Kaksi vuotta sitten hankin koiran ja nyt olisi toinen mokoma tulossa, silti akvaarion hankinta kiinnostaa ehkä vähän liikaakin, mutta tällä kertaa haluan tietää kaiken minkä vain voin akvaarioista, kaloista, vedestä, kasveista, kalojen yhteensopivuudesta jne. jne. jne. etteivät kalat (tai minä) joudu kärsimään omaa tyhmyyttäni. Eli olen päättänyt että annan ainakin vuoden kulua ennen akvaarion hankintaa ja sinä aikana yritän kerätä mahdollisimman paljon tietoa päänuppiini kun sitten akvaarion hankin.
Minulla olisi hieman kysymyksiä, toivoisin että löytäisin niihin vastauksen täältä.
1. Ajattelin hankkia sellaisen 150-200 litraisen akvaarion uutena. Paljonko sellainen noin suurinpiirtein maksaisi?
2. Mitkä kasvit olisivat sopivia aloittelijalle?
3. Mikä olisi paras pohja akvaariolle, sora vai hiekka (minkälainen sora/hiekka)?
4. Mitkä kalat sopisivat parhaiten aloittelijalle niin että ehkä mahdollisesti saisin ne myös kutemaan ja uusia otuksia maailmaan?
Meillä oli vanhassa akvaariossa kaikenlaisia kaloja. Vakikaloina olivat kumminkin Neontetrat, Platyt, Pusukalat, Lehtikalat, Monnit ja Miljoonakalat. Oli minulla joskus yksi miekkakalakin ja pari pienikokoista haita (en muista mitä haita olivat, isä toi ne vaan jokupäivä kotiin).
Akvaario ei silti ollut mikään niin hirveän toimiva. Vähintään kerran viikossa oli yksi tai kaksi kalaa kuollut...
Tässä taas lisää kysymyksiä:
5. Sopiiko 5-6 litrainen lasipurkki karanteeni purkiksi ja poikas/kutu purkiksi?
6. Millainen suodatin olisi hyvä ja kuinka usein 150-200 litrainen akvaario tulisi pestä?
Nyt tällä hetkellä ei tule mieleen mitään lisää kysymyksiä, mutta jos jotakin pulpahtaa mieleen, niin kerron kyllä.
Höm... Lisää kysymyksiä...
7. Mikä on hyvä veden kovuus ja ph arvo ja miten sen saa selville?
8. Mikä ruoka olisi parasta kaloille? (Viime akvaariossa syötimme hiutaleruokaa)
9. Jos haluaa laittaa kivistä, simpukoista, puunpalasista yms. koristeita akvaarioon, miten nämä jutut puhdistetaan etteivät ole täynnä pöpöjä ja bakteereita?
10. Voiko tuota 60 litraista akvaariota mitenkään korjata? Lasi ei haljennut vaan silikoni reunasta repesi.
Niin! Sitä piti kysyäkkin vieä... (äh... koko ajan tulee uutta mieleen
Edit: parsittu kolme peräkkäistä viestiä yhdeksi. Didi