Akvaarion hoito lomamatkani aikana

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Larre
Starting Member
Starting Member

Akvaarion hoito lomamatkani aikana

Viesti Kirjoittaja Larre »

Mulla on 209-litranen akvaario, missä ei ole kovin paljoa kaloja. Olen menossa kesälomalla 4 viikoksi pois. Onnistuuko kalojen hoito sillä välin seuraavalla tavalla: vaihdan paljon vettä ennen lähtöä ja jätän ruokinta-automaatin kaloille. Viikon välein tuttuni tulee täyttämään ruokinta-automaatin jättämilläni annoksilla ja lisää veteen Tetran easybalance ainetta, jonka pitäisi vähentää vedevaihtojen tarvetta. Ajastin hoitaa valot. Taas kun tulen kotiin niin vaihdan veden. Selviävätkö kalat?

Edit: Isot alkukirjaimet. Didi
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Itse jättäisin tuon mainitsemasi Tetran mömmön pois, mutta muuten...joo...varmaan menevät jos tosiaan ei kalastoa liikaa, ei pieniä poikasia, tekniikka kunnossa... Mitä lajeja sinulla altaassasi on?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Larre
Starting Member
Starting Member

Minkä takia sinun mielestä se Tetra-juttu pitäis jättää pois?
Mun kalasto on: 3 leväbarbia
6 viisiraitabarbia
9 kirsikkabarbia
3 keltabarbia
3 kuparimonnista
2 partamonnia
Ei mitenkään ylikansoitettu minun mielestä. Kyllä samalla hoidolla ne ovat ennenkin selvinneet. Eikä poikasia ole. Joten mitäs luulisitte?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Huomasin kotona käydessä jonkun näyteputelin tuota tetran mömmöä, tarkemmin en tutkinut, mutta mieleen jäi teksti, joka lupaili aineen oikein käytettynä vähentävän vedenvaihdon tarpeen kahteen kertaan vuodessa. Vähän oudolta kyllä kuulosti.

Olettaisin, että akvaario ei ylimääräisiä kemikaaleja tarvitse, varsinkin jos ruokit lomalla vähän niukemmin, eikä kalastoa ole kovin runsaasti. Viisaammat neuvokoon lisää, mutta itse oletan, että kaikki mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, ei yksinkertaisesti ole sitä ja siksi suhtaudun suurella epäilyksellä tuohon Tetran mömmöön. (Erityisesti kun sen annostelee joku muu, ennemmin opettaisin vaikka vedenvaihdon lomahoitajalle, jos sen välttämättömyydeksi kokisin)
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Larre kirjoitti:minkä takia sinun mielestä se tetra-juttu pitäis jättää pois?
Sen paremmin ainetta tuntematta ja siihen perehtymättä en vaan erityisemmin usko siihen, kuten en kovin moneen muuhunkaan rohtoon esim. vedenparannusaineisiin, kotilomyrkkyjen ja lomaruokien mielekkyyteen.

Minusta tuo akvaariosi menisi tuolla suunnittelemallasi hoidolla ihan hyvin. Ruoka-annokset kannattaa mitoittaa normaalia vähän pienemmiksi. Minusta olisi vielä hyvä jos se tuttu osaisi vähän tsekata, että tekniikka pelaa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Larre
Starting Member
Starting Member

Niin en mäkään kyllä oikestaan usko, että se aine tekee minkä lupaa mut aattelin kuitenkin, että se vähän auttaii,s kun ei tuttuni vettä voi vaihtaa.
Oletteko varmoja, että olisi parempi ilman sitä? Eikai se ota, vaikkei anna? Joo, ja kyllä se tuttu laskee välillä kalatkin ja katsoo, että suodatin toimii.
Eiköhän se sitten riitäkin?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Easy balancen toimintaperiaatehan on se, että sitä pitää joka viikko lisätä isoon akvaarioon useampi desi, ja se maksaa niin hiivatusti että sillä tehdään rahaa ja sitä kayttävät kaikki laiskat, rikkaat ja hyväyskoiset jotka ovat hankkineet akvaarion olohuoneen koristeeksi enemmän kuin kiinnostuksesta kalojen hyvinvointiin.
Kerran ostin pullon mielenkiinnosta mutta kun tajusin että se riittää vain viikoksi, en ostanut enempää.

Lisää mielipiteitä aineesta löytyy haku-toiminnolla.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Larre
Starting Member
Starting Member

Miten siinä pullossa sitten luki, että 2.5 ml akvaarioveteen? Mä sitä ihmettelinkin. Mikä siis sen oikee annostus on?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

2, 5 ml akvaarioveteen ei tarkoita yhtikäs mitään, et ole tainnut katsoa mihin määrään akvaariovettä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Larre
Starting Member
Starting Member

Hei en mä mikään idiootti ole. Mä luin sen moneen kertaan ja niin siinä lukee.. Eli tietääkö kukaan oikeeta annostusta?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

Larre kirjoitti:Hei en mä mikään idiootti ole. Mä luin sen moneen kertaan ja niin siinä lukee.. Eli tietääkö kukaan oikeeta annostusta?

Tetran Easybalancesta kertovilla sivuilla kehotetaan lähettämään mahdolliset tuotetta koskevat kysymykset suoraan heidän asiakaspalveluunsa: consumer@tetra-fish.com
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

"Admit weekly 2.5 ml on 10 litres water." eli 2,5ml kymmentä litraa vettä kohden sanoo http://www.aquaristikshop.com tämän annostukseksi.

Tetran sivut ovat kyllä aikasta typerät. Itse en sieltä keksinyt keinoa miten saada tietoa tuotteista kuin pfd- muodossa. :( Pitäisi varmaan palautetta naputella joskus.
Larre
Starting Member
Starting Member

Ahaa.. kiitos! Siinä pullossa ei todellakaan lukenut muuta! No mutta sitähän menee sitten ihan älyttömästi! Typerää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”