Kalojen nirsoilu
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Kalojen nirsoilu
Millaisia kokemuksia teillä muilla on kalojenne nirsoilusta ruuan suhteen? Miten olette onnistuneet laajentamaan ruokavaliota, vai oletteko nähneet yrityksen turhaksi. Ja jos parvesta yksi yksilö on osoittautunut ruokinnassa muita hankalammaksi, miten se on näkynyt kalan kasvussa tms. Niin ja oppivatko kalat, kuten ihmisetkin, aikuisiällä maistelemaan rohkeammin uusia makuja.
Täällä varsinaisia nirsoilijoita olivat nuolimonnit, sillä eivät levän lisäksi muuta suostuneet syömään. Kutemisten alettua naaras kuitenkin alkoi kelpuuttaa viherruokatabletteja ja silloin tällöin koiraskin niitä kävi näykkimässä. Nyt eivät enää kude (lämpötila liian korkea helteen vuoksi) eikä enää muu kuin levä kelpaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Meillä kelpaa kaikki ruoka. Tosin itse tekemä kasvispitoinen ruoka tuppaa menemään hiukan huonosti kaloille. Samaten leväkään ei aina kelpaa, jos niitä ilmenee. Mutta levätkin maistuu kun ei muuta tarjoa levänsyöjille,
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
No pallokaloistamme olet mysli varmaan jo kuullutkin, pienellä kouluttamisella ja kärsivällisyydellä todellisista nirsoilijoista saa melko kaikkiruokaisia. Rengaspallokalat ovat pahimpia, niille ei käy kuin elävä tai pakasteruoka satunnaista vahinkoa lukuunottamatta mutta ne sitten kelpaavatkin melkein kaikki kunhan palakoko on riittävän suuri. No mikäs siinä, kun sen vaan tietää, halpaa sapuskaahan nuo katkaravut ja simpukat ovat.
Puikkokalat ovat vähän samanlaisia, kuivamuona ei mene edes vahingossa. Surviainen maistuu, mutta varsinainen herkku on hauen mäti jossa ehdottomasti mukana mätipussin riekaleita jotta pääsee vähän reuhtomaan ruuan kanssa. Toinen herkku on kalajauheliha (toistaiseksi kokeiltu särki ja pasuri, haukea on pakastimessa odottamassa mahdollisten matojen paleltumiskuolemaa), sitä menisi vaikka kuinka paljon. Myös katkarapu ja simpukka menevät, ei kuitenkaan yhtä kovalla innolla.
Ensimmäinen kalamme, partis Tessi oli myös nirso alkuun. Ei kelvannut kuin levä. Eivät mitkään erilaiset hienot pillerit joita kaupasta kannettiin, kun ajateltiin että sehän raukka kuolee kun ei syö oikeaa terveellistä modernia fast foodia. No, oppihan se aikanaan, kun levä loppui altaasta jonkin ekokatastrofin (luultavasti katinkultamonnien ja levisten) seurauksena, nykyään menee erityisesti kesäkurpitsa mutta sekin kuulemma universaali partisten herkku oli aivan ilmaa (tai vettä) sen alkuvaiheen leväinnostuksen aikana.
Ai niin, palloista vielä. Kyhmypallot ovat vähän nirsoja popsimaan mitään mikä ei liiku. Toisinaan jää herkkupalakin (Wardleyn pelletti) poimimatta jos se vaan lojuu pohjalla, mutta heti kun vähän tikulla tökkää niin kala hyökkää sen kimppuun kuin joku taisteluhelikopteri. Ja erehdyksiä sattuu, joskus kala haukkaa p***aa kun pökäle vierii pohjaa pitkin virtauksen mukana kovin houkuttelevasti...
Mika
Puikkokalat ovat vähän samanlaisia, kuivamuona ei mene edes vahingossa. Surviainen maistuu, mutta varsinainen herkku on hauen mäti jossa ehdottomasti mukana mätipussin riekaleita jotta pääsee vähän reuhtomaan ruuan kanssa. Toinen herkku on kalajauheliha (toistaiseksi kokeiltu särki ja pasuri, haukea on pakastimessa odottamassa mahdollisten matojen paleltumiskuolemaa), sitä menisi vaikka kuinka paljon. Myös katkarapu ja simpukka menevät, ei kuitenkaan yhtä kovalla innolla.
Ensimmäinen kalamme, partis Tessi oli myös nirso alkuun. Ei kelvannut kuin levä. Eivät mitkään erilaiset hienot pillerit joita kaupasta kannettiin, kun ajateltiin että sehän raukka kuolee kun ei syö oikeaa terveellistä modernia fast foodia. No, oppihan se aikanaan, kun levä loppui altaasta jonkin ekokatastrofin (luultavasti katinkultamonnien ja levisten) seurauksena, nykyään menee erityisesti kesäkurpitsa mutta sekin kuulemma universaali partisten herkku oli aivan ilmaa (tai vettä) sen alkuvaiheen leväinnostuksen aikana.
Ai niin, palloista vielä. Kyhmypallot ovat vähän nirsoja popsimaan mitään mikä ei liiku. Toisinaan jää herkkupalakin (Wardleyn pelletti) poimimatta jos se vaan lojuu pohjalla, mutta heti kun vähän tikulla tökkää niin kala hyökkää sen kimppuun kuin joku taisteluhelikopteri. Ja erehdyksiä sattuu, joskus kala haukkaa p***aa kun pökäle vierii pohjaa pitkin virtauksen mukana kovin houkuttelevasti...
Mika
Uusi röykkiö punapäätetroja. Sylkevät ruoan pois ja kelpuuttavat vain nälissään hiutaleita. Survareita kyllä mussuttavat. survareita en kuitenkaan viitsi antaa kuin kerran päivässä, jottei nitraattiarvo kohoa viikossa.
Kyllä se nälkä jossain välissä voittaa ja alkaa ne muutkin ruoat kelpaamaan - ei tietysti kannata tappaa kalojaa nälkääkään..
Kyllä se nälkä jossain välissä voittaa ja alkaa ne muutkin ruoat kelpaamaan - ei tietysti kannata tappaa kalojaa nälkääkään..
Töyhtökäppänäherramme tuppaa olemaan jokseenkin ronkeli hiutaleruokaa kohtaan mutta kun tarpeeksi nälkä tulee se suostuu maistamaankin ja sitten syömään
Aina välillä se näyttää siltä että nousisi altaasta ja tulisi itse kaatamaan tubifexejä altaaseen kun minä en kerran osaa...
Aika pieneksi kaveri on jäänyt mutta on kyllä kasvanut siitä kun tuli. Nykyään hiutaleruoan sekaan olen ryhtynyt tunkemaan myös erilaisia matosia ja kirppuja jotta tämäkin syö päivittäin.

Aina välillä se näyttää siltä että nousisi altaasta ja tulisi itse kaatamaan tubifexejä altaaseen kun minä en kerran osaa...
Aika pieneksi kaveri on jäänyt mutta on kyllä kasvanut siitä kun tuli. Nykyään hiutaleruoan sekaan olen ryhtynyt tunkemaan myös erilaisia matosia ja kirppuja jotta tämäkin syö päivittäin.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Katselin tänään pikkuista kaardinaalitetraparveani silmät selällään, kun joku niistä oli keksinyt, että pohjatabletteja voi sittenkin syödä ja koko lauma oli sitten tabletin kimpussa. Luulin, että ne syövät vain vajoavia ruokia ja joskus vähän pinnalta. Kantelivat tablettia ja noukkivat sen pohjasta vuoroin kuin taistelukalani. Nerokkaita otuksia.
Sitten kun tabletti on sopivan litteä, kuten vaikka Tetra WaferMix, niin ne heittelevät niitä hauskasti vähän kuin frisbeetä. Yllättävän kauas saattaa lentää.tikkuhirviö kirjoitti:Katselin tänään pikkuista kaardinaalitetraparveani silmät selällään, kun joku niistä oli keksinyt, että pohjatabletteja voi sittenkin syödä ja koko lauma oli sitten tabletin kimpussa. Luulin, että ne syövät vain vajoavia ruokia ja joskus vähän pinnalta. Kantelivat tablettia ja noukkivat sen pohjasta vuoroin kuin taistelukalani. Nerokkaita otuksia.
Mika
Nirsoilijoita löytyy myös multa.
Mikäliebanjomonni syö vain ja ainoastaan lohenmätiä ja sekin on tajottava pinseteillä nokan eteen. Onhan se mukavaa, kun kala syö "kädestä", mutta ruokinta on esim. lomilla hankalaa... Ja vettä vaihtaessa Leevi-banjo käy kiinni käteen ruuan toivossa.
Nyt jo edesmennyt perhoskirjoaffennaaras Madame ei koskenut hiutaleisiin pitkällä tikullakaan. Tubifexia se maisteli, mutta lohenmäti oli senkin pääruoka.
Ja minähän en ole hemmotellut fisujani pilalle![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mikäliebanjomonni syö vain ja ainoastaan lohenmätiä ja sekin on tajottava pinseteillä nokan eteen. Onhan se mukavaa, kun kala syö "kädestä", mutta ruokinta on esim. lomilla hankalaa... Ja vettä vaihtaessa Leevi-banjo käy kiinni käteen ruuan toivossa.
Nyt jo edesmennyt perhoskirjoaffennaaras Madame ei koskenut hiutaleisiin pitkällä tikullakaan. Tubifexia se maisteli, mutta lohenmäti oli senkin pääruoka.
Ja minähän en ole hemmotellut fisujani pilalle
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
~¤nopeat elävät, kuolleet eivät¤~
Meillä on alettu nyt yllättäen laajentaa ruokavaliota. Ensin annoin hyttysentoukkia, kerrit olivat vähän ihmeissään että mitäs ne nuo muka on. No niin vain lopulta meni toukat hyvällä ruokahalulla. Helmirihma otti yhden suuhunsa ja sylkäisi pois, ei kelvannut. Sitten kokeilin pakasteruokaa, se ei tununut kelpaavan kenellekkään. No tässä muutama päivä sitten annoin taas hyttysentoukkia, kerrit olivat heti suu auki odottamassa. Kiilakyljillä kesti hetken tajuta mistä oli kyse, mutta kun pääsivät vauhtiin niin kerrit jäi kakkoseksi. Helmirihmalle ei taaskaan kelvannut.
Eilen kokeilin juuri ostamiani uusia ruokia; verimatoja, jotain pieniä palloja ja krill-hiutaleita. Kaikki kelpasi kerreille, hyvä etteivät tukehtuneet pitkiin matoihinsa. Ne pallukat otettiin suuhun, sylkäistiin pois, otettiin suuhun jne. ilmeisesti lopuksi kostuivat niin että menivät suusta alas. Helmirihma tykkäsi ainoastaan uusista hiutaleista.
Toisessa altaassa kokeilin hyttysentoukkia, kukaan ei tuntunut edes huomaavan niitä. Siellä onkin kardinaalitetroja, jotka eivät suuremmin pinnasta syö. Näin siis meillä, tulipas pitkä selostus
Eilen kokeilin juuri ostamiani uusia ruokia; verimatoja, jotain pieniä palloja ja krill-hiutaleita. Kaikki kelpasi kerreille, hyvä etteivät tukehtuneet pitkiin matoihinsa. Ne pallukat otettiin suuhun, sylkäistiin pois, otettiin suuhun jne. ilmeisesti lopuksi kostuivat niin että menivät suusta alas. Helmirihma tykkäsi ainoastaan uusista hiutaleista.
Toisessa altaassa kokeilin hyttysentoukkia, kukaan ei tuntunut edes huomaavan niitä. Siellä onkin kardinaalitetroja, jotka eivät suuremmin pinnasta syö. Näin siis meillä, tulipas pitkä selostus

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
sera1 kirjoitti:Tuosta muikunmädistä muuten... Onko kaupassa siihen sekoitettu suolaa?
Joskus on esim. lohenmätiin laitettu.
En tiedä, kun olen aina antanut itse kalastettujen muikkujen mätiä. Mutta kyllä varmaan suolaamatontakin saa kaupasta, kannattaa kysellä! Kaupasta ostettuna muikun mäti taitaa vaan olla todella kallista kaloille syötettäväksi...
No eiköhän se silti kaupan purkkiruokiin verrattuna ole kilohinnaltaan varsin kilpailukykyinen. Ja maksaahan ne pakasteruuatkin, surviainenkin pari-kolmekymppiä kilo.
Halvemmat pakasteet ovatkin muuten sitten tosi edullista kalanruokaa. Esim. katkaravut olivat kuorittuina muistaakseni kympin luokkaa kilolta, simpukka samoin. Samalla rahalla taitaa saada parisataa grammaa katkarapupellettejä. Kuivamuonan kuiva-ainepitoisuus tietysti on suurempi eli pakasteiden mukana tulee ostettua enemmän vettä, mutta ei se kyllä kokonaan taida kompensoitua ja jotenkin nuo "oikeat elukat" tuntuvat pätevämmältä sapuskalta ja maistuvatkin paremmin.
Mika
Halvemmat pakasteet ovatkin muuten sitten tosi edullista kalanruokaa. Esim. katkaravut olivat kuorittuina muistaakseni kympin luokkaa kilolta, simpukka samoin. Samalla rahalla taitaa saada parisataa grammaa katkarapupellettejä. Kuivamuonan kuiva-ainepitoisuus tietysti on suurempi eli pakasteiden mukana tulee ostettua enemmän vettä, mutta ei se kyllä kokonaan taida kompensoitua ja jotenkin nuo "oikeat elukat" tuntuvat pätevämmältä sapuskalta ja maistuvatkin paremmin.
Mika
Pantterikiipijäni ovat erittäin nirsoja, eivätkä ole kertaakaan syöneet hiutaleruokaa, joten kalani sitten saavat joka päivä pakasteörkkejä.
Täytyypä ostaa ihan kaupasta noita kuorittuja katkarapuja, nehän tulee varmaan paljon halvemmaksi, kun olen ostanut Krilliä ym.aina vaan akvaarioliikkeestä.Ai, niin katkarapupelletti on ainoa valmisruoka, jonka ne syö. Revontulille ja Odessabarbeille kyllä kelpaa hiutaleetkin, mutta pääravinto niilläkin on pakasteörkit, kun joutuu kerta antaa panttereillekkin joka päivä. Välillä sitten annan erikseen viherhiutaleita barbeille, kun ne sitä kuulema ruokavalioonsa tarvitsevat
Täytyypä ostaa ihan kaupasta noita kuorittuja katkarapuja, nehän tulee varmaan paljon halvemmaksi, kun olen ostanut Krilliä ym.aina vaan akvaarioliikkeestä.Ai, niin katkarapupelletti on ainoa valmisruoka, jonka ne syö. Revontulille ja Odessabarbeille kyllä kelpaa hiutaleetkin, mutta pääravinto niilläkin on pakasteörkit, kun joutuu kerta antaa panttereillekkin joka päivä. Välillä sitten annan erikseen viherhiutaleita barbeille, kun ne sitä kuulema ruokavalioonsa tarvitsevat

No ja taatusti on. Ainakin joka mätipurkissa jonka minä olen nähnyt. Ihmistä viisaampi kalatiskin myyjä kun valisti minua, että "ei mätiä voi säilyttää ilman suolaa, ei se säily edes pakastettuna ilman suolaa, eikä sitä saa myydä ilman suolaa.." Väitteen todenmukaisuudesta jokainen vetäköön omat mielipiteensä, mutta yksi asia on selvä : Kaupasta ei saa mätiä ilman suolaa.sera1 kirjoitti:Tuosta muikunmädistä muuten... Onko kaupassa siihen sekoitettu suolaa?

Ja mainittakoon tuohon edelliseen lisäyksenä että todellisuudessa se mäti kyllä pakastettuna säilyy vallan mainiosti, olen syöttänyt kaloilleni alkukevään haukien mätiä hyvällä menestyksellä. Sulattaessa se näyttää ja tuoksuu samalta kuin "uutena", en pelkäisi yhtään laittaa siitä itselleni ruokaa - ja jos pelkäisin että se on pilaantunutta, niin tuskin kaloillenikaan sitä syöttäisin.
Mika
Mika
Kyllä minunkin mielestäni tuo mäti säilyy kun se heti pakastetaan ja sitten annetaan taas kaloille samantien kun on hieman sulanut tai voihan sitäkin laittaa jäisenä palana altaaseen. Minä olen pakastanut muikunmädin isona levynä ensin ja siitä leikkelen pieniä paloja kaloille. Itse olen säästänyt sitä pakastimessa maksimissaan 4 kuukautta. Olen kanssa jättänyt mätiin sen ympäröivän pussin ja tuntuu ne riekaleet maistuvan myös. Meillä sitä tuntuu miltei kaikki syövän, seeprat, rihmat, monniset, partikset,
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
Saa kaupastakin suolatonta mätiä mutta se pitää osata ostaa mätipussissaan vielä. Eri asia on tietty että mikä kauppa myy mätiä sellaisessa muodossa. Kausikalojen, kuten mateen, mätiä saattaa saada kokonaisina pusseina. Ja useimpien kauppahallien kalakauppiailta saa ainakin jos käy tilaamassa.mysli kirjoitti:No ja taatusti on. Ainakin joka mätipurkissa jonka minä olen nähnyt. Ihmistä viisaampi kalatiskin myyjä kun valisti minua, että "ei mätiä voi säilyttää ilman suolaa, ei se säily edes pakastettuna ilman suolaa, eikä sitä saa myydä ilman suolaa.." Väitteen todenmukaisuudesta jokainen vetäköön omat mielipiteensä, mutta yksi asia on selvä : Kaupasta ei saa mätiä ilman suolaa.sera1 kirjoitti:Tuosta muikunmädistä muuten... Onko kaupassa siihen sekoitettu suolaa?
Säilymisestä vielä, toki mäti säilyy suolaamattomanakin pakastimessa ja mäti on siitä poikkeuksellista tavaraa että sitä voi pakastaa uudestaan sulattamisen jälkeenkin ja on vielä syömäkelpoista (toki ei ole saanut päästä lämpiämään pahasti)
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
Marikki