Miten ilmat pois ulkosuodattimesta?
Valvoja: Moderaattorit
Miten ilmat pois ulkosuodattimesta?
Ongelma... parveke altaassani:
http://moomins.ath.cx/sami/Kilppariallas/
suodatimessa on niin paljon ilmaa ettei vesi kierrä. olen koittanu auttaa suodatinta EHEIM 1000 pumpulla mutta ilman sanottavaa apua.
Kun suodatin oli akvaariossa ei ongelmaa ollut. Veden pinta on kuitenkin alempana kuin suodatin ja mikään letku/liitos ei vuoda. Ilma on tullut suodattimeen altaan täytön jälkeen kun veteen liueneet kaasut tarttuivat joka paikkaan. Myös suodattimen sisälle.
kääntelemällä ja heiluttamalla saa aina vähän ilmaa pois mutta kun laitteen kallistaa niin huomaa että ilmaan siellä vielä ainakin puoli litraa...
Ajttattelin että seuraavaksi otan altaan viereen saavillisen vettä ja upotan koko suodattimen siihen ja sitten avaan/suljen toosan kertaalleen.
Onko muita hyviä kikkoja?
http://moomins.ath.cx/sami/Kilppariallas/
suodatimessa on niin paljon ilmaa ettei vesi kierrä. olen koittanu auttaa suodatinta EHEIM 1000 pumpulla mutta ilman sanottavaa apua.
Kun suodatin oli akvaariossa ei ongelmaa ollut. Veden pinta on kuitenkin alempana kuin suodatin ja mikään letku/liitos ei vuoda. Ilma on tullut suodattimeen altaan täytön jälkeen kun veteen liueneet kaasut tarttuivat joka paikkaan. Myös suodattimen sisälle.
kääntelemällä ja heiluttamalla saa aina vähän ilmaa pois mutta kun laitteen kallistaa niin huomaa että ilmaan siellä vielä ainakin puoli litraa...
Ajttattelin että seuraavaksi otan altaan viereen saavillisen vettä ja upotan koko suodattimen siihen ja sitten avaan/suljen toosan kertaalleen.
Onko muita hyviä kikkoja?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Samanlaisia ongelmia on ollut myös mulla Eheim 2213:n kanssa. Ilman saa pois kun suodatinta vähän keikuttelee ja kolistelee, tiedä sitten kuinka terveellistä se on sille. Sekin auttaa kun suodattimen sammuttaa pariksi minuutiksi ja laittaa takaisin päälle. En tiedä, saako kaikkia ilmoja suodattimesta pihalle muuten kuin ajan kanssa ja kärsivällisellä hakkaamisella/keikuttelulla/virran katkomisella.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Miten ilmat pois ulkosuodattimesta?
Jokos olet kokeillut "asentaa uudestaan", eli suodatin tyhjäksi ja uudestaan täyteen alusta asti?samij76 kirjoitti:kääntelemällä ja heiluttamalla saa aina vähän ilmaa pois mutta kun laitteen kallistaa niin huomaa että ilmaan siellä vielä ainakin puoli litraa...
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Ymmärsin vissiin väärin, mutta ei se mitään
Eli onko ulkosuodattimen roottori korkeammalla kuin konna-altaan pinta ja jää surraamaan tyhjää kuivilteen? Siis ettei edes täyty kokonaan?
Silloin pitää pönttö täytettäessä pitää kyljelleen tai muin keinoin pinnan alapuolella (ja ravistella täyteen) ennen virran kytkentää. Jos pumpun teho on suurempi kuin lappoefektin, niin pysyy ropelli veden alla pumpun ollessa käynnissä, mutta pikkuinenkin sähkökatko, niin ei enää starttaa..
Luulisi pikku kuplien singahtavan pihalle pumpun toimiessa
Voiko koko hökötystä pitää kyljelleen aina?
Minulla ei kyllä just tuota mallia ole, joten...
T:Krisse
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli onko ulkosuodattimen roottori korkeammalla kuin konna-altaan pinta ja jää surraamaan tyhjää kuivilteen? Siis ettei edes täyty kokonaan?
Silloin pitää pönttö täytettäessä pitää kyljelleen tai muin keinoin pinnan alapuolella (ja ravistella täyteen) ennen virran kytkentää. Jos pumpun teho on suurempi kuin lappoefektin, niin pysyy ropelli veden alla pumpun ollessa käynnissä, mutta pikkuinenkin sähkökatko, niin ei enää starttaa..
Luulisi pikku kuplien singahtavan pihalle pumpun toimiessa

Minulla ei kyllä just tuota mallia ole, joten...
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Puoli litraa ilmaa... Kuulostaa juuri siltä, että suodatin ei ole akvaarion veden pinnan alapuolella. Jos sijainti on kuitenkin oikea on helpoin tapa päästä vauhtiin juuri Kaizun ehdottama uudelleen täyttö. Siis moottoriosa vain pois ja säiliö piripintaan vettä (osa valuu pois laitettaessa moottoria paikalleen).
Toinen vaihtoehto on tyhjätä kaikki vesi pois ja laittaa altaaseen vain imuletku. Reipas imaisu ulostuloletkusta saa lapon toimimaan (letku kannattaa pitää akvaarion yläpuolella imaisun jälkeen
).
Kolmas vaihtoehto toimii jos suodattimessa on vain vähän ilmaa. Täytetään hyttysentoukkaruisku (100 ml, löytyy varmasti jokaisesta akvaariotaloudesta) vedellä ja painetaan hiljalleen pari ruiskullista irrotettuun ulostuloletkuun.
Neljäs kikka (oma suosikkini) on imeskellä ulostuloletkua suodatinta tyhjentämättä ja tehdä vaikka samalla akvaristin vala (niele suullinen vettä ja pari miljoonakalaa).
Toinen vaihtoehto on tyhjätä kaikki vesi pois ja laittaa altaaseen vain imuletku. Reipas imaisu ulostuloletkusta saa lapon toimimaan (letku kannattaa pitää akvaarion yläpuolella imaisun jälkeen

Kolmas vaihtoehto toimii jos suodattimessa on vain vähän ilmaa. Täytetään hyttysentoukkaruisku (100 ml, löytyy varmasti jokaisesta akvaariotaloudesta) vedellä ja painetaan hiljalleen pari ruiskullista irrotettuun ulostuloletkuun.
Neljäs kikka (oma suosikkini) on imeskellä ulostuloletkua suodatinta tyhjentämättä ja tehdä vaikka samalla akvaristin vala (niele suullinen vettä ja pari miljoonakalaa).

Noh.. nyt se toimii...
Koitin ensin saavia... ei auttanut. sitten käänsin sen sattumalta ylösalaisin ja totesin että pojassa mistä imuletku tulee sisään on niin paljon p....aa että vesi ei kulje kunnolla....
Sitten vaan tyhjäämään koko roska ämpäriin ja samalla suodattimen pesu/uudelleen täyttö nyt hieman eri taktiikalla (olin aikasemin hylännyt mukana tuleen korin koska se vie tilaa suodatin materiaaleilta).
Nyt sitten kori mukaan ja puolet suodatimateriaaleista jäi pihalle.
sitten vaan uusi täyttö ja lähti yskimättä käyntiin kun vaan imaisi kerran poistoletkusta. HUOH. Oli taas liian kiire alunalkaen.
Mutta jos jollakulla sattuu olemaan vanhan 2013:sta pohjalle tuleva ritilä levy niin voisin vaihtaa sen tuohon koriin
kori on kyllä näppärä puhdistaa mutta minulla on siitä epäilys että se päästää vettä ohi suodatin materiaalien. Mutta katsotaan miten tuo lähtee toimimaan.
Koitin ensin saavia... ei auttanut. sitten käänsin sen sattumalta ylösalaisin ja totesin että pojassa mistä imuletku tulee sisään on niin paljon p....aa että vesi ei kulje kunnolla....
Sitten vaan tyhjäämään koko roska ämpäriin ja samalla suodattimen pesu/uudelleen täyttö nyt hieman eri taktiikalla (olin aikasemin hylännyt mukana tuleen korin koska se vie tilaa suodatin materiaaleilta).
Nyt sitten kori mukaan ja puolet suodatimateriaaleista jäi pihalle.
sitten vaan uusi täyttö ja lähti yskimättä käyntiin kun vaan imaisi kerran poistoletkusta. HUOH. Oli taas liian kiire alunalkaen.
Mutta jos jollakulla sattuu olemaan vanhan 2013:sta pohjalle tuleva ritilä levy niin voisin vaihtaa sen tuohon koriin

-
- Advanced Member
Hyvä että sait käyntiin mutta muille vinkiksi: letkulla hanasta vettä suoraan imuputkeen.
Yritin viimeksi käynnistää eheimin märkä-kuivasuodatinta n. 1,5 tuntia imemällä vettä ulostulosta, loppujenlopuksi olin niellyt paskavettä monta desiä ja meinannut tukehtua siihen ja oksentaa kunnes viimeisillä järjen voimillani keksin työntää vettä imuputkeen samalla puutarhaletkulla jolla täytän akvaariot.
Yritin viimeksi käynnistää eheimin märkä-kuivasuodatinta n. 1,5 tuntia imemällä vettä ulostulosta, loppujenlopuksi olin niellyt paskavettä monta desiä ja meinannut tukehtua siihen ja oksentaa kunnes viimeisillä järjen voimillani keksin työntää vettä imuputkeen samalla puutarhaletkulla jolla täytän akvaariot.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Imeskelit sitten väärää letkuaPallokala kirjoitti: Yritin viimeksi käynnistää eheimin märkä-kuivasuodatinta n. 1,5 tuntia imemällä vettä ulostulosta

Märkä-kuivan saa hyvin käyntiin, kun laittaa sisääntulohanan auki ja ulosmenohanan kiinni ja sitten imaisee pari kertaa siitä kolmannesta letkusta. Imeskely lopetetaan kun suodattimesta kuuluu lorinaa. Sitten kun siitä kolmannesta letkusta suhahtaa vettä, laitetaan ulosmenohana auki ja töpseli seinään. Tämä oli siis kertomus siitä kuinka Eheimin 2227 saadaan vaivatta käyntiin.