Liikakansoitusta?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

tinke
Starting Member
Starting Member

Liikakansoitusta?

Viesti Kirjoittaja tinke »

Mulla taitaa olla liikakansoitusta mun 60 litrasessa akvassa. Kertokaa mielipiteitä. :roll: Siis kalat ovat seuraavat:
4 taistoa(1 uros, 3 naarasta)
2 mustatetraa
2 neontetraa
4 kardinaalitetraa
2 partamonnia
1 sinirihmakala (ei muuten tappele taiston kans)
1 seeprakala

Tulikohan siinä kaikki. Lisään sitten myöhemmin jos tulee mieleen vielä jotakin. Niin ja ljm88 voi myös muistaa lisää kaloja, mitä mulla on. Siispä mielipiteitä kiitos. :P
Iloitse tästä päivästä!
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Liikakansoitusta?

Viesti Kirjoittaja Kati »

tinke kirjoitti:Mulla taitaa olla liikakansoitusta mun 60 litrasessa akvassa.
Jep, niin on.
4 taistoa(1 uros, 3 naarasta)
Huh. Mun vastaavankokoisella taistonelikollani oli aikoinaan vaikeuksia mahtua 630-litraiseen, kasvintäyteiseen pönttöön ilman jatkuvia ajojahteja ja kurmootusta... No, jos ovat siivosti, niin mahtuvat kyllä. Pidä pinnan tuntumassa paljon kasveja.
2 mustatetraa
2 neontetraa
4 kardinaalitetraa
1 seeprakala
Mustatetra on turhan iso laji tähän pönttöön. Muut ovat ok, seepra tosin on vähän yksinäinen. Parveilevatko neonit ja kardinaalit keskenään?
2 partamonnia
Jos ovat vielä pieniä, menettelee, mutta itse antaisin joka tapauksessa isomman vek.
On liian iso tähän altaaseen, vaikka siivosti elelisikin.

Minusta olisi aika bueno, jos jätät taistot (olettaen, että ovat jatkossakin siivosti), pienemmän partamonnin sekä pienen parven (esim. kardinaalit ja neonit).

Kati
-minttu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -minttu- »

Huh, huh. Liikakansoitusta on ja todella rankasti ja sen lisäksi parvikaloilta puuttuu lajitoverit (parvi vähintään 6 yksilöä). Pois:

sinirihmakala
seeprakala
toinen partamonni (minkäkokoisia?)
mustatetrat
taistonaaraat

Jää:

joko neontetrat/kardinaalitetrat ja niitä sitten muutama lisää
taistokoiras
partis (sekin pois kasvaessaan, vaihtaisin katinkultaplekoon)

Minkälainen suodatus, hoitorutiinit, vesiarvot?
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Huii! Liikaa on juu tuossa purnukassa.
Edellä onkin jo mainittu mitä kannattaa ottaa pois ja mitä jättää...
Lieneekö sinulla isompaa allasta mihin voit sijoittaa "ylimääräiset"
kalasi??? :|
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Liikakansoitusta?

Viesti Kirjoittaja Lisa »

tinke kirjoitti:Mulla taitaa olla liikakansoitusta mun 60 litrasessa akvassa. Kertokaa mielipiteitä. :roll: Siis kalat ovat seuraavat:
4 taistoa (1 koiras, 3 naarasta)
2 mustatetraa
2 neontetraa
4 kardinaalitetraa
2 partamonnia
1 seeprakala
Neljä taistoa ei sovi tämän kokoiseen pyttyyn edes yksin. Tai voisivat ehkä sopia jos luonne antaisi periksi, mutta kun ei anna niin pois näistä kolme. Mustatetrat vaativat enemmän tilaa kuin 60 litraa (+ parven) sekä voivat nyppiä eviä, joten pois nämäkin. Neontetra tarvitsee viileämpää vettä kuin taistelukala voi sietää, joten näitäkään ei oikein voi säilyttää (eikä kaksi neontetraa ole parvikaan). Neljä kardinaalitetraa on hyvä alku, hanki näitä lisää - sietävät taistelukalan vaatimaa lämpötilaa oikein hyvin. Partiksia ei tämän kokoiseen altaaseen mahdu kuin väliaikaisesti, joten uuden kodin hankinta tulee mahdollisesti piakkoin ajankohtaiseksi (tai on tullut jo). Partiksien tilalle sopisi mainiosti muutama kappale katinkultamonneja, jotka viihtyvät myös taiston vaatimassa lämpötilassa. Sinirihmakala ei ole missään nimessä sopiva 60 litraiseen altaaseen - kääpiöityy varmasti eikä elä pitkään. Ehdottomasti poistettava ja mitä nopeammin, sen parempi. Seeprakala vaatii noin 100 litraisen altaan vilkkautensa vuoksi ja on parvikala, joten tästäkin tulisi hankkiutua eroon.

Lahjoitetaan- sekä Myydään-palstat lienevät toimivia paikkoja toimittaa kaloja uusiin koteihin.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
tinke
Starting Member
Starting Member

En kyllä luovu mun taistoista. Ne on niin ihania. Eikä ne ees aja toisia takaa. Seepralta kuoli kaveri vastikään. :cry: Neontetrat ja kardinaalitetrat parveilevat keskenään. Kaikki kalat näyttää viihtyvän sillä suurinosa kaloista kutee: esim. neontetrat, taistot, mustatetrat... Pertikset on aika mukavan kokoisia ja kumpikin ovat uroksia ja tappelee keskenään. Mulla ei oo isompaa tai toista akvaa mihin voisin panna ylimääräisiä eikä oo tilaakaan ostaa isompaa. Suodatus 60l tunnissa, vettä vaihdan 20l viikossa, vesiarvoista tiedän vain, että pH n. 6.5-7.0. :| Pitää miettiä nuiden kalojen luovuttamista, mutta ei oikein raaskis luovuttaa... :cry:
Iloitse tästä päivästä!
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

tinke kirjoitti:En kyllä luovu mun taistoista. Ne on niin ihania. Eikä ne ees aja toisia takaa.
Kyllähän ne ihania on, mutta kun eivät mahdu. Vaikka eivät ajakaan toisiaan takaa ahdasta on.

tinke kirjoitti:Seepralta kuoli kaveri vastikään. :cry: Neontetrat ja kardinaalitetrat parveilevat keskenään.
Seeprakala on yksinäinen, lahjoita pois. Neonit ja kardinaalit kaipaavat eri lämpöistä vettä, luovu jommista kummista.

tinke kirjoitti:Kaikki kalat näyttää viihtyvän sillä suurinosa kaloista kutee: esim. neontetrat, taistot, mustatetrat...
Ei millään pahalla, mutta jostain syystä en jaksa uskoa että em. kalat kutevat kyseisessä akvaariossa, eivät ole muutenkaan helppoja kudettaa.

tinke kirjoitti:Pertikset on aika mukavan kokoisia ja kumpikin ovat uroksia ja tappelee keskenään. Mulla ei oo isompaa tai toista akvaa mihin voisin panna ylimääräisiä eikä oo tilaakaan ostaa isompaa.
Aiotko odottaa, että toinen kuolee? Ne kun eivät ihan heti tappelemista lopeta, kun sille päälle sattuvat. Koiraat kasvaa liian isoiksi tämän kokoiseen. Lahjoita/myy pois ne kalat, joille sinulla ei ole mahdollisuutta tarjota sopivaa kotia.

tinke kirjoitti:Suodatus 60l tunnissa, vettä vaihdan 20l viikossa, vesiarvoista tiedän vain, että pH n. 6.5-7.0. :| Pitää miettiä nuiden kalojen luovuttamista, mutta ei oikein raaskis luovuttaa... :cry:
Suodatus on hurjasti alakanttiin, pitäis olla ainakin 5 kertaa akvan tilavuus tunnissa, ja vettä voisit vaihtaa ainakin puolet viikossa. Luovutappa osa kaloista pois ja kasvata jotain parvea. Tärkeintähän on kalojen hyvinvointi, eikö niin?
-minttu-
Member
Member

Tinke:

Mikä oli ajatuksesi, kun kysyit tällä palstalla altaasi ylikansoituksesta? Jos et alunperinkään ollut valmis luopumaan kaloistasi, jotka eivät sovi altaaseesi, miksi ihmeessä edes tulit kysyneesi? Sait hyvin yksimieliset vastaukset altaasi kaloista mitkä sopivat, mitkä eivät ja senkään jälkeen et haluaisi toimia niin kuin parasta olisi kaloillesi. :(
silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

Taitaa Tinke nyt vaan yrittää ärsyttää. Kyllähän tuon tietää aloittelijakin, etteivät mahdu. Naura nyt sitten partaasi kun sait porukan hikeentymään. Ja luovu niistä kaloistasi (jos sinulla niitä ensinkään on, toivottavasti juttusi on keksitty)
-minttu-
Member
Member

Ai Tinken juttu olisikin trolli...huvinsa kullakin :roll: Hän vaan sitten jatkaa tuolla Tetra-osastolla:
Onko muilla kokemusta kardinaalitetrojen ja neontetrojen yhteiselosta? Mulla ne parveilee keskenään ja se on aika hauskan näköstä. Neot kutee keskenään. Niitä on vain 2 ja sattu mukavasti, että ne on koiras ja naaras.

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Tinke kiltti, kalasi eivät ole olemassa sinua varten. Sinä olet ottanut ne hoitoosi ja olet vastuussa niiden hyvinvoinnista. Itse ne eivät ole voineet asuinpaikkaansa valita. Jos kalasi todella ovat mielestäsi ihania, välittäisit enemmän siitä että niiden on hyvä olla hoidossasi. Kalat kun kykenevät tuntemaan pahaa oloa siinä missä muutkin eläimet vaikka niiden on vaikeampi näyttää sitä. Kuvauksestasi päätellen sinun kalasi voivat hyvin huonosti, ja suosittelen että muutat kiireeimmän kaupalla sekä kalastoasi että hoitorutiinejasi radikaalisti. Jos haluat luoda akvaariostasi kaloillesi vankilan sijasta kodin, täältä kyllä löytyy hyviä neuvoja. Mutta -minttu- on myös oikeassa: jos et halua rehellisiä vastauksia kysymyksiisi, ei ehkä kannata edes kysyä.
tinke
Starting Member
Starting Member

No anteeks vaan jos oon olemassa ja haluaisin teidän mielipiteitä asiaa. Yritän koko ajan vähentää kalastoa ja sainkin jo sinirihman vek. Mutta ette usko että mun kalat kutee. [}:)] Tuo oli törkeesti sanottu. Voiko tänne panna kuvia mihinkään? Otan seuraavan kerran kun ne kutee valokuvia digikameralla ja lähetän ne jotenkin teille niin sitten kyllä varmaan uskotte. MÄÄ EN VALEHTELE!!! En osta kaloja enää yhtään. Miten voitte sanoa, että en hyväksy teidän viestejä? Olen lukenut kaikki viestit ja otan kaiken tosissaan ja teen parháani kalojen hyvinvoinnin takia ja te vaan haukutte minkä kerkeette. Tottakai voin sanoa, että rakastan kalojani, mutta se ei tarkoita sitä, että en voi luopua niistä. [}:)] Yrittäkää ymmärtää, että olen vasta aloittelija ja heti alussa tuli ostettua liikaa kaloja, mutta tuolla mun lyttäämisellä maanrakoon te ette ainakaan paranna tilannetta. Että miettikää tuota ja pyytäkäähän anteeksi. Tätä en ihan vähällä sulata. :twisted:
Iloitse tästä päivästä!
Petunia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petunia »

Jos suodatus kerta on VAIN 60 l/h , epäilen vahvasti että tuolla ei ole hengissä muut kuin taistelukalat , kutemisesta puhumattakaan.

Tosin en ole kuullutkaan noin pienistä suodattimista , että ei vain sattuisi olemaan kirjoitusvirhe ?
"Puh ?" sanoi Nasu. "Niin Nasu ?" kysyi Puh. "Ei mitään , tarkistin vain että olet siinä".
tinke
Starting Member
Starting Member

Vai jatkuu tämä vielä. Pitääkö nakata pc ulos ikkunasta. Alkaa niinku keittään yli. Pitääkö vääntää rautalangasta, että mulla elää kaikki ja kutee myös, ja mulla EI OLE tullu kirjotusvirhettä. Yritän saaha jostakin isomman suodattimen. [}:)]

Saattehan te epäillä mitä lystäätte, mutta asiat on toisin. Katsotaan vaikka.

edit: yhdistetty kaksi viestiä - Lisa -
Iloitse tästä päivästä!
Petunia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petunia »

No ei pidä hikeentyä , anteeksi jos loukkasin rauhaasi. Tänne tullaan yleensä kysymään apua ja ollaan kiitollisia jos sitä saadaan. Miksi kysyä mitä tehdä , jos ei kuitenkaan aijo tehdä mitään ?

Itselläni on 63 litranen akva , jossa on neljä monnista ja kuusi platya. Kaloja tuntuu olevan sopivasti. Akvassa on aikaisemmin uiskennellut myös taistelukala uros , enkä todellakaan voisi kuvitella lisääväni sinne vielä kolmea muuta taistista !

Sillä selvä , nyt voidaan sitten lopettaa , JOS SOPII !?
"Puh ?" sanoi Nasu. "Niin Nasu ?" kysyi Puh. "Ei mitään , tarkistin vain että olet siinä".
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Esimerkiksi Eheimin sisäsuodatin 2008, joka on "tarkoitettu" 30-85-litraiselle, suodattaa 150-300 l/h, ja pienin malli 2006 80-150 l/h.

Varsinaisesta suodatustehosta voi sitten olla montaa mieltä.
tinke
Starting Member
Starting Member

Joo, mutta kyllä jurppii. Minä olen kiitollinen asioista ja neuvoista jota annatte, ja minä todella teen, mutta täällä eivät eräät usko esim. sitä, että mun tetrat kutee ja mun kalat elää. Saan kai minä puolustaa omaa hommaani. :frown:
Iloitse tästä päivästä!
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Toivottavasti minun viestini ei loukannut kovin pahasti. Loukkaaminen ei ollut sen eikä tämänkään viestin tarkoitus. En epäile kalojesi elossaoloa, ja kuteminenkaan ei ole kaikilla lajeilla niin iso juttu. Edellisessä kirjoituksessa (jota mieltä vieläkin olen :roll: ) kyseenalaistin ainoastaan
1) Kalojesi hyvinvoinnin. Tämän perustelen antamillasi tiedoilla ja kokemuksellani (yli 10 v) akvaarioista. Se, että kala elää ei tarkoita että se voisi hyvin. Ja vaikka et tarkoituksella hoitaisi kaloja väärin, se ei estä niitä kärsimästä jos todella hoidat niitä väärin. Kala kun ei erota hyviä aikeita, ainoastaan akvaarion olosuhteet ratkaisevat miten hyvä sillä olla.
2) Rakkautesi kaloihisi. En yhtään epäile, etteivätkö kalasi herättäisi sinussa suuria tunteita. Mutta kirjoituksesta ymmärsin, että et ollut valmis luopumaan taistiksistasi huolimatta siitä että tiedät niiden kärsivän akvaariossasi. (sanoit että taistoista et ainakaan luovu, koska ne on niin ihania). Todellinen eläintenystävä ei ajattelisi näin -anteeksi vain- itsekkäästi, vaan etusijalla olisi eläinten hyvinvointi.
En yritä lytätä sinua, mutta sanon kyllä mielipiteeni suoraan (muut arvostelkoot, miten nätisti). Se että teet omasta mielestäsi parhaasi kun ei välttämättä riitä kaloillesi, ja ainakin minä ajattelen neuvoja antaessani enemmän kalojesi hyvinvointia kuin sinun herkkiä tunteitasi. En katso, että minun pitäisi pyydellä tätä asennettani anteeksi.
iisa
Member
Member

tinke kirjoitti:Joo, mutta kyllä jurppii. Minä olen kiitollinen asioista ja neuvoista jota annatte, ja minä todella teen, mutta täällä eivät eräät usko esim. sitä, että mun tetrat kutee ja mun kalat elää. Saan kai minä puolustaa omaa hommaani. :frown:
Minä taisin sanoa, etten usko kalojesi kutevan. Ilmeisesti loukkaannuit sanomisistani, joten pyydän anteeksi. En tosin usko vieläkään kalojesi kutevan, mutta jätettäköön oma mielipiteeni huomiotta.
silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

Kaikkihan on mahdollista, vaikkakin hyvin uskomatonta. Mutta toisaalta tämä antaa toivoa. Itse olen yrittänyt omaa akvaani perustaa kaikkien sääntöjen mukaan, joten tästä saa toivoa. Jos sinullakin on kalat hengissä niin kaiken järjen mukaan minulla pitäisi sujua vielä paremmin. Kantapään kautta olet aloittanut,m utta hyvä jos nyt on suunta parempaan! Yritä jaksaa ajaa kalojesi etua purnauksista huolimatta.
Masa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Masa »

Iisa vastaa kuin vakuutuslääkäri, potilasta(allas) näkemättä. Kuteminen tossa ruuhkassa on epätodennäköistä, mutta mahdollista. Koska tinke ei halua luopua kaloista niin silloin niitä on sopiva määrä, allas vain on liian pieni. :mrgreen:
tinke
Starting Member
Starting Member

Hupsista heijakkaa. Huomasin juuri, että listasta puuttuu 1 lehtis. Mulla oli ennen vielä kaksi isoa kultakalaa, mutta sain ne pois. Sain ne lahjaksi tekemästäni työstä. Älkää panko kovin pahasti. Yritän olla suuttumasta kommenteistanne.
Iloitse tästä päivästä!
iisa
Member
Member

Wau, vielä lehtis soppaa sekoittamassa. Jos se tuossa purkissa mahtuu yhtään kasvamaan, saat siitä ilmaisen kalantappajan, pikkukalat kun ovat lehtareiden luonnollista ravintoa.

Lehtikala ei mahtuisi altaassasi olemaan edes yksinään, saati sitten muun joukon jatkona. Luovu siis _edes_ siitä, vaikka kuinka tekisi pahaa.

Sorry nyt oikeen kovasti, mutta onko tämä kaikki totta? :roll:
mombasa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mombasa »

Siis kuka tämä tinke oikein on?
Onko tuo ihan totta, että sillä on noin paljon kaloja. Ei voi olla totta. Sori nyt vaan, mutta mielestäni voisit nakata akvasi suoraan kaatopaikalle. Ei susta oo huolehtimaan noista kalaparoista. 8O
Ongo ongo bongo, kotimaani ompi Zaire!
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

mombasa kirjoitti:Siis kuka tämä tinke oikein on?
Onko tuo ihan totta, että sillä on noin paljon kaloja. Ei voi olla totta.
Ja kaikki mitä netistä luemme, ovatkin aina totista totta [;)]
Lähdekritiikkiä hyvät ihmiset...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”