Akvaarioon mielenkiintoisia kaloja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mahaoiso
Starting Member
Starting Member

Akvaarioon mielenkiintoisia kaloja

Viesti Kirjoittaja mahaoiso »

Minulla on 317L akvaario, jossa asustaa viisi sinirihmakalaa (2 koirasta ja 3 naarasta), 13 kiilakylkeä, kaksi leväbarbia, kaksi monnista ja n. 20cm saksiripsimonni. Tilaa olisi enemmällekin kalamäärälle, mutta en tiedä mitä joukkoon laittaisin. Olisiko kenelläkään hyviä ehdotuksia?
Vesiarvot ovat:
PH 6,5
KH 3
GH 3
Nitriitti 0
Veden lämpö: 26
totoro
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja totoro »

Varmaan joku kirjoahven olis nätti...
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Monnisille parvi kannattaa hommata ensimmäiseksi. Sinirihmoista tulee aikamoisia mötiköitä kun täysikasvuiseksi kasvat. Itse en laittaisi muuta kuin monnisia lisää, mutta joku muu kertokoon enemmän.
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Ei kannata ottaa uusia lajeja ettei tule kalasoppaa vaan hankkia lisää yksilöitä ennestään oleviin lajeihin.
Ehdotukseni:
4 leväbarbia lisää- on parvikala
10 kiilakylkeä lisää
10 monnista lisää(samaa lajia kuin kaksi vanhaakin) - on myös parvikala
Saksiripsimonni on ehkä liian iso akvaarioosi
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Lisää kiilakylkiä (vaikkapa 7 kpl), leväbarbeja (mieluiten samankokoisia altaassa jo olevien kanssa, 2 kpl) sekä monnisia (ovatko monniset samaa lajia? Jos ovat, niin 4 kpl riittää parven aikaansaamiseksi, mutta enemmänkin niitä voisi hankkia, esim. 10 kpl uusia naamoja. Jos taas ovat eri lajeja, niin molemmille 5 lajitoveria lisää). Saksiripsimonni vaikuttaa aika kookkaalta - olisikohan sille parempi hommata isompi koti?

Miten sinirihmat ovat tulleet toimeen? Kaksi koirasta kun on aina hiukan riskaabelia toimintaa [;)]
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Kuinkas ison akvaarion tuollainen 20 senttinen kala sitten tarvitsisi? Ja onko jokin akvaarion mitoista muita tärkeämpi, esim. pituus?

Minulle on aina ollut todella vaikeaa arvioida millaisen tilan mikäkin kala tarvitsee voidakseen hyvin. Mitään kunnollista kaavaakaan tähän ei kai ole? Ainakin se kaikkialla vastaan tuleva litra/kalasentti on melkoisen epäkelpo. Tai sen mukaanhan tuohon akvaarioon mahtuisi 15 ripsimonnia. 8O
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

mysli kirjoitti:Kuinkas ison akvaarion tuollainen 20 senttinen kala sitten tarvitsisi?
Tämä on vain minun harmiton mielipiteeni: yleensä olen ajatellut niin, että kalan pituus x 10 = hyvä altaan pituus. Jos allas on erityisen leveä, voi altaan pituutta sillä jonkin verran kompensoida.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tapio Martimo kirjoitti:
mysli kirjoitti:Kuinkas ison akvaarion tuollainen 20 senttinen kala sitten tarvitsisi?
Tämä on vain minun harmiton mielipiteeni: yleensä olen ajatellut niin, että kalan pituus x 10 = hyvä altaan pituus. Jos allas on erityisen leveä, voi altaan pituutta sillä jonkin verran kompensoida.
Hyvin samoilla linjoilla Tapion kanssa minäkin. Itse lisäisin tuohon ohjeistukseen vielä sen, että vilkkaiden uimareiden kohdalla altaan pituus saisi olla kalan pituus x 12 tai jopa 15.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
mahaoiso
Starting Member
Starting Member

Minulla on kokemusta seeprakirjoahvenista seura-akvaariossa vuosien takaa, jolloin en ymmärtänyt akvaariosta ja kaloista yhtään mitään. Joten unohdan omasta akvaariostani kaikenlaiset ahvenet!!!

Kiilakylkiä ajattelin itsekin lisätä, mutta kannattaako monnisia lisätä kun olen jostain kuullut, että tuollaiset hiekkaa tönkivät kalat eivät viihdy akvaariossa jossa on pyöreää jokisoraa. Minkähän nimisiä ne minun monniseni ovat, kirjoista en ole löytänyt nimeä. Niillä on samanlainen naamari kuin Zorrolla. Kiduskansista eteenpäin kalassa on vaakasuorissa riveissä meneviä tummia pisteitä.

Helmirihmoista on tarkoitus antaa pois toinen koiras ja ehkä kaveriksi naaras. Tällä hetkellä akvaariossa vallitsee rauha, mutta jokin aika sitten molemmat koiraat rakensivat kutupesää (eri nurkkiin) ja silloin naaraat saivat kyytiä. Kutu ei onnistunut,muttta niin kuulemma usein käy ensimmäisellä kerralla.

Levisten otto myös askarruttaa. Kasvavat 12,5 senttisiksi, akvaariossa olevat ovat jo lähes sen mittäisia. Eikö ne ole vähän liian isoja??? Lisäksi kirja nimeltä Värikäs akvaario kirjoittaa:"Samaan altaaseen ei saa sijoittaa kovin monta leväbarbia, koska se aiheuttaa aggressiivisuutta" Akvaariomaailma taas väitää päinvastaista. Ketä tai mitä pitäisi uskoa?

Sitten vielä siitä ripsimonnista. Akvaario on 140cm pitkä, jos antaisin pois kaikki muut kalat, sopisiko "Pennanen" asustelemaan siellä itsekseen? On muuten sen verran komea yksilö, että ei heti hennoisi luopua moisesta!
aapo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aapo »

mahaoiso kirjoitti:Minulla on kokemusta seeprakirjoahvenista seura-akvaariossa vuosien takaa, jolloin en ymmärtänyt akvaariosta ja kaloista yhtään mitään. Joten unohdan omasta akvaariostani kaikenlaiset
ahvenet!!!
Harmi! tosi mielenkiintoisia kaloja, ja useimmat todella upean värisiä. :D
Ne seeprat (ja paletit) pilaa kirjojen maineen, koska ihmiset luulevat että kaikki ovat hirveitä lisääntymään ja vielä kovempia vartioimaan poikasia.

Helmirihmoista on tarkoitus antaa pois toinen koiras ja ehkä kaveriksi naaras. Tällä hetkellä akvaariossa vallitsee rauha, mutta jokin aika sitten molemmat koiraat rakensivat kutupesää (eri nurkkiin) ja silloin naaraat saivat kyytiä. Kutu ei onnistunut,muttta niin kuulemma usein käy ensimmäisellä kerralla.
on varmaan todella parasta luopua toisesta koiraasta.
Levisten otto myös askarruttaa. Kasvavat 12,5 senttisiksi, akvaariossa olevat ovat jo lähes sen mittäisia. Eikö ne ole vähän liian isoja??? Lisäksi kirja nimeltä Värikäs akvaario kirjoittaa:"Samaan altaaseen ei saa sijoittaa kovin monta leväbarbia, koska se aiheuttaa aggressiivisuutta" Akvaariomaailma taas väitää päinvastaista. Ketä tai mitä pitäisi uskoa?
Kyllä levis viihtyy parhaiten parvessa.

ps. korjailkaapa tuo lainaus, kun en osaa laittaa sitä moneen osaan. Erotatte varmaan mun ja mahaoison kommentit.

Pistät vaan haluamasi tekstinpätkän quoten ja /quoten väliin (hakasulkuihin nuo) Kokeile vaikka tuolla räpellyspuolella : Rääkky
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Seeprat ja palettikalat ovat omasta mielestäni pienehköjen kirjoahventen mätäpaiseita. Kaikki eivät sellaisia ole vaikka yhtä kauniita ovatkin.

Esim. töyhtökääpiöahven on rauhallinen kaveri jonka lisäännyttämiseen tarvitsee jo hieman yritystä eli kyseessä ei ole samanlainen liukuhihnakutija kuin nuo kaksi edellämainittua. Tutustu ihmeessä pieniin kääpiöahveniin (alle kymmenensenttisiin) - tutkaile edes. Kirjoahvenet eivät ole kaikki [}:)] :sia pissipäitä vaan mukaan mahtuu kauniita ja kilttejä kaloja, joiden kirjoahvenmaisuus paljastuu ainoastaan kutuaikoina ja silloinkin vain äkäpussimaisuutena mikä ei ole ongelma sopivasti kansoitetussa akvaariossa.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Eli uusille kaloille olisi tilaa kun kaksi sinirihmaa ovat lähteneet, mutta ripsimonni ei mahdu vaikka kaikki lähtisivät? :( Oikeinko ymmärsin?

Niih, kyse on vanhempieni akvaariosta, en sitten tiedä kumpi on surullisempi ajatus, luopua monnista vai pitää sitä ahtaasti. Kumma kuinka sokea sitä on akvaarion suhteen kun sitä vieressä seuraa, tai siis arvelinhan minäkin että tuo saattaa kasvaa liian suureksi, mutta en hahmottanut sen jo olevan sitä. (Kerrottakoon, että kala tuli taloon varsin pienenä ja erittäin halvalla. Myyjäharjoittelija päätteli, ettei noin ruma kala voi kalliskaan olla. :mrgreen: )

Muistaakseni monniset tulivat tuonne eräänlaisena pelastusoperaationa, mitenkään erityisen ihastuneita niihin ei ole kukaan.

Vaan se minun osaltani, on tuolla omakin allas jota pohtia.
mahaoiso
Starting Member
Starting Member

Ei ne ahvenet jyrkästä mielipiteestäni huolimatta kokonaan poissuljettuja ole,mutta jos sellaisia hankin,pitää olla varma,että ne eivät hätyytä muita kaloja hengiltä.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Pyörrän puolipyhät puheeni ja kyselenpä vielä aiheesta lisää. Toinen sinirihmakoiras morsiamensa kanssa on saanut uuden kodin, monnisetkin lähtevät, kunhan kuljetus järjestyy. Leväbarbi tulee kahdelle kaveriksi, mikäli jostain sopivasti aikuinen yksilö löytyy. Ovat edelliset sen verran jötkäleitä, että ihan pikkuinen ei taida mukana pysyä.

Kun alkuperäinen kalasto on tuon verran karsiutunut, niin sopisikos joukkoon perhoskirjoahven pari?
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Luulisi mahtuvan, kunhan tuo monni ei ole niin iso, että popsisi ahvenet? Muuten kyllä ahvenille olisi hyvästi tilaa touhottaa pohjalla.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Heh. Ei edes viittä vuotta väliä 2 viimeisellä viestillä. 8O
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”