Apua taudinmääritykseen ja lääkitykseen
Valvoja: Moderaattorit
Apua taudinmääritykseen ja lääkitykseen
Toissapäivänä huomasin yhden kiekon (neljästä) vetäytyneen syrjään, ja alkaneen tummua, eikä tule enää syömään. Eilen uima-asento muutui poikkeavaksi, suu kohti pohjaa. Tänään on sama asento jatkunut Juuri tällä hetkellä kiekko on normaalisti "suu menosuuntaan", mutta kallistelee kyljeltä toiselle (kampela). Mikä vikana ja miten hoitaa?
be reasonable, do it my way.
Muistaakseni on joskus ollut puhetta, että flubenolin yliannostuksen seurauksena voisi olla uimarakkovaivoja. Yritin etsiä vanhoja keskusteluja aiheesta, mutta en löytänyt. Osaisiko Timppa sanoa tähän jotain?
Kalan tummumista ja syömättömyyttä voi aiheuttaa esim. Hexamita, johon Flubenol ei auta. Hexamita on melko helposti havaittavissa tuoreesta ulostenäytteestä mikroskoopilla.
Flubenol tepsii Capillariaan, jonka pitäisi (munat) olla myös havaittavissa ulosteesta. (itse en ole Capillariaan törmännyt)
Olisi varmaan paikallaa kertoa akvaarion koko, vesiarvot, vedenvaihdot yms. tiedot, sekä tarkka kuvaus kalan oireista (esim. ulosteen väri), niin voisi olla helpompi arvailla oireiden mahdollista aiheuttjaa.
Yleensä kaloja ei ole hyvä hätäisesti oireiden aiheuttajaa selvittämättä lääkitä, sillä niillä saattaa olla holtittomasti käytettynä ikäviä sivuvaikutuksia.Flubenolit heitin hädissäni toissapäivänä kun kala vetäytyi sivuun...
Kalan tummumista ja syömättömyyttä voi aiheuttaa esim. Hexamita, johon Flubenol ei auta. Hexamita on melko helposti havaittavissa tuoreesta ulostenäytteestä mikroskoopilla.
Flubenol tepsii Capillariaan, jonka pitäisi (munat) olla myös havaittavissa ulosteesta. (itse en ole Capillariaan törmännyt)
Olisi varmaan paikallaa kertoa akvaarion koko, vesiarvot, vedenvaihdot yms. tiedot, sekä tarkka kuvaus kalan oireista (esim. ulosteen väri), niin voisi olla helpompi arvailla oireiden mahdollista aiheuttjaa.
akva
Yliannostuksesta ei ole kyse, olen käyttänyt Flubenolia hyvin monta kertaa vastaaviin (tummuminen, vetäytyminen syrjään, syömisen lopettaminen) oireiisin kiekoillani. Käytän sitä nykyään mielummin heti kuin liian myöhään.
Allas on 250 l, veden vaihto 1 - 2 krt viikossa, 1/2 - 2/3 kerralla, oma porakaivovesi, testattu ja hyväksi ja sopivaksi todettu.
Eheim 2128
ilmapumppu
valaisin kahdella putkella
28-30°C (tällä hetkellä vähän alle 28°C Flubenolin takia)
kh 1.5
gh 3.5
ph 6.8
no2 0.7
no3 13
Hoitorutiinit ja vesiarvot olleet alusta asti samat (reilut kaksi vuotta)
Muina kaloina parikymmentä kardinaalitetraa, 7 lasimonnia, pohjalla monnisia ja kolme helmipartamonnia. Kalastossa ei muutoksia yli vuoteen.
Ulosteen väristä en osaa sanoa, ei ole näkynyt pariin päivään. Mielestäni aika tarkka kuvaus oireista tuli jo ensimmäisessä viestissäni.
Allas on 250 l, veden vaihto 1 - 2 krt viikossa, 1/2 - 2/3 kerralla, oma porakaivovesi, testattu ja hyväksi ja sopivaksi todettu.
Eheim 2128
ilmapumppu
valaisin kahdella putkella
28-30°C (tällä hetkellä vähän alle 28°C Flubenolin takia)
kh 1.5
gh 3.5
ph 6.8
no2 0.7
no3 13
Hoitorutiinit ja vesiarvot olleet alusta asti samat (reilut kaksi vuotta)
Muina kaloina parikymmentä kardinaalitetraa, 7 lasimonnia, pohjalla monnisia ja kolme helmipartamonnia. Kalastossa ei muutoksia yli vuoteen.
Ulosteen väristä en osaa sanoa, ei ole näkynyt pariin päivään. Mielestäni aika tarkka kuvaus oireista tuli jo ensimmäisessä viestissäni.
Vaikea rueta "lottoamaan" mikä kalaa vaivaa. Luin kyllä keskustelun mutta olen ollut vastaamatta kun en tiedä varmaksi mikä kalaa vaivaa. Alkoivatko oireet yhtä-äkkiä vai edelsikö sairautta esimerkiksi pitkä syömättömyys ? Vicky:llä on muistaakseni ollut jokuaika takaperin muutenkin jotakin sairautta kiekkojensa kanssa muistelen. Käytätkö muuten samaa letkua vedenvaihdoissa muiden altaiden kanssa ? sinulla oli monta akvaariota ja kirjoahvenilla sairaudet tarttuvat myös ns pisaratartuntana. Jos joku kirjoahven on itse joskus sairastanut "jonkin bakteeritaudin" voi se tulla itse taudille immuuniksi mutta on taudin kantaja siitähuolimatta ja tartuttaa ko sairauteen toisia kaloja jotka tautia eivät ole sairastaneet.KatjaN kirjoitti: Osaisiko Timppa sanoa tähän jotain?
On totta että oman kokemukseni pohjalta flubenol aiheutti suurena pitoisuutena kiekkokaloille uimarakon säätelyn menetyksen mutta on otettava huomioon että pitoisuus flubenolille oli erittäin suuri ja tähän liittyi myös "vodka." Mikä tässä "vodkaa & flubenolia" kokeessa oli ihmeellisintä tämä uimarakon säätelyn vajatoimivuus kokeiltaessa ei vaikuttanut pieniin kiekkokaloihin 5-7 cm eikä aikuisiin kaloihin joilla ei ollut hormoonitoiminta käynnissä. Eli vain kutevat kalat reagoivat ko tavalla. Ja korostan että tämä perustuu vain ja ainoastaan minun omaan kokeeseni sekä "mutuun." Jos jollakin on ylimääräisiä kiekkokaloja (kutevia pareja) + joukko kutemattomia kiekkoja sekä poikasia voin antaa ohjeen lääkitykselle jos haluaa tehdä saman kokeilun perässä...
Mutta tässä taas eksyttiin itse kysymyksestä Vicky vastaisitko noihin pariin kysymykseen jotka esitin ylempänä voisi kokeilla "arpoa" taudinkuvaa lisää.
Edit Vesiarvot varsinkin nitriitti on 0.7 onko nitriitti jatkuvasti noin korkealla ? vai vaihteleeko se ? Vaihda vettä useammin ja panosta suodatukseen jos nitriittiarvo on noinkin korkea jatkuvasti. Näyttääkö testi jonkinlaista lukemaa puhtaasta talousvedestä ?
Trv. Timppa
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
lisätietoa
Se tässä kyseisessä tapauksessa yllättikin, että oireet alkoivat aivan yht'äkkiä perjantai iltana. Siihen asti kala on ollut täysin "normaali" ja syönyt muiden mukana. Nyt kala roikkuu välillä pää alaspäin, sekunnin kuluttua kelluu pinnan tuntumassa jommalla kummalla kyljellä ja taas hetken päästä saattaa uida lähes normaalisti, nämä muutoksen todella nopeaan tahtiin.
Perjantai illalla kun huomasin oireet, tein vedenvaihdon ja laitoin Flubenolin.
Käytän samaa tyhjennys- ja täyttöletkua, yhdessä altaassa malaweja, yhdessä helmirihmakaloja, ja yhdessä tikruja, isopurjepleko ja smaragdikirjoahvenia. Millään näistä kaloista ei ole missään vaiheessa ollut ainakaan mitään näkyviä tauteja, mitä olisi pitänyt lääkitä.
Perjantai illalla kun huomasin oireet, tein vedenvaihdon ja laitoin Flubenolin.
Käytän samaa tyhjennys- ja täyttöletkua, yhdessä altaassa malaweja, yhdessä helmirihmakaloja, ja yhdessä tikruja, isopurjepleko ja smaragdikirjoahvenia. Millään näistä kaloista ei ole missään vaiheessa ollut ainakaan mitään näkyviä tauteja, mitä olisi pitänyt lääkitä.
Ja-aaa ei ole apua minusta EELA auttaa taudin tarkassa määrityksessä.
Sellainen kutina omana mutuna on että kalalla "saattaisi" olla sisuskaluissa tulehdus/vaurio ? jos akvaarion toiset kalat eivät ole oirehtineet samoin, eivätkä tule oirehtimaan. Mutta puhdas veikkaus minulta.
Timppa
Sellainen kutina omana mutuna on että kalalla "saattaisi" olla sisuskaluissa tulehdus/vaurio ? jos akvaarion toiset kalat eivät ole oirehtineet samoin, eivätkä tule oirehtimaan. Mutta puhdas veikkaus minulta.
Timppa
lisäys
Ai niin, tuosta ahdistelusta tuli mieleen, että joku muista kiekoista poissaollessani (yöllä tai päivisin) on käynyt pari kuukautta sitten tämän kiekon kimppuun, ja otsassa on pari suomu/lihasvaurioita, jotka lähtivät välittömästi paranemaan (eivät ole vielä kasvaneet umpeen). Laitoin veteen pari kertaa silloin Myxazinia. Liittyykö tähän tapaukseen?
Muistelen jostain kuulleeni/lukeneeni, että flubenolin yliannostus ilman alkoholiakin saattaa aiheuttaa uimarakon toimintahäiriöitä.TiHe kirjoitti: Ja korostan että tämä perustuu vain ja ainoastaan minun omaan kokeeseni sekä "mutuun."
Kuinka usein joudut lääkitsemään tai olet lääkinnyt kalojasi? Lisäätkö kuurin aina koko altaaseen vaikka vain yksi kala olisi sairastunut?vicky kirjoitti:Yliannostuksesta ei ole kyse, olen käyttänyt Flubenolia hyvin monta kertaa vastaaviin (tummuminen, vetäytyminen syrjään, syömisen lopettaminen) oireiisin kiekoillani. Käytän sitä nykyään mielummin heti kuin liian myöhään.
Tummuminen, vetäytyminen syrjään ja syömisen lopettaminen eivät ole syitä aloittaa flubenolin käyttöä, sillä niin kuin KatjaN jo mainitsikin ei flubenol auta yksisoluisiin loisiin (mm. hexamita).
Lääkitsitkö koko altaan yhdenkalan takia? "Turha lääkintä vain stressaa ja haittaa teveitä kaloja.vicky kirjoitti:Laitoin veteen pari kertaa silloin Myxazinia
T:Ville
Villelle
Flubenolia laitettiin ilman alkoholia ja yliannostusta.
Flubenolia olen käyttänyt 2-3 vuoden aikana about 3 kertaa, en tarkaalleen muista. Ja koko altaaseen, koska karanteenialtaat (2 kpl) aina kummasti päätyvät kokopäivätoimiseen akvaariokäyttöön.
Tiedän kyllä mihin Flubenol auttaa, kaikilla edellisillä kerroilla ovat päälle päin näkyvät oireet olleet samat kuin nyt. Keskustelun tarkoitus oli antaa minulle tämän keskusteluketjun subjectin mukaisesti taudinmääritys ja oikea lääkitys siihen...
Flubenolia olen käyttänyt 2-3 vuoden aikana about 3 kertaa, en tarkaalleen muista. Ja koko altaaseen, koska karanteenialtaat (2 kpl) aina kummasti päätyvät kokopäivätoimiseen akvaariokäyttöön.
Tiedän kyllä mihin Flubenol auttaa, kaikilla edellisillä kerroilla ovat päälle päin näkyvät oireet olleet samat kuin nyt. Keskustelun tarkoitus oli antaa minulle tämän keskusteluketjun subjectin mukaisesti taudinmääritys ja oikea lääkitys siihen...
Re: Villelle
Sitähän tässä yritetään selvittää, mutta sitä varten on kyllä kyseltävä hieman taustatietojavicky kirjoitti:Keskustelun tarkoitus oli antaa minulle tämän keskusteluketjun subjectin mukaisesti taudinmääritys ja oikea lääkitys siihen...
Otin esiin lääkintä kertojen lukumäärät, siksi koska sanoit "olen käyttänyt Flubenolia hyvin monta kertaa vastaaviin (tummuminen, vetäytyminen syrjään, syömisen lopettaminen) oireiisin kiekoillani." Tästä sain sellaisen käsityksen että käyttäisit flubenolia hyvinkin usein, mutta jos todellinen käyttö määrä on n. kerta/vuosi ei siitä ainakaan kovin jatkuvaa sressaantumista pitäis aiheutua.
T:Ville
Re: lisäys
Kiekkokalat eivät saa toinen toisilleen tuollaisia vaurioita aikaan tappelemalla. Joskus hyvin harvoin olen kiekkokalalla nähnyt iho vaurioita kalan säikähdettyä ja rynnättyä karkuun lähinnä pintaliman & muutaman suomun irtoavan jotka paranevat hyvissä vesiolosuhteissa yksinään ilman lääkitystä. Ettei kysymyksessä olisi reikätauti joka on jäännyt huomaamatta/tunnistamatta ?vicky kirjoitti:Ai niin, tuosta ahdistelusta tuli mieleen, että joku muista kiekoista poissaollessani (yöllä tai päivisin) on käynyt pari kuukautta sitten tämän kiekon kimppuun, ja otsassa on pari suomu/lihasvaurioita, jotka lähtivät välittömästi paranemaan (eivät ole vielä kasvaneet umpeen). Laitoin veteen pari kertaa silloin Myxazinia. Liittyykö tähän tapaukseen?
Tämä ylläkirjoittamasi viittaisi siihen Myxazin ja flubenol ovat reikätautiin väärä lääke. Jos kyseessä on reikätauti hoitamattomana varmasti se liittyy tähän tapaukseen.
Timppa
reikätauti
Ei taida reikätaudin oireet sopia tähän. "Vauriot" tulivat kalaan yhdessä yössä, ovat epäsymmetrisiä, halkaisijaltaan 5 mm (3 kpl), ei ole muissa kiekoissa eikä ole tullut reikiä lisää, eikä koko kasvanut.
Re: reikätauti
En rupea veikkailemaan koska olisi mutua, vastatkoon joka osaa. Tuo reikätauti oli päällimäisenä mielessä mutta nyt en yksinkertaisesti tiedä mutta ainakin noiden kalan päässä olevien reikien osalta flubenol on täysin väärä lääke ja luulenkin että tämä kalan tämänhetkinen tila on seurausta noista vaurioista kalan päässä jos eivät ole kerran parantuneet mutta niinkuin sanoin "mutu"vicky kirjoitti:Ei taida reikätaudin oireet sopia tähän. "Vauriot" tulivat kalaan yhdessä yössä, ovat epäsymmetrisiä, halkaisijaltaan 5 mm (3 kpl), ei ole muissa kiekoissa eikä ole tullut reikiä lisää, eikä koko kasvanut.
Trv. Timppa