Akvaarion mytke (oli: Tyhmä kysymys)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
siiri
Starting Member
Starting Member

Akvaarion mytke (oli: Tyhmä kysymys)

Viesti Kirjoittaja siiri »

Omistan 128 litrasen pari viikkoa vanhan akvan. Olen vaihtanut veden 2 kertaa ( noin 40 litraa kerralla). Akvan päällä peitinlasit, joissa kulmissa
aukot. Minkälainen mytke akvasta kuuluu ilmoille leijua ?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mytke? (Missäs se suomea suomeksi kirja onkaan?)

Melu, ääni?

Edit. Viitaten privaviestiisi: En edelleenkään ymmärrä mitä "mytke" tarkoittaa tässä yhteydessä. Valitan. Itse olen varmaan käyttänyt "mytke" sanaa, jos jossain päin rakennusta jytisee tai kuuluu epäilyttäviä ääniä. Ei jymmärrä, niin ei... Ehkä joku toinen..
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Mytke - Haju??

Akvaarion ei pitäisi haista oikeastaan millekkään. Vettä kannattaa vaihtaa lähemmäs puolet viikossa.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Mikä/mitä on "mytke"...?
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Avril
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Avril »

Jos hajua tarkoitat, niin joku sen täällä palstalla on joskus määritellyt (aika hauskasti, viininystävä kun olen :) ) muhevan maanläheiseksi, miellyttäväksi, lämpimäksi kasvihuoneen tuoksuksi, vähän sellaiseksi tuoksuksi, jolta kukkaruukun multa tuoksuu tai maa sateen jälkeen. Jos haisee pahalle, hoitorutiineissa lienee tarkistamisen varaa.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

Heh! Minä viiniystävä sen ainakin kerran kuvailin likipitäen juuri noin täällä :mrgreen: tosiaankin jos ei ole "tottunut" vielä akvan tuoksuun niin se voi tuntua aluksi nenässä vähän erikoiselta. Myöskin kun kysymyksessä on vielä tuore akva jossa saattaa uusi pohja materiaalikin tuoksahtaa voimakkaammin mitä se jo kauemmin toiminnassa olleessa akvassa ei tee. Mutta jos vaihdat riittävästi vettä ja suodatus on riittävää ja pitää veden kunnolla liikkeessä eikä akvassa ole pilaantuvaa ruokaa tai kuollutta kalaa ei sen pitäisi mitenkään pahalta haista!
Vaan se möyhevä, myhevä kasvun ja elävän tuoksu [;)]
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

On taas maailman erikoisin sana hajulle. Kuinkas monella on hyvä mytkeaisti? :mrgreen:

Juu, akvaario ei "haise", se tuoksuu juuri em. Tuollaiselle makeahkolle tuoksulle - samantapaiselle kun kiikutat akvaariokasveja pussissa ja sitten avaat kotona sen kostean pussin. Samaiselle pitäisi akvaarionkin tuoksua.

Jos akvaario haisee, kannattaa tarkastaa pohja ensimmäiseksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”