Intianvesitähdikki/ hiilidioksiditabletit?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tigru
Junior Member
Junior Member

Intianvesitähdikki/ hiilidioksiditabletit?

Viesti Kirjoittaja tigru »

Akvaario: 180l, korkeus: 45cm, pohja: hieno hiekka, valaistus: 2x sylvania aquastar, suodatus: mattosuodatin, vesi: pH 7.5, gh 11, kh 5-6, lämpö +24, NO2 0, CO2 n.6 (..jotain..). lannoitus:tetra florapridea 2-4 vko välein 5ml, joulukuussa laitetut kestolannoitetabut,( tark. hankkia vielä intialsticksejä lisäksi).
Kasvit:
5x jättimiekkalehden taimea (karsin niiden kasvaeesa osan pois)
vallisneriaa
anubias barteri
2x anubias barteri var.nana
rusolehteä ja jotain sen tapaista samassa puskassa
2x ruskomelalehti
2x jaavansaniainen
Kannattaako kokeilla intianvesitähdikkiä vai onko valo/lannoitus riittämätön?
Hakutuloksia lukiessani löysin eräästä viestistä maininnan hiilidioksiiditabletit. Minkälaisia nämä ovat, kuinka käytetään, toimivuus?
Mulla ei ole mahd. laittaa sellasta tee-se-itse-hiilidioksiidilevitibtä, eikä muita sellasia joten olisiko kannattavaa hankkia noita CO2-tabuja?
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Omassa 100l on intianvesitähdekkiä. Valaisimessa vain yksi loisteputki mutta tehokkuutta en muista. Sen verran voin sanoa ettei mikään suuri eli tehokkaampi saisi olla. Silti tuo kyseinen kasvi rehottaa ja kasvaa kuin rikkaruoho. Itselläni kasvaa siis vähäisemmässäkin valossa...
kuusistor
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kuusistor »

Miksei ole mahdollisuutta CO2 -systeemiin ?....mutta, joo kyllä Intianvesitähdikki kasvaa, jos muutkin kasvit kasvavat. Kyseessä on siis kasvuolosuhteiltaan vaatimaton tapaus. Muista kuitenkin, että CO2 on yksi kasvien oleellisista kasvutekijöistä.
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

No kyllä luulisi intianvesitähdikille riittävän. Minulla se kasvaa kaikissa muissa paitsi murtovesialtaassa ja heikoimmillaan valaistus on 1x18W putki (eikä edes uusi) 63-litraisen 35 cm korkean päällä ja paljon muita kasveja varjostamassa. Likainen vesi (paljon nitraattia) hidastaa ko. kasvin kasvua, mutta se ei näytä muuten kärsivän ulkoisia vaurioita kuten esim. jättivesitähdikki. Kun vedenvaihtoa lisää, taas kasvaa.

Mika
aapo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aapo »

Entä tämän Rosanervig-muodon valovaatimukskset tai lannoitus?
tigru
Junior Member
Junior Member

Kuis ne hiilidioksiiditabut? Löytyykö mitään tietoa?
kuusistor
Member
Member

Niistä tabuista oli juuri juttua täällä AW:ssä. Mutta käytännössä siis muodostavat CO2:ta, kun joutuvat tekemisiin veden kanssa. En edes harkitsisi, kun on muita parempia ja/tai halvempia tapoja hoitaa asia.
tigru
Junior Member
Junior Member

Mitäs kaikkia muita tapoja sitten on? Tee-se-itse levittimen lisäksi?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

tigru kirjoitti:Mitäs kaikkia muita tapoja sitten on? Tee-se-itse levittimen lisäksi?
Osta-se-itse levitin [;)] Eli ei se hiilidioksidi pullokaan juur mitään maksa(vuokra).. Jos tiedät jonkun ketä on vaikka baarissa töissä (tiedän monia :P ) voit kysyä jospa heidän kauttaan saa tilattua sellaisen tukusta.. Ite kuitenkin teen tuon liivate systeemin, kunnes meriakvaan tarviin välttämättä tuon pullon, siitä sitten varastan vähän makeelle puolellekkin.
Vai toimisiko kalkkireaktorissakin liivate? (ainakin kokeneemmat ovat kovin tarkkoja sen puhtauden kanssa)
Omituista yksinhöpinää :mrgreen:
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

KtMan kirjoitti:Ite kuitenkin teen tuon liivate systeemin
Noni ja nyt pulputtaa jo.. Olipas nopea ja helppo homma. Ruotsi-Kanada erä tauolla väsäsin, en käyttänyt mitään liittimiä, porasin vain letkuille reijät ja tiivisteenä käytin pikaliimaa. Jarru-liivatteenkin jätin pois kun käytän levittimenä vain hohkakiveä, niin saa sitten pulputtaa enemmän. Jos tulosta syntyy, niin kannattaa se sinunkin tehdä tigru Jos ei poraa ole, niin kyllä tollaset reijät vaikka saksen kärjellä äkkiä muovikorkkiin pyörittelee. Ainakaan tekemisen vaikeus ei VOI olla esteenä :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

KtMan kirjoitti:Jos ei poraa ole, niin kyllä tollaset reijät vaikka saksen kärjellä äkkiä muovikorkkiin pyörittelee.
Poraakin näppärämmin homma hoituu perunankuorimaveitsen kärjellä.
kuusistor
Member
Member

KtMan kirjoitti:Jarru-liivatteenkin jätin pois kun käytän levittimenä vain hohkakiveä, niin saa sitten pulputtaa enemmän. Jos tulosta syntyy, niin kannattaa se sinunkin tehdä tigru Jos ei poraa ole, niin kyllä tollaset reijät vaikka saksen kärjellä äkkiä muovikorkkiin pyörittelee. Ainakaan tekemisen vaikeus ei VOI olla esteenä :)
Liivatteen poisjättäminen aiheutta kaksi "ongelmaa", jotka on hyvä tiedostaa. Se varsinainen ongelma on, että alkuvaiheen kuohuminen saattaa olla kovin voimakasta ja koska ilman liivatetta käyminen on erittäin paljon nopeampaa, pitää uusia pulloja tehdä usein. Liivatteella 2 l pullo kestää 5-8 vkoa. Jos liivatteella "teho" ei riitä, niin sitten voi laittaa useampia pulloja. Jos ei käytä liivatetta, niin tällöin pesupullo on ihan välttämätön. Voimakkaasti käyvä liemi voi nimittäin muuten käydä itsensä akvaan asti.
tigru
Junior Member
Junior Member

Ei se tekeminen ongelma ole. Porukat ei halua olohuoneeseen mitään pulloja roikkumaan. Eikö ole sellasia mitkä saa laittaa vaikka akvaarion alla olevaan kaappiin piiloon? Vai onko ne jotain kallitta, vaan akvaarioliikkeistä saatavia?
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

kuusistor kirjoitti:Liivatteen poisjättäminen aiheutta kaksi "ongelmaa", jotka on hyvä tiedostaa.
Se varsinainen pointti liivatteen käyttämisessä on se, että sokeria voi käyttää moninkertaisen määrän kasvattamatta käymisen nopeutta vaaralliseksi. Koska liivatepullossa on hiivalle enemmän syötävää, se kestää pitempään.

Kati
kuusistor
Member
Member

tigru kirjoitti:Ei se tekeminen ongelma ole. Porukat ei halua olohuoneeseen mitään pulloja roikkumaan. Eikö ole sellasia mitkä saa laittaa vaikka akvaarion alla olevaan kaappiin piiloon? Vai onko ne jotain kallitta, vaan akvaarioliikkeistä saatavia?
Itselläni on kaapissa akvan alla. Takaiskuventtiili vaan pesupullon ja levittimen väliin.
Kati kirjoitti:...kasvattamatta käymisen nopeutta vaaralliseksi...
kuusistor kirjoitti:...kuohuminen saattaa olla kovin voimakasta..
Kaksi ihmistä - kaksi näkökulmaa :mrgreen:
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

kuusistor kirjoitti:
Kati kirjoitti:...kasvattamatta käymisen nopeutta vaaralliseksi...
kuusistor kirjoitti:...kuohuminen saattaa olla kovin voimakasta..
Kaksi ihmistä - kaksi näkökulmaa :mrgreen:
Ei nää meitin kirjoitukset ny ihan ekvivalentteja olleet, leikkasit pointtini pois... Sun jutustasi ei käynyt selvästi ilmi se, että liivatteeton resepti eroaa liivatteellisesta myös sokerin määrän suhteen.

En tiedä miten käy, jos laittaa liivatteettomaan sörsseliin sokeria liivatteellisen reseptin mukaisesti. Joko
* tulee pum,
* tulee lörtsis pitkin akvaariota,
* vaikkei rräjähtäisikään, hiiva kasvaa muuten niin nopeasti, että kaikki kaasu syntyy parissa päivässä
tai
* ylimääräinen sokeri menee turhana hukkaan.

Kati
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kati kirjoitti:En tiedä miten käy, jos laittaa liivatteettomaan sörsseliin sokeria liivatteellisen reseptin mukaisesti.
Ei siinä mitään sen ihmeempiä ole ainakaan meidän hiivoilla käynyt. Tai siis käynyt, muttei...juu juu. Käyminen kestää vaan vajaa puolet siitä ajasta mitä liivatteella.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Holzig kirjoitti:Ei siinä mitään sen ihmeempiä ole ainakaan meidän hiivoilla käynyt. Tai siis käynyt, muttei...juu juu. Käyminen kestää vaan vajaa puolet siitä ajasta mitä liivatteella.
Oho? En nyt muista tarkkaan, mutta muistaakseni se itse käyttämäni liivatteeton versio sisälsi sokeria 1,5dl, kun liivatteen kera menee vajaat 4.

Kati (melkein allekirjuutin vaihteeks "Lato" - no, olis sekin parempi kuin ajoittain lipsahtava "Akti" tai "Kait" :mrgreen:)
kuusistor
Member
Member

En ole resepteihin mitään kantaa ottanutkaan. Eipäs. Halusin vain tuoda esille sen ilman liivatetta tehtävän riskit, tekee sitten millä reseptillä tahansa. Juupas. Ettei tule mitään ikävää hiiva-akvaariossa-parketeilla-yllätystä. Eipäs.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kati kirjoitti:Oho? En nyt muista tarkkaan, mutta muistaakseni se itse käyttämäni liivatteeton versio sisälsi sokeria 1,5dl, kun liivatteen kera menee vajaat 4.
Itse olen käyttänyt suurinpiirtein samoja sokerimääriä niin liivatteen kuin liivatteettoman litkun kanssa. Puoleentoistalitraan nestettä menee juuri n. se reilu 3 dl sokeria ilman, että jää sokeria kauheasti palamatta/hukkaan.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Mulla menee puoleen litraan (+puolisen desiä liivatejauheen liotukseen) vettä pari desiä sokeria eli aika lailla vahvempi sotku. Hyvin toimii, en sitten tiedä josko sokeria hukkaantuu johonkin, ei ole räjähdellyt. Tuo puolen litran vesimäärään perustuva annoskoko on ollut sen kokoinen jonka olen uskaltanut puolentoista litran limupulloon laittaa.

Mika
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

kuusistor kirjoitti: Liivatteen poisjättäminen aiheutta kaksi "ongelmaa", jotka on hyvä tiedostaa. Se varsinainen ongelma on, että alkuvaiheen kuohuminen saattaa olla kovin voimakasta ja koska ilman liivatetta käyminen on erittäin paljon nopeampaa, pitää uusia pulloja tehdä usein. Liivatteella 2 l pullo kestää 5-8 vkoa. Jos liivatteella "teho" ei riitä, niin sitten voi laittaa useampia pulloja. Jos ei käytä liivatetta, niin tällöin pesupullo on ihan välttämätön. Voimakkaasti käyvä liemi voi nimittäin muuten käydä itsensä akvaan asti.
Joo, näin oletinkin.. Minulla kanssa 1½l:n limupullo hiivalle ja ½l:n pesupullo, alussa se vähän kuohui ei kuitenkaan pesupulloon asti, 2dl sokeria ja vajaa litra koko mössöä yhteensä. Pesupullon kuplia kun laskee niin ~2 tulee sekunnissa, saapa huomata kuinka kauan käy. Liivatetta laitan kyllä seuraavaan satsiin, nyt ei vaan sattunut kaapista löytymään (kiire ja into oli kova).
Edit: Ja ilman liivatetta se alkoi käymään samantien, eli sen uuden pullon tekeminen ei ainakaan aikaa vie.. Joutuuko liivatteen kanssa odottelemaan ensimmäistä kuplaa kuinka kauan?
T:Krisse
kuusistor
Member
Member

KtMan kirjoitti: Edit: Ja ilman liivatetta se alkoi käymään samantien, eli sen uuden pullon tekeminen ei ainakaan aikaa vie.. Joutuuko liivatteen kanssa odottelemaan ensimmäistä kuplaa kuinka kauan?
T:Krisse
Olen laittanut siihen hiiva-annokseen teelusikallisen sokeria, jolloin liivatehomma on alkanut käydä alle puolessa tunnissa. Käyminen tosin voimistuu huomattavasti, kun systeemi ehtii "oleutumaan" muutaman tunnin.
kuusistor
Member
Member

mjalava kirjoitti:Mulla menee puoleen litraan (+puolisen desiä liivatejauheen liotukseen) vettä pari desiä sokeria eli aika lailla vahvempi sotku. Hyvin toimii, en sitten tiedä josko sokeria hukkaantuu johonkin, ei ole räjähdellyt. Tuo puolen litran vesimäärään perustuva annoskoko on ollut sen kokoinen jonka olen uskaltanut puolentoista litran limupulloon laittaa.

Mika
Suunnilleen samalla suhteella olen laittanut 1,7l litkua 2l pulloon. Liivatetta hieman reilusti, jotta tulee paksu liemi. Ei ole kuohunut yhtään, käyminen on hidasta, mutta sitä tapahtuu. Kalenteriin en ole merkinnyt, mutta arvioisin yhden pullon kestävän kaksi kuukautta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”