Hiekan vaihto

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
rico
Starting Member
Starting Member

Hiekan vaihto

Viesti Kirjoittaja rico »

Ajattelin tässä vaihtaa hiekan akvaariossa karkeasta sorasta hienoon hiekkaan täplämonnisten mieliksi. Ihmettelen vaan että miten siitä hienosta hiekasta saa kakat pois imaistua ilman että hiekka tulee mukaan. Onko hienoa hiekka varten jotain erikoiskakkapumppu ettei joka kuukausi tarvitse raahata uutta hiekka.
Habermaier
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Habermaier »

Miten hienoa hiekkaa aiot laittaa? Itselläni raekoko 0.8-1.2 mm, ja pohjaa voi imuroida aivan tavallisella lapolla, ei lähde hiekka mukaan, sen enempää kuin isorakeisempi sorakaan.

Habermaier
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Moi! Minulla on molemmissa akvaarioissa nyt 0.5-1.2 mm hiekka eikä ole ollut tarvetta pohjaa lappoa :) monniset pitävät siitä huolen että kakka ei jää pohjalle lojumaan vaan kulkeutuu suodattimiin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minä vaihdoin viime kesänä hienon hiekan. Ei ole sen jälkeen ollut tarvetta hiekan imurointiin.
Kierteissarvikotilot ovat hoitaneet sen puolen kiitettävästi. Syötän räkmiksiä runsaalla kädellä päivittäin ja jätettä tulee, mutta pohjassa ei ole tauhkaa ja vesi kirkastuu nopeasti ruokinnan jälkeen kristaliin kirkkaaksi.
Vesi on varmasti yhtä kiekasta kuin Tanganjikajärvessä, jossa näkösyvyys on jopa 40 metriä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Hatzizi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hatzizi »

40metriä?
Mahtaa olla aika puhdasta vettä siellä...
Isäpappa kertoili että inari-järvessä on myös aika hyvä näkösyvyys, lieneekö totta?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hatzizi kirjoitti:40metriä?
Mahtaa olla aika puhdasta vettä siellä...
Isäpappa kertoili että inari-järvessä on myös aika hyvä näkösyvyys, lieneekö totta?
En epäile etteikö olisi Inarissa ehkä 20 metriä näkyvyyttä. Siellä on kuitenkin mukana suovesiä.

Tanganjikajärvi on todellakin yksi maailman kirkkaimmista järvistä. Vesi on puhdasta; olen juonut tuota ulappavettä ja se on puhtaampaa kuin monet Euroopan vesijohtovedet. Aivan rannikoilla ja jokien suissa vesi kylläkin on varsin likaista ja sameaakin, mutta tuon järven erikoinen emäksinen ja kova vesi on omiaan puhdistumaan.
Veneestä on kivaa katsella syvyyksiin ja nähdä isojen kalojen uivan omissa oloissaan.

Syvyyttä tuolla järvellä on vajaat 1,5 kilometriä, joten syvyyttäkin on riittävästi.
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganjika/jarvi/
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

Itsekin hiekkaan siirtymistä pohdiskelleena kysyisin tätä: akvaarioni on vielä aika tuore, eli kypsytelty kuukauden päivät, jonka jälkeen kalat olleet purkissa vasta kuukauden. Jos siis kerralla vaihdan hiekat, niin eikö akvaariosta tule jälleen raaka [;)] Vai riittääkö kahden sisäsuodattimen massa ylläpitämään tasapainoa. Vai kannattaako vaihtaa vain puolet ja kuukauden päästä toinen puoli?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minä vaihtaisin kaiken kerralla, mutta mikä sitten on se "oikea tapa"...en arvaa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Olen myös puntaroinut siirtymistä sorasta hiekkaan. Perustimme juuri toisen altaan, jonne laitoimme hiekkapohjan. Nyt mietin vaihtaisinko toisestakin altaasta sorat pois. Voikohan tämän tehdä tyhjentämättä pyttyä kokonaan ja siirtämättä kaloja? Onko ihan kuolleena syntynyt ajatus? Purkin koko on vain 70 ja risat...
"I'll rise but I refuse to shine"
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Tässä tapauksessa taas ottaisin ison osan vettä helkuttiin, haavitsisin kalat ämpäriin, vaihtaisin hiekat, lisäisin vettä ja päästäisin kalat takaisin uuteen hiekkapohjalla varustettuun yksiöönsä.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Okra, samaa ollaan funailtu myös täällä, että parempi tehdä kalojen siirto-operaatio ensin.
"I'll rise but I refuse to shine"
rico
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja rico »

Minä vaihdoin sitten sen soran vähän hienompaan. Vaihdoin ehkä 2/3 ja lisäsin samalla Bactozymejä ja kaikki meni hyvin, mutta minulle suositeltiin kyllä että vaihtaisin korkeitaan puolet jos en käytä Bactozymejä. Kun vaihdoin ne hiekat niin en kyllä siirtänyt fisuja (useimmat meni kyllä piiloutumaan paitsi minun- tyhmä tai rohkea, en tiedä :roll: -taistelukala joka änki eteen asenteella "pois tieltä koska MINÄ uin täällä)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”