Minulle suositeltiin tiikeribarbia kalastooni, ja niinpä sitten sellaisia hankin 6 kpl. Olen kyllä kuullut, että ne näykkisivät eviä, muttei akvaariossani ole pitkäeväisiä kaloja. Kaikki kalani sitä paitsi ovat sen verran nopeita että pääsevät varmaan karkuun, jos sattuu kahakka.
Ne ovat kauniita mennessään tiiviissä parvessa pitkin akvaariota, kilteiltä ainakin nyt näyttävät
akvaariot eivät ole koko elämä, mutta ne tekevät elämän kokonaiseksi
Mitään et voi lisätä, ellet poista jotain. Levikset tarvitsisivat ehdottomasti enemmän tilaa, joten niistä luopuminen saattaisi tuoda hiukan tilaa parille tiikerille.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
...en oikein ole varma, koska kaupassa luki "täpläimumonni"
mutta ne kyllä näyttää aika paljon partamonnilta, vaan parta puuttuu
Eivät ne kovin suuria ole. En voi luopua enää mistään kalasta, vanhempani ovat vieläkin hieman happamia, kun annoin äidin suosikki-kalat pois Onko ihan pakko ottaa lisää tiikereitä???
-plekofani-
plekofani kirjoitti: En voi luopua enää mistään kalasta, vanhempani ovat vieläkin hieman happamia, kun annoin äidin suosikki-kalat pois Onko ihan pakko ottaa lisää tiikereitä?
Vanhempien pitäminen tyytyväisinä kalojen kustannuksella kuulostaa aika surkealta. Tuskin äitisikään tahtoo ehdoin tahdoin kaloja rääkätä?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
...hän ei ymmärrä minua. kun kerron, että kaloja on liikaa jne, isä tokaisee "ei jumalauta käy päinsä, siinä on 100 euron kalat" Äiti taas sanoo "kyllä nuo voi tuolla pitää, eihän tuo akvaario näytä miltään ilman
noita ihania virtaviivaisia barbeja" toinen siis ajattelee rahaa ja toinen ulkonäköä. Mahdollisuuksia ei siis enää juuri ole
Ja olen kuullut hyvin montaa tietoa, osa väittää että leviksen akvaarion minimikoko on 125 l ja toisilla sen pitäisi olla yli 200 l.
-plekofani-
Kyllä ne levikset sen vähintään metrisen altaan vaativat - sen verran isoiksi kasvavat ja vilkkaitakin ovat (+ tarvitsevat lajitovereiden seuraa). Tilanteesi ei kuitenkaan ole kaikista huonoin, sillä on noita leviksiä ihmisillä jopa 60 litraisissa altaissa. Jos vanhemmat eivät luovuta, niin tyydy tuohon tilanteeseen ja ryhdy toimenpiteisiin vasta, jos tiikerit päästävät ilkeän (salatun) luonteensa valloilleen.
Älä kuitenkaan hanki enää uusia kaloja pyttyyn - sen verran ahdasta on jo nyt.
kiitos ehdotuksista
Kyllä nuo tikrut panevat vähän muita kaloja ojennukseen, siis
ajavat ne pois jos tulevat liian lähelle parvea. Ei ne kuitenkaan mistään
voi repiä, kun ei ole hulmueviä Vai onko teistä intiaaninsulilla tai leväbarbeilla revittäviä eviä?
-plekofani-
Kyllä tiikeristen ilkeä luonne voi näkyä sitenkin, että kaloja alkaa kupsahdella stressaantumisen takia (ns. stressikuolemat). Jatkuva takaa-ajelu sekä häiriköinti uuvuttaa kyllä niin ihmisen että eläimenkin.
Mulle sillon aikanaan, kun päädyin tikruhin, suositeltiin, että ne olisivat ainoita ns: pintakaloja. Ja tämä juuri siksi, että ne ovat luonteeltaan "pikku häiriköitä" ja napsivat helposti toisia kaloja. Itselläni on 22 (joista 2 on vihertiikeriä) tikrun parvi. Ja lisänä on vain pohkakaloja + 4leväbarbia. Ton kokoisessa parvessa, kun itselläni on, niin tulee se parvikäyttäytyminen jo hyvin esille. Ja onhan se upean näköistä kun ne menevät yhdessä.
Mielestäni tikrut tulevat parhaiten /edukseen esille kun ei ole muita kaloja(paitsi pohjakalat). Kaverini otti tikruja akvaansa, kun ihastui niihin luonani.
Hänellä oli ennestään mm: rihmakaloja, platyja eli ns. vähän sekalaista seurakuntaa. Ei mennyt kauaakaan, kun kaloja alkoi hävitä ja lopulta oli vaan tikrut jälellä. Osa kaloista kuoli stressiin ja osan tikrut "söi".
Kaverini syytti minua kun olin antanut hänen ostaa niitä (en tiennyt että hän aikoi ostaa niitä). Olin kyllä kertonut hänelle syynkin, miksi minun akvassa ei ole muita kaloja. Olisi ehkä pitänyt sanoa: Näitä sinun ei kannata ostaa, ne eivät sovi sinun akvaan.
Jos altaassasi todellakin uiskenteleen täpläimumonni, on altaasi todella pahasti ylikansoitettu, sillä täpläimumonni=tummaleväpleko=noin 40 cm:ä kalaa. Pienenä voi näyttää aika samalta kuin partis, mutta kasvaa hurjan paljon isommaksi. Koita selvittää jotenkin onko altaassasi partis vai tummalevä. Meidän kotisivuilla on kuvia tummalevistä.