Kysymys kalojen sopivuuksista keskenään?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jussi77 kirjoitti:- kaksi partamonnia, molemmat samaa sukupuolta etten sentään huku niihin.
- kirsikkabarbeja ~6 kpl
- sitruunatetroja ~10 kpl
- taistelukaloja, uros ja kaksi naarasta.

Eli voisiko ajatella lähtevänsä tuollaisella porukalla liikenteeseen? Ajan myötä voisin ajatella jos lisäisi vielä yhden pikku parven tuonne, mutta koska nyt ei ole mitään mielessä niin turha sitä on väkisinkään ostella tankkia täyteen.
Kalasto vaikuttaa ihan ookoolta ja (mahdollisesti) myöhemmin tuleva pieni kalaparvi (esim. rubiinitetroja) mahtuu kyllä joukon jatkoksi. Onhan tietysti taistokoiraan vaatima 27-28 astetta (vedeltä) aika ylärajoilla, jos ajattelee esim. kirsikkabarbeja, mutta eiköhän se 27 astetta ole riittävä kompromissi altaan kaikkia asukkeja ajatellen.
Kirsikat eivät aina tajua jättää taiston liehueviä rauhaan (sitruunatkin voivat mahdollisesti aluksi maistaa taistoa uteliaisuuttaan), mutta riittävällä kasvillisuudella (varsinkin pinnan tuntumassa), hyvällä ruokinnalla sekä tarpeeksi suuren kodin tarjoamisella voi tehdä jo hyvin paljon. Oikeastaan mistä vaan ns. taistoystävällisistä kaloista voi tulla epäystävällisiä jos ne elävät väärissä oloissa, eivät viihdy.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi77 »

Lisa kirjoitti:Kalasto vaikuttaa ihan ookoolta ja (mahdollisesti) myöhemmin tuleva pieni kalaparvi (esim. rubiinitetroja) mahtuu kyllä joukon jatkoksi. Onhan tietysti taistokoiraan vaatima 27-28 astetta (vedeltä) aika ylärajoilla, jos ajattelee esim. kirsikkabarbeja, mutta eiköhän se 27 astetta ole riittävä kompromissi altaan kaikkia asukkeja ajatellen.
Ok. Taistelukalat -> lehtikalapariskunta varmaan olisi tuossa yhdistelmässä mahdollista jos niin haluaisi tehdä?
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

En tiedä minkä kokoiseksi harkitsemasi parvikalat kasvavat, mutta oma kokemus on, että isompi parvi on näyttävämpi ja mielenkiintoisempi kuin muutama pikkuparvi. Itsellä nimittäin oli mm. 6 kpl kardinaalitetroja ja 6 kpl mustaneontetroja, 6 kpl kulmatetroja jne. Varsinkin kardinaalitetrat olivat ujoja yksilöitä. Vaan kun olen nähnyt kavereiden kardinaalitetraparvia, n. 20 yksilöä, ovat kalat käyttäytyneet aivan erilailla. Rohkeampia ja vilkkaampia. Eli paas harkiten tota parvikokoa. :mrgreen:
-Chyental-
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Chyental kirjoitti:Eli paas harkiten tota parvikokoa. :mrgreen:
Heh, lupaan tehdä näin ja epäilenkin että "nälkä kasvaa syödessä". Luulen kuitenkin että parempi aloittaa hieman varovaisemmin ja aikaa myöden sitten kasvatella noita parvia; tunnustaudun kuitenkin myös aloittelijaksi eli jos jokin menee pieleen niin ei sitten tule ihan joukkomurhaa tehtyä... [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jussi77 kirjoitti:Ok. Taistelukalat -> lehtikalapariskunta varmaan olisi tuossa yhdistelmässä mahdollista jos niin haluaisi tehdä?
Tarkoitatko, että tahtoisit yhdistää lehtarit ja taistelukalat samaan altaaseen? Jos, niin en suosittele ihan välttämättä. Tuloksena saattaa olla repaleisia eviä tai/ja sitten raatoja. Voi myös olla, että yhteiselo sujuu vauvamaisen pehmoisasti eikä synny mitään ongelmia - ristiriitaista on :P

Jos taas tarkoitat, että vaihtaisit taistot lehtareihin, niin se onnistuu kyllä ihan ilman ongelmia (ja voit pitää muun kalaston sellaisena, kuin suunnittelitkin).
Viimeksi muokannut Lisa, 18:24, 05.08.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Lisa kirjoitti:Tarkoitatko, että tahtoisit yhdistää lehtarit ja taistelukalat samaan altaaseen? Jos, niin en suosittele ihan välttämättä. Tuloksena saattaa olla repaleisia eviä tai/ja sitten raatoja. Voi myös olla, että yhteiselo sujuu vauvamaisen pehmoisasti eikä synny mitään ongelmia - ristiriitaista on :P
Heh, hyvä tietää tuokin. Itseasiassa jos aivan tarkkoja ollaan niin tarkoitin sitä, että onnistuisiko tuossa "kokoonpanossa" noiden taistelukalojen korvaaminen ongelmitta lehtikalapariskunnalla?

edit: ehditpä kirjoittaa, ennen kuin muokkaukseni tuli näkyviin -Lisa-

edit: Juu, nopea kun olen. :D Kiitos tiedosta!
Chyental
Senior Member
Senior Member

Jussi77 kirjoitti: Heh, lupaan tehdä näin ja epäilenkin että "nälkä kasvaa syödessä". Luulen kuitenkin että parempi aloittaa hieman varovaisemmin ja aikaa myöden sitten kasvatella noita parvia; tunnustaudun kuitenkin myös aloittelijaksi eli jos jokin menee pieleen niin ei sitten tule ihan joukkomurhaa tehtyä... [;)]
Niinhän siinä tuppaa käymään, että nälkä kasvaa syödessä, kunhan muistaa huolehtia siitä ettei niitä kaloja tuu sitte liikaa. [;)] En mä usko että sä mitään joukkomurhaa saat aikaseks kun hyvissä ajoin oot selvittämässä asioita. :P
-Chyental-
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Chyental kirjoitti:Niinhän siinä tuppaa käymään, että nälkä kasvaa syödessä, kunhan muistaa huolehtia siitä ettei niitä kaloja tuu sitte liikaa. [;)] En mä usko että sä mitään joukkomurhaa saat aikaseks kun hyvissä ajoin oot selvittämässä asioita. :P
No, tänään niitä sitten on tullut lisää. Itse vielä töissä, mutta kuulemma partamonni (4-5 cm), kolme kirsikkabarbia (ei enempmää kaupassa, pitää hakea lisäystä myöhemmin), kahdeksan sitruunatetraa ja kaksi lehtikalaa on muuttaneet akvaarioon plekon siirryttyä kaupan isoon altaaseen.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Olikohan tuo nyt kuitenkaan ihan loppuun asti harkittua? Hyviä kaloja ja yhteensopivia, mutta noin paljon kerralla akvaarioon, jossa tätä ennen oli elellyt vain se pleko ja joka oli muuttanut noin viikko sitten. Olisin jättänyt ainakin lehtikalat tässä vaiheessa vielä kauppaan. Nyt tosi tarkkana sitten ammoniakin ja nitriitin kanssa.
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Liisa S kirjoitti:Olisin jättänyt ainakin lehtikalat tässä vaiheessa vielä kauppaan.
Itseasiassa lehtikalat olivat olleet vähän "kiikun kaakun" kaupassakin ottaako mukaan, mutta kyllä sitten tuli otettua. Ihan hyvin alku ainakin sujui, kukaan ei kellunut aamulla ja tetratkin ovat päässeet ujoudestaan eroon. Eilen ne vielä jurottvat tiiviisti parvessa. Ahnetta porukkaa syömään noin niinkuin kaikenkaikkiaan.

Kirsikkabarbeja on kolme mutta vaikuttavat silti varsin aktiiviselle porukalle. Kova kisailu kasvien lomassa alkoi lähes heti. Myös monni puunaa linssejä kuin ei olisi ennen nähnytkään ruokaa, aikamoinen vauhti noin pienellä möllillä. Lehtikalat taas tutkivat heti kättelyssä kaikki kolot ja sopet, ne tulevat myös ruudun etureunaan pohtimaan "kuka siellä tuijottaa". Selvästi näkee uteliasta luonnetta. Lehtikalojen suhteen valitsimme pienikokoisempaa sortimenttiä.

Raportoin tilanteesta taas jos / kun jotain käänteitä tapahtuu. Kissaa jännittää todella paljon nuo uudet tulokkaat, se makaa sohvan selkänojalla ja tuijottaa akvaarion tapahtumia - selvästi sushi mielessään. [;)]
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Nitriitti/ammoniakkipitoisuuksien nousussa voi mennä useampikin päivä, joten minä suosittelisin pieniä päivittäisiä vedenvaihtoja ja veden testausta joka päivä ainakin parin viikon ajan. Testaamalla veden huolellisesti (nitriitti, nitraatti, pH) ja usein kehitystrendin näkee ja siihen ehtii puuttumaan ennen kuin kaverit ovat siirtyneet selkäuimareiksi.
Olen samaa mieltä edellisten kanssa siitä, että noin suuri kalaostos ei ollut täysin turvallinen temppu, mutta itsekin pari "paniikkisiirtoa" tehneenä voin lohduttaa, että huolellisella hoidolla ja rippusella hyvää onnea tilanteesta kyllä selviää kunnialla varsinkaan, kun hankitut kalat eivät ole ihan siitä herkimmästä päästä.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Behemot kirjoitti:...
Hyvä tietää, että vaara ei siis vielä ole ohi. Luulin, että nuo arvot nousisivat kutakuinkin nopstasti (yön aikana) jos olisivat noustakseen, mutta pidetäämpä nyt sitten tarkemmin silmällä vielä jatkossakin. Vedenvaihtoa olemme ajatelleetkin.

Vähän harmi homma, koska en ajatellut että tuo määrä vielä olisi "liikaa" kerralla hankittuja kaloja. Täytyy jatkossa olla varovaisempi. Eipäs myyjäkään sanonut mitään vaikka selvästi ilmaisin että olen ensimmäistä kertaa kalakaupoilla / vasta-alkaja akvaariotouhuissa.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Jussi77 kirjoitti: myyjäkään sanonut mitään vaikka selvästi ilmaisin että olen ensimmäistä kertaa kalakaupoilla / vasta-alkaja akvaariotouhuissa.
No tuo nyt ei ollut mitään muuta. Iskostapa sinne päähän, että useimmiten sieltä myyjältä ei saa sitä eksaktia ja oikeata tietoa, vaan se tieto täytyy hakea muualta. Mä olen sen oppinu kantapääni kautta, eli olen uskonu myyjiä ja toiminu sen mukaan -> metsään mentiin. :roll:
-Chyental-
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Chyental kirjoitti:...
No, oma lähdekritiikkinsä joka paikassa. Erikoista, että myyjän sanaan ei voisi luottaa tai ettei hieman tietämättömämpi asiakas voisi luottaa siihen että myyjä ajattelee myös hänen parastaan.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Jussi77 kirjoitti:
Chyental kirjoitti:...
Erikoista, että myyjän sanaan ei voisi luottaa tai ettei hieman tietämättömämpi asiakas voisi luottaa siihen että myyjä ajattelee myös hänen parastaan.
Minä luotan akvaariokauppiaaseen heti kun hän on sen mielestäni ansainnut. Oikeastaan riittäisi jos edes kerran kuulisin, kuinka kauppias kieltäytyy myymästä asiakkaalle kalaa, joka päätyy vääränlaisiin oloihin. Ehkä vika on kuulossani, mutta toistaiseksi tuollaista asiakkaan (niin ja kalan) edun ajattelua ei ole vastaani tullut.
Nobelin
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Yleensä akvaariokauppiaat myyvät mitä vain ostaja haluaa. Joskus ammoin mieheni oli kaupassa ja ihastui leopardimonniseen. Kysyi sitten kauppiaalta että voiko näitä pitää yksin. Kauppias siihen että ei oikein...johon mieheni sanoi että otan sitten kaksi. Kaupat tuli ja kotona sitten kerroin hänelle että monniset on parvikaloja ja tarvitsevat hiekkapohjan ym. Sen jälkeen minä olen meillä hoitanut kalahankinnat.

Kauppias ei kysellyt altaan koosta, lämpötilasta, vesiarvoista tai muista kaloista mitään, vaikka hyvin huomasi että nyt on ihan höntti ostoksilla. [;)]

Kyseiseen kauppaan en ole toiste mennyt.

Eli en nyt ihan heti luottaisi tuntemattomaan eläinkaupan myyjään.
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

No, ihan mukava kauppias tuo muuten on. Ainahan sitä tietysti myyjälle raha kelpaa, mutta hyvä asiakassuhde tarkoittaa jo luottamusta - eiköhän sekin tässä kehity aikanaan.

Tuolla nuo nyt kuitenkin ovat. Mittasin heti kotiintultuani vesiarvoja, lämpötila edelleen 27 (pitänee saada vähän laskettua), ph ~7, ja nitriittiä ~0,3. Eli ei oikeastaan muutosta eiliseen hetkeen ennenkuin kalat tulivat. 8O Onko syytä vahtia akvaarion "eri osia" vai riittääkö kun tuo suodatin pitää vettä liikkeessä?

Edelleenkään kukaan ei kellu, ruoka maistuu. Sitruunatetrat leikkivät "seuraa johtajaa" ja ajelevat jonossa kuin vuoristoradalla. Kirsikkabarbit ovat "hippaa" - olisikohan niillä jokun kisa käynnissä kun yksi näyttäisi nipistelevän muita ahkeraan. Lehtikalat taas ovat ilmeisen uteliaita; laiton sormen veteen ja muutamassa sekunnissa olivat tuossa parveilemassa sen ympärillä. Monni on kadonnut jonnekkin kiillottamaan ikkunalasia, välillä vilahtaa vain pyrstö mutta sitten taas mennään.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Nitriittiä ihan mitattava määrä? Sittenhän sitä on hirveän kamalan liian paljon! Vettä paljon vaihtoon oitis, ja jos mahdollista, osa kaloista takas kauppaan odottamaan nitriitin tasaantumista.
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Liisa S kirjoitti:Nitriittiä ihan mitattava määrä? Sittenhän sitä on hirveän kamalan liian paljon!
Nyt en ymmärrä tätä tunteenpurkausta, sillä ainakin testin mukaan olen "siellä yläpäässä". Myös testin ohjeissa (tetratest no2) kerrotaan että syytä huoleen ei pitäisi olla vaan ihannemäärä on 0,0-0,3. Kukaan ei myöskään edelleenkään näytä ollenkaan pahoinvoivalta, vaan iloinen meno akvaariossa. Vettä kyllä on aiempien ohjeiden mukaisesti vaihdettu vähän kerrassaan.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kyllä minäkin olen käsittänyt, että nitriittiä pitäisi olla pyöreä nolla, ei siis lainkaan mitattavissa olevaa arvoa. Kannattaa olla tarkkana, ettei se nyt ala nousta ja muodostaa piikkiä. Mikäli niin meinaa käydä, käy se todella nopeasti, puolessa vuorokaudessa. Tai ainakin minulla kävi, kun allasta kypsytin.
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

mysli kirjoitti:Kyllä minäkin olen käsittänyt, että nitriittiä pitäisi olla pyöreä nolla, ei siis lainkaan mitattavissa olevaa arvoa. Kannattaa olla tarkkana, ettei se nyt ala nousta ja muodostaa piikkiä. Mikäli niin meinaa käydä, käy se todella nopeasti, puolessa vuorokaudessa. Tai ainakin minulla kävi, kun allasta kypsytin.
Juu, tarkkana tässä tietenkin ollaanja vettä vaihdetaan juuri parhaillaankin. Testin käyttöoppaassa kerrotaan että "ihanteellinen nitriittiarvo on 0 - 0,3 mg/l, eikä se saisi ylittää 0,8 mg/l." (suora lainaus). Myös testin mitta-asteikko (<0,3 (keltainen) -> 0,3 (kelta-oranssi) -> 0,8 (oranssi) -> 1,6 (punainen) -> 3,3-33 (se huonoin punainen)) antaa ymmärtää jo skaalallaan että joku arvo sieltä todennäköisesti saadaan mitattua. Kai noissa jotain totuuden hiventä on? Laskeeko nitriittipitoisuus myös itsestään alaspäin? Tarkoitan, että kun saan sen arvon tuohon "<0,3 mg/l" asteelle, niin onko syytä vielä jatkaa työskentelyä vai hoitaako akvaario itse arvon tuosta nollille?

Veden lämpötila on nyt 25, pH pysyy 7. Tuore nitriittimittaus antaa tulosta tuohon oranssille edelleen eli se 0,3. No, pitää vaihtaa vettä kohta lisää. Onko tuolla vedenvaihto-välillä suurta merkitysta? Voiko esim. kahden tunnin välein vaihdella vettä?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Homma siis menee niin, että ensin nitriittibakteerit muuttavat ammoniumia nitriitiksi. Kun nitrittiiä alkaa olla nitraattibakteereille riittävästi, alkavat ne nuuttamaan nitriittiä nitraatiksi.

Jos akvaariota ei ole kypsytttry riittävän suurta kalamäärää varten, nousee nitriittipitoisuus väistämättä, kuten Sinulle pn nyt käynyt. Ei lainkaan hyvä!

Kuitenkin jos kalat selviävät nitriitipiikistä terveinä ja hengissä, alkaa nitriitti vähitellen muuttua nitraatiksi. Tuolloin akvaario on kypsynyt suurempaa kalamäärää vastaavasti.

Tämä juuri on kalattoman akvaarion kypstttämisen tarkoitus. Akvaariota ruokitaan kalanruoalla ja jollain ammoniumsuolalla ikään kuin se olisi täynnä kaloja jo. Siis lopullista kalamäärää vastaavasti.

Hapenpuutteella ja ammonialilla sekä suurilla nitriittipitoisuuksilla ei ole merkitystä, koska kaloja ei tuolloin vielä ole. Kun nitriittipitoisuus on noussut korkealle ja sitten hävinnyt nollille, on akvaario kypsä. Vettä vaihdetaan niin paljon että nitraattipitoisuus putoaa johonkin alle 10 mg/l, ja akvaarioon sopii tuoda suunniteltu kalasto.

Jos noin ei menetellä, seuraa kaikenlaisia hankaluuksia, kuten Sinulle nyt on käynyt.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

No, tiedänpähän nämäkin asiat sitten ensi kerralla paremmin. Tuolla nuo kalat nyt kuitenkin ovat. Eivätkä ne niin onnettomiltakaan näytä. Käyttäjä tässä varmaan on hieman enemmän harmissaan.

Vettä tässä nyt on vaihdeltu pitkin päivää, olisiko vielä jotain muuta tehtävissä tilanteen kannalta? "Vie kalat takaisin kauppaan" -vastaukset voi jättää väliin sillä vaikka se varmasti onkin yksi vaihtoehto, en aio näin tällä kertaa tehdä eikä se nyt olisikaan mahdollista.
Chyental
Senior Member
Senior Member

Kyllähän akvaarionpitäjiin syntyy asiakassuhde. Minäkin olen valtaosan ostoksistani tehnyt 17 vuotta samasta liikkeestä. Mutta en mä enää sitä virhettä tee että luottaisin sokeasti heidän sanaansa kalojen yhteensopivuudesta ja menevyydestä akvaariooni. Jos oman myyjäni sanaan luottaisin, niin mulla ois kaksinkertaisesti ylikansoitusta akvaariossani. Mutta muutoin olen tyytyväinen saamaani palveluun. Täällä on kaksi akvaliikettä, toisesta en osta ikinä enää kaloja koska ne on huonolaatuisia eikä sieltä saa uutta kalaa tilalle jos se delaa. Esimerkiksi vakiliikkeestäni sain juuri uuden lämpömittarin altaaseeni, kun vanha oli poksahtanut, vaikka se oli ostettu vasta huhti/toukokuussa, eikä sitä ole käsitelty huonosti. Ei edes kuittia tarvittu. :)
-Chyental-
Jussi77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Chyental kirjoitti:Esimerkiksi vakiliikkeestäni sain juuri uuden lämpömittarin altaaseeni, kun vanha oli poksahtanut, vaikka se oli ostettu vasta huhti/toukokuussa, eikä sitä ole käsitelty huonosti. Ei edes kuittia tarvittu. :)
Luonnollisesti teknisiä laitteita on koskettava valmistajan tuotevastuu / erikseen myönnetty takuu. Takuun on monissa tapauksissa toimittava myös ilman kuittia, sillä "takuuaikana" todistustaakka virheellisestä käytöstä on valmistajalla tai maahantuojalla. Tietysti varsin positiivista (valitettavasti vain usein poikkeavaa) että moiset vaihdot onnistuvat riitelemättä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”