Kasvien menestymättömyys

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Larre
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Larre »

Kävin ostamassa jonkun verran vallisnerioita ja ne eivät ole ainakaan vielä mihinkään päin menneet...
Laitoinn myös sen hiilidioksidi jutun sinne altaaseen ja on se kyllä ihan kiitettävästi sieltä päivän aikana ahihtunut! Olen lisännyt sen melkeen täyteen kerran päivässä... teenkö oikein?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Joo, noin juuri se tehdään.. Onhan sulla siinä takaiskuventtiili, jotta hiilidioksidia ei karkaa letkua pitkin takaisin? Jos pötkylä tyhjenee päivässä, saattaa se letku vuotaa jostain kohden tai sitten pötkylä on vain kovassa virtauksessa, jolloin hiilidioksidia liukenee enemmän (ja poistuu enemmän).
rain- kirjoitti:Nuo taulukothan sitten kertovat sen maksimimäärän mitä voi olla hiilidioksidia imeytyneenä sinne veteen, ei välttämättä sitä määrää,
Jos joku minulta kysyy, niin minä en henkilökohtaisesti usko noihin taulukoihin, sillä vedessä ei pelkästään ole pH-KH-CO2, vaan kaikkea muutakin, mitä sinne ollaan ängetty. Pitäisi hankkia CO2-testi ja kokeilla, kuinka paljon taulukko oikeasti valehtelee akvaariossa, mutta kun tippatestitkään eivät ole luotettavia ja laitteet maksavat pienen omaisuuden.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Hiilidioksiidin puute mielestäni vaivaa aika usein vasta perustettuja altaita, vähän kaloja sisältäviä altaita ja altaita jossa ei ole kierteissarvikotiloita.
Ylikansoitetuissa altaissa kasvit tuntuvat kasvavan hyvin.

Riittävän paksu hiekkakerros ja "jädetötterö" kotilot ja aika pohjan kypsymiseen saattavat tehdä hiilidioksiidin lisäämisen tarpeettomaksi.

Aion nyt lopettaa hiilidioksiidin lisäämisen ja testata tätä teoriaani. Tosin minulla ei ole mitään kuvaa siitä kuinka monta kotiloa hiekkapohjani pitää sisällään. Pari suhteellisen isoa kotilon tyhjää kuorta olen löytänyt ahventen "maansiirto rakennustyömaan" lähistöltä.

Aluksi otan pois toisen hiilidioksiidi pulloista ja seuraan tilannetta.
Katsotaan muutama viikko ja tehdään sitten päätös otetaanko toinenkin pois.
Aves
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aves »

Kertokaapa aloittelijalle, miksi pohjahiekan määrä ja kierteissarvikotilot lisäävät veden hiilidioksiidia?

Vastaus on varmaan ihan yksinkertainen, en vain pysty pähkäilemään sitä.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Aves kirjoitti:Kertokaapa aloittelijalle, miksi pohjahiekan määrä ja kierteissarvikotilot lisäävät veden hiilidioksiidia?

Vastaus on varmaan ihan yksinkertainen, en vain pysty pähkäilemään sitä.
Kierteissarvikotilot tuottavat hiilidioksiidia ja möyhivät pohjaa.
Hiekan määrällä ei oikeastaan muuta väliä mutta kotiloilla kivemmat oltavat ja toimiihan se bioloogisena suodattimena.
Larre
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Larre »

No ei mulla kyllä ole takaiskuventtiiliä, mutta auttaisiko, jos laitan sen pullon esim. pöydälle niin se ei olisi alempana kun vesi?
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Larre kirjoitti:no ei mulla kyllä oo takaiskuventtiiliä mut eikös se auta jos laitan sen pullon esim.pöyälle niin se ei oo alempana kun vesi?
Mulla on ihan akvaarion päällä eikä takaiskua.
Jos pullo on akvaarion vedenpinnan yläpuolella niin takaiskua ei tarvitse.

Tärkeintä on tehdä se niin ettei mitään lappoa pääse tapahtumaan ja akvaarion vesi pääse pulloon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”