Tiikerinuoliaiset jemmassa

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Tiikerinuoliaiset jemmassa

Viesti Kirjoittaja Lahna »

Olen elänyt siinä vakaassa uskossa, että tiiekrinuoliaiset ovat aktiivisia ja liikkuvia kaloja. Omassa tankikssani niitä ei näe ollenkaan vaan ne ovat jemmassa akvaarissa olevassa linnassa. Tarkemmin sanoen neljä tiikerinuoliaista ovat ahtautuneet linnan torneihin. Pitäisiköhän tästä käytöksestä huolestua? Ei ole mitään käsitysä milloin ne syövät, koska en ole nähnyt niitä vaikka akvaariosta on sammunut valotkin. Mulla on käynyt mielessä on tukkia linnan tornit ettei tikrut sinne pääsisi.

Pänikällä on kokoa 315 litraa
Lämpötila on nyt ollut n. 30 astetta, tosin niitä ei näkynyt normaaliinkaan aikaan jolloin lämpö oli n. 25 astetta
Tankissa ollut ph-ongelma (hapanta vettä), joka on nyt kuitenkin poistunut ja ph on siinä 6,5-7 tasaisesti.
kalasto on:

Seitsemän Viiritetraa
kaksi isoa partamonnia + neljä poikasta
Neljä tiikerinuoliaista
Kahdeksan miekkapyrstöä (aikuista)
Neljä miekkapyrstyöä (poikasta)
Kaksi avainkirjoahventa
Yksi kirjokala
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Muutama tarkentava kysymys:
Koska olet tikrut viimeksi nähnyt? Näkyykö niitä edes vedenvaihdoissa? Oletko huomannut, että muut kalat kävisivät imeskelemässä niiden kylkiä tai muuten häiriköimässä niitä? Mitkä ovat altaasi vesiarvot, muut kuin pH? Kuinka usein vaihdat vettä? Onko altaassasi virtausta? Kuinka kauan tikrut ovat altaassasi olleet?

Älä missään tapauksessa tuki mitää luolia/koloja, joihin tiikerinuoliaiset menevät. Ne haluavat välillä olla rauhassa ja tarvitsevat piilopaikkoja.

Tiikerinuoliaiset tottuvat kyllä ihmisen läsnäoloon, mutta se voi viedä aikaa. Minun kahdeksasta tikrustani yksi on jopa niin rohkea, ettei välitä vedenvaihdosta ja kasvien nyppimisestä. Se uiskentelee tyytyväisenä syömään ruokaa käden viereen. Muut piiloutuvat luolaansa ja kurkkivat sieltä ihmeissään. Olen jopa kuullut, että tikrut oppivat syömään kädestä. Itse en sitä ole edes yrittänyt.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Näin tikrut viimeksi pari viikkoa sitten kun puhdistin linnan ja jouduin "häätämään" ne hetkeksi asunnostansa.

Ei niitä muuta taida häiriköidä, joskus monni singahtaa linnasta mutta en tiedä onko tikruja tökkimässä.

NO3=10
NO2=0
GH=<3
KH=0
PH=6,5

------------------

Osaan sitten unohtui vastata. VEttä vaihdan viiokttain 50%. Viratusta kyllä on, pinta lainehtii oikein kivasti. Kotisivuillani on tietoa pänikästä www.jarmoainasoja.net ja kohtaan perhe.
Jokeri
Member
Member

En jostain syystä saa sivujasi auki. Huoltokatkos?
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Re: Tiikerinuoliaiset jemmassa

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Lahna kirjoitti:..ph on siinä 6,5-7 tasaisesti...
8O
Vai tasaisesti :D Minkälaisella aikavälillä seilaa 6.5:sta 7:n? Jos on aamulla 6.5 ja illalla 7, niin aivan liikaa heiluntaa. n.0.1/vrk on vielä tiikerinuoliaiselle siedettävä huojunnan määrä. Koitappas lisätä vaikka ruokasoodaa tasainen rkl/vedenvaihto, niin saat KH:ta ja pH:ta hiukan ylös, samalla pH:n huojunnan pitäisi hiukan rauhoittua.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Jokeri kirjoitti:En jostain syystä saa sivujasi auki. Huoltokatkos?
Kyllä pitäisi pelittää, ainakin äsken oli ihan ok 8O
KtMan kirjoitti:
8O
Vai tasaisesti :D Minkälaisella aikavälillä seilaa 6.5:sta 7:n? Jos on aamulla 6.5 ja illalla 7, niin aivan liikaa heiluntaa. n.0.1/vrk on vielä tiikerinuoliaiselle siedettävä huojunnan määrä. Koitappas lisätä vaikka ruokasoodaa tasainen rkl/vedenvaihto, niin saat KH:ta ja pH:ta hiukan ylös, samalla pH:n huojunnan pitäisi hiukan rauhoittua.
Ei se huoju, muistelin sen tuohon väliin. Pitäisi olla 6,5 on ollut sitä jo reilun viikon verran. Olisiko tuo KH ongelmana tikrujen jemmautumiseen?
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Lahna kirjoitti:. Omassa tankikssani niitä ei näe ollenkaan vaan ne ovat jemmassa akvaarissa olevassa linnassa. Tarkemmin sanoen neljä tiikerinuoliaista ovat ahtautuneet linnan torneihin. Pitäisiköhän tästä käytöksestä huolestua?

Omat kolme tikruani häärävät ihan tauotta akvaarion etuosissa eivätkä käy piilossa välillä. Voin tehdä ihan mitä vain niin nämä eivät hätkähdä- saisin ne kiinni jopa kasvipihdeillä :P (ja todellisuuden nimessä olen kerran vahingossa kiinni lähes napannutkin kun kasveja istuttelin ja pienin kolmesta kiersi pihtejä kuin susi saalista...). Allas on kooltaan 600-litraa.

Ruokaa nämä kolme syövät aina kädestä. Tullaan vauhdilla jonon ensimmäiseksi ja tubifeksit ja hiutaleet naamariin ennen muita: hyvä kun ovat edes vedenpinnan tasolle ruoat ehtineet :mrgreen:

Osaan siis vain sanoa että ei normaalia moinen piilottelu ja että tosiaan se kertoo että jotain on pielessä.
Viimeksi muokannut Rääkky, 22:44, 17.07.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vemkki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vemkki »

Onko akvaariossa miten paljon piilopaikkoja? Tikrut saattavat piileskellä tuolla, kun kokevat sen olevan ainoa suojainen paikka akvaariossa. Jos piiloja on paljon, niin kalat saattavat olla rohkeampia, koska aina on lähellä jokin paikka jonne sännätä piiloon. :)

Omat tikruni tuntuvat olevan selvästi vilkkaampia, jos olen vaihtanut poikkeuksellisen tiheästi vettä, joten vedenlaadullakin on merkitystä. Sinulla kyllä nitraatit eivät ole kovin korkealla, joten siitä tuskin on kysymys.

Jos akvaario on kovin kirkas, niin sekin voi vaikuttaa negatiivisessa mielessä. Tikrut tykkäävät hämärästä, mutta liekö tämäkään syynä, mikäli kalasi eivät ole näkyvissä edes pimeällä.

Miten kauan sinulla on ollut nämä kalat, ja minkä kokoisia ne ovat? Jos niitä ei ole ollut pitkään, niin eivät ole ehkä tottuneet edes syömään. Monilla monneilla varsinkin tuntuu olevan se tyyli, että jos on arkuutta, niin sitten ei tulla edes syömään, vaan mökötetään kolossa. Jos jotenkin saa kalan syömään edes vähän, niin sitten yhtäkkiä löytyykin puhtia ihan eri malliin.

Voi olla, että kalasi kuitenkin liikkuvat akvaariossa, mutta vain kun on säkkipimeää... Sitä vain on hankala havaita. :|
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Lahna kirjoitti:..Olisiko tuo KH ongelmana tikrujen jemmautumiseen?
Ei. Kyllä KH saa olla 0, ei tikrut siitä piittaa, mutta pH:n heilumiseen se vaikuttaa kyllä.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Lahna kirjoitti:
KtMan kirjoitti:
8O
Ei se huoju, muistelin sen tuohon väliin. Pitäisi olla 6,5 on ollut sitä jo reilun viikon verran. Olisiko tuo KH ongelmana tikrujen jemmautumiseen?
Jos KH on 0, niin taatusti pH:n vaihtelut ovat rajuja jo yön ja päivän välillä. Tuo voisi hyvinkin olla syynä tikrujen vaisuuteen. Ruokasooda auttaa, kuten KTMan jo kirjoittikin.

Tosin, oletko mitannut tuon KH:n tippa- vai liuskatestillä? Semmoisen 5 in 1 liuskatestin tuloksiin ei täysin voi luottaa..
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mielestäni piilopaikkoja on ihan kohtuullisesti. Löytyy rikottuja saviruukkuja ja yksi iso kanto. Jättiläismiekkakasvin alla on myös runsaasti varjoisia paikkoja. Nyt kun muistelee niin Tikrujen arkuus taisi alkaa silloin kun poistin yhden jättläismiekkakasvin, mulla oli niitä kolme ja nyt on kaksi.

Tikrut ovat noin 1,5 vuotta vanhoja ja noin kuutisen senttiä pitkiä??? Olen maailman - ei universumin - kehnoin arvioimaan mittoja.

Olisko tuo ruokalusikallinen ruokasoodaa viikottain vedenvaihdon yhteydessä sitten bueno?

TEsti on tehty nimenomaan tuolla 5 in 1 Tetran testillä. PH:n olen tsekannut nestestillä.
Jokeri
Member
Member

Minulla auttoi aikoinaan tikrujen arkuuteen taustan muuttaminen koko mustaksi. Samoin KH:n nostaminen ruokasoodalla siten, että pH pysyy vakaana. Ja lisäsin kasveja sekä yhden ison luolan, johon mahtuu tarvittaessa koko 8-päinen parvi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Lisätilakaan tuskin tekisi pahaa. Pieniähän nuo vielä ovat (tuntuuko minusta vain, vai ovatko jopa hiukan turhankin pieniä?), mutta kasvavat vonkaleiksi ja 315 litrainen käy auttamatta ahtaaksi. Tilan puute voi myös olla yksi syy flegmaattiseen käytökseen.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Mari kirjoitti:Lisätilakaan tuskin tekisi pahaa. Pieniähän nuo vielä ovat (tuntuuko minusta vain, vai ovatko jopa hiukan turhankin pieniä?), mutta kasvavat vonkaleiksi ja 315 litrainen käy auttamatta ahtaaksi. Tilan puute voi myös olla yksi syy flegmaattiseen käytökseen.
Ei kai nyt sentään liian pieneksi? Mulla oli aikoinaan kolmen Tikrun parvi ja ne käyttäytyivät aivan eri tavalla. Sitten tankkin iski valkopilkkutauti, joka tappoi kaikki :cry:

KOkeilen tuota ruokasoodaa, jos vaikka uskaltautuisivat pihalle. Yritän kehitellä myös lisää piilopaikkoja, mulla onkin yksi ylimääräinen kanto niin nakkaan sen tankkiin.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Kyllä tikrut ansaitsevat vähintään 500-litraisen altaan, niin vilkkaita ja isoja aikuisina ovat :|
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

iekku kirjoitti:Kyllä tikrut ansaitsevat vähintään 500-litraisen altaan, niin vilkkaita ja isoja aikuisina ovat :|
Olenkin tässä haaveillut 600 litraisesta, nyt sitten olisi ainakin hyvä syy siihen :mrgreen:
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

pH alle seiskan, vesi pehmeää. Mitäpä jos miekkapyrstöt saisivat muuttaa parempaan kotiin?
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Nyt olen hivenen hämmentynty 8O

Tikrun veden ph on käsittääkseni 6-7,5? Ei kai ph:ta tarvitse alkaa laskemaan, juuri sain nostettua sen viitosesta nykyiselle tasolle. Tänä aamuna yksi tikru oli murkinoimassa mutta vilahti saman tien linnaan kun huomasi meikäläisen liikkeet. Voisiko muuten arkuuteen olla syynä liian suuri partamonniknta. Mulla oli pahimmillaan niitä kymmenisen kappaletta, siis kaksi suurta ja kahdeksan noin 4 senttistä. Olen nyt saanut lahjoitettua lähes kaikki partamonnit pois joten pohja alkaa rahoittumaan.
summersrain
Member
Member

Viesti Kirjoittaja summersrain »

Rääkky kirjoitti:Ruokaa nämä kolme syövät aina kädestä.
Omiani ruokin lusikalla :mrgreen:

Uskoisin että siihen arkuuteen tehoaa kunnon kasvitiheiköt. Ainakin mitä katselin Lahnan kotisivuja, 315 litranen näytti hieman paljaalta (tuorekin kuva?).
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

summersrain kirjoitti:
Rääkky kirjoitti:Ruokaa nämä kolme syövät aina kädestä.
Omiani ruokin lusikalla :mrgreen:

Uskoisin että siihen arkuuteen tehoaa kunnon kasvitiheiköt. Ainakin mitä katselin Lahnan kotisivuja, 315 litranen näytti hieman paljaalta (tuorekin kuva?).
Juu, se oli aika tuore kuva. Nyt nuo kasvit ovat kasvaneet mittansa. Hankin sinne juuri vesiruttoakin lisäksi. Koitan saada vähän tuoreempia kuvia verkkoon piakkoin. TÄytyy mennä isäpapalta anelemaan digikameraa lainaksi :mrgreen:
Lahna
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Piirros tankista (missä tikrut luuraavat)

Tässä olisi piirros akvaariostani. Siinä on kuvattu päältä päin missä mikin on. Joissakin veikkauksissa arvioitiin tankkini kasvimäärän olevan liian vähäinen. Pystyttekö tämän perusteella toteamaan että näin juuri on?

Toinen kysymys menee tekniikan puolelle mutta kysytään nyt tässä samalla. Mulla on sisäsuodattimen ja ulkosuodattimen ulostulot samassa paikassa lisäämässä virtausta. Onko tämä hyvä vai kannattaako sisäsuodatin sijoittaa jonnekin muualle? Utelin tästä tekniikka osiossa mutta sinne ei tullu yhtään vastausta :roll:

http://www.jarmoainasoja.net/Akvaario/a ... haalta.jpg
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”