Veden määrä vaihdossa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
tigru
Junior Member
Junior Member

Veden määrä vaihdossa

Viesti Kirjoittaja tigru »

Monet suosittelevat, että akvaariosta vaihdettaisiin viikossa n. 50%. Tarkoitetaanko tällä koko akvaarion tilavuutta vai jäljelle jäävää veden määrää kun tilavuudesta vähennetään esim. hiekan määrä?
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Olisiko helpompaa ottaa mitta käteen ja mitata akvaarion korkeuden, sitten laittaa viivan keskivaiheille? Olen itse laittanut omiin akvaarioihin lyijykynillä viivan mihin asti tyhjennän vettä.
tigru
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tigru »

Sinä siis vaihdat koko tilavuudesta puolet? Mä itse oon vaihtanu 180l akvasta n.50-60l/vko, kaloja on aikas niukasti. Puhtaana ja kirkkaana on tuolla pysyny.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Re: Veden määrä vaihdossa

Viesti Kirjoittaja KtMan »

tigru kirjoitti:Monet suosittelevat, että akvaariosta vaihdettaisiin viikossa n. 50%. Tarkoitetaanko tällä koko akvaarion tilavuutta vai jäljelle jäävää veden määrää kun tilavuudesta vähennetään esim. hiekan määrä?
Heh! no, aivan sama! :D Pääasia että vettä tulee vaihdettua. Minä vaihdan vettä 2x/vk ja ~40% kerralla (kantoineen päivineen).
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Hella
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hella »

Saman verran vaihtuu kuin tigrulla. Muutenkin yritän vaihtaa vettä melko vähän koska eikös kardinaalit pidä niukemmista vedenvaihsoista..?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hella kirjoitti:Saman verran vaihtuu kuin tigrulla. Muutenkin yritän vaihtaa vettä melko vähän koska eikös kardinaalit pidä niukemmista vedenvaihsoista..?
Mihin lähteeseen tieto perustuu?
Minä vaihdan Tanganjika-ahvenille 75% viikottain. Akvaariossa on merkki 1/4 pohjasta ylöspäin.
Sitä myös suositellaan esimerkiksi tautien ennaltaehkäisyyn:
http://mitglied.lycos.de/juergenboehm/Krankheiten.htm
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Vaihdan hyyyyyvin suurpiirteisesti. Joskus menee 2/5 vedestä, joskus 3/5. Jotain siltä väliltä. Ja mittaan ihan sormilla että "ollaankos suurinpiirtein puolessavälissä" ja lasken tilavuuden hiekan yläreunaan vaikka kyllä sitä vettä on siellä hiekassakin :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

75% kaikkiin altaisiin tulee vaihdettua viikoittain ja katson silmämääräisesti rajan jolloin letkun pistän toimimaan vedenvirtauksen suhteen toiseen suuntaan (ensin tyhjenee ja sitten täyttyy), hyvin on pelittänyt tuolla systeemillä jo kauan [;)] .
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Käytännössä jokaisesta altaasta tulee vaihdettua n. 25 cm vettä kerrallaan, koska käyttämäni mutkaputkilappo ylettyy juuri sen verran akvaan. Matalammista altaista tulee siis suhteessa vaihdettua enemmän kuin korkeista.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

jarvij kirjoitti:
Hella kirjoitti:Saman verran vaihtuu kuin tigrulla. Muutenkin yritän vaihtaa vettä melko vähän koska eikös kardinaalit pidä niukemmista vedenvaihsoista..?
Mihin lähteeseen tieto perustuu?
Minä vaihdan Tanganjika-ahvenille 75% viikottain. Akvaariossa on merkki 1/4 pohjasta ylöspäin.
Sitä myös suositellaan esimerkiksi tautien ennaltaehkäisyyn:
http://mitglied.lycos.de/juergenboehm/Krankheiten.htm
Ja vesilaitokset tykkää kun saavat rahaa. Itsellä tosin vesi kuuluu vuokraan.
Mother nature is a bitch !
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Sama täällä. Ei asuntokohtaista vesimaksua.
NiiLi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NiiLi »

Omissa alataissani isommassa (450l) vaihtuu noin 3/4 vedestä viikottain ja pienemmäsä (karvan verran alle 100l) 2x viikossa noin puolet kerrallaan. Vesikin on miltei ilmaista. Sen verran mitä sähköä kuluu kaivon pumpun pyöriessä niin tulee myös hintaa vedelle. Eikä kuntakaan pääse rokottamaan edes jätevedestä kun senkin käsittely tapahtu omalla tontilla :mrgreen:
Vain kuolleet kalat uivat virran mukana.
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Olen itsekin pohtinut juuri tuota kysymystä, sillä altaassa on n. 16l hiekkaa (kuivana tuo määrä, märkänäkään ei heitä hirveästi) ja muuten se on 98-litrainen. Olen vaihtanut vettä 24 - 40l vettä viikossa (8l ämpärit), usein parikin kertaa viikossa. Nitraatti on ainakin viime aikoina ollut 0, eikä nitriitistä tietoakaan. Pitäisköhän munkin laittaa toi viivasysteemi? Olis varmaan helpompi tyhjätä, jos vaikka tulis hommattua kunnon saavi vaihtamista varten.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

olen aina pyrkinyt vaihtamaan vettä neljännestä kolmannekseen kaksi kertaa viikossa. välillä kyllä tuppaa jäämään kertaan.
Ja hyvin on tuo riittänyt minulla nykyään.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Et kuitenkaan ole letkuja harkinnut. Huomattavasti helpompaa kuin ämpärien tai saavin kanssa touhuilu. Niitä on pikaliittimiä sun muita ratkaisuja, joilla letkut saa kiinni ja irti sekunnissa parissa.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Ehdottomasti kannattaa harkita pitkää letkua vedenvaihtoon. Mulle riitti kerta sitä sankorumbaa, seuraavaksi kävinkin hakemassa 5m pitkän letkun. Letkun toisessa päässä on samanlainen liitin kuin suihkun letkussa, sillä on helppo täyttää allas.

Itse asiaan vielä, viime aikoina on tuo vedenvaihtoväli ollut 2 viikkoa, mutta eipä kalojakaan hurjasti ole. Pyrin kyllä tuohon viikottaiseen vedenvaihtoon. 50-75% vedestä vaihdetaan kerralla. Eli en laske mukaan hiekkaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”