Mikä töyhtökääpiöitäni vaivaa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Snobe
Junior Member
Junior Member

Mikä töyhtökääpiöitäni vaivaa?

Viesti Kirjoittaja Snobe »

Tänä aamuna kun olin kahvini juonut ja menin omaan huoneeseeni vilkaisemaan akvaarioita, niin olin saada slaagin. Töyhtökääpiöahvenkoiras "makasi" kyljellään pohjalla kuolleen näköisenä ja naaras oli sen vieressä normaalissa uintiasennossa. Hätäännyksissäni kopautin lasia ja koiras kuitenkin onneksi säpsähti ja lähti liikkeelle. Pörhisteli taas tapansa mukaan naaraalle. Nyt naaras kuitenkin alkoi "viistää" pohjaa kyljillään. Se siis kääntyi pohjahiekassa toiselle kyljelleen ja taas toiselle kyljelleen. Ruumis sillä on hieman kippurallaan. Koiras seuraa perässä koko ajan. Tuo kääntyily ei kuitenkaan näytä minun silmääni tasapaino-ongelmalta, vaan siltä kuin naaras itse kääntäisi itseään tieten tahtoen. En kuitenkaan voi olla aivan varma.

Akvaario 120 l
pH: 7
KH: 5-6
GH: 4-5
Lämpötila: 25
Nitriitin mittasin juuri äsken - 0.
Nitraattitestiä en omista, mutta vettä olen vaihtanut puolet joka viikko ja viimeksi viikonloppuna, joten en usko että ne ovat kohollaan.
Mikään ei ole akvaariossani muuttunut sitten eilisen, töyhdöt ovat tässä akvaariossa asuneet parisen viikkoa ja ovat voineet aivan erinomaisesti.

Nyt naaras lymyää kookospähkinänkuoressa ja koiras uiskentelee sen suuaukolla. Ei kai tämä kutuakaan voi ennakoida? Huolissani olen kun noihin töyhtöihin olen niin kovin ihastunut.
piia
Starting Member
Starting Member

Re: Mikä töyhtökääpiöitäni vaivaa?

Viesti Kirjoittaja piia »

Snobe kirjoitti: Nyt naaras lymyää kookospähkinänkuoressa ja koiras uiskentelee sen suuaukolla. Ei kai tämä kutuakaan voi ennakoida? Huolissani olen kun noihin töyhtöihin olen niin kovin ihastunut.
Olen kyllä minäkin ihan aloittelija, mutta kerronpa tarinan omasta akvaariostani.
Mulla on/oli perhoskirjoahvenpari. Viikko sitten upea koiras-affen alkoi lymyillä myöskin kookospähkinänkuoressa ja lämppärin alla, ja lopetti syömisen kokonaan. Partenerinsa on häntä yli puolet pienempi, ja parin päivän kuluttua ihmeekseni huomasin, että pikkuahven on alkanut löylyttää isompaa oikein urakalla, lennättää ympäri allasta, ja toinen piilottelee minkä kykenee. Minä sitten pohtimaan asiaa, ja lopulta päätymään siihen tulokseen, että nyt on niin, että olivat molemmat koiraita nämä ahvenet. Olen tosiaan kokematon ja toinen ahven oli paljon pienempi, eivät koiraan merkit olleet ihan selvät minulle. Akvaariokaupassa teoria vahvistettiin, ja sain sieltä vaihdossa tyttöahvenen.
Akvaariokaupan setä kyllä sanoi, että vastaavaa voipi tapahtua, vaikka kyseessä olisi pariskunta eri sukupuolia, sillä aina niillä ei synkkaa ja ne voi sitten tapella. Omien ahvenieni tapauksessa luulin suulla tökkimistä kutuhommiksi, mutta se olikin reviirin virittämistä.
Iso ahven meni jo tosi huonoon kuntoon, ja kelluskeli jo liikkumattomana pinnalla (sai koskettaa, ei reaktiota) ja evätkin oli menneet rikki. Nyt parin päivän kuluttua (monnisten kudun syötyään) on yhtä terhakka kuin ennenkin. Ihmeellinen muutos 48h:ssa, kuoleman porteilta palasi suorastaan.
Tärkeintä on, ettei ote liaanista pääse herpaantumaan. -J. Weissmüller
Snobe
Junior Member
Junior Member

Kiitos piia vastauksestasi. Kun tässä iltasella kotiin tulin niin tarkkailin tilannetta jonkin aikaa ja huomasin, että tuo naaras pysyy koko ajan piilossa. Koiras löyhyttelee eviään etulasin tuntumassa niinkuin normaalistikin. On siispä tainnut suttura ottaa turpiinsa kovasti niin että en ole tapahtumaa todistanut - ainakaan tässä vaiheessa en muuta keksi, koska molemmat nyt näyttävät muuten täysin hyvinvoivilta ja terveiltä. Mutta onhan tämä 120-litrainen kuitenkin pieni kun ajattelee tällaisia pariskuntia, joista ei voi varmalla sanoa että ne tulisivat keskenään toimeen. Vieläkin tosin kummastelen tuota koiraan kyljellään makaamista...

Jos nyt sitten jatkosuunnitelmaa tässä mietin, niin olisiko ehdotuksia. Minulla on isompi allas, 240 l, johon laittaisin molemmat (tai toisen) heti - ellei siellä olisi jo entuudestaan kaksi vanhaa avainkirjoahventa (pariskunta). Avaimet ovat rauhallisia, eivätkä hätyyttele ketään paitsi koiras silloin tällöin naarasta. Vesiarvot ja lämpötila ovat molemmissa altaissa samat, mutta tuo 240-litrainen on suuremman kokonsa lisäksi myös kovin suojaisa, jos nyt miettii sitä mahdollisuutta että siirtäisin sinne molemmat. Osaisiko kukaan tähän hätään neuvoa? Uskallanko laittaa nuo pikkuiset avainten kanssa samaan tankkiin?
Snobe
Junior Member
Junior Member

En sitten kestänyt katsella naaraan piilottelua, vaan siirsin sen eilen tuohon 240-litraiseen. Nyt se uiskentelee vapautuneesti pitkin akvaariota ja syö hyvin, eivätkä avaimet ole kiinnittäneet "neitiin" minkäänlaista huomiota. Voipi olla, että siirrän tuon koiraan myöhemmin perässä.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”