Mikä levä on mitäkin?
Valvoja: Moderaattorit
Mikä levä on mitäkin?
Miten tiedän mitkä levät on hyviä, mitkä pahoja? Leväkausi on ollut menossa huhtikuusta alkaen. Turboja ja rapuja on sekä kaikenlaisia ihmemönkiäisiä, mutta levä on ja pysyy. Olen jotain lehtisalaatin näkösiä vihreitä ja punasia repiny käsinkin pois. Kannattaako? Onko jossain kuvia mistä näkis mikä levä on mikäkin? Ai niin, onkohan tosi paha levä semmonen mikä on ihan tumman viinipunaista a näyttää lähinnä tuulessa hulmuavalta hippitukalta. Ota tästä nyt sitten selvää....
Ehkäpä kukaan ei vain yksinkertaisesti tiedä. Meriveden harrastajia hyvin todennäköisesti lienee palstan käyttäjistä pienempi osa kuin makean veden harrastajista, sillä www.aqua-web.org aloitti tietääkseni makean veden akvaarioille suunnattuna keskustelupaikkana.
Re: Mikä on mitäkin?
Onhan se kysymys pikkasen vaikea, leviä on hyvin erilaisia ja osa niistä kuuluu riutta-akvarioon, tuskin täysin levätöntä allasta on olemassa ja mielestäni semmoinen ei ole luonollinen, mutta levä ei saisi kasvaa riesaksi asti, jos allas on uusi vasta perustettu niin levävaiheet on ihan luonnollisia, se tumman viininpunainen voi hyvin olla cyanobakteeri taikka sitten ei, vihreä taas kuitulevä ja se ei mielestäni ole mitenkään paha levä, välskärit ym.. kalat syövät sitä mielellään, minun silmissä pahin levä on on ruskea levä mikä peittää kaiken kiven ja pohjan, se tulee alkuvaiheessa kun allas on perustettu.Irti kirjoitti:Miten tiedän mitkä levät on hyviä, mitkä pahoja? Leväkausi on ollut menossa huhtikuusta alkaen. Turboja ja rapuja on sekä kaikenlaisia ihmemönkiäisiä, mutta levä on ja pysyy. Olen jotain lehtisalaatin näkösiä vihreitä ja punasia repiny käsinkin pois. Kannattaako? Onko jossain kuvia mistä näkis mikä levä on mikäkin? Ai niin, onkohan tosi paha levä semmonen mikä on ihan tumman viinipunaista a näyttää lähinnä tuulessa hulmuavalta hippitukalta. Ota tästä nyt sitten selvää....
Ja tiedysti jos haluat että joku yrittäisi arpoa mitkä levät on kyseessä sun altaassa niin ilman kuvia se ei oikein onnistu.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: jaa...
Suurin levistä on näköhaitta silmälle. Tietysti, jos kasvavat korallin päälle, koralli joutuu käyttämään hirveästi energiaa limottamiseen ja näin estämään levän pinnalleen kasvamisen.Irti kirjoitti:Miten tiedän mitkä levät on hyviä, mitkä pahoja? Leväkausi on ollut menossa huhtikuusta alkaen. Turboja ja rapuja on sekä kaikenlaisia ihmemönkiäisiä, mutta levä on ja pysyy. Olen jotain lehtisalaatin näkösiä vihreitä ja punasia repiny käsinkin pois. Kannattaako? Onko jossain kuvia mistä näkis mikä levä on mikäkin? Ai niin, onkohan tosi paha levä semmonen mikä on ihan tumman viinipunaista a näyttää lähinnä tuulessa hulmuavalta hippitukalta. Ota tästä nyt sitten selvää....
Jotkut levät on myrkyllisiä. Esim. turbo kuolee, kun syö sitä.
Levien käsien repiminen on ihan ok. Näin viet järjestelmästä pois ravinteita ja estät levien leviämisen jokapaikkaan. Käsin repiminen pääasiassa kuitenkin "toivotonta", jos haluat jonkun levän poistaa kokonaan.
Kalkkiveden käyttäminen ja kalkkireaktorin käyttäminen todennäköisesti vähentää leviä.
Levät kuuluu normaaliin kypsymiseen ja menevät ohi aikanaan. Vuoden sisällä.
Netistä löydät kuvia levistä. Näistä jotkin voivat olla jotain mitä sinulla on tai sitten löydät samoilta sivuilta muita leviä:
Cyano
Caulerpae
Halimeda
Hair algae
No hei, vähän hätänen kommentti. Jos olisit pistänyt kuvia mukaan, ei tarvitsisi arvata.Irti kirjoitti:Eipä taida tällä saitilla olla paljoo virkaa kun ei kukaan vaivaudu vastaamaan... Ehkä kysymys oli liian tyhmä, kaikilla kun ei ole kokemusta mutta halua sitäkin enemmän.
Alkuperäiseen kysymykseen tuskin nyt pysty vastata paljon mitään, ilman kuvia näiden levien määritteleminen on melko mahdotonta. Asiasta löytyy kuitenkin kirjallisuutta, mistä löydät vastauksen ihan itsekin: The Modern Coral Reef Aquarium volume 1:ssa on asiaa levistä ja se on muutenkin aika hyvä yleiskirja aloittelijalle, sitä saa edullisesti Siniriutasta. Lisäksi löytyy ihan oma kirja aiheesta: Algae: A Problem Solver Guide, Julian Sprung sitä minulla ei ole, mutta muut Sprungin kirjat samasta sarjasta ovat ihan ok, ainakin ovat hyviä kuvakirjoja.
Levästä puhutaan myös muissa aloittelijan kirjoissa, kuten Reef Secrets, löytyy myös Siniriutasta.
p.s. tämä ei kuitenkaan tarkoita että "ei viitsi vastata kun kirjoistakin löytyy" vaan yksinkertaisesti suullisesta leväkuvauksesta ei saa mitään selvää, jos saat levistä kuvia niin voidaan katsoa, mitä levää kannatta kasvattaa ja mitä ei.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
p.s. tämä ei kuitenkaan tarkoita että "ei viitsi vastata kun kirjoistakin löytyy" vaan yksinkertaisesti suullisesta leväkuvauksesta ei saa mitään selvää, jos saat levistä kuvia niin voidaan katsoa, mitä levää kannatta kasvattaa ja mitä ei.

-
- Senior Member
- Viesti:
Re: Mikä levä on mitäkin?
Kun katsot kuvaa niin huomaat että erillaisia makroleviä löytyy minunkin altaasta. http://koti.mbnet.fi/hillybil/Kuvat/Nan ... .05.03.jpgIrti kirjoitti:Miten tiedän mitkä levät on hyviä, mitkä pahoja? Leväkausi on ollut menossa huhtikuusta alkaen. Turboja ja rapuja on sekä kaikenlaisia ihmemönkiäisiä, mutta levä on ja pysyy. Olen jotain lehtisalaatin näkösiä vihreitä ja punasia repiny käsinkin pois. Kannattaako? Onko jossain kuvia mistä näkis mikä levä on mikäkin? Ai niin, onkohan tosi paha levä semmonen mikä on ihan tumman viinipunaista a näyttää lähinnä tuulessa hulmuavalta hippitukalta. Ota tästä nyt sitten selvää....
Eriasia on että tykkääkö niiden näöstä mutta itse pidän niiden hyödyllisyydestä. Kaikki minkä voisi nyppimällä hävittää niin annan olla ja kasvaa. Ne mitkä vaatii leväskrabaa niin hävitän, siinä periaatteeni.
Kunhan eivät valtaa koko allasta.
Kypsymisestä kuvasarja täällä jos kiinnostaa: http://www.aqua-web.org/users/hilly/kuvia.php
Siellä näkee pahat levät kun peittävät kivetkin limamaisella hötöllä.
Mulla oli linna kyseisen levän peitossa. Otin linna akvaariosta ja upotin hetkeksi kuumaan veteen ja linna takaisin niin levä oli lähtenyt parissa päivässä eikä sen koommin ole takaisin tullut. Tästä on tosin aikaa vasta kuukausi mutta ei ole vielä levää näkynyt. Tuon "keittämisen" jälkeen pari monnia on piipahtanut levällä, en tosin tiedä söivätkö sitä vai poikkesivatko muuten vain.Jukka kirjoitti:Mikähän otus söisi tätä levää:
[kuva]
Ainakaan keltavälskärille eikä Astreaea -kotiloille ei maistu. Toisaalta tämä hair algae(?) ei ole hassumman näköistä, mutta jos haluan siitä eroon niin mikähän sitä siis söisi?
Mieluiten se saisi olla joku selkärangaton. Olisikohan Mespiliasta mihinkään?
-------------------
Unohdappa muuten jos tämä levä on suolaisesta tankista. Sitä ei varmaakaan parttikset syö

Mulla oli suunnilleen samanlaisen levän kanssa ongelmia puolisen vuotta sitten, juuri akvaarion siirron jälkeen. Keltavälskäri ei koskenutkaan, viherluikerosta, kettukalasta (RIPJukka kirjoitti:Mikähän otus söisi tätä levää:
Ainakaan keltavälskärille eikä Astreaea -kotiloille ei maistu. Toisaalta tämä hair algae(?) ei ole hassumman näköistä, mutta jos haluan siitä eroon niin mikähän sitä siis söisi?
Mieluiten se saisi olla joku selkärangaton. Olisikohan Mespiliasta mihinkään?

Merisiili
Mä pääsin vastaavasta hamppuisesta kuitulevästä eroon merisiilin avulla. En muista merisiilin nimeä, mutta olen nähnyt niitä melko usein myynnissä. Merisiili on musta, pitkäpiikkinen ja sinertää kauniisti joistakin kohdista. Kyseinen merisiilini hoiti kaikki kuitulevät muutamassa viikossa.