Mitä piikkisilmälajeja voi laittaa yhteen? Entä ruokinta?
Valvoja: Moderaattorit
Mitä piikkisilmälajeja voi laittaa yhteen? Entä ruokinta?
Voiko eri piikkisilmiä laittaa samaan akvaarioon tosta vain, vai onko parempi ottaa vain yhtä lajia?
Minulla on akvaarion oston mukana tulleet kolme Pangio kuhlii kuhlii-piikkisilmää. Ne ovat raidattomia, kaksi on vähän tummempaa ja yksi kuin vaalea kastemato. Ovat vähän ohuen näköisiä, mutta pituutta on kullakin noin 10 cm. Siirrän ne lähiaikoina 180-litraiseen, johon tulee hieno hiekkapohja. Mitä ruokaa suosittelette piikkisilmille?
Minulla on akvaarion oston mukana tulleet kolme Pangio kuhlii kuhlii-piikkisilmää. Ne ovat raidattomia, kaksi on vähän tummempaa ja yksi kuin vaalea kastemato. Ovat vähän ohuen näköisiä, mutta pituutta on kullakin noin 10 cm. Siirrän ne lähiaikoina 180-litraiseen, johon tulee hieno hiekkapohja. Mitä ruokaa suosittelette piikkisilmille?
Viimeksi muokannut Tiitu, 13:05, 12.02.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voi ottaa. Jokaisella on oma makunsa ja joillekin on mukavampaa jos on vain yhtä/kahta lajia mutta enemmän yksilöitä(minä esim.) ja toiset haluavat useita eri lajeja. Suvun nimi on Pangio. Kaikenlainen ruoka kelpaa. Aina parempi jos pystyt monipuolisesti tarjoamaan eläviä+pakasteita ja kuivaruokaa.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
pakasteet
Käykö niille myös kuoritut pakasteherneet? Ne ovat samassa akvaariossa olevien partamonnien suurta herkkua.
(Pakasteherneiden kuoriminen käy kätevästi puristamalla, kun laittaa herneet hetkeksi juomalasiin ja päälle kuumaa vettä.)
Korjasin sukunimen.
(Pakasteherneiden kuoriminen käy kätevästi puristamalla, kun laittaa herneet hetkeksi juomalasiin ja päälle kuumaa vettä.)
Korjasin sukunimen.
Ei piikkisilmille tarvitse erityisesti antaa viherruokaa. Epäilen jopa, että litistetytkin herneet ovat turhan karkeaa piikkiksille. Muuten ne syövät kyllä aivan kaikkea, mitä keksii akvaarioon pistää. Ruokkiminen ei ole ongelma.Tiitu kirjoitti: Käykö niille myös kuoritut pakasteherneet?
Korjaa nyt sitten vielä lajinimikin. Se on pelkkä kuhlii. Alalajit on korotettu lajin arvoisiksi.Tiitu kirjoitti:Korjasin sukunimen.
-
Liisa S
- Advanced Member

- Viesti:
Jos piikkarit ovat kokonaan raidattomia, eivät ne kai silloin voi olla Pangio kuhlii -lajia? Ei kai siitä ole raidatonta värimuunnosta? Siaminpiikkareita (Pangio myersi) on kokotumminakin ja ne ovat nykyään "peruspiikkareita" paljon tavallisempia kaupoissa. Ja sitten on niitä muita, niinkuin tummapiikkisilmä ja ankeriapiikkisilmä.
Onko olemassa mitään hyvää nettisivustoa/kirjaa josta voisi vaikka kuvien kanssa vertailla noita piikkisilmiä. Minulla kun on akvaariossani ainakin kahta erinäköistä piikkisilmää, mutta varsinainen laji(?) on jäänyt hieman epäselväksi.
Kaikki on minulle myyty piikkisilminä, eli nämä eri näköiset olivat sekaisin yhdessä myyntialtaassa.
Kaikki on minulle myyty piikkisilminä, eli nämä eri näköiset olivat sekaisin yhdessä myyntialtaassa.
-
skare
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Snobe kirjoitti:Onko olemassa mitään hyvää nettisivustoa/kirjaa josta voisi vaikka kuvien kanssa vertailla noita piikkisilmiä. Minulla kun on akvaariossani ainakin kahta erinäköistä piikkisilmää, mutta varsinainen laji(?) on jäänyt hieman epäselväksi.
Sanna Vihavaisella on hyvät sivut, joista löytyy kuvat eri piikkisilmistä:
http://members.surfeu.fi/vihavais/kalat.htm#ps
Näyttivät noilla sivuilla samoilta kuin omani, mutta minulla on myös matosia, joiden pohjaväri on ihan vaalea - lähes kellertävä. Raidoitus on ruskea/ruskeanharmaa, eivätkä nuo "raidat" ole ollenkaan samannäköisiä kuin kuhliin tai myersin raidat. En niitä osaa oikein kuvailla, mutta ihmetyttää vain kun en ole koskaan tuommoisesta kuvia nähnyt missään.
Pangio oblonga
Oma lajini näyttää olevan Pangio oblonga, mutta kaksi on tumma ja yksi aivan vaalea, kuten sinullakin.
-
Huikko
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
Hiukan samoilla perusteilla sanon, että osa oblongana pidetyistä kaloista on Pangio pangiaa, eli ruskopiikkisilmää. Ruskopiikkisilmä on ainakin meillä hyvin aktiivinen ja liikkuu hyvin paljon myös akvaarion yläkerroksissa - varsinkin öiseen aikaan.Jussian kirjoitti:Noilla yllämainituilla sivuilla Pangio oblongaa väitetään araksi pohjakalaksi. Kokemuksesta sanon tilanteen olevan aivan toinen...
"Mikä suomenkielen verbi kuvaa parhaiten tapaa, jolla ripsimonni syö?"
Mulla näyttäisi olevan altaassani niin pangio oblonga, pangio myersiä kuin pangio kuhliitakin.
Pian tulee viides piikkisilmä, jos vain kiinni saadaan, saas nähdä mitä lajia se edustaa. 
Niin ja kyllä meillä syödään ihan mitä vain altaaseen heitetään. tuo Tummis (pangio oblonga) kerran löysi herneenpalasen, ja kun ei suuhun mahtunut, niin se ravisteli sitä palasta kuin koira...oli huvittavan näköinen!
Eikä meilläkään kyllä arkoja olla.
Niin ja kyllä meillä syödään ihan mitä vain altaaseen heitetään. tuo Tummis (pangio oblonga) kerran löysi herneenpalasen, ja kun ei suuhun mahtunut, niin se ravisteli sitä palasta kuin koira...oli huvittavan näköinen!
-Chyental-
-
Huikko
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
Mielenkiintoista - enpä ollut tästäkään tietoinen. Onko sitten niin että oblonga on ns. virallinen nimi ja ettei ruskopiikkisilmää olekaan, vaan kyseessä on Pangio oblonga, tummapiikkisilmä?prboy kirjoitti:Juu paitsi, että Pangio pangia on P. oblongan synonyymi eli sama laji.
"Mikä suomenkielen verbi kuvaa parhaiten tapaa, jolla ripsimonni syö?"
Juuri niin. Pangia on nuorempi nimi, joten oblonga on oikea. Vielä Eschmeyerin Maailman kalojen luettelossa vuodelta 1998 pangia on validina nimenä, mutta Fishbasessa on tieto, että se on synonymisoitu. Kun tiedon varmentajana on Kottelat, täyty siihen uskoa.Mielenkiintoista - enpä ollut tästäkään tietoinen. Onko sitten niin että oblonga on ns. virallinen nimi ja ettei ruskopiikkisilmää olekaan, vaan kyseessä on Pangio oblonga, tummapiikkisilmä?