Katinkultamonnit syövät kierteissarvikotiloita

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aquado
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Katinkultamonnit syövät kierteissarvikotiloita

Viesti Kirjoittaja aquado »

Hyödyllisiä molemmat, mutta eivät sovi yhteen: Toin akvaarioni pohjalle parikymmentä kierteissarvikoteloa, jotka olivat oletettavasti vielä hengissä. Osan näin mönkivänkin johonkin suuntaan, mutta pitkälle ne eivät ehtineet, ennen kuin kolme katinkultamonniani löysivät herkkupöydän.

Siihen vaan laitettiin suomalaiskansallisesti ruoan päälle maaten. Muutamalla imaisulla kotilo tyhjäksi, tyylikäs tyhjän kuoren heitto vasemman olan yli ja seuraavan kimppuun. Muutamassa minuutissa oli saatu tusinan verran tyhjennettyä, sitten sopikin kölliä vatsat pulleana.

Ajattelin osan kotiloista päässeen hiekan alle piiloon, mutta tänään näin, kuinka monni kaivoi yhden suuhunsa parin sentin syvyydestä.

Väärää puuta siis haukuin, kun äsken vielä luulin vyönuoliaisteni tappaneen yhden kierteisasrvikotilon. Nuoliaisia eivät nämä uudet tulokkaat kiinnostaneet. Vielä kun joku kertoisi, millä saisin käännettyä kotilonsyöjien päät postitorvien suuntaan. Höh, sanon minä.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Kuntri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kuntri »

8O no jopas jotakin! Sekö sitten selittäisi minunkin altaassani oudot tyhjät kierteissarvikotilon kuoret. Eivät ole kuolleet vanhuuteenkaan kun ovat mielestäni vasta keskikokoisia. Onko jollakin muulla samanlaisia kokemuksia? Minä en todellakaan ole kertaakaan nähnyt lapinkultani imuttavan kotiloita, mutta... Ihme veikkonen tuo kattimatti.
"No kyllä se oikeestaan on kaunis. Jos pimeessä katsoo ja siristää silmiä."
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minäkin syytän akvaarioni kotilohäviöistä katinkultia... Eivät retkut viitsi syödä levääkään kun on helpompaa ruokaa tarjolla.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

rain- kirjoitti:Minäkin syytän akvaarioni kotilohäviöistä katinkultia... Eivät retkut viitsi syödä levääkään kun on helpompaa ruokaa tarjolla.
Helpompaa ja kaikesta päätellen maukkaampaakin. Kuka sitä nyt pelkkää salaattia kun on "etanoitakin", jos toki valkosipulikastike vielä puuttuu (jollain fimalla on kyllä hiutaleruoka, jossa on valkosipuliakin). Edellisessä kämpässä katinkullat pitivät postitorvet häviksissä, mutta siellä ei kierteissarvia vielä ollut.

Onneksi minulla ei tällä hetkellä ole nyk-katinkulta-ex-pitbulleja. Toisaalta, jos olisikin, jokaisessa tankissa (myös kohta pystytettävässä) on kavereita, jotka kaivelevat hiekkaa paljon (kärsänuoliaiset, gongotannuoliaiset ja tummaselkäsisturat). Sitä en usko, että olisivat kuitenkaan yksisarvisten veroisia ruoanjätteiden esiprosessoijina.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

No mutta. Kyllähän kattikset kotiloita syövät. Meillä tosin kyytiä saivat postitorvikotilot. Ei ole tullut ikävä...
Kuinka isoja kotiloita teidän monninne saivat syötyä? Meidän inhokkikotiloille (n.1.5 cm) eivät kattikset tunnu mahtavan mitään :( kun ovat itsekin vain nelisenttisiä
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Vaan minunpa katinkultani eivät syö kotiloita! Kaikki kotilolajit saavat lisääntyä ihan rauhassa (ja sitä ne tekevätkin, valitettavasti). Kierteissarvikotilot, postitorvikotilot (?), omenakotilot ja joku ällö laji vielä lisääntyvät minkä kerkeävät.
Kun taivaasta sataa ruplia, ei ole säkkiä; kun on säkki, ei sada ruplia.
-Venäläinen sananlasku-
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Olisikohan kattiksissa ratkaisu meidänkin akvaan?
Pääsisin lopultakin eroon kierteissarvista.
~Tinski~
Tuire
Junior Member
Junior Member

Kotilot ja katinkullat

Viesti Kirjoittaja Tuire »

Heips!

Minulla kyllä tuo kierteissarvikotilokanta kukoistaa katinkullista huolimatta. Kyllä niitä tyhjiä kuoria aina ilmaantuu ja monnit noita kotiloita imeksivät, mutta kotiloita on niiiin paljon, etteivät katinkullat niitä pysty hävittämään. Lisäksi vaikka olen nähnyt monnien käsittelevän kotiloita, ovat kotilot nähdäkseni olleet hengissä käsittelyn jälkeen. Ovat päässeet kuoreensa "suojaluukun" taa piiloon. Eivätkä katinkullat pienen kokonsa vuoksi isoille kotiloille mitään voi. Eli aquado voisi kokeilla runsaampaa ymppiä isokokoisemmilla kotiloilla, josko vaikka onnistuisi. Saapi vaikka noutaa minulta, täältä kyllä löytyy.

Tuire
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Joo, eivät ole neljä katinkultamonniamme nitistäneet kierteissarvia, postitorvia ovat jonkin verran mutustelleet. Kierteissarvikotiloita on paljon ja taatusti sen huomaisi jos monnit olisivat niistä mitenkään kiinnostuneita.

Mika
Jaani
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Kotilot ja katinkullat

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tuire kirjoitti:Heips!

Minulla kyllä tuo kierteissarvikotilokanta kukoistaa katinkullista huolimatta. Kyllä niitä tyhjiä kuoria aina ilmaantuu ja monnit noita kotiloita imeksivät, mutta kotiloita on niiiin paljon, etteivät katinkullat niitä pysty hävittämään. Lisäksi vaikka olen nähnyt monnien käsittelevän kotiloita, ovat kotilot nähdäkseni olleet hengissä käsittelyn jälkeen. Ovat päässeet kuoreensa "suojaluukun" taa piiloon. Eivätkä katinkullat pienen kokonsa vuoksi isoille kotiloille mitään voi.

Tuire
Minulla on aivan samanlaisia kokemuksia kuin Tuirella. 5 katinkultaa ja 576 litraa täynnä kierteissarvia ja eipä juuri huomaa kotilokannan kärsivän. Tyhjiä kuoria on joitakin aina näkyvissä, mutta sillä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä.

-Jaani-
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Ajattelin tuota vaan, kun isommat olen jo ottanut pois pöntöstä ja lahjoittanut eteenpäin ja enää ovat vain pienet kierteissarviset piipertäjät jäljellä.
~Tinski~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”