Vesi kiehuu kohta!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tapio Martimo kirjoitti:Olet ymmärtänyt oikein. Sekä virtalähteitä, että propelleja on erilaisia.
Ok, olin jotenkin ymmärtänyt että kyse olisi ollut "tee-se-itse"-laitteesta mutta tässähän on ostajalle yhtä paljon tekemistä kuin kattolampun asentamisessa.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

maisu kirjoitti:Olenko siis nyt vihdoin ymmärtänyt oikein, että erilaiset propellit tarvitsevat erilaisen virtalähteen eikä tällaista propelli-virtalähde-yhdistelmää voi koota esim. mistä tahansa tietokoneesta löytyvästä propellista ja mistä tahansa kännykän laturista?
No.. en tiedä oliko vaan sattumalta sopiva, mutta tuulettimen nappasin ikivanhasta koneesta ja laturi löytyi rojulaatikosta. Voltit katsottiin että oli molemmissa sopivat ja sitten vaan piuhat yhteen. Laturi oli nokialaisen, sellainen isohko möltti.
maisu kirjoitti:Sellainen minulla jo on, mutta olisi turhan koomisen näköistä jos pikkuisella nanolla olisi itseään kookkaampi tuuletin.
Arvaa vaan oliko omituisen näköistä kun lavuaarin päällä oli kasa jos jonkinlaista laatikkoa, ja niiden päällä tuuletin puhaltamassa akvaarioon. Kansilasien alla ja päällä oli vielä pieniä lattialaattoja. Jostain syystä päädyin vaihtamaan systeemin pc-tuulettimeen :roll:
maisu kirjoitti:Ok, olin jotenkin ymmärtänyt että kyse olisi ollut "tee-se-itse"-laitteesta mutta tässähän on ostajalle yhtä paljon tekemistä kuin kattolampun asentamisessa.
Riippuu kattolampusta. Jos on valmis koukku ym. joihin lampun saa laittaa kiinni, niin tosiaan tämä on vähän vaikeampi juttu. Mutta jos taas täytyy käyttää kovasti työkaluja lampun asentamiseen niin tämä tuulettimen teko on ehdottomasti se homma, joka näistä kahdesta on helpompi. Pientä näpertelyä ja kokeilua.
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja danjuska »

Blue: minkälainen viritys sulla on, eli miten saat puhaltimet pysymään akvan reunalla puhaltamassa akvaan päin? Itse nimittäin eilen irrotin vintillä lojuneesta vanhasta 386:sta tuulettimen ja löytyi myös miehen vanha Siemensin kännylaturikin. Ajattelin tänään värkätä niistä tuulettimen, mutta tässä olen pohtinut, miten sen virittelen siihen akvan reunaan...
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
jerrypa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jerrypa »

Laitetuulettimista (PC-tuulettimet) joista tässä on höpötetty löytyy yleisesti kolmea eri tyyppiä. Eli verkkovirralla (ei PC-tuuletin)(230-230V~ AC eli vaihtovirta) toimivia,joita käytetään teollisuudessa yleisesti laitteiden jäähdytyksissä (kalliita).
Sitten löytyy (muuntajan/laturin kautta) tasavirtaa käyttäviä tuulettimia (24V tai 12V DC eli tasavirtaa) käytetään yksittäisissä laitteissa kuten tietokoneissa. Ja sitten löytyy sekalainen määrä muita tuulettimia.

Itselläni on 2kpl 6cm puhaltimia 180l ja pitää lämmöt 25-26C 28-30C sijaan, olen rakentanut siihen termostaatin joka sammuttaa puhaltimet 25-26C. Ja 24C räpsähtää lämmitin päälle. [;)]

Nii ja jos ei ole muuntajaa niin ottaa tietokoneesta sen 12V tai 5V. Keltanen ja musta 12V, punanen ja musta 5V.

Kuva kytkennästä. Kannattaa käyttää kännykän laturia, koska siinä just hyvä jännite ja se on tasavirta muuntaja.

Kuva kytkennästä. Linkki ei toimi välttämättä oikein (kiitos työ koneen)
http://kotisivu.mtv3.fi/jerrypa/tuuletin.jpg

Jos kytket tuuletinta ja se ei lähde pyörimään niin kytke johdot toisinpäin.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

danjuska kirjoitti:Blue: minkälainen viritys sulla on, eli miten saat puhaltimet pysymään akvan reunalla puhaltamassa akvaan päin? Itse nimittäin eilen irrotin vintillä lojuneesta vanhasta 386:sta tuulettimen ja löytyi myös miehen vanha Siemensin kännylaturikin. Ajattelin tänään värkätä niistä tuulettimen, mutta tässä olen pohtinut, miten sen virittelen siihen akvan reunaan...
Mietin myös tuota samaa juttua ja laitoin väliaikaisesti puhaltimen puhaltamaan kahden lampun päälle. Siis puhallin puhaltamaan suoraan alaspäin lamppujen ja kansilasien välistä. No koska tuo systeemi on toiminut, en ole sitten yrittänyt keksiä mitään erikoisempaa systeemiä.

Taidat jo tietääkkin miten teet homman, mutta laitan tähän kuitenkin vielä yhden jutun. Tuosta jerrypa:n kuvasta näkee miltä systeemin (argh, mikä sana!) tulee näyttää. Täytyy vaan tarkistaa ettei laturi ole liian tehokas, jos tuuletin on 12V niin laturin täytyy olla myös 12V tai sen alle.
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Jees, mulla on tuuletin 12 V ja laturin "ulosanti" on 5 V. Täytyypä yrittää viritellä. Mulla on ilmeisesti hieman erilainen systeemi noiden kansilasien ja valaisimien kanssa kuin sulla, mutta joku oli tainnut jonkun pahvilaatikkoviritelmänkin värkätä. Täytyypä kahlata vielä uudestaan tämän ketjun kaikki viestit läpi, jos saisi vinkkejä.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

danjuska kirjoitti:Jees, mulla on tuuletin 12 V ja laturin "ulosanti" on 5 V. Täytyypä yrittää viritellä. Mulla on ilmeisesti hieman erilainen systeemi noiden kansilasien ja valaisimien kanssa kuin sulla, mutta joku oli tainnut jonkun pahvilaatikkoviritelmänkin värkätä. Täytyypä kahlata vielä uudestaan tämän ketjun kaikki viestit läpi, jos saisi vinkkejä.
Toivottavasti tuo 5V riittää.. no kokeilemalla se selviää :) Ongelmana saattaa olla ettei tuuletin jaksa lähteä pyörimään, mutta silloin sitä voi vähän avittaa vauhtiin, jos sitten alun jälkeen jaksaa pyörittää.

Mulla on kaksi erillistä valaisinkoteloa. Toista kansilasia olen vetänyt reunan yli sen verran että lasien väliin jää sopiva rako. Siinä kotelojen päällä se tuuletin sitten pysyy ihan hyvin ja pääsee puhaltamaan lasien välistä altaaseen.

Tapio Martimolla oli tarkoitus tehdä jonkinlainen "tuuletintorni", hän on saattanut asiasta kirjoitella ennemmin.
jerrypa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jerrypa »

Olen testannut erilaisia 12v tuulettimia ja jotkut lähtevät pyörimään jo 2.5V ja jotku vasta 4.5V, että eiköhän 5v riitä.

Tuulettimia pystyy (ainakin omiani) kytkemään sarjaan. Ja tästä on se hyöty, jos sinulla on vaikka 12v muuntaja ja sillä tuuletin pyörii liian kovaa Voit kytkeä kaksi tuuletinta sarjaan jolloin yhteen tuulettimeen vaikuttaa 6v (12v:2=6v) ja tuulettimet pyörii hiljempaa. Tällöin pitää muistaa että tuuletus teho pienenee.
http://kotisivu.mtv3.fi/jerrypa/tuuletinsarjassa
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

jerrypa: Kiitos isosti!!! Meinaan just mietin, että mistä saan hommattua toisen kännykkälaturin, mutta taidankin käydä hankkimassa tuollaisen 12 V muuntajan tähän hommaan. Toisen tuulettimen saan kaverilta.

Muuten, se pyöri aivan loistavasti tuolla 5 V:n laturilla.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juuri niin, sarjaan vaan monta! Niin minäkin meinasin tehdä, mutta huomasin että yksi tuuletin laski lämpöä melkein liikaakin 220-litraisessa. Olen säätänyt jännitettä (??) pienemmäksi, nyt muuntaja antaa 7,5 V 12 sijasta. Lämpötila nousi 24 -> 25,5. Tosi tehokas tuo tuuletin kyllä on, sisällä asunnossa lämpöä koko ajan 29 astetta.
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

danjuska kirjoitti: mutta joku oli tainnut jonkun pahvilaatikkoviritelmänkin värkätä.

Täällähän se pahvilaatikkoviritys oli :mrgreen:
Ei todellakaan kaunis mutta toimii.

Joskus laitan laatikkoon pari kylmäkallea vielä, niin viilentää lisää siinä 1 asteen. Tosin kallet sulaa joutuin ja niitä saa olla vaihtamassa solkenaan.
Tästä syystä lähikaupasta kallet loppuivatkin, muutettuaan allekirjoittaneen kotiin [;)]
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Blue kirjoitti:Juuri niin, sarjaan vaan monta! Niin minäkin meinasin tehdä, mutta huomasin että yksi tuuletin laski lämpöä melkein liikaakin 220-litraisessa. Olen säätänyt jännitettä (??) pienemmäksi, nyt muuntaja antaa 7,5 V 12 sijasta. Lämpötila nousi 24 -> 25,5. Tosi tehokas tuo tuuletin kyllä on, sisällä asunnossa lämpöä koko ajan 29 astetta.
Jaa taitaakin olla sitten parempi, että kokeilen ensin tuota yhtä vaan.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

danjuska kirjoitti:Jaa taitaakin olla sitten parempi, että kokeilen ensin tuota yhtä vaan.
Juu saattaa hyvinkin riittää, varsinkin jos altaasi on suunnilleen samaa kokoluokkaa kuin omani . Ja helppohan siihen on toinen tuuletin lisätä, jos ei riitä :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Pahvilaatikkoviritys kuulostaa hieman hurjalta, kun juuri eilenkin joku perhe oli polttanut talonsa jätettyään tuulettimen vartioimattomana päälle.

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/ ... 9379315930
harrih
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja harrih »

Luulisin 12 voltilla toimivien tuulettimien toimivan sen verran viileenä, että tulipalon vaaraa ei oo. Ainakaa miu tietokone ei oo vielä syttyny tulee, vaikka palavia materiaaleja sisältääki :)
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
Yksi iso vatsalihas on parempi kuin kuusi pientä.

Hartsa
sera1
Member
Member

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Pc:n puhaltimet ovat hiiliharjattomia, ne eivät lämpene.
Toimivat 12:sta voltilla 0,28 A:n virralla.
Muuntajassa niin pieni sulake, ettei aiheuta tulipaloa. Vaan sulake palaa.

Näin mieheni asian selvitti (minulle täyttä hepreaa) [;)]
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Bebekissä on muuten myynnissä rakennussarjoja, jotka on tarkoitettu PC:n tuulettimen kierrosluvun säätöön lämpötilan perusteella. Ei maksa monta rahaa :mrgreen:

Jos juotoskolvi pysyy kädessä niin menoksi. Homma kun hehdään heikkovitrapuolella, joten sähköiskujen vaaraa ei ole.

Sain muuten eilen aiheesta kolmanteen tietoneohjatun valohimmentimen käyttökuntoon. Enää käytetyn koneen osto, lopullinen ohjelmointi ja menoksi....

Sitten katsotaan mihin kaikkeen muuhun akvaarion ohjaukseen ja säätöön keksin sitä käyttää :mrgreen:

On myös vesivahteja, jotka ilmoittavat hälyttämälllä, jos akvaario vedenvaihtojen aikana meinaa täyttyä liikaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”