Kalasto kovahkoon veteen
Valvoja: Moderaattorit
Kalasto kovahkoon veteen
Haluaisin apua kalaston suunnittelussa 200 litraista (100 x 50 x 40)tankkiani varten. Kalojen tarvitsisi olla aloittelijoille sopivia.
Vesiarvot ovat ilmeisesti seuraavat: kalsium 40-20 mg/l, kalium 4-2,5 mg/l, magnesium 15-4 mg/litra ja kovuus 5-9 dh (viimeaikoina ilmeisesti lähempänä yhdeksää). pH:sta en ole varma, mutta Turun vesilaitoksen sivuilla sanottiin sen heittelevän 7,4-9,4 välillä keskiarvon ollessa 8,4.
Tähän mennessä keskikovaan veteen sopivia kaloja on löytynyt keltabarbi, kirsikkabarbi, platy ja timanttitetra. Auttakaa minua kokoamaan "helpoista kaloista" itselleni kaunis seura-akvaario.
Veera
Vesiarvot ovat ilmeisesti seuraavat: kalsium 40-20 mg/l, kalium 4-2,5 mg/l, magnesium 15-4 mg/litra ja kovuus 5-9 dh (viimeaikoina ilmeisesti lähempänä yhdeksää). pH:sta en ole varma, mutta Turun vesilaitoksen sivuilla sanottiin sen heittelevän 7,4-9,4 välillä keskiarvon ollessa 8,4.
Tähän mennessä keskikovaan veteen sopivia kaloja on löytynyt keltabarbi, kirsikkabarbi, platy ja timanttitetra. Auttakaa minua kokoamaan "helpoista kaloista" itselleni kaunis seura-akvaario.
Veera
-
Liisa S
- Advanced Member

- Viesti:
Timanttitetra ei nyt ole ihan helppo kala (jos ei nyt mikään hankalakaan), joten jos helppous on ehdoton kriteeri, unohda se ainakin tässä vaiheessa. Sopivia lajeja ovat veden ja helppouden puolesta ainakin mustatetra, intiaaninsulka ja (maatiais)partamonni. Eikä tuo vesi nyt niin mahdottoman kovaa ja emäksistä ole, etteikö siinä pärjäisi ihan herkimpiä ja selvimmin hapanta+pehmeää vettä vaativia kaloja lukuunottamatta suunnilleen kaikki peruskalat.
Mutta ehdotukseni:
2 partista
12 mustatetraa
8 keltabarbia
Ei ainakaan säpinä loppuisi kesken tästä pytystä!
Mutta ehdotukseni:
2 partista
12 mustatetraa
8 keltabarbia
Ei ainakaan säpinä loppuisi kesken tästä pytystä!
Jees, noi mustamollit kiinnostais ainakin. Mikä niiden latinalainen nimi on? Lisäksi haluan niitä keltabarbeja. Olisi kiva tietää niidenkin lat. nimi.
Entä kääpiörihmakala? Viihtyisikö se ja tulisiko keltabarbien ja mustamollien kanssa toimeen? Se kun olisi hirmusen kaunis.
Montako kutakin pitäisi ottaa? Ja tuleeko jo liian täyttä jos on mustamolleja keltabarbeja ja kääpiörihmakaloja sekä pari partista?
Kiitos taas,
Veera
piti kädyä editoimassa kalastoa, kun ne toiveet muuttuu niin nopeasti...
Entä kääpiörihmakala? Viihtyisikö se ja tulisiko keltabarbien ja mustamollien kanssa toimeen? Se kun olisi hirmusen kaunis.
Montako kutakin pitäisi ottaa? Ja tuleeko jo liian täyttä jos on mustamolleja keltabarbeja ja kääpiörihmakaloja sekä pari partista?
Kiitos taas,
Veera
piti kädyä editoimassa kalastoa, kun ne toiveet muuttuu niin nopeasti...
Viimeksi muokannut Weni, 13:58, 26.05.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minullakin mollit ovat olleet suunnitelmissa, ja tällaiseen tietoon olen törmännyt:Merri kirjoitti:Eikös nuo mustamollit ole aika herkkiä kaloja?
Itse olen ihastunut Loistobarbiin
Mollit vaativat puhdasta vettä, hyvää suodatusta ja lämmintä vettä (noin 27C), jotteivat ihosamennukset iske. Kannattaa yrittää hankkia eurooppalaisia molleja, joita ei ole kasvatettu murtovedessä, sillä eivät vaadi silloin välttämättä suolanlisäystä.
Loistobarbi ei ainakaan mollien kanssa silloin menisi, sillä se taas pitää viileämmästä vedestä.
Kaksi artikkelia molleista, johon yllä oleva kirjoitukseni perustuu:
http://home.clara.net/xenotoca/fancym.htm
http://www.aqualink.com/columns/k-livebearer3.html
-
Holstedt
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Ainakin meillä jokunen kuukausi sitten ostettu yksi naaras on päättänyt täyttää asuntoni jälkeläisillään. Aluksi kovetin vähän vettä, mutta sittemmin olen pitänyt osaa poikasista ihan tavallisessa paikallisessa keskikovassa talousvedessä ja havainnut, että tulevat siinä toimeen ihan yhtä hyvin. Pehmeään veteen en silti suosittelisi.Merri kirjoitti:Eikös nuo mustamollit ole aika herkkiä kaloja?
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla