Monnisten muutto...
Valvoja: Moderaattorit
Monnisten muutto...
Mietin tuossa miten pakkaisin 4 monnista matkalle. Joutuvat olemaan varmaan 4-6tuntia matkalla. Pistänkö 2+2 vai kaikki samaan vai?
~Katja~
Meillä kuljetus onnistui ämpärissä muuton aikana hyvin. Monnisia oli n.6-7 per ämpäri ja liki puolet vettä. Aikaa ämpärissä meni semmoiset reilut kuusi tuntia, perillä tosin pieni vedenlisäys ja kansi auki.
Samaa lajiahan suositellaan laitettavaksi yhteen pakettiin, joten lajit erikseen. Määrästä päätellen sinulla taitaa tosin olla kaikki samaa. Vettä luullakseni kannattaa laittaa suht reilusti, että moninsten stressaantuessa erittämä "myrkky" laimenee hiukan.
Samaa lajiahan suositellaan laitettavaksi yhteen pakettiin, joten lajit erikseen. Määrästä päätellen sinulla taitaa tosin olla kaikki samaa. Vettä luullakseni kannattaa laittaa suht reilusti, että moninsten stressaantuessa erittämä "myrkky" laimenee hiukan.
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Vaikka kyse nyt olikin monnisista jotka saavat otettua happea suoraan ilmastakin, niin silti.
Itse olen käsittänyt että kuljetusastian pitäisi olla sellainen että sen hapen/ilman saa sinne jotenkin paineistettua. Kuvittelisin että näin happi liukenisi veteen paremmin, eli mitään todistettavaa tieteellistä todistusta en nyt tähän hätään saa kaivettua
Itse ainakin siirtäisin kalani ennemmin tukevaseinämäisessä pussissa kuin ämpärissä. Ja monnisten kohdalla piti muistaakseni olla käyttämättä pullohappea, koska he ottavat happea tosiaan myös pinnalta ja tuo liiallinen happipitoisuus saattaa vaurioittaa elimistöä.
Itse olen käsittänyt että kuljetusastian pitäisi olla sellainen että sen hapen/ilman saa sinne jotenkin paineistettua. Kuvittelisin että näin happi liukenisi veteen paremmin, eli mitään todistettavaa tieteellistä todistusta en nyt tähän hätään saa kaivettua
Itse ainakin siirtäisin kalani ennemmin tukevaseinämäisessä pussissa kuin ämpärissä. Ja monnisten kohdalla piti muistaakseni olla käyttämättä pullohappea, koska he ottavat happea tosiaan myös pinnalta ja tuo liiallinen happipitoisuus saattaa vaurioittaa elimistöä.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Paineistus
Kaizun muistikuva pitää paikkansa. Suljetussa, hieman paineistetussa pussissa kalat selviävät kauemmin kuljetuksessa kuin sankossa jonka kantta raotellaan tasaisin välein. Asia perustuu juuri siihen että paineistetussa tilassa happea liukenee paremmin veteen.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php