Taistelukalan ikä
Valvoja: Moderaattorit
Taistelukalan ikä
Silkkaa uteliaisuuttani kyselisin, kuinka vanhoiksi taistelukalat voivat elää? Joskus muistan kuulleeni, että vuosi on taistolle normaali elinikä. Pitääkö tämä paikkansa?
Tarkoitan siis ihanteellisissa olosuhteissa, joissa taisto elää oikeanlaisessa vedessä ja joissa sen ei tarvitse kärsiä evien nyppimisestä eikä mistään muistakaan häiriötekijöistä.
Tarkoitan siis ihanteellisissa olosuhteissa, joissa taisto elää oikeanlaisessa vedessä ja joissa sen ei tarvitse kärsiä evien nyppimisestä eikä mistään muistakaan häiriötekijöistä.
Ja liian useat kututouhut näännyttävät koiraat ennenaikaiseen hautaan. Nehän eivät silloin syö ja kuluttavat energiansa pentujen vahtimiseen. Minulla taistelukalapariskunta kuti viime viikolla kaksi kertaa ihan muutaman päivän sisään, koiras kuoli urheasti vahditun mädin juurelle. R.I.P
Liikkeestä ostetuissa kaloissa on se ongelma, ettei niiten ikää voi millään tietää. Sinun kalasi voi yhtä hyvin olla puolivuotias tai puolitoistavuotias...
Liikkeestä ostetuissa kaloissa on se ongelma, ettei niiten ikää voi millään tietää. Sinun kalasi voi yhtä hyvin olla puolivuotias tai puolitoistavuotias...
Kala on liikkeessä syntynyt, sanoivat iäksi 8-9 kk. Ja on juuri koiras. No, tämä koiras elelee yksinään, joten oletettavasti kututouhuja ei liiemmin ole tiedossa, tai näin siis LUULIN:
Huomasin tunti sitten, että se on rakentanut pintaan valtavan kuplakasan. Ei ole käsitystä, miksi. Se on altaan ainoa kala, joten ei kai se voi kuvitella voivansa kutea yksinään. Sillä ei koskaan edes ole ollut naarasta kaverina, sillä liikkeessäkin se asusti yksinään. Mitäköhän tämänkin yksilön mielessä liikkuu...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Huomasin tunti sitten, että se on rakentanut pintaan valtavan kuplakasan. Ei ole käsitystä, miksi. Se on altaan ainoa kala, joten ei kai se voi kuvitella voivansa kutea yksinään. Sillä ei koskaan edes ole ollut naarasta kaverina, sillä liikkeessäkin se asusti yksinään. Mitäköhän tämänkin yksilön mielessä liikkuu...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kieltämättä sormet syyhyää hankkia tuolle "uroolle" naaras kaveriksi, mutta kun tuo akva on vain 50-litrainen. Eipä siihen taida toista taistoa mahtua
Mulla on kyllä toinenkin allas, mutta sinne en voi taistoa siirtää, kun tulisi varmaankin vain tappeluita ja turhia kuolemia.
Eikä mulla vielä ole lupaa hankkia kolmatta allasta, nyyh... Täytyisi ensin hankkia sille tilaa, tai ainakin avokki niin sanoo. Höh!

Mulla on kyllä toinenkin allas, mutta sinne en voi taistoa siirtää, kun tulisi varmaankin vain tappeluita ja turhia kuolemia.
Eikä mulla vielä ole lupaa hankkia kolmatta allasta, nyyh... Täytyisi ensin hankkia sille tilaa, tai ainakin avokki niin sanoo. Höh!
Itselläni on tuossa tyhjillään n. 75 litrainen allas. Ajattelin sinne jossain vaiheessa taistisparin hankkia. Mitenkäs naaras tulisi sitten valita, jos kudettaa haluaa?
Entä onko uros agressiivinen naaraille? Montako naarasta kannattaapi hankkia? Jne. yleisesti.. Olen jo hieman noista taistiksista lueskellut, mutten luultavasti riittävästi.. 

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Osta saman värisiä naaraita kuin koiras, tai sitten sellaisia joilla on about samanlaiset värigeenit. Siis ei kannata risteyttää sinistä (tai muuta saman geenin väriä;vihreä, violetti, turkoosi) punaisen kanssa (tai muuta saman geenin väriä; keltainen tai cambodian). Kannattaa vähän lueskella eri värien periytyvyydestä, ennekuin tekee mitään omia miksauksiaan. Huonoimmassa tapauksessa saat vaan epämääräisen ruskehtavia taistelukaloja.vimpula kirjoitti:Mitenkäs naaras tulisi sitten valita, jos kudettaa haluaa?Entä onko uros agressiivinen naaraille? Montako naarasta kannattaapi hankkia? Jne. yleisesti.. Olen jo hieman noista taistiksista lueskellut, mutten luultavasti riittävästi..
Yhtä koirasta kohden (jos on tarkoitus pitää samassa akvaariossa) kannattaa hankkia vähintään 2 naarasta, mieluummin 3.
Aggressiivisuus: enpäs tiedä voiko taistelukalakoiraan normaalia käytöstä naarasta kohtaan sanoa aggressiivisuudeksi, mutta koiraan kosiskelut kyllä tappavat naaraan jos ne ovat kahdestaan alle 100-litraisessa akvassa, riippuu tosin yksilöistä.
Ota nyt sitten huomioon sekin, että et voi pitää naaraita samassa akvaariossa kuin koiras silloin kun se vahtii poikasia. Sitten kolmanneksi koiras pitää siirtää kudun jälkeen 3-4 päivän jälkeen pois kutuakvaariosta, ettei se syö poikasia. Sitten niille poikasillekin pitää hommata yksiöitä kun alkavan aikuistua (jos haluaa kaupitella ehjäeväisiä taistoja). Jos siis haluat taiston kasvattajaksi, sinulla pitäisi olla 1 akvaario aikuisille taistelukaloille n. 100-litrainen, että siellä voi pitää koirasta ja sen haaremia. Toinen akvaario kudetukseen, 40-litrainen riittää. Ja sitten vielä lukematon määrä erikokoisia akvaarioita pienten tappelupukaireitten erottamiseen.
Sitten vielä alkuperäisestä aiheesta, eli taiston iästä. Olen kuullut jopa 5 vuotiaista taistoista, mutta se on varmaan tosi harvinaista. Usemmiten nuo elävät kai jotakin 2-3 vuotta. Kaupasta ostettavat koiraat ovat vähintään sen 8 kk ikäisiä. Jos laskeskellaan ikää, niin 3 kk ikäisille alkaa jo vähän kasvaa eviä ja ovat n. 3 cm pituisia. Kuuden kuukauden ikäiset eivät ole vielä täysikasvuisia, mutta evät ovat täydessä pituudessaan. Vasta noin vuoden ikäisinä ne ovat niin isoja kuin kasvavat. Ehkä jollakin tehokasvatuksella voi saada taiston täysiin mittoihinsa 8 kuukaudessa, mutta taitaa jäädä lyhytikäiseksi.
edit: yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä samalta kirjoittajalta - Lisa -