Harrastajien vähättely

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Anne* kirjoitti:Mitä tarkoitat sillä, että kysyjät saavat ansionsa mukaan?
Tarkoitin juuri sitä mitä sanoinkin...eli "Sitä saa, mitä tilaa" :D

Jos on epäselvä kysymys, jossa ei ole kaikkia olennaisia tietoja, niin saa varmasti epäselvän vastauksen ja pari kiloa lisäkysymyksiä.
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

maisu kirjoitti:Minua ainakin lähinnä säälittävät ne tapaukset joissa tuoreet harrastajat innostuvat niin paljon että hankkivat parin vuoden sisällä useita akvaarioita.
Minulla on akvaario ollut kolme kuukautta, toinen on kypsymässä ja kolmannestakin nähdään jo unia. Minun täytyy olla siis todella säälittävä [;)]
maisu kirjoitti:Melkoisella todennäköisyydellä niin äkillinen ja harkitsemattomastikin toteutettu harrastus johtaa vain siihen että seuraavassa parissa vuodessa kyllästytään ja kalat ja kalliit akvaariot joutuvat myyntiin. Kuitenkin olisi tarkoitus pitää lemmikeistä hyvää huolta niiden elämän loppuun asti.
Aika yksipuolinen ja radikaalikin näkökulma. Mutta onhan tämä tietysti nykyajan ilmiö, parisuhteetkin kun ovat kertakäyttöisiä, vaihdetaan kun kyllästytään vaikka luvataan rakastaa, kunnes kuolema erottaa. En silti menisi yleistäen ketään tuomitsemaan, en akvaristeja enkä rakastuneita pariskuntiakaan. [;)]

Minä pyrin arvostamaan kaikkia ihmisiä, sillä jokaiselta voi oppia jotain olipa sitten kyseessä 5-vuotias tai 50-vuotias. Täällä palstalla on paljon enemmän ja vähemmän kokeneita harrastajia ja kenties gurujakin, ja hatun nosto kaikille heille, jotka vilpittömästi, kärsivällisesti ja selkeästi jaksavat auttaa ja neuvoa ikään ja kokoon katsomatta :D
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Usein aloittelevat harrastajat eivät tiedä, että akvaariossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Näin ollen he eivät tajua antaa kaikkia mahdollisia tietoja altaastaan kun kysyvät vaikkapa näin: "Mun kala kuoli, mitä teen?". Kärjistetty esimerkki, mutta nuitakin on nähty :roll:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

nannu kirjoitti:
maisu kirjoitti:Minua ainakin lähinnä säälittävät ne tapaukset joissa tuoreet harrastajat innostuvat niin paljon että hankkivat parin vuoden sisällä useita akvaarioita.
Minulla on akvaario ollut kolme kuukautta, toinen on kypsymässä ja kolmannestakin nähdään jo unia. Minun täytyy olla siis todella säälittävä [;)]
Höh, tuonkin voi näköjään ymmärtää kahdella tavalla... Säälittää sillä tavalla, että mieluummin näkisin miten harrastusta rakennetaan ajan kanssa ja omat resurssit huomioiden, jotta siitä tulisi pitkäkestoinen eikä heti muiden kiireiden yllättäessä unohtuva huvi. Siis säälittää nähdä miten akvaarioharrastus "poltetaan loppuun" liian lyhyessä ajassa vaikka harrastaja kuitenkin on asiasta aidosti kiinnostunut.
nannu kirjoitti:
maisu kirjoitti:Melkoisella todennäköisyydellä niin äkillinen ja harkitsemattomastikin toteutettu harrastus johtaa vain siihen että seuraavassa parissa vuodessa kyllästytään ja kalat ja kalliit akvaariot joutuvat myyntiin. Kuitenkin olisi tarkoitus pitää lemmikeistä hyvää huolta niiden elämän loppuun asti.
Aika yksipuolinen ja radikaalikin näkökulma. Mutta onhan tämä tietysti nykyajan ilmiö, parisuhteetkin kun ovat kertakäyttöisiä, vaihdetaan kun kyllästytään vaikka luvataan rakastaa, kunnes kuolema erottaa. En silti menisi yleistäen ketään tuomitsemaan, en akvaristeja enkä rakastuneita pariskuntiakaan. [;)]
En tuomitse minäkään, yritän vain herätellä näkemään asian tältäkin puolelta koska ilmiö on kuitenkin aika yleinen. Akvaarioiden suurta määrää tuskin kovinkaan moni pitempään harrastuksessa mukana ollut jaksaa ihailla, ainoastaan herää epäilys että kuinkahan kauan monia akvaarioita hankkiva tuore harrastaja jaksaa niitä kaikkia hoidella.

Itselläni muuten on neljä makeanveden akvaariota ja pikkuriikkinen nanoriutta perusteilla. Tämä on ihan ehdoton maksimi mihin oma aikani riittää, sekin sillä rajoituksella että kovin nopeakasvuisia kasveja en pysty enää pitämään ollenkaan.
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Anne* kirjoitti:Minä olen hieman ihmetellyt "kärkkäyttä", jolla jotkut ihmiset ilmaisevat tietojaan tai "tietojaan" sekä täällä aquawebissä, että muissakin foorumeissa.
Ilmoittaudun 8) ...kuten joku jo aikaisemmen taisi todeta, niin kirjoitettu teksti on haastellinen ilmaisumuoto. Ja sitten kun vielä tehdään lainauksia, niin asiasta tulee helposti liian henkilökohtainen. Sitten toi tietopuoli on hyvinkin hauskaa, koska erittäin harvassa asiassa on olemassa absoluuttista totuutta tai edes lähes totuutta. Myöskään kokemus ei ole = totuus, mutta useimille kokemus antaa eväitä käsitellä asioita kokonaisuuksina.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minä pidän itseäni kokeneena harrastajana vaikka minulla onkin nyt vain 60-litrainen allas, akvaarioita olen pitänyt jo yli puoli elämääni ja niistä varmaan yhdeksisen vuotta vähän vakavammallakin otteella.

Meitä akvaristeja tuntuu kyllä vaivaavan tämmöinen pienenpieni, mitenkähän sen kauniisti sanoisi, jästipäisyys joka ei todellakaan vähene niitten harrastusvuosien lisääntyessä. Se vain muuttaa muotoaan. Aloittelijana sinä olet varma siitä että tiedät kaiken ja siksi tappelet "guruja" vastaan ensimmäisen akvaariokirjasi kanssa, "guruna" sinä taas puolustat tietojasi ja kokemustasi kuin ne olisivat rakas jälkikasvusi. Kaipa sitä ottaa liian vakavasti itsensä.

Vähän ymmärrystä ja kärsivällisyyttä molemmille puolille, niin juttu luistaisi vähän paremmin. Mutta minkäs akvaristi suomuilleen mahtaa.

Live and let live.

[;)]
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Niinpä. Ei se suuri koko tai määrä vaan harrastuneisuus :D
Plekofani: saitko vastuksen kysymykseesi, jolla tämän keskustelun aloitit?
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Itselläni on ollut pienestä pitäen akvaario tosin tuolloin en osannut ottaa vastuuta siitä ja venhempani siis hoitivat koko homman. Minusta oli vain hienoa katsoa kaloja. :)

Nyt paussia oli muutama vuosi harrastuksessa koska vanhan (80l) akvaarion silikoonit ja muutenkin kokonaisuus rappeutui niin pahasti ettei sillä tee enää mitään. Nyt omaan elämään päästyäni ostin paussin jälkeen 100l ja myöhemmin 54l. Nyt olen myymässä pienemmän pois ja ostamassa 380l. Harrastus alkoi uudelleen varmaan myös sen vuoksi että olen karvaisille ötököille allerginen... Niitäkin minulla on ollut jos jonkin näköistä.

Minulle on käynyt lähinnä niin että kun innostus kasvaa, kasvaa myös akvaario. Olen päässyt jo sen iän yli että ensin innostutaan ja sitten kyllästytään vaikka tämä riippunee varmaan enemmän luonteesta kuin iästä.

Taisin ajautua aiheesta mutta kerroinpa nyt vaan miksi meikäläinen kasaa pikku hiljaa akvaarioita enemmän ja enemmän.. :P Olen tässä harrastuksessa täysin sydämmin mukana ja kalat ovat minulle harrastuksen lomassa myös kaikkein rakkaimpia lemmikeitä... [;)]

Lisäänpä vielä loppuun että itse yritän olla ketään vähättelemättä (toiv. olen onnistunut) koska en itsekkään tiedä kaikkea vaikka akvaarioiden kanssa olen elänyt. Luulen esim. lajeista parhaan opin saa seuraamalla niitä akvaariossaan kuin kirjassa. Olettamuksella että pohja tieto johonkin lajiin hankitaan kirjoista, netistä tai täältä. Täten saa kalasille järjestettyä oikeat olot ja voi myöhemmin tulla asiantuntenvampana kertomaan omia kokemuksiaan..

Tämä harrastus on niin laajalle sijoittuva että lieneekö kukaan tietävän AIVAN kaikkea tästä alasta. Mene ja tiedä.. 8O
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

maisu kirjoitti:Minua ainakin lähinnä säälittävät ne tapaukset joissa tuoreet harrastajat innostuvat niin paljon että hankkivat parin vuoden sisällä useita akvaarioita...
Heh! Asuin äipän luona ja hoivailin kahta alle sata litraista akvaa ja mietin kumpa joskus pääsisin omaan kämppään..
Arvaahan sen kuinka homma räjähti käsistä. Olohuoneessa pitkälti toista tonnia vettä ja kaverin kanssa vuokrattiin vielä lisätiloja viljelytoimintaa varten. Oli lähellä ettei harrastuksesta tullut ammatti (kaverilla tuli), silloinen eX kun pisti kovasti hanttiin, mukamas liikaa poissa kotoa??
Vaikka oli räjähdysmäinen aloitus, niin innostus on säilynyt koko ikäni ja taatusti tulee säilymään :)
Tuosta, ettei vanha opi uusia temppuja.. niin olempa minäkin siirtynyt mattoon ja liivatteeseen kyseenalaistamatta JJ-Järven vinkkejä, häntä pidän uutena otto-oppi-isänä :mrgreen:
Niin että Kiitos vain! :)
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

iisa kirjoitti:Usein aloittelevat harrastajat eivät tiedä, että akvaariossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Näin ollen he eivät tajua antaa kaikkia mahdollisia tietoja altaastaan kun kysyvät vaikkapa näin: "Mun kala kuoli, mitä teen?". Kärjistetty esimerkki, mutta nuitakin on nähty :roll:
Kun juuri sitä varten on kirjoitettu ohjeet ja ne on hyvin näkyvillä stickynä ongelmaosioissa! Että ne voi sitten lukeakin ja kirjoittaa kysymyksensä niiden ohjeiden perusteella.

Ja tämä "kärkkäys" on minulle hyvin luonteenomaista silloin kun menetän hermoni ja kyllästyn toistamaan itseäni. Miksi sitä omaa persoonaansa muuttaisi... [;)]
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Syyssahrami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syyssahrami »

Ymmärrän täsmälleen mitä plekofani puhui. Olen kokenut tämän forumin välillä samoin :( . Mieleeni tulee heti muutama ylimielinen kommentti. Vain muutama kirjoittaja saattaa pilata koko keskustelun :x .

Mutta todelliset asiantuntijat eivät mielestäni ole siihen syyllistyneet!

En laita esimerkkejä vaikka niitä helposti selailemalla jopa löysin. Ne provosoivat taas jotkut puolustautumaan ja taas puhutaan aidan seipäästä eikä aidasta.

Hyvä Plekofani! Olen samaa mieltä ja olit rohkea kuin mainitsit asiasta. Aika pitkän ketjun sait aikaiseksi. Pitääköhän tässä nyt paikkaansa vanha sananlasku:
Se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa. [;)]

Edit: Poistettu toinen samanlainen viesti ja huutaminen. -Skroik-
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Enpä nyt ota kantaa siihen osuiko kalikka, vai älähdänkö muuten vain, mutta alentuvaa suhtautumista kyllä ilmenee silloin tällöin. Mielestäni se ei ilmene mitenkään verrannollisesti litramäärien mukaan, vaan ennemminkin kenties liittyy siihen harrastuksen kestoaikaan ja kirjoituksesta ilmenevään tietotaitoon. Vai sekoitanko asioita? Itse en toivoakseni ole antanut kenellekään kirjoituksillani sellaista kuvaa, että minä tiedän kaiken, muut eivät mitään, tai muuten suhtautunut vähättelevästi keneenkään. Sen sijaan olen kyllä antanut tylyhköjä, pisteliäitä ja sarkastisia kommentteja toisinaan, kyllästyttyäni kysyjän asenteeseen, paljon peräänkuuluttamaani viitseliäisyyden puutteeseen tai piittaamattomuuteen. Ja olen sitä mieltä, että kun eläinten kanssa touhutaan ja niiden viihtyvyys on meidän hoitajien vastuulla, niin silloin on sanottava suoraan ja käytettävä jopa provosoivia ilmaisuja (eläinrääkkäys, tmv.), jollei vihje tai perusteltu kaunis puhe tehoa.
Yleensäkin ohjeena olisi hyvä pitää, että jos saat negatiivista palautetta, pysähdy ja katso itseäsi suurennuslasin kera peilistä. Jos annat negatiivista palautetta, perustele selkeästi ja ehdota parannuksia.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Anne*
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Anne* »

Kuinkahan moni olisi yhtä "kärkäs" livenä, toisen silmien edessä... :roll: ...no varmasti monikin, mutta siinä tapauksessa olisi jo body language apuna... :mrgreen:
Jokeri
Member
Member

Niinpä. Täällä netissä keskusteltaessa on "kasvottomana" helpompi ruotia toisen mielipiteitä, välillä aggressiivisestikin. Siksi olisikin tärkeää lukea oma viestinsä, oli kyseessä kysymys tai vastaus, muutamaan kertaan ennen sen lähettämistä foorumiin. Monet mielipahat vältettäisiin, kun unohdettaisiin henkilökohtaisuuksiin menevät kommentit ja pyrittäisiin neuvomaan asiallisesti.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
sanni
Starting Member
Starting Member

pistänpä lusikan altaaseen minäkin.

Viesti Kirjoittaja sanni »

Tuolla aiemmin Vimpula puhui mielestäni asiaa, eniten minulle on herneitä nenään aiheuttanut vastaajien ulosanti. Onko pakko olla tyly ja ehdoton, jos joku asia on mielestäsi pielessä, kun (varsinkin aloittelijalle) vastaat?
Tuoko suuri asiantuntemus (jota kyllä arvostan, kun se esitetään sille kuuluvalla arvokkuudella ja ystävällisyydellä, eikä ylimielisesti) luvan teilata kaikki "tyhmiä"kyselevät kuin kärpäset ikkunaruutuun?

Täällä tuntuu olevan aika paljon "ikuisuuskysymyksiä", itselläni tällainen tuli vastaan mm. tiikerinuoliaisten kohdalla.

Homma on vaan niin ihmeellinen, että MIKSI niitä kaloja on myynnissä, miksi arvostamani kauppias antaa ne minun ostaa, kun kerron taustatiedot? näistä tärkeämpänä tuo että miksi niitä ylipäätään on myynnissä??

Ja mielenkiintoista oli myös, että tämä arvostamani kauppias sanoi, kun laitoimme altaan kypsymään, että ei kannata tehdä tästä harrastuksesta ihan alkumetreillä liian vaikeaa, testeiksi suositteli meille nitraatti- ja ph-testin (älkää nyt tappako, saattoi se olla nitriittikin se eka testi, isäntä meillä ne on tehnyt, en millään muista kumpi se on), kun kyselimme kaikkia näitä kovuusjuttuja ja mitä kaikkia testejä meidän pitäisi hankkia jne. Täällä AW:ssä tulee tunne, että pitäisi olla kemisti ja vaikka mitä, että uskaltaa kysyä, mitä tehdä monninpoikasille. (kärjistettyä, tiedän! ja korjatkaa vaan kaikki pilkkuvirheet ja isot kirjaimet ja vaikka mitä muuta, mikä ei mielestäni kuitenkaan asiasisältöön vaikuta.) Eikö riitä kysymyksen pohjaksi altaan koko, lämpötila ja kalasto? Ne ovat varmasti ne asiat, mitkä muistan ulkoa tällä tavalla koneella ollessani. EIvätkö kokeneet tiedä sitten ohjata mittaamaan mitä ihmeellisimpiä asioita?

Onpas tänään kritisointipainotteinen päivä.
Anne*
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Anne* »

Onpa Sanni ihanaa, kun edes joku on kanssani samaa mieltä :D
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Silloin kun tuo aloittelijoiden oma temmellyspaikka perustettiin, oli asiasta puhetta... ehkäpä syytä nostaa sekin nyt taas esiin.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 1810#11404
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Sanni kirjoitti:Homma on vaan niin ihmeellinen, että MIKSI niitä kaloja on myynnissä, miksi arvostamani kauppias antaa ne minun ostaa, kun kerron taustatiedot? näistä tärkeämpänä tuo että miksi niitä ylipäätään on myynnissä??
Vastaus on raha. Hyväkin kauppias elää niillä roposilla joita me harrastajat kauppaan kannamme. Kauppiaalla on aina oma lehmä ojassa ja siksi helposti tulee kiusaus venyttää omaatuntoaan. Ja sitten on niitä kauppiaita, jotka joko eivät tiedä / luulevat tietävänsä / eivät välitä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
sanni
Starting Member
Starting Member

raha?

Miksi ihmeessä sitten saimme neuvoja, mitä EI kannata ottaa, kun ovat samassa kerroksessa jonkun toisen parven kanssa tai eivät tykkää pintavirtauksesta tai viihtyvät lämpimämmässä vedessä kuin muut? Eikö tämä ole ihan samaa kauraa tuon koko-/viihtyvyyshomman kanssa?
Jokeri
Member
Member

Aloittelijoiden oma osasto on huippu hyvä juttu. Tästä päästään ikuisuuskysymykseen: Millä mitataan se, kuka on aloittelija, kuka ei?
Jos toinen on aloittanut puoli vuotta sitten akvaarioharrastuksen ottamalla homman alusta asti tieteellisen vakavasti ja toinen on harrastanut akvaarioita kymmenen vuotta omistamatta yhtään vesitestiä, niin kumpi on enemmän aloittelija? Toisella on kokemusta, mutta ei tietoa. Toisella taasen tietoa, mutta ei kokemusta. Missä vaiheessa jäsen on oikeutettu laittamaan kysymyksen Alkeiden sijasta johonkin toiseen osastoon?

Akvaarioiden tieteellinen puoli on sellainen kokonaisuus, että ei kaiken oppimiseen taida ihmisikäkään riittää. Täytynee siis tulevat vuodet pitäytyä vain tuolla aloittelijoiden osastolla, niin saa tehdä tyhmiä(kin) kysymyksiä pelkäämättä julkista lynkkausta :D
sanni
Starting Member
Starting Member

:)

Itse en uskalla ainakaan 20 vuoteen laittaa muualle viestejä kuin alkeisiin.

Lähinnä koitan tonkia täältä(kin) tietoa, visusti hakukomennolla ja sitkeästi surffaamalla keskusteluja edestakaisin, jos jotain huvittaa saada selville. (jostain syystä en aina tuota hakukomentoa saa onnistumaan)

Ihanaa, että tämä alkeet on olemassa, toden totta.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Jokeri kirjoitti:Aloittelijoiden oma osasto on huippu hyvä juttu. Tästä päästään ikuisuuskysymykseen: Millä mitataan se, kuka on aloittelija, kuka ei?
Ei sinne kysymyksen laittamalla itsestään kaikissa asioissa tee aloittelijaa... Eikä kannata loukkaantua jos joku kysymys sinne siirretään.
Jokeri kirjoitti:Jos toinen on aloittanut puoli vuotta sitten akvaarioharrastuksen ottamalla homman alusta asti tieteellisen vakavasti ja toinen on harrastanut akvaarioita kymmenen vuotta omistamatta yhtään vesitestiä, niin kumpi on enemmän aloittelija? Toisella on kokemusta, mutta ei tietoa. Toisella taasen tietoa, mutta ei kokemusta.
Onko sillä mitään merkitystä :D
Jokeri kirjoitti:Missä vaiheessa jäsen on oikeutettu laittamaan kysymyksen Alkeiden sijasta johonkin toiseen osastoon?
Siinä vaiheessa kun on jotain täsmällistä kysyttävää, eikä esim. mitä kaloja voisin vielä ottaa.
Jokeri kirjoitti:Täytynee siis tulevat vuodet pitäytyä vain tuolla aloittelijoiden osastolla, niin saa tehdä tyhmiä(kin) kysymyksiä pelkäämättä julkista lynkkausta :D
Kyllä sieltä alkeet osastolta on siirretty kysymyksiä muuallekin ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Re: raha?

sanni kirjoitti:Miksi ihmeessä sitten saimme neuvoja, mitä EI kannata ottaa, kun ovat samassa kerroksessa jonkun toisen parven kanssa tai eivät tykkää pintavirtauksesta tai viihtyvät lämpimämmässä vedessä kuin muut? Eikö tämä ole ihan samaa kauraa tuon koko-/viihtyvyyshomman kanssa?
Tässä sitä sitten ollaan... Yritin kirjoittaa mahdollisimman neutraalisti ja perustellen kantani, mutta ilmeisesti onnistuin ärsyttämään sinua. Tämä EI ole tarkoitettu henkilökohtaisesti Sannille, mutta tämän osuttua kohdalle, käytän tätä mallina alkuperisestä keskustelunaiheesta.
Mielestäni tässä on hyin tyypillinen esimerkki siitä miten keskustelu ajautuu nopeasti väittelylinjalle, jossa lopulta käy niin että toinen osapuoli tuntee itseään vähätellyn. Miten tällainen olisi vältettävissä?

Sanni: Tässä tapauksessa epäilen, että kauppias ei ollut tarpeeksi perehtynyt tiikerinuoliaisten todelliseen tilantarpeeseen, niitä kun ihan yleisesti tunnutaan suosittelevan liian pieniin altaisiin.
Lämpötila-, ja noista muista vaatimuksista ollaan sitten yleensä hieman paremmin perillä minun kokemuksieni mukaan.
Syyssahrami
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Syyssahrami »

Olen ihmetellyt ihan samaa kuin Sanni. Jos tarkkoja ollaan, tiikerinuoliaisiakaan ei varmaan kovinkaan moni voisi ostaa ja kuitenkin niitä myydään ilmeisen paljon kun niitä on myynnissä joka liikkeessä. Samoin kultakaloja. Kukapa akvaarioon kaloja haluaisi ostaa rääkkäämistarkoituksessa?? :cry:
ReimaR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ReimaR »

Syyssahrami kirjoitti:... tiikerinuoliaisiakaan ei varmaan kovinkaan moni voisi ostaa ja kuitenkin niitä myydään ilmeisen paljon kun niitä on myynnissä joka liikkeessä.
Eiköhän nykyinen tikrujen hintataso ja sen jatkuva nousu hieman hillitse aloittavien harrastajien intoa ostaa niitä.

Asiasta kolmanteen. Onko kenelläkään tietoa miksi tiikerinuoliaisten hinta on muutamassa vuodessa lähes tuplaantunut?
Mother nature is a bitch !
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”