Seeprakirjoahven vain lajiakvaarioon?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member

Seeprakirjoahven vain lajiakvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Luin M.Varjon kirjasta, että seeprakirjoahvenia olisi hyvä pitää pareittain lajiakvaariossa , kun ne ovat niin aggressiivisia, onko teillä seeprakirjojen omistajilla seeprat lajialtaassa?
Minkä kokoisessa altaassa?
Mitä kalojan seeprojen kanssa voisi harkita pitävänsä?
Onko kala todella niin aggressiivinen, että pito ei onnistu kunnolla (ilman ruumiita) kuin lajialtaassa? :?
Ceres
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Itselläni 4 seepraa seura-akvaariossa. 3 neitiä ja Äijä. Muuten menee ihan hienosti yhteiselo muiden kalojen kanssa paitsi kutuaikana, jota harrastavat usein. Silloin tulee pariskunnasta hyvin äkäisiä muita kaloja kohtaan. Yksi lehtikaloista menetti toisen rintaevänsä ennenkuin hoksasin ryhtyä "pelastustoimiin" eli eristin pariskunnan toiseen altaaseen.

Jos seeprat kiinnostavat niin ota samaa sukupuolta olevia, silloin vältät kiukkuiset pariskunnat. Mielenkiintoinen kala, mielestäni. Kutuaikanakin.

Ceres
(jolla on ilmoitus Lahjoitetaan-osastolla Äijästä)
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Minulla on seeproja nytten kolme (muut ovat ovat kupsahtaneet) ja koskaan ei ole minkäänlaista ongelma ollut ko. lajista..itse ystävällisyys sanoisin mä. *tää ois semmonen sininen hymiö*--> :mrgreen:

Edit: Se sininen hymiö.
Viimeksi muokannut Valmont, 09:13, 07.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
2035
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Morjens.

Itselläni vielä neljä seepraa jäljellä. Aikoinaan valloittivat kaikki altaat :? Sittemmin erotin naaraat ja urokset erilleen ja niiden käytös siinä samassa rauhoitui. Nyt olen niitä lahjoittanut, vielä on siis 4 jos joku haluaa..

Mulla on ollut samassa altaassa muita isompia ahvenia, barbeja, monneja (ripsi/parta/pleko). Koskaan ei ole ollut ongelmia muutakuin että lisääntyivät turhan vikkelään.
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Eli jos haluaa pitää urosta ja naarasta yhdessä (= odotettavissa kutuajan aggressiivisuutta), niin pito lajialtaassa olisi suositeltavaa!?
Pärjääkö samassa altaassa edes monni pohjalla tai pieni parvi teroja jos tilaa on?
Minkä kokoinen lajialtaan tulisi olla? Riittääkä 160 litraa?
Pärjääkö kasvit miten hyvin seeprojen kanssa samassa altaassa vai syödäänkö vallisneriatkin?
Olisin kiinnostunut kokeilemaan seeprojen pitoa ja niille varmaankin vapautuisi 160 l allas, mutta onko liian pieni?
2035
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 2035 »

Kyllä ton kokoiseen altaaseen pariskunnan voi ottaa mutta jälkikasvua on luvassa.. Monnit itselläni on menestynyt samassa altaassa, samoin nopeat barbit.

Kasviensuhteen ei ole kauheesti vaihtoehtoja, koska ovat melkoisia puutarhureita. Anubias-suku menestyy, vallisneria + jotkut harvat kovalehtiset kasvit.
Ceres
Member
Member

Omat seeprani ovat jättäneet kasvit suht hyvin rauhaan, ainoastaan liuskavesisaniainen tuntui olevan alkuun kuin salaattia. Itse ruokin usein viherpitoisella hiutaleella jonka uskon olleen apuna hillitsemässä "salaatinhimoa".. Taitaapi olla niin viherhiutaletta menee eniten kaikista ruuista mitä annan, muuten... *jäi pohtimaan*

Ceres
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
skorpio
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja skorpio »

Minulla seeprakirjopariskunta näyttää tulevan hyvin toimeen samassa altaassa vannekirjoahventen, sateenkaarikirjoahventen ja sinikirjoahvenen kanssa. Mukaan mahtuu muutama piskuinen palettikala. Ketään ei ole sorrettu erityisemmin, mitä nyt pientä reviirintarkistusta ilmenee välillä. Tyypillistä ahventen ajankulua tietääkseni. [;)]

Tällä hetkellä seeprapari ja sateenkaaripari kaivavat molemmat pesiään saman kannon eri puolilla, ja toisin kuin odotin mitään tappomielialaa ei näytä olevan. Nähtäväksi jää mitä tapahtuu jos tulee pentuja.

Yllättävänkin hyvin em. lajit pitävät puolensa toisiaan vastaan, joskin vannekirjouros jo kokonsa puolesta pitää itseään laarin kuninkaana. :)
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

2035 kirjoitti:
Kasviensuhteen ei ole kauheesti vaihtoehtoja, koska ovat melkoisia puutarhureita. Anubias-suku menestyy, vallisneria + jotkut harvat kovalehtiset kasvit.
Minä olen erimieltä..omat seeprani eivät ole koskaan syöneet/tuhonneet kasveja.
Tälläkin hetkellä altaassa on hentoja rehuja kuten vedensuosikki,punarotala ja tammenlehväruoho ja ihan hyvin ne saa olla rauhassa.

Mutta..kalatkin ovat yksilöitä.
Kalinka
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kalinka »

Minulla on 400l altaassa tällä hetkellä 8 seepraa, joista 3 pariskuntaa. Niin ja tietysti ne 40-50 vajaan 2kk.den ikäistä poikasta. Meillä on kutenut vain tämä isoin pariskunta "Armi&Danny". Hyvin pitäävät muut poissa omalta tontiltaan, noin puolet altaasta kuuluu heille... Riittänyt on kyllä ison uroksen uhittelu, eli ei mitään tappeluita ole sen kummemmin ollut. Välillä ajetaan takaa, mutta ei muuten. Muina kaloina monnisia, partiksia, tiikeribarbeja, leväbarbeja ja haarniskamonneja.
Meillä kasvit on saaneet olla täysin rauhassa, eli eivät siis syö ollenkaan niitä, ainut vaan kun kaivetaan pesäkuoppia, niin saa istutella kasveja taikaisin akvaarioon :D
Niin tuli mieleen tuosta kasvien istuttamisesta, että uskomattoman tunnollisesti vanhemmat hoitaa ja puolustaa lapsiaan! Mieheni istutti yhtä kasvia, kun isi-pappa otti ja hyökkäsi käteen kiinni! :D
Kunnolla oli kuulemma "puraissut", kun vetäisi käden pois, niin kala oli kiinni kädessä melkein pintaan asti! :P Ja kylläpä minua nauratti! :D
Ceres
Member
Member

Juuh, käteen hyökkäilyt tuttuja, siksipä hankin kasvipihdit. :) Tuli tarpeeseen.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ceres kirjoitti:Juuh, käteen hyökkäilyt tuttuja, siksipä hankin kasvipihdit. :) Tuli tarpeeseen.
Höh..onkohan meidän seeproissa jotain vikaa, kun ne NIIN rauhallisia ovat..toisaalta..eipä se haittaa =)
Ceres
Member
Member

Valmont kirjoitti: Höh..onkohan meidän seeproissa jotain vikaa, kun ne NIIN rauhallisia ovat..toisaalta..eipä se haittaa =)
Tehdäänpäs vaihtokaupat, saat multa yhden intohimoisen viriilin nuoren miehen jos luovut yhdestä neidistäsi? :mrgreen:
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ceres kirjoitti:
Tehdäänpäs vaihtokaupat, saat multa yhden intohimoisen viriilin nuoren miehen jos luovut yhdestä neidistäsi?
Mä olen itseasiassa kyllästynyt totaalisesti koko lajiin..niin monta vuotta ollut jo niitä.
Kolme noita on ja pois ne haluan.

Olen miettinyt ottaa takaisin sateenkaarikirjoahvenia..ne on niin paljon persoonallisempia. [;)]
Mutta ainakaan toistaiseksi täällä ei kellää niitä ole ja maksamaan en kauppaan lähde, kun niitä on kuitenkin riesaksi asti harrastajilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”