Kasvien menestymättömyys
Valvoja: Moderaattorit
Kasvien menestymättömyys
Mulla on 209-litranen akvaario, jossa kalastona paljon barbeja (kirsikka-, kelta-, viisiraita- ja leväbarbeja) ja myös muutama partamonni ja kuparimonninen. Valaistus on 125W elohopeapurkauslamppu ja suodatus Eheim 2012 (n. 600l/h). Vaihdan vettä säännöllisesti joka toinen viikko n.60 litraa. Ongelma on siis, että tarvitsisin jotain taka-alan kasveja, mutta ne eivät viihdy akvaariossani! Ainoat, jotka ovat viihtyneet ovat jaavansaniainen ja jotkut melalehdet ja miekkakasvit. Mikä neuvoksi?
Kiitos avusta jo etukäteen!
Edit: Virkkeet alkavat isoilla kirjaimilla. -Didi-
Kiitos avusta jo etukäteen!
Edit: Virkkeet alkavat isoilla kirjaimilla. -Didi-
Vettä on syytä vaihtaan viikottain etenkin kun suodatuskin on vähän alakanttiin. Lue lisää vedenvaihdosta esim. klikkaamalla "haku" ja syöttämällä sanaksi " *vedenvaih* Löytyy esim. viiden otsikko ylhäältä päin laskettuna.
Miten olet lannoittanut kasvejasi? Ja mitkä kasvit eivät viihdy? Onko se takaosa varjossa?
Miten olet lannoittanut kasvejasi? Ja mitkä kasvit eivät viihdy? Onko se takaosa varjossa?
-
Lisa
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Kasvien menestymättömyys
Suodatus on ainakin pahasti alitehoinen, samaten vettä tulisi vaihtaa viikoittain n. puolet vesimäärästä (varsinkin sinun tapauksessasi kun kalojakin "näyttää löytyvän" ja suodatus on puutteellinen). Lannoitatko? Miten? Minkälainen pohja-aines? Paljonko on lämpötila? Syökö barbit kasvisi?Larre kirjoitti:suodatus Eheim 2012 (n. 600l/h). Vaihdan vettä säännöllisesti joka toinen viikko n.60 litraa. Ongelma on siis, että tarvitsisin jotain taka-alan kasveja, mutta ne eivät viihdy akvaariossani! Ainoat, jotka ovat viihtyneet ovat jaavansaniainen ja jotkut melalehdet ja miekkakasvit. Mikä neuvoksi?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
ljm88
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Minä en saanut kasveja kasvamaan millään poppakonstilla ennen kuin aloitin hiilidioksiidin lisäyksen.
Valon ja lannoituksen lisäyksellä aiheutin vain vihersamennuksen.
Nykyään kasvit kasvaa jo ihan riesaksi asti vaikka lannoitus on tyyliin "silloin kun muistaa". Eli noin 2 viikon välein 20ml nestemäistä lannoitetta 400 L altaaseen.
Hiilidioksiidin lisäys kannattaa aloittaa varovasti ja omalla vastuulla.
Halvin tapa on niin kutsuttu liivatemenetelmä, josta haulla varmaan löytyy tietoa sen toteutuksesta. Hakusanana "liivate*" pitäisi löytyä.
Valon ja lannoituksen lisäyksellä aiheutin vain vihersamennuksen.
Nykyään kasvit kasvaa jo ihan riesaksi asti vaikka lannoitus on tyyliin "silloin kun muistaa". Eli noin 2 viikon välein 20ml nestemäistä lannoitetta 400 L altaaseen.
Hiilidioksiidin lisäys kannattaa aloittaa varovasti ja omalla vastuulla.
Halvin tapa on niin kutsuttu liivatemenetelmä, josta haulla varmaan löytyy tietoa sen toteutuksesta. Hakusanana "liivate*" pitäisi löytyä.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ja helposti täältä:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hiivalla.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Jos ymmärsin oikein, on sinulla parisataalitraisessa altaassa valaistuksena yksi 125 W elohopeapurkauslamppu. Luultavasti kasvit kasvavat sen alla hyvin, mutta reunat jäävät pimentoon. Minä lisäisin ainakin toisen samanmoisen ja ihmettelisin vasta sen jälkeen muita syitä.
Tai sitten varteenotettava vaihtoehto:http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=8400
Tai sitten varteenotettava vaihtoehto:http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=8400
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Ei minulla kyllä ole paljoa kaloja sillä kalastoni on:
3 keltabarbia
3 kirsikkabarbia
4 leväbarbia
2 viisiraitabarbia
2 partamonnia
3 kuparimonnista
Tiedän että parvikaloja on liian vähän mutta ei ole nyt kysymys siitä!
Käytän jokatoinen viikko pohjaan laitettavaa lannoitetta sekä veteen laitettavaa annostuksen mukaan. Sorani on raekooltaan 2-5 mm. Minulla on kyllä sellaista hiilidioksidia joka on kaasuna pullossa mutta en ole kokeillut sitä kuin joskus kauan sitten. Ei siihen akvaarion päälle kyllä mielestäni mahdu toista samanlaista lamppua.. mutta en tiedä.
Kyllä se nurkka ehkä hieman jää varjoon. En tiedä kasvieni lajeja koska kaupassakaan he eivät tiedä, mutta ainakaan argentiinan vesirutto, intianvesitähdikki ja karvalehti eivät ole viihtyneet. Jospa tässä nyt olisi lisätietoja..
Lämpötila on muuten 25c enkä ole ainakaan huomannut barbien syövän kasveja!
Edit: Virkkeet alkavat edelleen isolla alkukirjaimella. Jokaisen lauseen ei tarvitse päättyä huutomerkkiin. -Skroik-
edit: yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä samalta kirjoittajalta - Lisa -
3 keltabarbia
3 kirsikkabarbia
4 leväbarbia
2 viisiraitabarbia
2 partamonnia
3 kuparimonnista
Tiedän että parvikaloja on liian vähän mutta ei ole nyt kysymys siitä!
Käytän jokatoinen viikko pohjaan laitettavaa lannoitetta sekä veteen laitettavaa annostuksen mukaan. Sorani on raekooltaan 2-5 mm. Minulla on kyllä sellaista hiilidioksidia joka on kaasuna pullossa mutta en ole kokeillut sitä kuin joskus kauan sitten. Ei siihen akvaarion päälle kyllä mielestäni mahdu toista samanlaista lamppua.. mutta en tiedä.
Kyllä se nurkka ehkä hieman jää varjoon. En tiedä kasvieni lajeja koska kaupassakaan he eivät tiedä, mutta ainakaan argentiinan vesirutto, intianvesitähdikki ja karvalehti eivät ole viihtyneet. Jospa tässä nyt olisi lisätietoja..
Lämpötila on muuten 25c enkä ole ainakaan huomannut barbien syövän kasveja!
Edit: Virkkeet alkavat edelleen isolla alkukirjaimella. Jokaisen lauseen ei tarvitse päättyä huutomerkkiin. -Skroik-
edit: yhdistetty kaksi peräkkäistä viestiä samalta kirjoittajalta - Lisa -
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Miten sitä hiilidioksidi juttua käytetään? Siis minulla on sellainen tetran vihreä kaasusäiliö, jossa on mukana levitin. Käyttöohjeita ei missään, enkä ole koskaan keltään saanut niitä tietää, koska sain sen vanhan akvaarioni mukana kun ostin sen käytettynä! Joten jos tiedätte niin kertoisitteko?
Kannattaako minun ostaa vielä uusia kasveja vai milloin? Kokeilenko hiilidioksidia vanhoihin kasveihin? Kuinka usein sitä pitäisi laittaa?
Sopisikohan vallisneria akvaariooni?
Vesiarvoni ovat muuten
pH:7.5
gH:5
kH:8
nitraatti:1mg
nitriitti:0mg
Kannattaako minun ostaa vielä uusia kasveja vai milloin? Kokeilenko hiilidioksidia vanhoihin kasveihin? Kuinka usein sitä pitäisi laittaa?
Sopisikohan vallisneria akvaariooni?
Vesiarvoni ovat muuten
pH:7.5
gH:5
kH:8
nitraatti:1mg
nitriitti:0mg
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Oliskos tämä jotain:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
Laita se vihreä lapon näköinen tötsä noin 15 cm:n syvyyteen ja täytä se vedellä. Se tulee niin päin, että se kalvo on yläpuolella. Siihen akvaarioletku kiinni, jonka liität hiilidiksiidipönikkään.
Täytä ensimmäisen vuorokauden aikan se tötsä puolilleen kaasua ja seuraavana päivänä täyteen. Tötsän täyttö aina kun se on tyhjä.
Kaasupullo kannattaa pitää vedenpinnan yläpuolella, ettei sinne imeydy vettä.
Tässä oli ulkomuistista ne ohjeet jotka siin paketis pitäis olla..
Täytä ensimmäisen vuorokauden aikan se tötsä puolilleen kaasua ja seuraavana päivänä täyteen. Tötsän täyttö aina kun se on tyhjä.
Kaasupullo kannattaa pitää vedenpinnan yläpuolella, ettei sinne imeydy vettä.
Tässä oli ulkomuistista ne ohjeet jotka siin paketis pitäis olla..
Mä muistan joskus kaaaaaaaaaaaaauan sitten kokeilleeni sitä mut sainkin kalat haukkomaan happea pinnalla! En tiedä teinkö mä kaiken oikein mut ainakin sen jälkeen kun otin sen pois niin ne lopetti! Kuinka usein toi pitäs tehä ja montako päivää kerrallaan?
Kiitti neuvoista! Joo no mulla ei oo sitä pakettii vaan se pullo ja se toinen!
Kiitti neuvoista! Joo no mulla ei oo sitä pakettii vaan se pullo ja se toinen!
Siis mikä? Hiilidioksidin lisäys? Levitinhän on jatkuvassa käytössä. Sen sijaan, että jatkossa ostaisit kalliita hiilidioksidi puteleita, voit juuri Jukka J.:n ohjeilla tuottaa lisää hiilidioksidia.Larre kirjoitti: Joo no mulla ei oo sitä pakettii vaan se pullo ja se toinen!
Vaikea kuvitella, että levintin olisi syypäänä siihen, että kalat haukkovat pinnalla.
Onko? Entä jos akvaariossa on jo ennessään paljon hiilidioksidin tuottajia ja sinne vielä lisätään hiilidioksidia levittimellä?aqua2002 kirjoitti:Vaikea kuvitella, että levintin olisi syypäänä siihen, että kalat haukkovat pinnalla.
Levittimien tarve pitäisi aina miettiä entisten elävien hiilidioksidin tuottajien mukaan: on siis katsottava kalasto, kotilosto, ravusto jne. Hiilidioksidin tuotanto ja kulutus pitäisi saada tasoihin, jotta kalat eivät kävisi haukkomaan happea ja jotta kasvit saisivat omansa. Vaikka hiilidioksidin lisäämisestä tulee aina puhuttua se ei välttämättä ole avain jokaiseen ongelmaan.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
-
HillyBilly
- Senior Member

- Viesti:
Jos valot ja lannoitus on kunnossa tai edes välttävät kuten tässä tapauksessa (paremmalla mallilla kuin minulla) ja kasvit eivät menesty, voisin melkein vannoa että hiilidioksiidin puutos vaivaa.
Jokainen tekee hiilidioksiidi kokeilut ihan omalla vastuulla, minulla oli käytössä kaksi pulloa (toinen liivatteen kanssa ja toinen ilman liivatetta) noin 4-5 kuukauden ajan. Toinen pullo saa jäädä pois koska kasvit kasvaa ihan liikaa. Altaani on 400 L ja kaloja on aika monta (n.20 joista 4 kpl n. 15cm).
Ilman hiilidioksiidia en saanut kasvamaan kasveja lainkaan vaan kuolivat pikku hiljaa pois.
Hiilidioksiidin lisäys on aloitettava varovasti jo senkin takia että ph laskee altaassa ja jos muutos kovin nopea, ei kalat tykkää vaan ottavat stressiä.
yksi tetran levitin on muistaakseni tarkoitettu 100 L altaaseen, ja isommassa altaassa riittää alkuun hyvin. Tulee varovainen alku hiilidioksiidin lisäykseen.
Kalojen käyttäytymistä kannattaa toki seurata ja ph:ta mitata alkuun tiheästi. Viikonloppu olisi paras ajankohta aloittaa lisäys, varsinkin jos on kotona seuraamassa tilannetta.
Hiilidioksiidi ei syrjäytä happea joten hapenpuutteesta kalat eivät kärsi liiallisesta hiilidioksiidin lisäyksestä vaan saavat hiilidioksiidi myrkytyksen.
Myrkytyksen oireista on jarvij:n sivuilla tietoa (jos en ihan väärin muista)
Jokainen tekee hiilidioksiidi kokeilut ihan omalla vastuulla, minulla oli käytössä kaksi pulloa (toinen liivatteen kanssa ja toinen ilman liivatetta) noin 4-5 kuukauden ajan. Toinen pullo saa jäädä pois koska kasvit kasvaa ihan liikaa. Altaani on 400 L ja kaloja on aika monta (n.20 joista 4 kpl n. 15cm).
Ilman hiilidioksiidia en saanut kasvamaan kasveja lainkaan vaan kuolivat pikku hiljaa pois.
Hiilidioksiidin lisäys on aloitettava varovasti jo senkin takia että ph laskee altaassa ja jos muutos kovin nopea, ei kalat tykkää vaan ottavat stressiä.
yksi tetran levitin on muistaakseni tarkoitettu 100 L altaaseen, ja isommassa altaassa riittää alkuun hyvin. Tulee varovainen alku hiilidioksiidin lisäykseen.
Kalojen käyttäytymistä kannattaa toki seurata ja ph:ta mitata alkuun tiheästi. Viikonloppu olisi paras ajankohta aloittaa lisäys, varsinkin jos on kotona seuraamassa tilannetta.
Hiilidioksiidi ei syrjäytä happea joten hapenpuutteesta kalat eivät kärsi liiallisesta hiilidioksiidin lisäyksestä vaan saavat hiilidioksiidi myrkytyksen.
Myrkytyksen oireista on jarvij:n sivuilla tietoa (jos en ihan väärin muista)
Jos 3-taulukoihin (pH-KH-CO2) on uskomista, olisi Larren akvaariossa hiilidioksidia kasveille kyllä 6-15 mg/l riippuen, kuinka tarkka tuo testi on pH ja KH testin tuottamat tulokset ovat.Tiinanen kirjoitti:Onko? Entä jos akvaariossa on jo ennessään paljon hiilidioksidin tuottajia ja sinne vielä lisätään hiilidioksidia levittimellä?aqua2002 kirjoitti:Vaikea kuvitella, että levintin olisi syypäänä siihen, että kalat haukkovat pinnalla.
Suoranaista puutostilaa ei hiilidioksidista pitäisi olla. Itselläni 3-taulukon mukaan hiilidioksidia olisi 1-4 mg/l ja kasvit kasvavat. Siispä todennäköisin syy on juuri valon puute, jos jäävät purkauslampun "varjo"-kohtiin.
En kyllä hevin niele sitä, että Tetran levittimellä saisi dumpattua liiaksi hiilidioksidia veteen. Ehkä jossain pienessä kipposessa, mutta... Mainitsihan muistaakseni Kati jossakin aikaisemmassa keskustelussa, että hänellä olisi hiilidioksidia liuennut veteen kohtalaisesti, mutta kyseessä taisi olla joku muu kuin pieni Tetran levitin, joku laakeampi versio.
Olin siinä uskossa, että hiilidioksidille tulee raja, jonka ylitettyä tätä kaasua on liikaa. Luulin, etteivät kasvit saa käytettyä kuin tietyn määrän hiilidioksidia - ylimääräinen jää vaivaamaan kaloja kunnes nousee pinnasta.aqua2002 kirjoitti:En kyllä hevin niele sitä, että Tetran levittimellä saisi dumpattua liiaksi hiilidioksidia veteen.Tiinanen kirjoitti:Onko? Entä jos akvaariossa on jo ennessään paljon hiilidioksidin tuottajia ja sinne vielä lisätään hiilidioksidia levittimellä?aqua2002 kirjoitti:Vaikea kuvitella, että levintin olisi syypäänä siihen, että kalat haukkovat pinnalla.
Eteeni käveli tämä:
"Huom. Vaikka akvaarioveteen lisätään hiilidioksidia se ei tarkoita sitä että siitä häviäisi happea, itse asiassa happea liukenee hiilidioksidilannoitetussa altaassa enemmän veteen kiitos kasvien lisääntyneen yhteyttämisen (kasvien helmeileminenhän on juuri sitä, että kasvit eivät saa liuotettua kaikkea tuottamaansa happea veteen, vaan se muuttuu kauniiksi kupliksi ja tekee altaasta kasvishampanjaa." (http://www.sunpoint.net/~satuj_/jutut3.html, 4.3.03)
Tämän vuoksi pyörrän puheeni aiemmasta viestistäni:
Tiinanen kirjoitti:Hiilidioksidin tuotanto ja kulutus pitäisi saada tasoihin, jotta kalat eivät kävisi haukkomaan happea ja jotta kasvit saisivat omansa.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Näinhän se on - totta joka sana!Tiinanen kirjoitti:Olin siinä uskossa, että hiilidioksidille tulee raja, jonka ylitettyä tätä kaasua on liikaa. Luulin, etteivät kasvit saa käytettyä kuin tietyn määrän hiilidioksidia - ylimääräinen jää vaivaamaan kaloja kunnes nousee pinnasta.
Ei se nyt ihan noin mene. Jos tuosta hiilidioksidilannoitetusta altaasta puuttuu valoa tai jotain ravinnetta (ts. hiilidioksidia liukenee enemmän suhteessa tarjolla oleviin ravinteisiin ja valoon), hiilidioksidia voi liueta liikaa!Tiinanen kirjoitti:Eteeni käveli tämä:
"Huom. Vaikka akvaarioveteen lisätään hiilidioksidia se ei tarkoita sitä että siitä häviäisi happea, itse asiassa happea liukenee hiilidioksidilannoitetussa altaassa enemmän veteen kiitos kasvien lisääntyneen yhteyttämisen (kasvien helmeileminenhän on juuri sitä, että kasvit eivät saa liuotettua kaikkea tuottamaansa happea veteen, vaan se muuttuu kauniiksi kupliksi ja tekee altaasta kasvishampanjaa." (http://www.sunpoint.net/~satuj_/jutut3.html, 4.3.03)
Älä pyörrä!Tiinanen kirjoitti:Tämän vuoksi pyörrän puheeni aiemmasta viestistäni:
Kalat eivät tosin hiilidioksidimyrkytyksessä hauko siksi, että vedessä olisi liian hiilidioksidin johdosta liian vähän happea, vaan siksi, että vedessä oleva liika "hiilari" estää niistä poistamasta kidustensa kautta sitä hiilidioksidia, joka syntyy hengittäessä. Koska veren punasolut pystyvät kuljettamaan kerralla vain joko happea tai hiilidioksidia, liiasta hiilidioksidista vedessä syntyy tosiaan hapenpuute, mutta kalaan itseensä, ei veteen.
Tajuskohan kukaan mitään..?
Kati
Edit: typoja.
Viimeksi muokannut Kati, 16:23, 05.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä. Hyvin selvästihän tuo oli kirjoitettu. Joissakin lähteissä olen nähnyt, että yli 20 mg/l hillidioksidia olisi haitallista kaloille. Toisissa lähteissä puhutaan 40 mg/l.Kati kirjoitti: Kalat eivät tosin hiilidioksidimyrkytyksessä hauko siksi, että vedessä olisi liian hiilidioksidin johdosta liian vähän happea, vaan siksi, että vedessä oleva liika "hiilari" estää niistä poistamasta kidustensa kautta sitä hiilidioksidia, jonka syntyy hengittäessä. Koska veren punasolut pystyvät kuljettamaan kerralla vain joko happea tai hiilidioksidia, liiasta hiilidioksidista vedessä syntyy tosiaan hapenpuute, mutta kalaan itseensä, ei veteen.
Tajuskohan kukaan mitään..?
No, mulla ei ainakaan ole ongelmaa liiasta CO2:n määrästä, kun on vain kymmenesosa sitä vedessä noista arvoista.
Meneehän, Tiinan lainaama tekstipätkä sivuiltani sanoo vain, että hiilidioksidi ei syrjäytä happea. Missään kohdassa siinä ei sanota ettei hiilidioksidia voisi olla liikaa.Kati kirjoitti:Ei se nyt ihan noin mene. Jos tuosta hiilidioksidilannoitetusta altaasta puuttuu valoa tai jotain ravinnetta (ts. hiilidioksidia liukenee enemmän suhteessa tarjolla oleviin ravinteisiin ja valoon), hiilidioksidia voi liueta liikaa!Tiinanen kirjoitti:Eteeni käveli tämä:
Kati
Tässä toinen tekstinpätkä sivultani:
"Tällä tavalla voit saada kyllä myös liikaa hiilidioksidia altaaseen ja pahimmassa tapauksessa onnistua tappamaan kalasi (jos vetesi on ylettömän pehmeää ja pH on alkujaankin alle 7, niin hiilidioksidinlisäys voi saada pH:n romahtamaan nopeasti jopa neljään, jolloin kalasi lilluvat pinnalla henkitoreissaan kidukset vioittuneina)."
Piti nyt ihan periaatteen vuoksi kommentoida.
Emmää sitä... Enemmänkin tätä: "itse asiassa happea liukenee hiilidioksidilannoitetussa altaassa enemmän veteen kiitos kasvien lisääntyneen yhteyttämisen". Tuohan ei pidä paikkaansa kuin altaassa, jossa hiilidioksidin vähyys on ollut kasvua (ja yhteyttämistä) rajoittava tekijä.rain- kirjoitti:Meneehän, Tiinan lainaama tekstipätkä sivuiltani sanoo vain, että hiilidioksidi ei syrjäytä happea. Missään kohdassa siinä ei sanota ettei hiilidioksidia voisi olla liikaa.
Kaikenkaikkiaan tekstisi on hyvää ja oikeellista, tuo pätkä vaan pisti tässä yhteydessä silmään ehkä vähän harhaanjohtavana.
Kommentoin nyt tätäkin kun kerran rupesin: "Tällä tavalla voit saada kyllä myös liikaa hiilidioksidia altaaseen ja pahimmassa tapauksessa onnistua tappamaan kalasi (jos vetesi on ylettömän pehmeää ja pH on alkujaankin alle 7, niin hiilidioksidinlisäys voi saada pH:n romahtamaan nopeasti jopa neljään, jolloin kalasi lilluvat pinnalla henkitoreissaan kidukset vioittuneina)." ... Hiilidioksidin lisäämisessä vaaroja on kaksi. Toinen on tuo pH:n putoaminen muodostuvan hiilihapon ansiosta, toinen hiilidioksidimyrkytys (jota kuvailin tuossa aikaisemmin).
Kati
Okei, taisitte hieman eksyä aiheesta mutta ei se mitään..
Eli mulla on semmonen Tetran vihreä puteli jossa lukee "CO2 depot" ja siinä on 11g. Siinä kiinni letkulla on myös se sellainen vihreä tötsä, jossa on se kalvo toisessa päässä ja siinä on imukupit niinkuin varmastí asiaan kuuluukin..
Kysymys kuuluu, että laitanko minä siis sen imukupeilla lasiin ja sitten täytän sieltä pullosta sen sillä kaasulla puolilleen ja seuraavana päivänä täyteen? Ja kuinka monena päivänä se pitäisi kerralla tehdä? Ja kuinka monta näitä kartoja pitäisi olla? Vai olenko käsittänyt aivan väärin??
Lisäyksenä muuten, että SILLOINEN akvaarioni oli 98 litrainen (siis silloin kuin tämä kalojen hapenhaukkomisjuttu tapahtui!) jos se ketään liikuttaa...
Edit: isot kirjaimet. -Tiinanen
Eli mulla on semmonen Tetran vihreä puteli jossa lukee "CO2 depot" ja siinä on 11g. Siinä kiinni letkulla on myös se sellainen vihreä tötsä, jossa on se kalvo toisessa päässä ja siinä on imukupit niinkuin varmastí asiaan kuuluukin..
Kysymys kuuluu, että laitanko minä siis sen imukupeilla lasiin ja sitten täytän sieltä pullosta sen sillä kaasulla puolilleen ja seuraavana päivänä täyteen? Ja kuinka monena päivänä se pitäisi kerralla tehdä? Ja kuinka monta näitä kartoja pitäisi olla? Vai olenko käsittänyt aivan väärin??
Lisäyksenä muuten, että SILLOINEN akvaarioni oli 98 litrainen (siis silloin kuin tämä kalojen hapenhaukkomisjuttu tapahtui!) jos se ketään liikuttaa...
Edit: isot kirjaimet. -Tiinanen
Kyllä. Ensin täytät sen vedessä, eli kallistat siten, että ilma poistuu.Larre kirjoitti:kysymys kuuluu että laitanko minä siis sen imukupeilla lasiin ja sitten täytän sieltä pullosta sen sillä kaasulla puolilleen ja seuraavanapäivänä täyteen?
Toistetaan: "Levitinhän on jatkuvassa käytössä." Ts. näytät se putkilon, kun se on tyhjä. Väliin kannattaa laittaa takaiskuventtiili.ja kuinka monena päivänä se pitäisi kerralla tehdä? ja kuinka monta näitä kartoja pitäisi olla?
vai olenko käsittänyt aivan väärin??
Hiilidioksidivajausta ei pitäisi olla 3-taulukon mukaan, mutta... Syy on todennäköisesti juuri valonpuutteessa, tarkaste se kuitenkin aluksi.
Pitäisi kyllä lisätä siihen vähän seikkaperäisemmät selostukset, niin ainakin on sitten kunnolla ohjattu sitä ensimmäisen hiivapullonsa kanssa leikkivää(vaikkakaan en ole ehkä ihan aloittelijalle suunnannutkaan noita kasvijuttujani) =)Kati kirjoitti:Emmää sitä... Enemmänkin tätä: "itse asiassa happea liukenee hiilidioksidilannoitetussa altaassa enemmän veteen kiitos kasvien lisääntyneen yhteyttämisen". Tuohan ei pidä paikkaansa kuin altaassa, jossa hiilidioksidin vähyys on ollut kasvua (ja yhteyttämistä) rajoittava tekijä.rain- kirjoitti:Meneehän, Tiinan lainaama tekstipätkä sivuiltani sanoo vain, että hiilidioksidi ei syrjäytä happea. Missään kohdassa siinä ei sanota ettei hiilidioksidia voisi olla liikaa.
Kaikenkaikkiaan tekstisi on hyvää ja oikeellista, tuo pätkä vaan pisti tässä yhteydessä silmään ehkä vähän harhaanjohtavana.
Kommentoin nyt tätäkin kun kerran rupesin: "Tällä tavalla voit saada kyllä myös liikaa hiilidioksidia altaaseen ja pahimmassa tapauksessa onnistua tappamaan kalasi (jos vetesi on ylettömän pehmeää ja pH on alkujaankin alle 7, niin hiilidioksidinlisäys voi saada pH:n romahtamaan nopeasti jopa neljään, jolloin kalasi lilluvat pinnalla henkitoreissaan kidukset vioittuneina)." ... Hiilidioksidin lisäämisessä vaaroja on kaksi. Toinen on tuo pH:n putoaminen muodostuvan hiilihapon ansiosta, toinen hiilidioksidimyrkytys (jota kuvailin tuossa aikaisemmin).
Kati
Minä siirryn taas taka-alalle puolustettuani jälkikasvuani, tai siis kotisivujani ;)
------------------
Nuo taulukothan sitten kertovat sen maksimimäärän mitä voi olla hiilidioksidia imeytyneenä sinne veteen, ei välttämättä sitä määrää, mikä siellä oikeasti on, se voi olla vähäisempikin(koska vaikka turpeella pystyy laskemaan sitä pHta ja samalla korallimurskalla pitää kovuuden kumminkin suht korkealla).
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin.
Nyt voisi kyllä ihan oikeasti mennä vaikka nukkumaan tämä flunssa pois, alkaa aivotkin olla jo sumeina ;)