteja pelkällä räkmixillä ruokkimisesta.
Millaisia? Kerrohan heti, olen myös kiinnostunut kuulemaan.

Minulla ei ole otsikon mukaisia kaloja, mutta kalojeni pääruoka on ollut jo 10 kk räkmix.
Kelpaa aivan kaikille: oskareista, mustetetroihin ja plekoihin.
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Hyvä että heräsi keskustelua tuosta aiheesta. Mm. eräs aika merkittävän pääkaupunkiseudun akvaariokaupan pitäjä valitti vain, että kalat menettivät värinsä ja laihtuivat räkmixillä ruokittaessa. Oliskohan ollut yritys saada purkkiruokaa paremmin kaupaksi? [;)] Yllätti tuo minutkin, sillä en ole vastaavaa itse havainnut. Olen muutaman kuukauden ruokkinut räkmixillä ja JBL: n east afrikan pelleteillä.

Ja kaikki ruoka, paitsi tuore kurkku on kelvannut tähän asti kyllä.

Mutta hyvää kesän alkua kaikille.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Izze kirjoitti: Mm. eräs aika merkittävän pääkaupunkiseudun akvaariokaupan pitäjä valitti vain, että kalat menettivät värinsä ja laihtuivat räkmixillä ruokittaessa. Oliskohan ollut yritys saada purkkiruokaa paremmin kaupaksi?
Näin arvelikin [;)] .

Tottakai kauppias näkee kaikenmaailman kotitekoiset räkmixit uhkana hänen liiketoiminnalleen, kun asiakas ei mahdollisesti ostakaan hänen purkkiruokiaan.

Silloin hänen pitää ns. auktoriteettinsä nimissä kertoa harrastajalle (asiakkaalle), etteivät hänen "kotipöperönsä" ole kunnollista ja terveellistä kalanruokaa.

"Mutta tämä meillä myytävä *etra-multivitamiini-pelletit ovat oikeaa ravintoa sinunkin kalollesi."
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tanganjikasta tuomani Tropheus moorit ovat kuteneet minulla jo useaan otteeseen ja nyt lauantaina 24.5.2003 näin ensimmäiset poikaset akvaariossani.

Kalat ovat syöneet koko minulla oloaikansa pääsääntöisesti räkmiksiä:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php
joten on se kelvannut villeinä pyydystetyille ja kotona jatkokasvatetuille kaloille niiden kutukuntoonkin saattamiseen, jotta... :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Minulla on ehkä [;)] huonoja kokemuksia räkmiksistä. Tein keväällä räkmiksin Järven ohjeen mukaan, paitsi lisäsin liivatetta pari levyä lisää. Aluksi pöperö ei maistunut kenellekään, mutta vähitellen se upposi masuihin paremman puutteessa. Samoihin aikoihin seepramalawien ja mainganojen uloste muuttui nauhamaiseksi ja ihmisarkuus lisääntyi. Lopetin räkmiksillä ruokkimisen ja kaikki hiljalleen palautui normaaliksi. Viikko sitten ajattelin, että ehkä tuo oli vain yhteensattumaa tai aloittelijan väärää tulkintaa, joten aloitin räkmikskuurin uudelleen. Meni päivä, ja jälleen "ei katkea". Tällä kertaa uloste on kuitenkin normaalin väristä ja ei niin liimamaista. Samoin säikähtely on ehkä hieman lisääntynyt. Voisinko liivate vaikuttaa? Muita muutoksia ei ole ajoittunut samaan jaksoon, kuin ruokinnan muuttaminen. Taidan siis jälleen lopettaa räkmiksin...
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ennenkuin lopetat räkmiksin annon, vaihda reseptiä: lisää jotain kasvisperäistä jne. muuntele vapaasti. Parempaa se joka tapauksessa on kuin vuosikausua varastoidut kuivaruoat.

Minun kalani syövät jatkossakin 95% räkniksiä. Loppu on sitten erilaista kuivaruokaa.
Elävää ja pakasteruokaa (muuta kuin räkmiksiä) eivät kalani jatkossakaan saa, puhtaasti kasvissyöjiä kun ovat.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
marikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 241
Liittynyt: 15:12, 08.02.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja marikki »

Izze kirjoitti:Hyvä että heräsi keskustelua tuosta aiheesta. Mm. eräs aika merkittävän pääkaupunkiseudun akvaariokaupan pitäjä valitti vain, että kalat menettivät värinsä ja laihtuivat räkmixillä ruokittaessa. Oliskohan ollut yritys saada purkkiruokaa paremmin kaupaksi? [;)] Yllätti tuo minutkin, sillä en ole vastaavaa itse havainnut. Olen muutaman kuukauden ruokkinut räkmixillä ja JBL: n east afrikan pelleteillä.

Ja kaikki ruoka, paitsi tuore kurkku on kelvannut tähän asti kyllä.

Mutta hyvää kesän alkua kaikille.
Kyseiselle kauppiaalle oli käynyt näin kun ruokki _ainoastaan_ räkmixillä, suositteli ainakin minulle räkmixiä lisänä mutta varoitteli sen käytöstä ainoana ruokana.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Turbo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 14:24, 24.10.2002
Paikkakunta: Vantaa

ohje

Viesti Kirjoittaja Turbo »

Räkmixin teko-ohje hävinnyt, voisiko joku ystävällisesti kertoa sivun mistä sen löytää. Muuten, teettekö "mössön" eri välineillä kuin ihmisten pöperöt? Mietin vaan, että millä muussata ainekset, ei viitsisi sitä varten konetta hommata...

Olen jo aika kauan miettinyt tekeväni räkmixiä mutta en ole saanut aikaiseksi, jospa nyt kokeilisi.
Karri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 14:59, 22.08.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Karri »

Turbo:

Jarvij yllä:
Kalat ovat syöneet koko minulla oloaikansa pääsääntöisesti räkmiksiä:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/rakmix.php
Sillipurkki
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 17:50, 19.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Riittääkö levänsyöjä-räkmix elättämään myös selkärangattomia syövät kalat, esim. L.caeruleuksen? ..Siinähän kuitenkin on tuota katkarapua..

Tarvitseeko se vielä jotain muuta lihaisaa lisäksi, jos hiutaleruoka on vegaaneille?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kasvissyöjien ja ei kasvissyöjien sijoittaminen samaan purkkiin ei ole lainkaan hyvä yhdistelmä.
Kasvissyöjille saa antaa vain kasvisruokaa, jossa on hyvin vähän eläinperäistä, mutta ei pääsääntöisesti eläinperäistä ruokaa, jota taas annetaan kaikkiruokaisille ja petokalatyyppisille.

Tämä koskee sekä Malawi- että Tanganjikajärven kalastoa. Luonnossa nuo kalat syövät ja käyttävät ravinnokseen luontaista ruokaa, mutta akvaariossa syövät sitä mitä milloinkin annetaan.

Seurauksena on kovin yleinen suolistotulehdus ja bakteerimyrkytys.
Google: Malawi Bloat
ja tiedät enemmän.

Kovin moni Malawi- ja Tanganjika-ahven kuolee tähän hoitajan virheeseen.

Noiden järvien kalat ovat pitkälle kehittyneitä ravintospesialisteja elimistöltään. Niitä ei voi sopeuttaa virhelliseen ruokintaan, koska ne eivät sitä kestä!

Kaikkia mbuna-ryhmän kaloja voi siis tässä suhteessa pitää samassa akvaariossa, mutta maita käytännöllisesti katsoen ei (ellei akvaario ole niin suuri että eri tyyppiset kalat voidaan ruokkia eri paikkoihin).
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Sillipurkki
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 17:50, 19.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Muttakun tuo L.caeruleuskinhan on mbuna.. :?
Ja sitä on moneen otteeseen mainostettu sopivan mm. P.demasonin kanssa, mutta edelleen esim. Juissin sivuilla (http://koti.mbnet.fi/juissi/akvaario/index.php) L.caeruleusten ruokatavoista sanotaan Koningsin kirjaan perustuen näin:

"Ravinto koostuu selkärangattomista, kuten hyönteisten toukista ja pienistä äyriäisistä"

Ja taas P.demasoneista (samassa akvaariossa käsittääkseni):

"näykkii kivien päällä kasvavaa leväpeitettä ja näyttää syövän levien säikeitä ja piileviä."

.. Näitä L.caeruleuksia tuntuu olevan vähän jokaisella malawistilla kasvissyöjien kanssa.. Osaisiko joku minua viisaampi vähän kertoa, mistä on kyse? 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”